Jump to content

Höst tider är hifi tider...


P-pan

Recommended Posts

Signature tillochmed! Ännu trevligare. Gillade verkligen den luftiga klangen hos dessa högtalare när jag hörde dem för några år sedan. Från några hundra Hz o uppåt föredrog jag faktiskt dessa framför samtliga modeller i den gamla Nautilus serien...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trevliga kan man verkligen säga.

Vi har trivits ihop i ett par år nu och banden växer sig starkare för varje dag :)

Konstig hobby det här, kan bli som rena samboförhållandet.

Ibland är det magistkt och kärleksfullt och efter en liten flyttning till ny boning så lirar ingenting :o:) .

Nåja vi åker väl vidare...

DSC_0225.jpg

DSC_0096.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dax att tapetsera om grabbar!

Det är 2007 och nu ska det vara stora konstiga blom-arrangemang på väggarna :D

Tapetsera om ???? :o

Hur tror du det magiska ljuset kommer till ;) .

Det blir ett riktigt mysigt skimmer i hela rummet när kvällssolen står lågt.

DSC_0428.jpg

Men jag vet...

dom är från 90-talet någon gång så lite annat hade nog varit på sin plats :)

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på denna för ett antal år sedan på HiFi Klubben och fick ett mycket positivt intryck av den. Den var helt ny då. Ville då ha ändå lite mer tyngd i botten så det blev ett annat köp i stället. Fanns då bara i ett ljust och ett mörkt träslag. Hur många varianter finns idag? Är det samma högtalare sedan starten?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tapetsera om ???? :o

Hur tror du det magiska ljuset kommer till ;) .

Det blir ett riktigt mysigt skimmer i hela rummet när kvällssolen står lågt.

DSC_0428.jpg

Men jag vet...

dom är från 90-talet någon gång så lite annat hade nog varit på sin plats :)

Tycker att det mesta vad det gäller trender och design egentligen bara handlar om att se saker i rätt ljus!

Riktigt snyggt!

Link to comment
Share on other sites

Saknar dessa. En av de bästa jag ägt. De gav mig många fina stunder att minnas. Glad att det är du som äger dom idag Peter.

Dock har jag ett par nykomlingar att se fram emot nästa vecka.

Ser fram emot fortsättningen!

fatpipe:

Tänkte väl att du skulle dyka upp ;)

Jag har nog sett att du börjat smyga runt här på forumet igen.

Verkligen kul att se att du är tillbaka i 2-kanals gebitet.

Så det är nya saker på gång :mm:

Då blir det kanske en ny bildtråd att se fram emot ?

Calm:

Enligt Hi-fi klubbens hemsida så verkar 805:orna finnas i svart och två olika körsbärs varianter (en ska vara rödare).

Den 805s som säljs idag ska dessutom ha ett förbättrat delningsfilter och i.o.m det så har man flyttat fram diskanten så att den

ligger i rakare linje med bas/mellanregister elementet.

Jag har själv inte gjort någon direkt jämförelse av eventuella ljudskillnader mellan dom två men det är väl som vanligt

en fråga om smak kan jag tro :) .

Link to comment
Share on other sites

Tjusig finish på dina 805:or. Vad är det för slags fanér?

Den kallas Grey Tigers Eye.

Om jag inte läst fel någonstans på nätet så är det någon slags lönn faner, som färgats ?

Jag tror 805:orna kom runt 1998/99 och ett par år efter det dök denna + en till finish upp.

Den andra varianten kallades för Red Birds Eye.

bwsingnature805redbird.jpg

En del kanske tycker att dom är överarbetade i sin finish men jag blev helt såld när jag

såg dom 1:a gången.

DSC_0072.jpg

Och som med så mycket annat i vår vardag så är det lätt att känna igen mönster från naturen :)

DSC_0046.jpg

Link to comment
Share on other sites

Signature modellen är ju upphottad ljudmässigt, jämfört med den samtida "vanliga" 805. Sedan vilken som är bäst av 805 Signature eller 805s finns det tydligen delade meningar om. Det är alltså inte bara fanér som skiljer.

