Jump to content

Recommended Posts

Guest patrikcaesar
Posted

Jag ställde som sagt inte ut i år, men hjälpte PL.Audio med deras demo, visst fick "vi" ett rum med ett tak som påminde ganska mycket om Stockholm, fatter inte att man sätter in sådana tak i hotellrum, är det meningen om man har en tjej med sig att hennes röst skall eka som om man befinner sig i Grand Canyon?

Man får ha klart för sig att förutsättningarna på mäsor är begränsande i sig, men ändå insisterar många på att man skall avhjälpa felen med hjälp av olika former av absorbenter eller liknande korregering, men som jag sa på mässan -"Vilken "Regering" tillåter att det asas in diffusorer eller absorbenter i det gemensamma vardagsrummet, vi med HIFI som hobby har svårt nog med WAF faktorn innan detta kommer på tal"

I lördags var det en kille som räckte upp handen och sa att han minsann hade hela rummet fullt med absorbenter, då frågade jag honom om han verkligen inte var singel, vilket han skrattande svarade att han faktiskt var singel.

Jag blev avlöst så pass mycket att jag kunde kika lite på roliga ting, CABASSE, ja jag skriver med stora bokstäver, för en sådan högtalare får i alla fall en eloge för sitt formspråk av mig, VILKA BJÄSSAR!!!!!!

Det var verkligen kul att se.

Jag lyssnade inte på dem för jag hade inte tid, men vilka skapelser!!

Sen tycker jag det är trist att folk är avundsjuka och småaktiga inte kan förstå att VÅRA konkurrenter inte ställer ut på mässor av det här slaget, de finns på internet och i STORA kedjor.

Om vi betänker att folk lägger 100-tusentals kronor på kök, bilar m.m INNAN de funderar på HIFI köp och att vi sen har BENHÅRD konkurrens från de JAG vill kalla våra konkurrenter så är det väl märkligt att det fortfarande är så mycket skitsnack i vår lilla ankdam.

Det kvackas högt och ljudligt.

Ledsamt tycker jag och den där avunden visar sig gång på gång och att man inte förstår att det faller bara tillbaka på den som fäller negativa uttalanden tycker jag också är konstigt.

En kille sa att en kollegas rum lät skit till mig på lördagen.....jag var tvungen att försvara den som ställde ut för inte låter det väl "skit" om en anläggning som i detta fallet kostade rejält med klöver, en liten kassetradio från tidigt 80-tal med söndertrasad upphängning runt högtalaren, DEN kan låta skit.

Jag efterlyser lite mer återhållsamt språkbruk och förståelse för mina kollegers ansträngningar.

Den här gången talar jag inte om mig själv eftersom jag inte visade upp någon av "mina" produkter.

OK nu har jag skrivit ner lite funderingar och hoppas få reda på vad ni som var på mässan tyckte och hur lät CABASSE? :mm:

Såg att jag la in detta på bildtråd, please hjälp mig och illustrera vad de där Cabasserna was all about.

Patrik Caesar

• Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
...är det meningen om man har en tjej med sig att hennes röst skall eka som om man befinner sig i Grand Canyon?

Akustiken i kärlekens tjänst... :D

Nyfiken på Cabasse. Det fanns en modell, Colonne 135, som jag blev väldigt imponerad av på en Opalenmässa i början av nittiotalet.

Posted

Tack Patrik för en underhållande demo med bra musik. Vad hette den brasilianska musiken du spelade ?(precis före så pratade du om romdrinkar) och fick mig att tänka på lime och rörsocker och solsken och .. Grand Canyon.. så jag bommade när du sa artistens namn.

ASR lät precis så djupt , svart och rent som jag minns från tidigare lyssningar. Hade med mig en kompis som alltid håller upp ena armen framför sig när han tycker att det låter bra. Det betyder gåshud och är hans ständiga värdemätare. Jag kan säga att hans arm flög upp efter en stunds lyssning.

Som mässnörd så vet man att rum och förutsättningar är si och så på mässor. Det spelar egetligen mindre roll. Jag skulle aldrig köpa en produkt på enkom sådan lyssning, men man kan få en god aning om vad man kan kolla in senare under lugnare omständigheter.

Det var föga överraskande att det var stativarna som främst var mässans behållning (imho). Hörde Mark & Daniel tillsammans med AMR som spelade glädjande bra också. Likaså var rummet med Vitus Audio och Verity Audio Rienza riktigt bra. Likaså var Audionords rum bra, med bra musik och trevlig demo av Ludvig o co. Ushers 718 be var också en lovande premiär. Den halvstora stativaren hade en fin och fyllig botten som höll ihop bra ända upp i berylliumet där det var luftigt och lätt.

