Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nyligen lyssnade jag på de vidunderligt vackra, och inte minst skönt ljudande Sonus Faber Cremona M. Tyvärr kostar de drygt 80 000 kr. Därför gick jag in på hemsidan för Sonus Faber, och fann bl a modellen Concerto Domus. De verkar vara en modell jag kan tänka mig att leva med; en 2-vägs golvare som måhända täcker in ett stort register, och förhoppningsvis klingar väl för musik inom genrer som klassiskt, jazz, folkmusik och äldre, mer varm och romantisk populärmusik. Enligt en prisrobot på Internet, kostar Concerto Domus från 25 500 kr och upp till drygt 27 000 kr, beroende på butik och chassifärg (svart eller teak).

Med anledning av Sonus Fabers påtagligt vackra möbelhantverk till högtalare, hur behagligt - vågar jag skriva musikaliskt..? - jag och många tycker att de låter, och det faktum att jag tyvärr inte har hört modellen Concerto Domus, undrar jag om det finns några på detta forum som har lyssningsintryck av sistnämnda modell, och vill delge oss övriga dessa intryck..?

Mvh Greensleeves

Posted

jag har ägt ett par sonus faber grand piano domus, alltså modellen över. spelade mycket bra men behöver mycket kraft för att spela ut, iaf vad jag har erfarit.

Det är ju lätt dom snyggaste högtalarna som finns.

• 3 months later...
  • 2 years later...
Posted
Fortfarande ingen som lyssnat eller köpt?

Värst vad trögt det gick här då. Jag kan ju såklart svara!

Jag har spelat Concerto Domus på ett antal ställen, både i butiker och hos kunder. Det är en "modig" konstruktion, eftersom man beslutat att vara okommersiell och göra en åttatummare och en diskant i en golvhögtalare, och låta dessa två sköta hela uppgiften.

Fördelen är att det blir bra spelglädje och kommunikation. Modellen är något bakåtlutad, för att få ordning på faskorrektheten. De är ganska snälla med placeringen, faktiskt.

Nackdelen med hela Domus-serien från Sonus Faber är att de behöver en ordentlig förstärkare. Med rejäl nätdel. En enkel japansk för femtusen räcker inte hela vägen fram.

Helst ska man para ihop dem med en förstärkare som har bra kraft och kontroll över hela registret. Gärna europeisk eller nordamerikansk.

Gör man detta, får man en jättekul och spelglad återgivning. Sonus Faber är alltid klangrika och härliga och aldrig vassa. Det kan många Sonus Faber-ägare intyga.

Concerto Domus har testats av en rad tidningar och internetmagasin. Gör en enkel sökning på sonus faber concerto domus +review, så blir du sittandes en stund.

Vill du ha en mer direkt recension av någon av våra glada Concerto Domus-användare, så kan jag säkert skaka fram det också. Jag vet några stycken.

Svarar gärna på fler frågor också. Satt för övrigt hela kvällen igår och njöt av Sonus Fabers böljande musikspråk. Det var underbart.

Vänliga hälsningar från Ludwig på Audionord