hellbit Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Hej! Tänkte höra med resten av er hur viktigt är det med att ha fasmätt sina kontakter? Jag har inte gjort det ännu men jag satt precis och funderade på att ta tag i saken. Om jag fixar en faspenna så kan jag ju mäta i min kontakt var fasen är men hur vet jag på vilken sida på min elektronik den ska in i? Har gryphon Callisto 2200 samt Audio Aero capitole. Tacksam om någon kan hjälpa mig att få rätt på det här. Båda maskinerna är kopplade till en grendosa ifrån supra. Är det i Grendosan jag mäter? Som sagt kan inte det här så bra mvh Quote
Matrixen Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Föreställ dig att du tittar in i apparatänden på din nätsladd. Låt den bilda ett V med jordestiftet i botten på V:et. Då är det i min erfarenhet det absolut vanligaste att apparaten vill ha fasen in på det Vänstra stiftet. Det blir alltså en liten tumregel; V - Vänster. Annars är det bara och byta och lyssna. I min erfarenhet låter det oftast bättre eller mer rätt åt ena hållet än åt det andra och som sagt, de apparater jag testat har följt ovanstående tumregel. OBS, det är sladden som skall ha fasen till vänster då jorden är nedåt. Inte nätbrunnen på apparaten. Sedan hur du gör med din list är oväsentligt. Bara du kollar att det blivit rätt i den kontakt du stoppar i apparaten. Quote
Matrixen Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 ...såvida din nätlist inte har någon assymetrisk filtrering.... Då kan du ju göra likda dant där. Testa om det låter bättre åt ena hållet, eller anamma V-Vänster regeln, tills du vet bättre. Vissa apparater har specat i manualen åt vilket håll fasen skall in. Kolla där först. Mina Gryphon slutsteg följer V-vänster regeln, enligt lyssningstest. Jag har dock inte manualen. Quote
Matrixen Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 ...och efter att läst ditt inlägg lite noggrannare såg jag att jag missade din inledande fråga. Det är inte alls viktigt om det inte hörs någon skillnad när det är "felkopplat". Jag har dock hört allt från små, men hörbara skillnader till att apparaten låtet lite trasig jämförelsevis, med fasen kopplat åt fel håll. Quote
Otto Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Hej ! Med hjälp av en "Elfix" 139:-, så kopplar du din elektronik fasrätt enkelt. Koppla bort allt kablage som högtalarkablar och signalkablar från den aktuella apparaten och låt den vara avslagen. koppla sedan nätsladden i vägguttag eller nätlist och mät på en fast punkt på apparaten. Vänd sedan på kontakten i väggen och mät igen. I det läget som spänningsdetektorn(Elfixen) ger minst summerljud ifrån sig är det fasrätta. Absolut inte fel att koppla t.ex datorer, klockradio m.m fasrätt för att minska ohälsosamma elektromagnetiska fält i vår hemmiljö. Finns olika typer av spänningsdetektorer på marknaden. Claes Ohlson har slutat sälja Elfixen men har en enklare penna med summer för 79:-. Elfix säljs av Elfa och den kör jag själv med och funkar kanon. Lycka till ! Quote
hellbit Posted October 30, 2007 Author Posted October 30, 2007 Tack för hjälpen nu blir det att testa sig fram. Mvh Sonny Quote
Timbre™ Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 I det läget som spänningsdetektorn(Elfixen) ger minst summerljud ifrån sig är det fasrätta. Har en liknande som börjar lysa då den förs i riktning mot plåten och på apparater med kraftiga nätdelar typ slutsteg är det inga problem att notera avståndsskillnaden men på linjelektronik som t.ex. en tuner kan det vara lurigt och här får man vara observant. Kan inte rekommendera den typen av faspenna. Quote
Hans-Tommy Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 hej det finns en apparat som är bra men dyr se tidigare tråd http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=4186 tommy Quote
Otto Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Har en liknande som börjar lysa då den förs i riktning mot plåten och på apparater med kraftiga nätdelar typ slutsteg är det inga problem att notera avståndsskillnaden men på linjelektronik som t.ex. en tuner kan det vara lurigt och här får man vara observant. Kan inte rekommendera den typen av faspenna. Tuners har jag aldrig testat på, men på CD-spelare och stärkare så funkar det mkt bra. Sedan skiljer det ganska mkt på olika apparater, vissa ger väldigt tydliga skillnader och andra mindre. Möjligt faspennan funkar sämre, jag har aldrig testat penna, men Elfixen kan JAG varmt rekomendera. Quote