Det var riktigt kul att se Cabasse återvända till Sverige. Sicka pjäser säger jag. Ur ett formgivningsperspektiv var det mässans verkliga statement men det där andra man brukar göra med en högtalare var mindre upphetsande.

Skitsnack fïnns ju i alla ankdammar. Trist men så är det ofta. Man gör bäst i att bara fundera på hur man själv agerar och uttalar sig. Lite Gandhisk retorik kanske men positiva vibbar smittar ju också av sig.

Jag tycker att det var en riktigt trevlig mässa men hade önskat att man orkade ta in flera intryck på en dag. Man blir ganska mossig i skallen efter ett tag.

Mvh

Kristian

Posted
Det var riktigt kul att se Cabasse återvända till Sverige. Sicka pjäser säger jag. Ur ett formgivningsperspektiv var det mässans verkliga statement men det där andra man brukar göra med en högtalare var mindre upphetsande.

Ingen ljudmässig succé verkar det som. Vad var det som fasade ut förväntningarna... :?:

Posted

I grund och botten tror jag främst att det var rumsliga problem faktiskt. Mötet med en 22-tummare kan nog skrämma slag på vilken gipsvägg som helst. Som det nu var när jag lyssande så bumlade det grovt. Ljudbilden var instängd och mellanregistret lät som det var fastklämt mellan en essig diskant och en berusad bas. Dessutom distade det. Detta hade man kanske kunnat motverka med lite akustikfix och förberedelse. Då hade man kanske kunnat få en rättvisare bild av vad dessa skapelser kan prestera. Det är svårt att tänka sig annat än att dessa kan spela i hästväg om det bjuds rätt förutsättningar. Sedan är ju vi som publik ganska snabba att döma ett ljud när det kostar mera än ett radhus i en förort och inte presterar på topp. Det är svårare att bli överseende då än när det handlar om mera gängse budgetprodukter.

Posted

jahapp nyligen hemkommen från mässan. Första intrycket var att det inte var så mkt roliga produkter i år. Jag var i alla rum tror jag å lyssnade. Det jag fastnade för mest var nog cabasse burkarna, som inte alls lät bra. Riktigt dåligt måsste sägas. Det lät så dåligt att där måsste vara en ganska enkel förklaring till varför det lät så dåligt. För oavsett vad man tycker så för 1,3mille så låter det bra. Jag har svårt att tro att en burk för dom pengarna ska låta dåligt. Men men på denna mässa så nääää. Tad tyckte jag var bra. MEN inte värt dom pengarna dom kostade. Nebulosan ja vad ska man säga. GE MIG ETT PAR NUUU (+ lite slutsteg å driva dem med hehe). Maken till högtalare har jag aldrig varit med om. Dom burkarna har allt jag önskar mig från en högtalare. Basen var magisk och det bästa jag någonsin hört. Fick även höra audiopro stereo one riktigt för första gången. Och till dom pengarna så är det ett fynd för fy fasen vad bra det spelade till pengarna.

Nu ska jag lägga upp säljes annonser på mina luna audiophil. Undras om dom godkänner ett lån på banken med anledning att man ska köpa ett par stora nebulosor :mm:

Posted
Ingen ljudmässig succé verkar det som. Vad var det som fasade ut förväntningarna... :?:

Någon som missade Revel Ultima2 ? För 220.000:- helt överlägsna :cool:

Posted

För mig fanns tre höjdpunkter i lite olika klasser:

Det bästa systemet alla kategorier var Revel Salon 2 med Mark Levinson elektronik. Otrolig musikalitet och utmejsling av ljudbilden utan att vara skarp eller kantig. En skrämmande verklighetskänsla. Harry Belafonte i ett livenummer som jag hört på vinyl var enastående.

I klassen mindre system skulle jag nog hålla en peng på Nagra CD med direktkopplade slutsteg av samma märke och högtalarna nykomlingarna från Verity Audio. Fantastiskt klart och fint ljud. Även ASR riggen med dCS var klart godkänd.

I vinylklassen utan tvekan Kuzma-riggen med förstärkare från Kora och Högtalare från Xavian. Opera på detta system var tårdrypande.

Jag skall om jag hinner köra lite bilder som jag tog under dagarna.

Calm

Posted
I grund och botten tror jag främst att det var rumsliga problem faktiskt. Mötet med en 22-tummare kan nog skrämma slag på vilken gipsvägg som helst. Som det nu var när jag lyssande så bumlade det grovt. Ljudbilden var instängd och mellanregistret lät som det var fastklämt mellan en essig diskant och en berusad bas. Dessutom distade det.

Det hade kanske varit både smartast och mest rättvist att bara visa upp Cabasserna... :?:

Posted
Någon som missade Revel Ultima2 ? För 220.000:- helt överlägsna :cool:

Revel Ultima-serien ser ut att ha genomgått stora förändringar jämfört med starten och Ultima Salon.

