Jump to content

Recommended Posts

Posted

Minnespinne ersätter musik-CD

Detta gäller tydligen främst CD-singlar som säljer för dåligt vilket gör att Universal som första bolag skall börja sälja hitlåtar på USB-minne.

Länk till artikeln i Dagens Nyheter och till en artikel i Timesonline

//Eliot

Posted

Vill minnas att detta gjorts på några (åter)utgåvor av Bob Marley album. Det senaste gäller Exodus där man även lagt in några liveupptagningar på video.

Posted

Det här är nog bland det dummaste jag har hört.. En garanterad flopp!

Posted

Intressant!

Jag har alltid trott att framtiden (vid sidan av lågupplösta/strömmade/nedladdningsbara format) för musik i paket ligger just i ickemekaniska distributionssätt. Dagens silverdiskar minst 50% mekanik i avspelningskedjan. Just flashminnesdistribution av högupplöst ljuddata anser jag fortfarande vara ganska intressant... Döremot att distribuera mp3 (ellerliknande) på detta sätt torde ju vara ganska död-fött...

Men jag kan ju ha fel... :blush ..men jag är övertygad att framtiden för högupplösta ljudformat ligger i ickemekanisk distribution!

/ptr

Posted

Jag förstår mig inte riktigt på dessa bolag i dessa tider.

Varför bygga en massa minnespinnar när det skulle vara enklare att ta sig till butiken och få låten överförd till sen spelar om man nu inte kan köpa låten på nätet. Jag vet inte hur tillverkningen av en minnespinne påverkar miljön men troligt är det att den klarar sig bättre utan fler minnespinnar.

Alla har vi olika syn på hur musik borde distribueras och vad man borde få göra.

Jag tror att fler och fler av oss har gått över till en central server med lagrad musik som spelas upp av t.ex en squeezbox och detta är nog bara början förhoppningsvis.

Om man satsade lite mer pengar på infrastrukturen så alla hem får mer bandbredd och snabbare uppkopplingar så skulle vi rent teoretiskt kunna komma åt en central tjänst med filmer och alla musik.

Skapa en lista och överför det live :) Betala en summa i månaden så blir alla glada.

Som på svt.se fast med musik och allt annat. Skapa egna tv tablåer se och hör vad vil vill när vi vill.

Dem som vill ha en skiva eller minnespinne borde kunna få det men bara om man tar sig till en butik där dem kan fixa det.

Jag vill gärna slippa en massa plastförpackningar och komma åt allt via nätet digitalt.

Tänk vad mycket bättre det hade blivit :)

Posted

Hur riggar man upp en minnespinne på vinylavläsaren :?::blush;)

Skämt åt sidan, tråkigt att läsa hur skivindustrin inte försöker att utnyttja bättre kvalitet som försäljnings argument. För mig är det en helhetsupplevelse att få fingra på ett konvolut och ta del av texter, inspelningsinfo, medverkande artister osv samtidigt som jag avnjuter musiken.

Posted

plundin: tyvärr är det nog så att fysisk distribution är passé. Framtiden (i alla branscher) är Internet, och jag tror och hoppas att sättet som bl.a. Linn använder sig av kommer att sätta standarden. Vill du ha ett lågupplöst format för din portabla spelare eller dylikt - betala en mindre slant och få MP3 eller dylikt. Vill du ha kvalitet, betala lite mer och få 24/96 eller liknande..

Om vi tar en titt i kristallkulan.. ;)

BorO är på rätt spår tror jag.. Lagringsmedium är så billigt idag att det kommer inte att påverka kostnaderna nämnvärt för mediacentralerna att erbjuda allt från 128kbps MP3 till lossless 24/192 eller varför inte flerkanalsinspelningar? Man köper idag en hårddisk på 1TB (1000GB) för knappt 3000kr. Fienden heter bandbredd, men även detta är möjligt att lösa. Stora delar av Sverige har redan minst 10Mbps download vilket innebär att man kan ladda hem 1GB på 17 minuter. Många börjar dessutom få 100Mbps vilket minskar detta till knappt 2 minuter. Det finns även ett fåtal lyckliga som har 1Gbps-linor, men det är marginellt ännu.

