Jump to content

Ditt senaste konsert besök..

Absolute Audio

Recommended Posts

Vi har ju en rolig tråd angående skivinköp som ständigt rullar, där jag fått en hel del spännande tips. Men det finns ju ett annat sätt att avnjuta musik utan ett lagringsmedium och det är ju live. Vore kul att ta del av de konserter ni alla går på och vilka intryck det gav att se artisten live.

De senaste två konserterna jag besökte var:

Brighteye Brison - Skottvångsgruva. Hade aldrig hört bandet innan men gick givetvis ändå eftersom det är ett riktigt mysigt ställe och när det spelas progressive rock i skogarna utanför Gnesta så måste man ju stödja detta. Lokalen är ett mycket gammal byggnad med ca 5m till ett snetak med synliga träbjälkar dvs hööög mysfaktor. Elden i den stora öppna spisen gjorde ju heller inte stämningen sämre. Att jag inte hört bandet förut gjorde inget eftersom dom bara spelade nya låtar från en ej utgiven skiva. Men det var en toppen spelning och ljudet var hyffsat, men dom skulle ta och läsa några av akustik trådarna här på forumet. Basen lät dock så underbar som bara en livebas kan låta.

Symphony X & Dream Theater - Globen. Hyffsad spelning men tyvär hade Symphony X problem med ljudet hela spelningen vilket förstörde mycket. Varför kan inte supportbanden få samma ljudrigg somm huvudbandet??

Var det någon som var på Zappa plays Zappa??

Jag lyssnade på Jonathan Richman på Trägår´n här i Göteborg för någon vecka sedan. Bra, men nog inte den bästa spelningen jag sett med honom, första gången jag såg "Jonathan R & the Modern Lovers" live måste varit i slutet av 70-talet (eller början av 80-talet) och jag kommer fortfarande ihåg hur betagen jag var av hans scennärvaro. Men även denna koncert var såklart ändå väl investerad tid!

Framför mig ligger under resterna av 2007 allt möjligt som Kim Larsen, Richard Bona, Stefan Andersson, Neneh Cherry och Daniel Lemma.

En koncert som jag inte har biljetter till ännu, eftersom jag inte är säker på att jag kan, är Louise Hoffstenkoncerten. Men jag hoppas få till den också.

Säg inte att Göteborg inte har en bra musikscen.

Hejsan!

Nick Lowe på Nalen, Stockholm, i lördags.

En man med gitarr och en fantastisk röst samt ett knippe underbara poplåtar.

Helt magiskt, lika bra som Los Lobos i Gävle tidigare i år.

En artist som vågade lita på sin röst och låtskatt.

Ni som inte har upptäckt Nick Lowe än ... Grattis!

Hans senaste skivor är mycket bra.

Kanske inte några audiophile diton ...

läs gärna recensionerna från Sydsvenskan och Expressen

Sydsvenskan

Expressen

oooh jag var väldigt nära att åka dit. Men nu ligger det biljetter i byrålådan för den 24:de nov är dom i stockholm :D

Da har du sikkert noe å se frem til, selv om jeg synes lyden kunne vært bedre, er det jo kul å se de live :app: ......

mvh

Hörde Gageego! i Stenhammarsalen på Göteborgs konserthus i går..

Fabulöst bra! Dom spelade bla. två finska verk; Ciel Ètoilé av Kaija Saariaho (för kontrabas och slagverk) och Ablauf av Magnus Lindberg (för Klarinett och två Grand Kassa), så jäkla häftig musik! Uruppförandet av Per Mårtensson Devotion (för Tvärflöjt och Live Elektronik) var en fin upplevelse oxå!

/ptr

Lars Jansson Trio den 12 oktober på jazzklubben Fasching.

Lars Jansson piano

Christian Spering bas

Anders Kjellberg trummor

Trion spelar melodiös, intelligent och spännande triojazz och finns på ett otal inspelningar. Album som Hope, Iam That, Witnessing, Ballads på skivmärket Imogena är höjdarplattor och kan varmt rekommenderas.

Calm

Prag symfoniorkester som spelade tjeckiska slagdängor, Moldau, Dvoraks 9a (5a) samt Schumanns cellokonsert. Trots den nog så ofta spelade musiken så hör ett konsertbesök till vid en Pragvistelse. Cellokonserten var riktigt bra.

/Erik

Nyss hemkommen från Uppsala konserthus och ett par timmar med Jan Garbarek Group. Det var tre frusna medlemmar som begav sig in i den stora lokalen (jag, eliot och P-pan).

Musikaliskt var det kanon tycker jag, dock kanske lite väl röjigt stundtals. Ljudmässigt var det en fullständig katastrof. Alldeles för högt, och varför i hela friden måste man skicka akustiska instrument genom en PA? Dessutom var mixningen väldigt konstig -- man ville av någon anledning skicka ut ljudet så att rumsplaceringen lät mer som på skiva, med trummis därbak, bas och sax i mitten. Inget fel i det men nu satt trummisen längst till höger och pianot längst till vänster. Pianot dränktes mer eller mindre pga för högt ljud på övriga inblandade, och trummorna tog det mesta fokuset mest hela tiden. Tre mickar på trumsettet.. ;)

Synd, för musiken var jättetrevlig! :)

Så, var kan man lyssna på livejazz "unplugged" ?

