Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ljud & Bild Elektronikvärlden Nr 10, Oktober 2007:

"Tiden håller på att rinna ut för dina vinylskivor. Inte så att de håller på att förstöras, utan för att det snart inte kommer att finnas avspelningsutrustning tillgänglig längre till ett vettigt pris, när din egen grammofon har slutat fungera."

Starten på en artikel om AD-omvandling av vinylsamlingen... :)

Posted
Ljud & Bild Elektronikvärlden Nr 10, Oktober 2007:

"Tiden håller på att rinna ut för dina vinylskivor. Inte så att de håller på att förstöras, utan för att det snart inte kommer att finnas avspelningsutrustning tillgänglig längre till ett vettigt pris, när din egen grammofon har slutat fungera.

Starten på en artikel om AD-omvandling av vinylsamlingen... :)

Alla sätt är väl tillåtna för att väcka ett intresse av en artikel.

:

:

:

Men det behöver ju inte betyda att det är sant. :)

Rega P1, Projekt, med flera ser till att denna artikelinledning får ses som aftonbladet-journalistik.

Posted

Spär på med lite till ur Elektronikvärlden... :)

"Rädda vad som räddas kan. Vi blir allt fler som uppgivet bara ser vår vinylskatt stå och samla damm utan något egentligt hopp om att någonsin få höra de sköna tonerna igen."

Artikeln mynnar ut i en Terratec Phase 26 USB.

Går inte dagstrenderna i precis motsatt riktning... :?:

Posted

Hmm,

håller med Engelholm Audio ... löpsedeln/rubriken ska ju locka till köp av tidningen.

Även om det i framtiden kan bli dyrare att skaffa ny spelare så har vi ju med all

säkerhet kvar begagnat marknaden.

Livslängden på en vinylspelare är ju inte särskilt kort heller ;) .

Sen kan man ju undra var tiden håller på att rinna ut egentligen.... :black:

Posted
Spär på med lite till ur Elektronikvärlden... :)

"Rädda vad som räddas kan. Vi blir allt fler som uppgivet bara ser vår vinylskatt stå och samla damm utan något egentligt hopp om att någonsin få höra de sköna tonerna igen."

Artikeln mynnar ut i en Terratec Phase 26 USB.

Går inte dagstrenderna i precis motsatt riktning... :?:

Dom kan nog räkna med en ordentlig ström av arga insändare. Ska man vara lite elak så blir det ju bara ett bättre utbud begagnade vinyler till oss. Om man söker en snabbis på blocket finns det otroligt fina samlingar för 200kr och uppåt. Skynda fynda som det heter innan tiden har runnit ut för puckon som går på en sådan artikel :D

Posted

Har aldrig läst nämnda tidning men detta verkar ju helt taget ur luften. Blir väldigt förvånad. Man kanske kan erbjuda sig att rädda deras skivor för en billig peng, medans tid är. :)

Posted

Hehe.. Jag tror mer det rör sig om desperata prylförsäljare som chockerade står och ser på när det analoga mediets renässans blir mer och mer uppenbar.

Jag har nu spelat vinyl tre dagar i sträck.. Det har aldrig låtit mer verkligt. Varje skiva jag sätter på spelas från början till slut, det är slut med att hoppa mellan spåren känns det som.

Trots diverse problem med knaster och dylikt så känns det som att musiken nu är mer levande än någonsin. Tänk att man har varit så lurad så länge? :D

Nå, CD är fortfarande fullt njutbart, särskilt med vissa typer av musik som vinner mycket på den tysta bakgrunden och svärtan, samt precisionen och alla andra hifi-parametrar.. Sen är det ju så att mängder med livsnödvändig musik bara finns på CD, precis som att det finns mängder som bara finns på vinyl.. Vi behöver båda, helt enkelt. Men den äkta gnistan, den ligger på det analoga planet har jag konstaterat nu. :) Man kan inte vara audiofil utan att spela vinyl - då har man missat hela grejen, liksom.

Posted

Håller med dig Peo det är något visst med ljudet på LP, även formatet, värdebeständigheten och samlandet är kul. Att samla CD känns inte meningsfullt men som du sa båda formaten behövs och varför inte också nämna radion dvs P1 o P2 ett reklamfritt format! som också skall beaktas :)

Posted

Absolut iroise, P2 får man inte glömma.. Vad vore man utan Notturno om nätterna? :)

Vassilis Bolonassos for president.

Posted

Trots diverse problem med knaster och dylikt så känns det som att musiken nu är mer levande än någonsin. Tänk att man har varit så lurad så länge? :D

Jag säger alltid till de av mina kompisar som klagar på knäppningar och annat på mina LP, lyssna på musiken i stället för på knastret! Musiken återges ofta riktigt bra från gamla vinylare, medan det nästan alltid mer tyst på en CD. Men som sagt man kan ju välja att lyssna på knastret eller på musiken.