Inom kort förutspår jag att mediacentralerna på Internet kommer att erbjuda streaming med full upplösning, dvs att nerladdningen elimineras och du spelar upp direkt via nätet. Detta går redan att göra idag, allt som saknas är vilja och pengar. Förutom att streaming kräver mycket mindre bandbredd (en CD kan streamas med ca 1.5Mbps okomprimerat) så löser det också alla upphovsrättsliga problem då man kan ta betalt per lyssningstillfälle eller via någon form av abbonemang.. Vi har redan sett Naxos Music Library som helt klart är inne på det här spåret, och fler kommer att följa. Streaming löser även backupproblematiken, där någons köpta downloads kan försvinna i ett nafs om olyckan är framme.. Bättre då att ha centralt lagrade licensdatabaser som anger vilka titlar du har rätt till, och som du kan spela upp var helst du befinner dig.

Förr eller senare kommer vi att hamna i en situation där vi kan spela upp en CD en gång för 9kr eller så, eller köpa en permanent licens för 99kr kanske? Vem kommer att sakna det fysiska mediat då? Portabla enheter kommer att utrustas med Wi-Fi och då kommer man kunna logga in på sitt musikbibliotek online och streama t.ex. MP3 trådlöst dit man befinner sig..

Kvar kommer det att finnas audiofilbolag, som kommer att fokusera mer och mer på högupplösta CD/DVD samt vinyl. Frågan är hur länge de kan hålla igång. 10 år till kanske?

Vem vet, inom de närmaste 10-20 åren kan vi komma så långt som att all media (musik, film, tv, skrifter osv) förvaras i stora centraler på Internet, och vi kan sitta i hemmet och plocka fram vad vi vill, kanske med röststyrning till och med. Så kan du sitta där i soffan med en tablet-PC och kika på omslag, läsa information om inspelningen, artisten osv. Science Fiction? Nä, tekniskt kan man göra allt detta redan, det som återstår är att gå från koncept till massproducerad verklighet.

Posted
plundin: tyvärr är det nog så att fysisk distribution är passé. Framtiden (i alla branscher) är Internet, och jag tror och hoppas att sättet som bl.a. Linn använder sig av kommer att sätta standarden. Vill du ha ett lågupplöst format för din portabla spelare eller dylikt - betala en mindre slant och få MP3 eller dylikt. Vill du ha kvalitet, betala lite mer och få 24/96 eller liknande..

Om vi tar en titt i kristallkulan.. ;)

BorO är på rätt spår tror jag.. Lagringsmedium är så billigt idag att det kommer inte att påverka kostnaderna nämnvärt för mediacentralerna att erbjuda allt från 128kbps MP3 till lossless 24/192 eller varför inte flerkanalsinspelningar? Man köper idag en hårddisk på 1TB (1000GB) för knappt 3000kr. Fienden heter bandbredd, men även detta är möjligt att lösa. Stora delar av Sverige har redan minst 10Mbps download vilket innebär att man kan ladda hem 1GB på 17 minuter. Många börjar dessutom få 100Mbps vilket minskar detta till knappt 2 minuter. Det finns även ett fåtal lyckliga som har 1Gbps-linor, men det är marginellt ännu.

Inom kort förutspår jag att mediacentralerna på Internet kommer att erbjuda streaming med full upplösning, dvs att nerladdningen elimineras och du spelar upp direkt via nätet. Detta går redan att göra idag, allt som saknas är vilja och pengar. Förutom att streaming kräver mycket mindre bandbredd (en CD kan streamas med ca 1.5Mbps okomprimerat) så löser det också alla upphovsrättsliga problem då man kan ta betalt per lyssningstillfälle eller via någon form av abbonemang.. Vi har redan sett Naxos Music Library som helt klart är inne på det här spåret, och fler kommer att följa. Streaming löser även backupproblematiken, där någons köpta downloads kan försvinna i ett nafs om olyckan är framme.. Bättre då att ha centralt lagrade licensdatabaser som anger vilka titlar du har rätt till, och som du kan spela upp var helst du befinner dig.