Nyss hemkommen från Uppsala konserthus och ett par timmar med Jan Garbarek Group. Det var tre frusna medlemmar som begav sig in i den stora lokalen (jag, eliot och P-pan).

Musikaliskt var det kanon tycker jag, dock kanske lite väl röjigt stundtals. Ljudmässigt var det en fullständig katastrof. Alldeles för högt, och varför i hela friden måste man skicka akustiska instrument genom en PA? Dessutom var mixningen väldigt konstig -- man ville av någon anledning skicka ut ljudet så att rumsplaceringen lät mer som på skiva, med trummis därbak, bas och sax i mitten. Inget fel i det men nu satt trummisen längst till höger och pianot längst till vänster. Pianot dränktes mer eller mindre pga för högt ljud på övriga inblandade, och trummorna tog det mesta fokuset mest hela tiden. Tre mickar på trumsettet.. ;)

Synd, för musiken var jättetrevlig! :)

Så, var kan man lyssna på livejazz "unplugged" ?

Nu var du snabb... :D

Jazz unplugged... Fashing kanske ?

Jag var på samma konsert som plundin (Gageego!) men tycket nog att de två styckena av Elliot Carter var bättre och bäst var de uppspelade elekroakustiska stycket :blush .

Sedan på måndagen var jag på Richard Bona och det var mycket bra det också, tyvärr har jag missat hans tidigare spelningar så jag har inget att jämföra med.

Mvh

Yve

I veckan var jag i Bryssel och där lyssnade jag på Roberto Fonseca, en mycket, mycket duktig ung Cubansk pianist (tog över

efter veteranen Ruben Gonzales i Buena Vista Social Club blott 26 år gammal) och hans band.

Fantastisk konsert, med fantastiska musiker, en av de bästa jag någonsin varit på. Dessutom mycket bra ljud och ljus.

/Torbjörn

Hade en enastående tur i fredags då jag helt ovetande blev tipsad av Gurkan på Audioconcept om att en av mina favoritpianist Brad Mehldau med trio var i stan och skulle ge en enda konsert på Konserthuset i Stockholm. Var i princip utsålt men fick som tur biljetter på parkettens första bänk. Satt så nära att jag fick alla ljud direkt och fick också minspelet mellan musikerna på köpet.

En fantastisk konsert under 1 ½ timma med sköna ballader, valsliknande stycken och långa improvisationer. Han är en mästare på att brodera i det lågmälda uttryckens tecken. Stående applåder och två inrop. Mycket bra!

Verkar vara en sympatisk, allvarlig och lågmäld man. Med sig hade han Larry Grenadier bas och Jeff Ballard på trummor.

Fick tillfälle att köpa ytterligare två plattor: Introducing Brad Mehldau och Brad Mehldau Elegiac Cycle.

En riktig höjdarkväll.

Tack Gurkan för tipset! Det lönar sig alltid att besöka Audioconcept.

Skall ta med mig skivorna vid nästa besök.

Calm

Min ena son och hans sambo var också där på konserthuset. Dom var också väldigt nöjda med kvällen. Jag var på en konsert med Brad Mehldau det året när Keith Jarrett fick sitt Polar pris, så jag hörde båda konserterna med någon vecka´s mellanrum. Dessutom var jag på en klinick i kulturhuset med Keith Jarrett som också är en av mina favorit musikanter. En annan är Paul Bley.

Lucinda Williams på Trägårn igår, rått og inderlig fra denne damen, en av de bedre konsertene jeg har värt på :D:app: .......

mvh

Jo visst var hon bra, men jag tyckte ljudet var helt kasst faktiskt, iaf där vi stod. på söndag skall jag på John Hiatt, de skall bli kul...

Konserter är liksom meningen med livet. Musik på cd - kanon, men musik live :-) :-)

Jo visst var hon bra, men jag tyckte ljudet var helt kasst faktiskt, iaf där vi stod. på söndag skall jag på John Hiatt, de skall bli kul...

Konserter är liksom meningen med livet. Musik på cd - kanon, men musik live :-) :-)

Jeg holder med, de förste låtene var påtagelig dårlig lyd, men så ble jeg oppslukt av musikken at jeg glemte å irritere meg....

mvh

Kommer precis från Lucinda på KB i Malmö. Det var också dåligt ljud inledningsvis. Hon började med att sjunga utan bandet och jag funderade på om det var så att mixerkillen hade hissat sången för att hon inte skulle försvinna med resten av besättningen på plats. Det var en dräpande diskant till att börja med men det ordnade sig när bandet äntrade scenen.

Hon har ett sjuhelsikes patos i rösten, måste var tjejernas svar på Shane McGowan när det handlar om att andas fram erfarenhet.

Helheten var riktigt bra. Om bara den ena gittaristen skulle sluta envisas med att sjunga, min enda brasklapp.