ulf Posted April 11, 2004 Posted April 11, 2004 Jag har testat många olika isoleringmetoder under apparater under årens lopp. Min Forsell DAC har stått på Black Dimond Racing pyramids. Jag ersatte nu dem med Feet of Silence och det blev ett markant bättre ljud. Basen gick lägre ner i registret och det blev mer "bett" i ljudet. Miles Davis trumpet på den fantastiska Shirley Horn skivan You wont forget me lät plötsligt mycket maffigare och naturligare. Det gör ju heller inget att Feet of S är mycket snygga i sin högglanspolish! Skulle vara kul att få tag i tre till att prova under min Forsell transport även om enligt Forsells representant det inte finns något som slår transportens egna mycket noggrant utprovade fötter. Quote
Timbre™ Posted April 12, 2004 Posted April 12, 2004 Har själv småpysslat lite med två uppsättningar Feet of Silence hemma och jag tänker göra en grundlig jämförelse med Black Diamond Racing på DAC, transport och försteg. Vi borde samordna detta... Quote
mikael2 Posted April 12, 2004 Posted April 12, 2004 Har också pysslat lite med Feet + Disc of Silence. Ett problem med Feet uppstår med fram eller baktunga apparater och hur man enklast skall få den i våg. Disc of Silence har ju lite justeringsmån men hur får ni till Feet of Silence på bästa sätt? Underlägg eller kanske antal o-ringar 3 eller 6 vid mycket sned belastning? Quote
Guest Zalve Posted April 12, 2004 Posted April 12, 2004 Varför inte skicka ett mail till kontruktören och fråga... Han måste nog ha tänkt på det oxå. Snackade lite med honom på invigningen hos MartenDesign. Riktigt trevlig kille med interesanta idéer. Quote
Prodigy Posted April 12, 2004 Posted April 12, 2004 Jag kör med Feet of Silence (4 st under spelaren) och jag har haft ett antal tunga apparater på dessa. Det tar lite tid att få till våglinjen med tyngre apparater men det handlar om att ställa stöden där de behövs som mest. Symmetridjävulen :evil: i mig gick en smärtsam död tillmötes eftersom jag inte kunde få FoS placerade ute i hörnen. Istället optimerades placering mot våglinjen (vilket försvårades en aning av att jag har Solid Techs Rack of Silence och orginalfötterna sitter inte alltid så att det passar med krysset på RoS). Min förra maskin en Sony SCD-1 (mycket välspelande tvåkanalare) var ganska fram/sidotung och där började jag med 3 st FoS. Kompletterade sedan med en fjärde för att ge ökat stöd på ena flanken. Sony'n hade väldigt bra fötter "inbyggt" men skillnaden med FoS utplacerade var underbar. En stillhet i presentationen som gjorde musiken än mer svängig och musikerna på skivorna framstod som mer musikaliska. Naturligtvis fick man en ökad grad av detaljering på grund av den ökade stillheten i musiken (eller snarare "mellan" tonerna). Detta är ett "tweak" som definitivt gör samma nytta som kraftförsörjningskablage. I vanlig ordning beror förstås ljudförbättringen på hur bra anläggning man har. Idag använder jag dessa 4a FoS under min Gondul. Jag brydde mig inte ens om att testa de inbyggda fötterna. Placeringen gick som en dans tack vare att Gondul-spelaren är aningen lättare och mer symmetrisk i sin viktfördelning än SCD-1an. Skulle man vilja använda tre FoS kan man välja mellan två olika typer av o-ringar, där den ena sorten hanterar tyngre maskiner. Alltså ställer man den FoS med heavy duty o-ring vid enhetens tyngsta punkt och får därmed önskat stöd. Quote
K-man Posted April 12, 2004 Posted April 12, 2004 ...det verkar vara många som testar olika fötter just nu... själv har jag som jag nämnt i en tidigare tråd disc of silence hemma för test... skall bli intressant se vart det bär...samordning..ja, varför inte? \\K-man Quote
Niclas Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 Runt 2000 Skr för ett set om 3 st. Läs mer här : Solidtech Mvh Quote
witzel Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 Tak for det Niclas. det er jo et halvdyrt tweak for en studerende som jeg. Men det skal da prøves en dag.. Quote
Jan Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 Jeg har ochså gang i Solid Tech netop nu! Har racken samt disc och feet og silience. Test kommer i HF til hösten. Finner feet of silence absolut fantastisk och tydeligen bätre enn SD-foten samt diverse typer av spikes/kolfiber och lignende (Annvennt unner min Accuphase DP-77). Disc of Silence er ikke helt i samma klasse i det utstyrr jeg har prövat. Quote