Härligt med nya kunskaper, det tackar vi för.

Vi kan väl säga som så... att ser det bra ut så låter det antagligen bra också :blush:app:

Link to comment
Share on other sites

Det var ju kuil att du skaffat ännu bättre grejer än du visste;)

Som sagt, just denna Signature 805 har en mycket trevlig klang, eller skall vi säga frånvaro av egenklang.

Jag tror både element(diskanten åtminstone) o filter är bättre än standard varianten.

Däremot 800 Signature är identisk med 800 N bortsett från den finare fanéren.

Link to comment
Share on other sites

Den kallas Grey Tigers Eye.

DSC_0072.jpg

Och som med så mycket annat i vår vardag så är det lätt att känna igen mönster från naturen :)

DSC_0046.jpg

Denna paralell gillar jag! Riktig skönhet man hittar i skogen! Dessutom får den mig att tänka på den Norska konstären....Mörch eller hur det stavas...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Denna paralell gillar jag! Riktig skönhet man hittar i skogen! Dessutom får den mig att tänka på den Norska konstären....Mörch eller hur det stavas...

\\K-man

Munch, kanskje du tenkte på? Siden vi da først er inne på Munch, så kan jeg også anbefale en cd "Løsrivelse" med musikk av Ketil Bjørnstad, vokal av Kari Bremnes, og med tekster av nevnte Edvard Munch, en meget meget god skive ;) .....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Munch, kanskje du tenkte på? Siden vi da først er inne på Munch, så kan jeg også anbefale en cd "Løsrivelse" med musikk av Ketil Bjørnstad, vokal av Kari Bremnes, og med tekster av nevnte Edvard Munch, en meget meget god skive ;) .....

mvh

Lösrivelse är en av mina favoritskivor och den innehåller två av mina favorit "gråtlåtar"

Link to comment
Share on other sites

Lösrivelse är en av mina favoritskivor och den innehåller två av mina favorit "gråtlåtar"

Det ser visst ut til at vi har mye sammenfallende musikksmak Matrixen, det skulle vært hyggelig å utvikle den litt videre ved anledning? :);) ......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tja, du har nog rätt om.s

Dom böljande linjerna är påfallande lika.

Fast rotade skönheter "skriker" nog inte, det kan jag lova ;)

Tack för skivtipset förresten, den kollar vi upp så klart.

Den er utgitt på KKV (Kirkelig Kultur Versted) som er kjent for veldig gode innspillinger, den er nesten ett "must" imo :D .....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Så ja,

efter en dags spinnfiske i det mulna men friska höstvädret så är det dags att presentera

lite elektronikbitar i systemet.

Signaler ska ju förstärkas så vi ser väl vad som finns i ledet före högtalarna.

Ett ganska omdebatterat märke som är av amerikanskt ursprunng och kostar en något mindre summa pengar

om den inhandlas på rätt sida om atlanten.

Nu hade jag tänkte att vi inte skulle dra några för/emot argument om egenhändig import eller varför märket ska vara sååå

mycket dyrare i vårt kära Svedala än i stora landet i väst o.s.v, för det har ju redan blivit gjort förr.

Vi tar en kik...

DSC_0009.jpg

Inte svårt att gissa antar jag.

Det är den lilla "attaché väskan" ...

DSC_0010.jpg

... Krells instegsmodell

Edit : (vill förtydliga att jag inte importerat själv)

Link to comment
Share on other sites

Munch, kanskje du tenkte på? Siden vi da først er inne på Munch, så kan jeg også anbefale en cd "Løsrivelse" med musikk av Ketil Bjørnstad, vokal av Kari Bremnes, og med tekster av nevnte Edvard Munch, en meget meget god skive ;) .....

mvh

Ja om.s, det var han jag menade. Tack för förtydligandet! :) ..och ja, den skivan är mycket bra...har fått upp ögonen för den genom Matrixen.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...