Förr eller senare kommer vi att hamna i en situation där vi kan spela upp en CD en gång för 9kr eller så, eller köpa en permanent licens för 99kr kanske? Vem kommer att sakna det fysiska mediat då? Portabla enheter kommer att utrustas med Wi-Fi och då kommer man kunna logga in på sitt musikbibliotek online och streama t.ex. MP3 trådlöst dit man befinner sig..

Kvar kommer det att finnas audiofilbolag, som kommer att fokusera mer och mer på högupplösta CD/DVD samt vinyl. Frågan är hur länge de kan hålla igång. 10 år till kanske?

Vem vet, inom de närmaste 10-20 åren kan vi komma så långt som att all media (musik, film, tv, skrifter osv) förvaras i stora centraler på Internet, och vi kan sitta i hemmet och plocka fram vad vi vill, kanske med röststyrning till och med. Så kan du sitta där i soffan med en tablet-PC och kika på omslag, läsa information om inspelningen, artisten osv. Science Fiction? Nä, tekniskt kan man göra allt detta redan, det som återstår är att gå från koncept till massproducerad verklighet.

That's the future!

Vi borde nästan ha varit där redan men det kommer :)

Tänk vad många som köper skivor

Tänk vad många CD-fodral, CD-Skivor, CD-Spelare, DVD-spelare, Squeezboxar, Digitalboxar mm som säljs för att vi ska kunna se och spela köpt musik

Tänk vad många som laddar hem musik från nätet

Tänk vad lagringsutrymme dem som gör det behöver. Tänk er alla datorer som ska sköta detta

Tänk om det räckte att en köpte albumen. Att en köptew tillräckligt med lagringsutrymme och alla vi vanliga dödliga hade en apparat hemma som kopplar ihop oss med guldgruvan.

Hur skulle det påverkar miljön? Strömförbrukningen?

Jag tror att det skulle vara bra :)

Posted
Hur skulle det påverkar miljön? Strömförbrukningen?

Jag tror att det skulle vara bra :)

Japp, jag är helt enig! Grejen är bara den att inga företag bryr sig om sånt. Detta kommer inträffa när det blir mer lönsamt än det vi har idag, varken förr eller senare. :) It's all about the money.

Posted

Håller med det som Audionet skrev i denna tråden "För mig är det en helhetsupplevelse att få fingra på ett konvolut och ta del av texter, inspelningsinfo, medverkande artister osv samtidigt som jag avnjuter musiken."

Så.. en fil på datorn är inget gämfört med en CD eller so whatever i samlingen.

Själv söker jag förvisso musik via nätet på sidor som myspace och music.download.com .men hittar jag något så vill jag köpa det och få helheten. på Cd, Lp, kassett....

Posted

Håller med Peo att den utveckling han beskriver kommer och det är inte längre en fråga om det kommer att hända utan när. När, när blir avgörs av money! Sådan är kapitalismen... , det är inte vi som ror... eller vad dom nu sjöng när det begav sig. :)

Kanske kommer det ändå att finnas kvar utrymme för oss och vårat Cd/vinylintresse. Själv tror jag vinylformatet kommer att leva längre än cd-formatet, eller, vad tror ni?

Jag brukar inte starta/delta i oändliga debatter om vilket av dessa två medium som är att föredra eller vilket som är bäst, utan för mig så är det på det viset att jag idag inte kan vara utan någon av dem. Däremot tror jag, som sagt, att vinylen och då endast de intressanta utgåvorna kommer att värdestegras hela tiden i motsats till cd.

Vilken musik det blir vet jag inte säkert men i europa blir det antagligen bolag som Deram, Blue Horizon, Decca, Neon, Vertigo, Gump mm mm samt även alla amerikanska unika pressningar... här tar orken och minnet slut och jag orkar inte räkna upp dem jag känner till.

I tyskland lär det finnas en blaska som heter LP och som endast behandlar vinylmediet och det som händer där brukar småningom även hända här eller vad tror ni? Jag hoppas på det iaf. :)