K-man Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 Nyvaknad tråd....jag testade som jag tidigare skrev i tråden ett par uppsättningar Disc of Silence för några månader sedan, gav ett klart positivt resultat i min anläggning. Testade under drive och dac. I sammanhanget är det ju en ganska låg kostnad att införskaffa dessa fötter. Har inte jämfört mot Feet of Silence... \\K-man Quote
Matrixen Posted July 12, 2004 Posted July 12, 2004 K-man, kan du inte bjuda på lite detaljerade testerfarenheter, eller tänkte du kanske göra ett reportage? En liten jämförelse med effekten på transport respektive DAC vore spännande att höra. En fråga till er alla, om man har mindre kompontner som är svåra att få i våg av platsskäl, är det fortfarande samma effekt med FOS och DOS om man ställer dem under en platta eller sten av rimlig tyngd, som därefter den aktuella komponenten står på? mvh, /M Quote
Guest IHS Posted July 12, 2004 Posted July 12, 2004 Detta är kanske lite "off topic", men hur mycket betyder själva fundamentet, d v s golvet. Om man har betonggolv, försvinner inte mkt av resonansproblemen då? Quote
Timbre™ Posted July 12, 2004 Posted July 12, 2004 Golvet betyder oerhört mycket, alldeles för mycket enligt mina erfarenheter. Quote
Neodynium Posted July 13, 2004 Posted July 13, 2004 Solid Tech fötterna är bra... och ja.. golvet gör massor.. eller man kanske skulle säga.. golvet pajjar mycket. Quote
Sanoj Posted July 13, 2004 Posted July 13, 2004 Idag använder jag dessa 4a FoS under min Gondul. Enl. Micke Bladelius bör helst Gondul stå på hårda underlag och inte mjuka, då den inre dämpningen funkar bäst med detta. //Jonas Quote
Neodynium Posted July 13, 2004 Posted July 13, 2004 Man kanske skulle testa mitt Audiopoint ställ då! Hårdare går det nog inte att få.. bara metall och spikes! Quote
crion Posted September 15, 2004 Posted September 15, 2004 Jag har fått bäst resultat med 4 gråa SD fötter (50kg+), BASE platta ovanpå dessa, plus 3 FoS endast spike delen då, ingen "fjädring". Detta har varit bättre än: FoS, BASE och SD fötter separat. Quote
MartinH Posted September 19, 2004 Posted September 19, 2004 Det var ingen som kollade på de nya Stillpoints som jag hadde med mig i Göteborg ??? Dom kombinerar hårdhet och dämpning riktigt effektivt.... Och ger EFFEKT !! /Martin Quote
MaxMartin Posted September 19, 2004 Posted September 19, 2004 Nu får det väl vara slut med säljsnacket MartinH? Jag tror visserligen "era" fötter är bra precis som SolidTechs men sluta tjata om dina produkter i varje tråd. Jag tjatar inte om Hifikits grejor i varje tråd. Mvh Johan Quote
MartinH Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Det är inte vi som tar in dom..... Så lugna ner dig två hekto... /Martin Quote
Guest Jorma Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Enl. Micke Bladelius bör helst Gondul stå på hårda underlag och inte mjuka, då den inre dämpningen funkar bäst med detta. //Jonas Gondul,s transport är dämpad men det är inte resten av apparaten, dvs. elektroniken och det spelar bättre med dom Disc of Silense som jag har under Gondulen. Att transportdämpningen gör god effekt fick jag höra när min Gondul hade varit inlämnad för omprogramering. Jag var ju en av dom som hade köpt den tidigt och då också fått veta att den skulle in för lite buggfixar i programet lite längre fram. Jag hämtade den en lördag hos Hificonsult och kopplade på den på eftermiddagen när jag kom hem. Jag lyssnade inte då utan det fick vänta tills kvällen efter middag och vin. Jag kände inte igen ljudet och det var som om maskinen inte var riktigt inspelad. Lite hårdare och kantigare lät det mot vad den hade spelat tidigare. Ny inspelning eller ??? Jag tänkte först att den kanske ska stå inkopplad över natten innan den sätter sig i ljudet igen, men kom då att tänka på transportskruvarna som jag hade glömt att ta bort. När dom var bortskruvade hade jag det fina Gondulljudet igen. PUH!!!! Det spelar bättre på golvet hemma än vad det gör i min hylla, men även på golvet är Disc of Silence att föredra. Jag har inte provat med Feet of Silence då jag tyckte att apparaterna stod lite för högt och osäkert på dom med tanke på mina katter som kunde stöta till maskinen. Disc of Silence kan man ställa så lågt att apparatfötterna befinner sig bara några mm från hyllan. Quote
plind Posted September 23, 2004 Posted September 23, 2004 Är det någon som haft möjlighet att jämföra FOS med Ceraball Quote
Recommended Posts