Jump to content

Den långa vägen till ett harmoniskt lyssningsrum.


Timbre™

Recommended Posts

Angående reflexioner:

Vår hjärna blir förvirrad av tidiga reflexer eftersom de kommer in i hjärnan inom samma tidsrymd som orginalsignalen eller musiken (bereoende på vad man väljer att lyssna på :app: ). Därmed blir hjärnan störd/förvirrad eftersom dess akustiska centra inte vet om inspelningen skulle innehålla alla dessa tidiga reflexioner eller om något är fel i rummet. Om vi njuter i fulla drag trots reflexioner slappnar hjärnan av och vi kan fortsätta njuta av Count Basies orkester med skumma akustiska fenomen studsandes runt i rum, öron och hjärna.

Nu är vi ju audiofiler-så det scenariot är väl inte troligt, eller :). Alltså börjar den eviga jakten på detta fantastiska, ouppnåeliga: Det Perfekta Ljudet!

Genom att fördröja tidiga reflexioner blir det lättare för vår hjärna att reducera inflytandet av reflexionen ("ekot") ) och man tillåter hjäran att njuta av musiken istället för att behöva kontrollera insignalen mot vad den tror att den vill höra-vilket skulle ta en massa hjärnkapacitet i anspråk vilket i sin tur troligtvis kommer att leda till lyssningströtthet i det längre perspektivet.

Om ni varit i en kyrka vet ni att det mest handlar om sena reflexioner om man står och orerar mitt på golvet, eftersom det är en stor sal. Det finns förstås tidiga reflexioner där också-från golvet. Reflexioner från golvet kan man dock snabbt ta bort genom att lägga en juste matta framför högtalaren (observera att ni åtminstone bör be kyrkvärden om lov innan ni baxar in er anläggning i kyrkan...och undvik Söndagar......) ;)

Nu är det ju få förunnat att sitta i stora salar, där tidiga reflexioner oftast inte är ett problem (om de inte kommer från golvet), för att lyssna på musik. De flesta bor i rum som är avsedda att hålla oss varma på vintern designade i samma anda som skokartonger. Alltså försöker vi med enkla eller mer avancerade medel (ja, jag vill också ha ett lika fint hifirum som vi sett iden här tråden när jag bygger hus!) att förbättra basfällor och reflektorer i rummet för att hitta en balans som tillfredställer vår kravnivå samt den utrustning som vi för tillfället anser oss ha råd med.

Diffusorerna tar hand om reflexionerna genom att "splittra up" dessa i mindre komponenter så att hjärnan kan bortse från dessa minikomponenter och istället fokusera på den stora insignalen som kanhända råkar vara Count Basies Orkester mitt i "Splanky" - som plötsligt svänger mycket mer än vanligt-tack vare minskat inflytande från reflexionerna.

Ett steg närmare "Det Perfekta Ljudet"-kom dock ihåg att ett rum utan reflexioner-blir livlöst och att musiken kan upplevas som om den blir hängande i luften utan riktning och sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt trevligt slutresultat, här kan ingen anklaga björn för att inte ha tänkt på rummet :)

Här avslutar vi denna välljudsresa och lämnar Björn ifred ett tag. Dock kanske det snart dyker upp två väldigt stora anledningar att komma tillbaka.

Den som lever får se... 

Jag vet jag vet jag vet ;):D

Link to comment
Share on other sites

Björn

Hur ser man till att bygga så inte alla detaljer vibrerar och låter illa?

Det är ju MASSOR med saker i ditt rum nu som kan gnugga sig mot varandra..

har du fått gå runt och justera sådant efter det att du hör vart det skallrar osv?

Eller är det rentutav så bra att det inte blir nått missljud någonstans ? :D

Funderat på att skaffa en subb för lågfrekvensen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...