Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mätningar är uppe på tapeten titt som tätt och bidrar till diskussioner.

Något som tagit mig längst tid att lära mig är bland annat följande:

"En mätninge med ett bra mätresultat säger väldigt lite. En mätning med ett mindre bra mätresultat säger något men långt från allt!".

:)

Detta kanske är en självklarhet för många andra men för mig blev detta klart först för ~5 år sedan. :blush

Senaste Stereophile innehåller ett test av Dynaudio Confidence C1. En högtalare som ges goda omdömmen, mestadels goda mätresultat och fina subjektiva intryck.

Så, varför då detta inlägg? Ja, nu har ju inte Stereophile lagt ut C1-testet på sin hemsida än men när dom gör det hoppas jag att nån påminner mig. Där är nämligen ett lysande exempel på att mätningar aldrig skall tolkas som bara en mätning utan måste tolkas tillsammans.

:)

Posted

Hehe.. Tumregeln är väl att om något låter bra så kan man använda mätningarna till att styrka det, och vice versa.

Det förklarar förstås inte varför något som mäter bra kan låta illa, och något som låter bra kan mäta uselt. För såna exempel finns det. ;)

Posted
Senaste Stereophile innehåller ett test av Dynaudio Confidence C1. En högtalare som ges goda omdömmen, mestadels goda mätresultat och fina subjektiva intryck.

"Goda omdömmen" är väl ett litet understatement. Dom får ju fantastiskt goda omdömen, "första högtalaren som återge kvinnliga röster bättre eller lika bra som Quad ESL", bättre eller lika bra som Wilson Watt/Puppy i små till medelstora rum etc.

Jag har aldrig läst så positiv recension om någon Dynaudio högtalare tidigare.

Posted
"Goda omdömmen" är väl ett litet understatement. Dom får ju fantastiskt goda omdömen, "första högtalaren som återge kvinnliga röster bättre eller lika bra som Quad ESL", bättre eller lika bra som Wilson Watt/Puppy i små till medelstora rum etc.

Det får ju naturligtvis gå under en mer positiv rubrik än "goda omdömmen"... :)

Posted

Hehe tänkte det samma. Sex sidors recension om en liten stativare är ett mellan raderna tecken på att recensenten haft riktigt skoj tillsammans med C1:an.

Ska bli kul att lyssna på någon dag. Och kul att lära mej mer om hur mät-data ska tolkas.

En lite OT... Går det att mäta ljudkvalitet på en CD med samma tillförlitlighet som t.ex en stärkare eller högtalare??

Posted
Hehe.. Tumregeln är väl att om något låter bra så kan man använda mätningarna till att styrka det, och vice versa.

Det förklarar förstås inte varför något som mäter bra kan låta illa, och något som låter bra kan mäta uselt. För såna exempel finns det. ;)

Detta är en av mina poänger - hur många orkar egentligen med en "full uppsättning" mätningar? Knappt ens jag själv... :blush Detta lär vara en av orsakerna till att mätningar i reklam framhävs som "förklaringen" till varför det låter bra medan det i andra fall - som du är inne på Peo - kan mäta kasst men låta underbart.

Posted
Hehe tänkte det samma. Sex sidors recension om en liten stativare är ett mellan raderna tecken på att recensenten haft riktigt skoj tillsammans med C1:an.

Ska bli kul att lyssna på någon dag. Och kul att lära mej mer om hur mät-data ska tolkas.

En lite OT... Går det att mäta ljudkvalitet på en CD med samma tillförlitlighet som t.ex en stärkare eller högtalare??

Kul att läsa att du uppskattar kunskap inom att tolka mätdata. Som nån sa "it's djungle out there...".

Jag har svårt för att tro att det går att mäta ljudkvalite alls. Man kan ha det som stöd och som verifieringsstöd för vidareutveckling av produkter/egenskaper.