Posted
Jag skall om jag hinner köra lite bilder som jag tog under dagarna.

Det skulle vara trevligt. En slags omvänd bildtråd :cool: :) med lyssningsintrycken först och bilderna sist.

Guest justaudiomagic
Posted

Var det fler än jag som blev missnöjd med mässan? Inte mycket som imponerade tyckte jag. PL-Audio hade fin elektronik och Cantons bio lät bra. De stora högtalarna Cabasse för 1,3 miljoner lät mest som ett skämt

Posted
Var det fler än jag som blev missnöjd med mässan? Inte mycket som imponerade tyckte jag. PL-Audio hade fin elektronik och Cantons bio lät bra. De stora högtalarna Cabasse för 1,3 miljoner lät mest som ett skämt

Skulle tro med "4-wairing" att ett mellanregister var ur fas :black: lät alldeles för oprecis . typiskt fel på mässan!! med fyra kablar / låda är det nog lätt att göra fel. glömmde kolla upp det åt grabbarna Cabasse :(

Annars fick jag mig en fantastisk omgång av TAD... ;):D:o Tycker att jag aldrig hört något bättre,trots så mycket folk!!!!!

måste även flagga för den lilla Wilson låda DUETTE . Vilket ös på Tour de Franse :)

Posted
Skulle tro med "4-wairing" att ett mellanregister var ur fas :black: lät alldeles för oprecis . typiskt fel på mässan!! med fyra kablar / låda är det nog lätt att göra fel. glömmde kolla upp det åt grabbarna Cabasse :(

Annars fick jag mig en fantastisk omgång av TAD... ;):D:o Tycker att jag aldrig hört något bättre,trots så mycket folk!!!!!

måste även flagga för den lilla Wilson låda DUETTE . Vilket ös på Tour de Franse :)

TAD R1(?) hade jag gärna lyssnat till!

Posted

cabasserna lät skräp på lördagen men på söndagen hade de bytat ut elektroniken dvs Accu DP300 och ett digitalt försteg var då inkopplat samt monster-strömförsörjningsapparaten var borta. Då fick iaf jag ett hum av vad dessa talare var kapabla till.

Posted
cabasserna lät skräp på lördagen men på söndagen hade de bytat ut elektroniken dvs Accu DP300 och ett digitalt försteg var då inkopplat samt monster-strömförsörjningsapparaten var borta. Då fick iaf jag ett hum av vad dessa talare var kapabla till.

Vem säljer Cabasse i Sverige nuförtiden... :?:

Guest asimov66
Posted

Synd för alla (inklusive jag) som var där endast på lördagen för att då med spänning höra Cabasse (bland annat)...

Nu blev det mest skräpljud med dist och andra konstigheter.

Guest justaudiomagic
Posted
med fyra kablar / låda är det nog lätt att göra fel.

Det kanske är så men det bör man väl veta om man demar högtalarna? :?:

Posted
Det kanske är så men det bör man väl veta om man demar högtalarna? :?:

jo då, det vet dom om bara dom hör det i all uppståndelsen!!!

Visst är det en jätte tabbe. ljudet var ju så grötigt, så de borde ha kollat upp det..

Posted
Som mässnörd så vet man att rum och förutsättningar är si och så på mässor. Det spelar egetligen mindre roll. Jag skulle aldrig köpa en produkt på enkom sådan lyssning, men man kan få en god aning om vad man kan kolla in senare under lugnare omständigheter.

Det var föga överraskande att det var stativarna som främst var mässans behållning (imho). Hörde Mark & Daniel tillsammans med AMR som spelade glädjande bra också. Likaså var rummet med Vitus Audio och Verity Audio Rienza riktigt bra. Likaså var Audionords rum bra, med bra musik och trevlig demo av Ludvig o co.

Mvh

Kristian

Tack Kristian för att du kom till oss, och kul att du trivdes. Jag kände positiva vibbar från de allra flesta som lyckades tränga sig in i vårt lilla rum. Ibland föll dörren igen - vilket absolut inte var någon medveten "Stay Out" - signal från oss. Ibland var det dock lika bra, för man får kämpa för att spela ömtålig och finstämd stämningsmusik i allt mäss-blues-dunder.

Vi är i alla fall nöjda och glada över mässan och besökarna. Det gick mer än någonsin i MUSIKENS tecken, kände vi. Vi sa på vägen hem att "vi känner oss faktiskt piggare nu än före mässan!" Det är ju rätt ovanligt. Men det var så trevligt och välbesökt så vi hade kul i två dagar och spelade egna plattor från skivbackarna hemma. Kul att du gillade det!!!!

