ptidstro Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Hejsan kamrater! Jag heter Patrik Tidström och är nyligen medlem. Hej! Jag har en fråga till er i "panelen". Äger en Cord dac, DSC1500E. Denna dac har bla en optisk clocksync som är tänkt att styra transporten. Har ni exempel på transporter som har denna ingång. Finns även en Wordclockutgång. Vad finns att välja på utöver Esoteric tex? Jag sonderar terrängen på sådana transporter. Quote
Lasse Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Det jag kommer på sådär rakt ur minnet är dCS Quote
gcs Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Denna dac har bla en optisk clocksync som är tänkt att styra transporten. Är det verkligen en klockutgång? Det vanliga brukar annars vara att man på vissa digitala apparater har en klockingång som styrs från en extern klocka. D/A:an styrs vanligen av den digitala apparaten innan som t.ex en CD-spelaren. Alt. brukar det nästan alltid på apparater för proffsbruk finnas en wordclock ingång som är ansluten till husets centralklocka. Quote
Guest Peo Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Det lär ju fungera bra med Chords egna transporter. Quote
Vox Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Jag heter Patrik Tidström och är nyligen medlem. Hej! Hej och välkommen Patrik Quote
Björn-Ola Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Jag har den här lösningen på en transport och DA-omvandlare från Arcam från mitten av 90-talet. Det fungerar bara mellan dom här två enheterna som är gjorda för varandra. Det är kanske risk att det i ditt fall är likadant och att det bara fungerar mellan chord-apparater. Möjligt är att Harmony Design kan modifiera en transport så att det fungerar med din DA-omvandlare. Quote
ptidstro Posted October 21, 2007 Author Posted October 21, 2007 Tack skall ni ha för välkommnandet! Är det verkligen en klockutgång?: Ja, det är en optisk utgång som vid 44.1KHz sampling skickar ut en "syncronization clock" på 5,6448MHz. Nu behöver man ju inte använda clocksyncen för att kunna spela musik utan man kör då "asykront" och låser då dac:ens klocka mot källan (spelar som vanligt). Ja och så finns det en "Wordclock" generator/ receiver på ett BNC uttag. Jag är osäker på när den optiska syncen kan användas (vilken drive?) och detta gäller egentligen också wordclock. Tycker det verkar intressant att reducera ev jitter med hjälp av nämnda metoder. Nämnas kan också att det på maskinen finns tre st olika dac:ar att välja på: Analog Devices, AKM och Chords egna "pulse array dac". Det är riktigt kul att växla mellan dessa dac:ar och upptäcka skillnaderna! Pulse array-kortet kan hantera HDCD, SACD och DVD-audio, men jag har inte riktigt greppat hur man skall ansluta SACD och DVD till maskinen. Använder idag dac:en som försteg då den har volymkontroll. Quote
fredrik Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 Wadia har även de clocklink på sin 270-drive. Huruvida den bara är kompatitibel med andra Wadiaapparater vet jag icke. Quote
Recommended Posts