Jump to content

Nytt lyssningsrum,

Haydn

Recommended Posts

Ser ut som du har bra förutsättning till att göra vad du vill med rummet -- varför inte fixa lite absorbenter till först reflexen i taket eller till och med blanda in lite diffusorer :)

Hur stort är rummet, ser rätt stort ut.

Om vi skall prata om förbättringar så skulle jag starta med en matta och sedan några plantor (som fungerar som diffusorer). Sedan skulle mer hyllor med skivor också vara bra ;)

Smakfullt och mer hyllor med skivor-böcker-(hifi :))tidningar kan nog bara föra rummet i rätt akustisk riktning. Kaktusar är ju annars säkra diffusorer men det skall du undvika med tanke på fönsterstorlek och ljusinsläpp.

Instämmer till 100%! Naturliga diffusorer och mediabärare i ett, förhöjer njutningen på alla möjliga sätt. :D

Hur är det egentligen med detta med plantor, fungerar de verkligen som nämnvärda diffusorer? Bladen är ju inte direkt hårda.

Väldigt stora krukor fyllda med jord borde väl suga lite bas om sådana problem finns. En grej jag tänkte tillämpa den gången jag får flytta in i eget rum. Vilket årtionde som helst :diss: Men den som väntar på något gott...

Edit:

Glömde säga! Jättemysigt rum med stora möjligheter. :app:

Ååååh,

vilket "hobby" rum.

det ska jag oxå' skaffa när jag blir stor :D.

Har tänkt lite på det där med blommor/växter... dom behöver ju ljus

Det ser lite mörkt ut så det kan ju vara en liten ide att skaffa konstgjorda växter kanske?

En spretig pinne utan löv ger ju inte så mycket diffuserande effekt ?

Om vi skall prata om förbättringar så skulle jag starta med en matta och sedan några plantor

Är det inte heltäckningsmatta på golvet?

Jag har dåliga erfarenheter med att ha soffan direkt mot väggen. Fick ett enormt lyft genom att flytta in soffan längre in i rummet, vilket tar bort tidiga reflexer bakifrån. Det kan också vara en effekt av att jag hamnade utanför en stående våg.

Jag tycker bättre om närfältslyssning, vilket inte passar andra. Jag har drygt 2,7 meter mellan högtalrmembranens mitt och ca 3 meter från baselementet till mina öron. Tidigare satt jag drygt 5,5 - 6meter ifrån. Det är som natt och dag och till det bättre. Mitt tips är att de provar att flytta soffan så att Du har dina öron på samma avstånd som mellan baselementens mitt och sedan flyttar bakåt 1 dm åt gången. Högtalarna vinklas in max 5 cm till en början.

Bebop

Jag har dåliga erfarenheter med att ha soffan direkt mot väggen. Fick ett enormt lyft genom att flytta in soffan längre in i rummet, vilket tar bort tidiga reflexer bakifrån. Det kan också vara en effekt av att jag hamnade utanför en stående våg.

Bebop

Erfarenhet som talar visdom. Har upplevt samma. :o

Näe precis. Verkningsgraden som diffusor kan inte vara annat än försumbar.

Men det finns inget annat som kan förklara dess egenskaper men visst, den är ju utformad på ett sådant sätt att den är försumbar som diffusor - men då är det också Shakti och tolka det som ni tolka vill ^_^

Tack för alla tips och kommentarer!

Vad det lider så ska jag köpa fler Golden Horns och ev. ett par Varitunes. Jag har märkt att vissa bastoner inte låter som de ska (det bara mullrar!) så något borde nog göras åt detta! Dock kommer det att dröja för, just nu ligger det en hel drös med skivor i "beställningspipeline".

Lite hyllor kommer att sättas upp ev. redan i helgen!

Återigen tack för tips och glada tillrop!

Trevlig Helg!

/Wilhelm

• 4 weeks later...

Snyggt rum snygga högtalare :mm: kul att se.. jag håller på att testar lite i rummet själv en flispläd här och en där ...det gör en stor skillnad .

Klart intressant tråd ,den blev ännu intressantare när jag såg dina Usher.. modellen över mina :)

Basen kan bli för fet nära väggarna,så testa som nån skrev att flytta ut soffan lite .

Mvh

• 2 weeks later...

Hej igen!

Hifi-febern har satt sig på nytt! Om ett par timmar så skall jag hämta två Varitune VR-6. Efter átt ha testat med lite bassvep så har jag upptäckt en mycket obehaglig förstärkning vid ca 35-40Hz. Denna skall bort idag!

Återkommer med bilder i em.

Tips på möblering av dessa STORA klossar emotses med tacksamhet :)

Som sagt mer i em.

trevlig helg,

Wilhelm