RC Ljud&Bild Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Det finns ett sätt till, som i princip mäter samma sak som den dyra prylen Hans-Tommy länkar till. *Tag en multimeter ställ den till växelström. *Mät från någon form av jord till apparatens chassi, vänd kontakten i väggen, där du får lägst spänning är du i fas. Funkar dok inte på alla apparaten, beroende på hur jorden är uppbyggd. Prova och bli förvånad! MVH Magnus Edit: Stavfel :P Quote
andreas .l Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Ymen: "Mät från någon form av gjort till apparatens chassi" du menar väl "Mät från någon form av JORD till apparatens chassi" ? Vänster säger ni,, hummm. har fått reda på att det är höger som gäller. på bladelius är det iaf höger. Borde man inte kunna kontakta tillverkarna för att få reda på detta? Dessutom borde sådan viktig information finnas med i manualen *påpeka* Hellbit: berätta vad du kommer fram till. det är intressant Quote
calm Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Har testat en "Spänningsdetektor" från Clas Ohlson artikelnummer 32-8585 för 69 kr. Den funkar bättre än en konventionell spänningsprovare beroende på att man ställa in känsligheten genom en liten ratt. Man kan lätt testa var fasen ligger genom att testa vägguttag eller grendosa. Därefter testar man vilken koppling som ger lägst spänning på höljet på apparaten i fråga. Då är man rätt. Min erfarenhet är att kopplingarna är olika i olika fabrikat vilket gör att man inte kan lita på att att fasen ligger till vänster eller höger. Ett annat sätt är naturligtvis att lyfta på höljet och se färgkombinationen på kablarna till nätbrunnen. Blå är nollan, medan fasen kan variera mellan brun svart eller vit. Grön/Gul är alltid jord. Detta förutsätter att apparaten är svensk eller anpassad till svensk standard. Lycka till! Calm Quote
Björn-Ola Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 på bladelius är det iaf höger Bladelius själv påstod att det är enligt standard, alltså till vänster när Lasse Andersson på Clou Cble ringde och frågade. Det råder alltså lite olika åsikter om detta så det är nog bäst att testa själv. Quote
hellbit Posted October 31, 2007 Author Posted October 31, 2007 Jag ska testa mig fram med lite olika tekniker Har nog inte tid förrän till helgen eller kanske senare, men jag lovar att berätta resultatet. Quote
Otto Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Testade på vår klockradio i sovrummet. Elfixen skrek som en stucken gris på en och en halv meter från radion tills jag vände på kontakten i vägguttaget, då fick jag inte utslag förrän ett par cm ifrån radion, så visst funkar det. Ljudsummern är oxå ställbar på Elfixen. Innan vi drog jordat till vår stationära dator så skrek Elfixen när man stod mitt i det aktuella rummet, efter jordningen så måste man röra vid skärmen med Elfixen för att få något utslag Märker en enorm skillnad i framför allt ögonen när jag sitter länge framför datorn, tidigare kliade, sved och det blev aldrig några längre sittningar. Efter jordning så kan vi sitta i timvis, på gott och ont....... Samma sak gäller för Hifi-anläggningar. Våra två anläggningar som är jordade ger i princip inga utslag på Elfixen, medan de anläggningar som är kopplade till ojordat avger stora elektromagnetiska fält och Elfixen skriker ofta på upp till en meter från elektronik, även högtalare ger utslag. Alltså mycket tydliga skillnader som med all säkerhet både påverkar oss och ljudkvaliten negativt. Quote
Vox Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 QUOTE på bladelius är det iaf höger Bladelius själv påstod att det är enligt standard, alltså till vänster när Lasse Andersson på Clou Cble ringde och frågade. Det råder alltså lite olika åsikter om detta så det är nog bäst att testa själv. Vet att "Sladd" vid ett tillfälle nämnde att Bladelius plus några fler hade fasen på motsatt sida än vad som är "standard". Så på Bladelius är det säkert höger som gäller. Quote
Perka Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Någon som har en PD-02 att hyra/låna ut? Jag bor i Göteborg. Jag kan också tänka mig att köpa en om det är fler som vill använda den. Chippar ni andra (om det finns andra) in några hundringar så tar jag resten, men det känns hårt att lägga ut 2 1/2 tusen på något som jag kanske använder en gång eller så. Quote
Recommended Posts