Jump to content

Recommended Posts

Posted

I december 2002 tog Björn de första stapplande stegen mot iordningsställandet av sitt planerade och länge efterlängtade lyssningsrum.

Spår i snön på utsidan och spår av aktiviteter på insidan. Femton månader har gått sedan dess och nu drar det äntligen ihop sig till bokslut... :)

Euphonia har färska bilder. Missa inte sista kapitlet... ;)

15365394-962c-01E00280-.jpg

Posted

Sommaren 2003 blev det så dags att ta sig an väggar och hörn. Arbetet började nerifrån och upp kan man säga.

Svanå Miljöteknik är inkopplat och basabsorbenterna kallas Varitunes.

Björn%20abs%20Wilson%2002.JPG

Posted

Så glömmer vi förra årets semester och tar oss fram till påsken 2004.

Borrmaskiner, sågklingor och hammare har bytts ut mot SACD och musik... :)

Observera de nya absorbenterna på akustikaltaret.

BjörnFinal005.JPG

Posted

Vad vi ser är en prototyp av högfrekvensabsorbent från Svanå Miljöteknik tänkt att användas bakom ej dipolära högtalare typ dessa Watt/Puppy 7.

Absorbenterna kommer att hållas på plats med neodyniummagneter och kan lätt plockas bort.

Med en ständig genomströmning av hifiutrustning för utvärdering gäller det inte bara att ha ett bra lyssningsrum.

- Det skall vara flexibelt också.

BjörnFinal003.JPG

Posted

Nä, Björn har inte tuppat av - han lyssnar på SACD och Patricia Barber... :D

Observera den mobila väggen i bakgrunden. Hela modulen bestående av diffusorer, paneler och absorbenter är hjulförsedd och kan flyttas efter behag och behov av ljus eller utsikt.

BjörnFinal008.JPG

Posted

Konsten att slutföra något som en gång påbörjats... :) Björn rattar numera volymkontroller istället för skruvmejslar och cirkeln har slutits kan man säga. Denna eftermiddag var tänkt som en fotosession men anläggningen stod och puttrade, så efter en stund satt jag som naglad i lyssningsstolen... :o:mm:

Skillnaden mellan bakväggsabsorbenter av och på är stor och det råder ingen tvekan om vilket som var bäst till Watt/Puppy 7. I mina öron skall dom sitta kvar! :D

Här avslutar vi denna välljudsresa och lämnar Björn ifred ett tag. Dock kanske det snart dyker upp två väldigt stora anledningar att komma tillbaka.

Den som lever får se... :mm: :cool: :)

BjörnFinal004.JPG

Guest Rydberg
Posted

Ska det va så ska det va :D

Nåväl, själv har jag nöjt mig med 3 abcyler och en TQ45 änsålänge :app:

Posted

Jäkligt trevligt rum han har Björn! :mm:

Har Björn nått sammarbete med Bladelius? Jag såg nämnligen att han kommenterat en test i en finsk hififtidning på Fixen och sen har han ju haft en S1:a.

Nån som vet?

Posted

Hej MaxMartin,

Jag jobbade tidigare för Bladelius Design Group. Min huvudsakliga syssla var där att jobba med S.A.T-produkterna. Primare köpte dock upp S.A.T och jag sökte mig vidare i hifi-världen. Idag jobbar jag på Audionord med försäljning av diverse audiofila läckerbitar som Krell, Audio Research, Wilson Audio, Nordost, Sonus Faber och Theta, för att nämna några av våra produkter.

Sampix;

Det är Theta Compli som just nu gästar mitt system. Compli är en multiformat spelare som klarar SACD, DVD-Audio/Video och CD. Rekommenderat pris till konsument 64 000:- i grundutförande.

Mvh

Björn

Posted

Det finns många som kan förklara det här mycket bättre än jag men grundprincipen är att den reflekterade ljudvågen splittras upp i tid och riktning.

Du undviker helt enkelt att få ett "spökljud" som ligger så nära i tid att det stör originalljudet.

Posted

Går att läsa om på Svanås hemsida! De sprider helt enkelt ljudvågen åt olika håll.. vår hjärna synkar med öronen så vi vet var ett ljud kom ifrån... Inte så bra dock när väggarna påpekar att ljuden kommer därifrån också... Testa att bara sätta upp några cd hyllor vid första och andra reflexen så öppnas en ny värld för dig Diy.. =)