Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tänker du på gegamojjan Svalander säljer?

Nej, jag tänker på Fluid tonarm som Transcriptor Hydraulic Reference (långt namn, jobbigt att skriva :) ) var bestickad med. Sedan kom Vestigal tonarm osv....

Posted

Ingen egen erfarenhet av denna. Men dom jag har meckat med hitills har inte varit så kul.

Silikon ändrar sig över tiden, från en någorlunda vätska till en pasta.

Det dammar ner i tråget och silikonet kryper över kanten. Klägg!

Om vi dessutom pratar enpunktlagrade armar, ja då är jag inte så impad alls. Inställningarna ändrar sig tyvärr. Ok man har inget glapp i lagret men man får besvär med att välja pickuper så armen verkligen beter sig "fast" i sidled, så den inte småtippar när man spelar. Det som kan låta som ett mjukt fint ljud i vissas öron kan vara ett ostabilt, diffust och trasientbegränsat i andras. Stor ljudbild javisst, beroende på besvärliga matchningsproblem.

Tar man Mørch-armen som exempel så fanns det iallafall 9 st olika eller om det var 6 olika armrör (tror jag) en gång i tiden för att matcha mot alla möjliga pickuper. Då kan man ju tänka sig att man kanske "skall" byta rör efter hur mjuka pickuperna blir i upphängningen över tiden också. Eller?

Så jag gillar riktiga kullager utan glapp, magnetlagring eller nån form av luftlagring. Men slikon i alla dess former går bort för mig.

Den enda arm som jag har stött på med en fungerande balja är Breuer, och den liknar i funktion inte SME's.

mvh/Harry

• 1 month later...
Posted

Nu är jag tillbaka från min resa till Göteborg. Och högtalarna, OA-2212 om ngn minns detta efter att tråden urartade, är uppkoplade och testade. Stora bjässar måste jag säga. De såg inte alls så stora när jag var på besök hos min nyvunne vän och provlyssnade hans exemplar. Men han bor inte i en 60-tals lägenhet häller :) Måste förstås renovera elementen först men redan nu kan jag säga att dessa kräver plats. Mycket plats, både fysiskt som högtalare men också ska det finns mycket utrymme för att ljudet ska kunna spridas. Och förstärkeri ska anpassas. Timbre har ett förslag om Quad 33/303 som sägs kunna driva dessa klenoder. Jag testade med lite olika prylar, på mkt låg nivån då kanterna är gamla och kan lätt spricka, och Audiolab 8000A lät faktiskt fint. Mest är jag dock förtjust, hittils ska tillägas, i ett par Dynaco MK III drivna med en Remus Minior. Återkommer med mere lyssnigsintryck efter renoveringen. Förstärkeritips uppskattas!

Posted
Nu är jag tillbaka från min resa till Göteborg. Och högtalarna, OA-2212 om ngn minns detta efter att tråden urartade

Hoppas att du är nöjd men vilken tråd var det som urartade... :?:

Posted

Urartade var fel ord. Ber om ursækt. Tråden handlade om olika saker, skivspelare tonarmar och lite annat. Jag var mest intresserad av att dela erfarenheter med andra Carlsson-fantaster om helrenoverade vs. delrenoverade høgtalare. CarlssonPlanet rekommenderar førstås hel renovering :) Och høgtalarna ær i mkt fint skick, jag ær hel nøjd. Tack Timbre!