Jump to content

Altmann Jitter-fällor, JISCO o UPCI

Mackan75

Recommended Posts

Hej!

Minns någon Altmann Micro Machines? Det fanns två små "apparater" som heter JISCO & UPCI. Det stod om dem i High Fidelity 2004 och de fick bra kritik. Någon som känner till dem och de verkligen är bra, finns de i Sverige? Finns det andra alternativ idag att komplettera en äldre men bra DAC med?

De finns på dessa sajter:

http://www.altmann.haan.de/

http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html

Tacksam för svar!

Marcus

Hej!

Minns någon Altmann Micro Machines? Det fanns två små "apparater" som heter JISCO & UPCI. Det stod om dem i High Fidelity 2004 och de fick bra kritik. Någon som känner till dem och de verkligen är bra, finns de i Sverige? Finns det andra alternativ idag att komplettera en äldre men bra DAC med?

De finns på dessa sajter:

http://www.altmann.haan.de/

http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html

Tacksam för svar!

Marcus

Jag hade lite problem med att få den digitala signalen mellan min Bladelius Gondul och min nya HD parabolmottagare att fungera.

Ljudet försvann flera gånger per minut under en bråkdel av en sekund och det var irriterande.

Det var enligt Bladelius för högt jitter från parabolmottagaren och skulle kunna fixas genom att försämra den digitala ingången på Gondulen lite och på så vis göra den mindre känslig för hög jitternivå, men det ville jag inte i första hand och då tog jag hem en Jisco för utvärdering.

Med Jiscon inkopplad blev det inget ljud alls och jag vet inte vad det berodde på.

Jag provade även Jiscon på en annan anläggning med en äldre drive och DAc och där förbättrade den ljudet helt klart.

Eftersom den inte ville fungera ihop med Bladeliusen så valde jag att låta Mikke sätta i en sämre digital ingångsdel. (Den påverkar inte ljudet från Gondulens egen drive).

Han lovar ju också pengarna tillbaka om du inte är nöjd, och den verkat helt klart att du kanske skulle testa. Den köps direkt från Altmann och han var för min del lätt att ha att göra med och han höll vad han lovade med pengarna tillbaka om du inte är nöjd (förutom ett par hundralappar för portot).

Så vitt jag förstår så är Jiscon ingen jittermumsare utan en "jitterskramlare".

Den minskar inte jitternivån utan ökar den snarare, men flyttar den uppåt i frekvenserna så att en jittermumsare lättare kan filtrera bort jittret. Den ska alltså användas ihop med en jittermumsare.

Jag kan verkligen rekommendera Meridian 518 till bråkiga sattelitboxar och HTPC's, den brukar vara en klassiker för oss Meridian användare att sätta emellan crap sources.

Den brukar finnas till bra pris på beg marknaden. typ 3000kr.

http://www.meridian-audio.com/handbooks/518user.pdf

Läs igenom manualen, det är en riktigt seriös produkt där innehållet redovisas och mäts, den lär t.o.m. ut om just jitter mumsning.

Så vitt jag förstår så är Jiscon ingen jittermumsare utan en "jitterskramlare".

Den minskar inte jitternivån utan ökar den snarare, men flyttar den uppåt i frekvenserna så att en jittermumsare lättare kan filtrera bort jittret. Den ska alltså användas ihop med en jittermumsare.

Det var JISCO som Almann rekomenderade att använda när jag beskrev problemet och han sa inget om att även använda en jittermumsare. Om den ökade jitternivån så är det ju anledningen till att den inte fungerade alls med Gondulen.

Det blir en rätt dyr grej då om det ska vara både en "skramlare" och en "mumsare".

Tack för alla svar.

Nu när du nämnde det Björn-Ola så skulle man använda båda i följd eller något.

Jag har för mig att Altmanns respektive manick kostade ca 5000 spänn styck, stämmer det?

Då kanske det är bättre att satsa på en Meridian eller en annan klocka typ LC Audio?

Jag har en Monarchy DIP hemma som fungerar bra. De ligger bättre till i pris, men jag vet ingen här i Sverige som tar hem den.

Det var JISCO som Almann rekomenderade att använda

De digitala recievers som sitter i cd-spelare skall ju undertrycka jitter men fungerar tydligen bäst med jitter i de höga frekvenserna och dåligt med jitter i de lägre frekvenserna.

Av den anledningen så skulle kanske Jitterskramlaren ha fungerat genom att göra om jittret till en typ som recievern lättare kunde undertrycka.

Det var kanske så Altmann tänkte. Nu fungerade det ju inte så det kanske hade varit bättre att sätta in en ren jittermumsare i det här fallet.

Jittermumsare dämpar oftast bara jittret, därför blir den ljudmässiga signaturen från transporten kvar. Själv hör jag fortfarande skillnad även med en jittermumsare inkopplad. Även på min Benchmark DAC1 som ska vara tämligen okänslig mot jitter så går det att höra en tydlig skillnad mellan olika transporter.

Med JISCON så suddas denna signatur bort.

Själv tycker jag att Altman borde bygga ihop JISCON med jittermumsaren och sälja det som en enhet.