Något som är intressant i mätdiskussionen är hur väl en 16 bitars cdspelare klarar att återge en vanligt 1000 Hz ton med otroligt låg nivå. Såhär mjuk och fin ska den se ut:

Sine.gif

En grym maskin, Esoteric SA-60 universal player, återger motsvarande såhär:

1007ESOFIG05.jpg

Det roliga är att om vi går upp till dom fräckare formaten och 24 bitars men fortfarande 1000 Hz ser det ut såhär:

1007ESOFIG06.jpg

Om det gäller att återskapa en signal är det ju inget snack om vad som åt minstonde ser bäst ut.

Denna frågan intresserade mig såpass att jag blev nyfiken på hur en vinylspelare's motsvarande mätning ser ut! :)

Posted

Rent okulärt ser det ut som man drar tagtråd genom öronen :D men så är det ju givetvis inte. Och riktigt spännande att jämnföra med vinyl, som troligen inte heller skickar vidare en kurva som ser ut som den teoretiskt perfekta.

Kul att dom benämner det som dithered som oxå används för att beskriva när man krysslägger två färger på en bild för att få en mjukare övergång.

Dithered

01gen02.gif

Orginal

01gen03.gif

Digital bildbehandling och ljudbehandling går ofta i varandra. Kanske inga nyheter iof. :blush

Och Hasse jag har inte kommit dit riktigt annu är fortfarande på Pawn Hearts :)

Posted
Kul att läsa att du uppskattar kunskap inom att tolka mätdata. Som nån sa "it's djungle out there...".

Jag har svårt för att tro att det går att mäta ljudkvalite alls. Man kan ha det som stöd och som verifieringsstöd för vidareutveckling av produkter/egenskaper.

Jag måste erkänna att jag uttryckte mej slarvigt (vilket ändå gav ett intressant svar).

Det jag egentligen tänkte på var ljudkvalitet på en CD-skiva, alltså inspelningen. T.ex dynamik, microdetaljer studiofusk som triggade trummor osv. Vore kul att få nykeltal som kan leda till bra köp, precis som en högtalare. Och ännu viktigare få skivbolag att fatta att många köpare efterfrågar vissa parametrar.

Posted

Vi skulle komma rätt långt om alla bara slutade använda komprimering och andra loudness-fasoner.

Posted
bättre eller lika bra som Wilson Watt/Puppy i små till medelstora rum etc.

Intressant att ta Watt/Puppy när det gäller mätningar eftersom de mäter helt bedrövligt, något de gör i likhet med de flesta Wilson, Sophia undantaget. Men min erfarenhet av Wilson är att de låter rätt OK...

• 3 weeks later...
Posted

1107dyn.1.jpg

Äntligen har dom kommit ut på Stereophiles hemsida! :)

Det jag pratade om var ju hur svårt det är att tolka mätningar. Här handlar det om dels en direktmätning on axis och en mätning i lyssningsposition - något som ju även inkluderar rummets reflexer och högtalarens spridningsförmåga!

Ser man bara till on axis ser detta ut som ett skolboksexempel på hög linjäritet:

1107DC1fig4.jpg

Mätt i Wes Phillips lyssningsposition ser man att diskanten är rätt markant avrullad:

1107DC1fig7.jpg

Min enda rekommendation är att en mätning säger nästan ingenting medan flera mätningar tillsammans kan säga någonting! :)

Go helg på er!

Posted
Min enda rekommendation är att en mätning säger nästan ingenting medan flera mätningar tillsammans kan säga någonting! :)

Det är sant men lyssnar vi på t.ex. en livs levande vokalist så ändras ju också den tonala balansen allteftersom lyssnaren flyttar omkring i rummet. Det är kanske lite av själva tjusningen... :?::mm:

Posted
Det är sant men lyssnar vi på t.ex. en livs levande vokalist så ändras ju också den tonala balansen allteftersom lyssnaren flyttar omkring i rummet. Det är kanske lite av själva tjusningen... :?::mm:

Jag håller med dig - hade hifi varit enkelt tror jag inte att tjusningen hade varit lika stor! :)