Mackan75 Posted October 25, 2007 Posted October 25, 2007 Mycket spännande och ser fram emot en lyssning. Men tills dess, kan du/ni reta oss med lite mer information om vad det är för konstruktion och några speciella tankar kring vad ni haft för avsikt att åstadkomma? Mvh Marcus Quote
sladd Posted October 25, 2007 Author Posted October 25, 2007 Mycket spännande och ser fram emot en lyssning. Men tills dess, kan du/ni reta oss med lite mer information om vad det är för konstruktion och några speciella tankar kring vad ni haft för avsikt att åstadkomma? Mvh Marcus En högtalare som låter bättre än Venus men är lite mer ...möjlig... att tillverka Scan Speak Domediskant Audio Technology mellanregister Seas Excel 10" övre bas, sluten Seas 2x10" i isobarik nedre bas, portad QRS hitintills mest exklusiva delningsfilter med råge. Hela lådan är dämplimmad, toppen flytande monterad på basen. Transparents finaste internkablage. Välkomna. . Quote
Mackan75 Posted October 25, 2007 Posted October 25, 2007 Då kommer alltså Venus försvinna ur sortimentet? Med mer "möjlig" att tillverka så menar du att toppen är MDF till skillnad mot Corian (var det förut, va!?) samt att du slipper all böjlimningar i baslådan? Diskanten är "enklare" men de nedre elementen är dock exklusivare nu tror jag va!? Ska som sagt bli mycket roliga att höra vid tillfälle. Kommer någon Stockholmsbutik att ta in dem eller kommer ni bara ha dem nere i Alinsås-butiken? Lycka till med mässan som jag tyvärr inte kan besöka. Quote
Greensleeves Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 Jättekul med en ny svensk högtalare! Hoppas även att QRS Cirrus blir klar denna vinter..! Mvh, Greensleeves Quote
Engelholm Audio Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 Trevlig skandinavisk högtalare! Diskanten är "enklare" men de nedre elementen är dock exklusivare nu tror jag va!? Jag tycker detta är ett jättebra val av diskant. Quote
Mackan75 Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 Trevlig skandinavisk högtalare! Jag tycker detta är ett jättebra val av diskant. Jag vet att många kännare anser den vara bättre varför jag skrev "enklare" med hänsyn till vad Scan-speak och prestige-nördar förmodligen anser. Ring-radiatorerna är ju avsevärt dyrare. Quote
sladd Posted October 30, 2007 Author Posted October 30, 2007 Valet av diskant är mycket medvetet. Det finns dyrare element, vi har t ex ju använt den exklusiva "vassnäsan" från Scan Speak. Jag har dock upplevt att den är en smula svår att få till och den upplevs av många som en smula folkilsken. Krävs helt enkelt mer av både delningsfilter och kringutrustning. Den valda diskanten är något mer åt det "söta" hållet. Samtidigt spelar denna soft-dome cymbaler och annat med en klockren metallisk klang. Vi har sällan hört en så bra blandning på sött och metalliskt. Mackan 75: Jo, Venus är helt enkelt "to much"... Böjlimning i 4 lager, rak frekvenskurva ända ned i källaren (som de flesta inte vill ha), lite bökig att "få till" för användaren och helt enkelt för dyr att tillverka. Cirrus är nu på väg till oss för montering av filter och element, vi tror detta kan bli bra. Vi vet framåt jul. Stockholmsbutiker? Vi får se. Saker som är gjorda i Alingsås tror storstadsborna per automatik är någon form av DIY. Och däruppe har ju ALLA Porsche och stor våning på Östermalm Skämt åsido, de QRS vi levererat till stockholm har mycket lyckliga ägare. De som bor i stan får Nova, Supernova Elit eller Nebulosa hemkörda och installerade och har dessutom full returrätt i 2 veckor. mvh . Quote
Recommended Posts