Ludwig & Daniel

Guest asimov66
Posted

En dag skall jag ta reda på den kompletta listan på de skivbackarna ;) , det slutar alltid med att jag har en stor shoppinglista efter jag besökt ert rum. Och då har jag bara hört en promille.

Skivtips tackas det för :D

Posted

Då var HIFI mässan i Malmö avklarad.

En trevlig tillställning, full poäng till Kenneth Kurki och grabbarna för ett fullgott arrangemang. :)

Jag gjorde som jag brukar, körde lördagen för att få en överblick av det hela, lyssnade och tittade lite överallt, tog sedan söndagen till punkt markering av det som intresserade mig.

De gigantiska ”ögonen” Cabasse, var ingen höjdare, blev något bättre på söndagen då man bytt ut elektroniken till Accuphase, men 1,3 miljoner kändes mycket långt bort.

Patrik Caesar och Pl Audio demo av ASR förstärkaren körande tillsammans med Micro Utopia BE samt dcs riggen lät mycket bra, ett härligt detaljerat öppet ljud, det trots lite oflyt med rummet. Nu tillhör jag dom som tycker att en och annan blå led är helt okay, till och med riktigt ok. Men jag fick vad jag tålde med ASR förstärkaren, lite overkill kan man säga, påminde om något från stjärnornas krig.

Sladds demo av QRS Nebulosa var en annan av mässans höjdare. Nebulosa hade massor av detaljer och värme, samtidigt med ett grymt botten fundament, en högtalare med god potential som jag nog skulle kunna leva med.

Grabbarna från HIGH-FI Consult stod för mässans vinyl höjdare, en underbar ljudbild, jag fick gåshud när man körde spåret Yulunga från plattan Dead Can Dance ”Into The Labyrinth”.

Man spelade på vinylsvarven Kuzma Stabi XL med förstärkare från Kora och högtalare paret Xavian.

Spelaren och förstärkaren stod på en ny super stabil bänk som är på väg ut på markanden via High-fi Consult, även bänkens konstruktör Kenneth Ekelöv var på plats. Stabi XL gjorde mig mållös, viket sanslöst fint hantverk, den spelade ljuvligt, ett bottenlöst fundament tillsammans med den stabila bänken, och det visade Charles handgripligen genom att ömsom klättra upp och stå samt sitta på bänken mitt under vinylsvarvens spelande, och det med fortsatt järngrepp på vinylplattan.

En annan kul grej var att man slog många kostsamma kabel tillverkar på fingrarna, man gjorde jämförelser med en ”hubba-bubba” kabel för, tror det var 100:-/m, och man behöll 100:- kabeln inkopplad och spelade med den hela mässan.

AMR, vilket hantverk alltså, spelaren CD-77 är en härlig uppenbarelse, där infann sig hifi-nördens ha begär, förutom hur den spelar, så skulle jag kunna ha den och bara titta på den då och då !! :):mm::)

Revel Salon 2 med Mark Levinson var en annan höjdare, mycket värme och detaljer.

Tad och Wilson, även dom högtalare jag skulle kunna leva med.

Det bjöds såklart även på stora bio rum med rök och blått ljus, fina DVD filmer med live inspelningar, bra bild och med ett mäktigt ljud, inte min grej precis, men visst var det tjusigt.

Det jag kan komma på så här på rak arm att jag saknade, det var Performance Audio och deras mycket välspelande YBA grejor, dom hade ju bland det bästa ljudet nu senast upp på Umeå mässan.

YBA hade med råge stått sig starkt mot övriga på Malmö mässan.

Visst, jag saknade även en härlig B&W uppställning, jag är ju väldans förtjust i B&W 802D, även den ytterst väl spelande rör elektroniken från Octave lyste med sin frånvaro, men man kan ju inte få allt ! ;)

Sen avslutningsvis kan jag väl bara hålla med Patrik, allt det här skitsnacket på ren sandlåde nivå, det kan man vara utan, nu tillhör jag dom som inte bryr mig, som att hälla vatten på en gås, det bara rinner av mig utan verkan. Men, trots tråkighet bakom scenen, så var stämningen mycket god på mässan.

Mvh//-- Tompa --

Guest justaudiomagic
Posted
jo då, det vet dom om bara dom hör det i all uppståndelsen!!!

Visst är det en jätte tabbe. ljudet var ju så grötigt, så de borde ha kollat upp det..

Alla andra hörde det ju ;)

Posted

Om jag skall plocka ett par favoriter från mässan så blir det Nagra och ML.

Nagra visade att musik även handlar om djupledes upplevelse. Mycket fint och naturligt ljud. Hade också stora problem i basen med rummet.

ML och Revel spelade kristallklart och realistiskt.

Båda systemen kostade skjortan. Visst skall det gå att få till det med enklare medel?