Jump to content

Martin logan summit

sweetspot

Recommended Posts

Hej på er alla hifirävar.

Är intresserad av ett par Martin Logan Summit. Har fått jättebra kritik via hifipressen men har sett väldigt lite diskussioner om summiten på detta forum. Skriv gärna ner era intryck om dessa i mina öron fantastiska högtalare. Tacksam för synpunkter då jag bara hört dessa högtalare på mässor. Hur viktigt är det med en kraftig förstärkare då jag läst att impedansen kan gå ner så lågt som 0.7ohm vid 20khz?

mvh sweetspot

Nu har inte jag lyssnat på så många högtalare men när jag var på hifi consult och lyssnade på summit och supernova så gillade jag supernovorna bättre.

Åk dit och lyssna!! Jag gillade helheten i supernovorna bättre.

Detta var med Bladelius elektronik.

Timbre, jag har läst tråden med stort intresse men tyvärr står det inget om själva Summiten.

Andy, vad menar du med helheten? Vad var det i ditt tycke som var mindre bra?

Drbob, custom shop är cool :-).

Finns det någon ägare av elektrostat som vill vara snäll och delge varför det blev elektrostater. Helst Martin Logan Summit ägare.

Hej

Jag har hört Summit en del. Det är ena rediga pjäser. Såklar är detta smak och tycke men här är mitt intryck.

Jag blir alltid imponerad som fasen av Martin logan de första lyssningminuterna. Dom spelar stort och snyggt. Sedan börjar jag få för mig saker. Det är nått med avklingningen av ljud som för mig inte stämmer. Naturligtvis producerar dom ett vansinings stort ljud med fina kvaliteer men det är dock något med just ljud som får klinga ut Tex en cymbal eller ett piano som jag uppfattar som märkligt. Jag vet inte om jag fått för mig detta eller om någon annan har upplevt det. Jag disskuterade detta med en lokal handlare som upplevde samma sak. Han härlede detta till ML`s idè med böjda paneler. Just avklingade ljud menade han får betala för deras strävan att sprida ljud mot en störra radie mot lyssnaren. Jag vet inte om detta stämmer. Någon annan kanske har mer koll på detta. Jag uppskattar ML mer som en fantastiskt ljudmaskin för hembio och lyssning överlag men ljust som hifi högtalare i 100 0000 kr klassen är jag iaf skeptisk. Jag tycker inte dom återger musik på det otroliga sätt tex Quad esl 2905 gör(65 000 kr mot 100 000 för Summit) Ge dem en chans dock. Många ML ägare verkar ju vara nöjda.

Mvh Peter

:)

Hur är hållbarheten på dessa högtalare? Är dom svåra att sköta dvs dammsugning mm.

Tacksam för alla svar. Hoppas att det blir många svar :mm:

det blev ju lite fel, men ett nytt fösök!!

Har ägt ett par Summit ett tag!! man hör dem oftast på mässor, där de är snabbt uppställda och ljudet blir oftast därefer !!! :?: Ett känsligare instrument får man leta efter. De kräver stora rum, fast golv och BRA men utrymmen till sidoväggarna. Högtalarna är så fint upplösta att de kräver Elektronik och kablage till

fördärv! Man kan heller inte lysna på en dynamisk högtalare, för att sedan ersätta till Summit på samma plats och dömma ut :angry: för dem kräver en minutiös uppställning!!! = didskrävande. Visst de spelar bra hur man än gör, men de kan spela riktigt läckert. När man fått högtalarna på plats är det bara att njuta av den exemplariska framförandet av ljudet.

Varför bytte jag ut mina Logan? Ja, det är ju ingen riktig möbel!! Där kommer tyckandet in och spelar en stor roll :diss:

Hållbarheten finns det garantier för och förvånandsvärt lätta att rengöra.

Odiskutabelt lättskött, bara damsuga med en mjuk borste.

/bato

Timbre, jag har läst tråden med stort intresse men tyvärr står det inget om själva Summiten.

Andy, vad menar du med helheten? Vad var det i ditt tycke som var mindre bra?

Drbob, custom shop är cool :-).

Finns det någon ägare av elektrostat som vill vara snäll och delge varför det blev elektrostater. Helst Martin Logan Summit ägare.

Som sagt är jag en novis och okunnig om alla termer så jag gör det enkelt för mig själv. Sången lät bättre på ML men resten lät bättre på supernovorna, det är en väldigt subjektiv bedömmning som jag fick efter 30 minuters lyssning.

Hej ! Min rekomendation är att ta dig tid och lyssna själv. Elektrostat ljudet är absolut säreget något att hata eller älska. Jag är sedan knappt ett år tillbaka Summit ägare och måste säga att dom är jätte roliga. Nackdelen är att placeringen av dem i rummet är helt avgörande, fel uppställda kan dom låta skit. Jag flytta fortfarande runt på dem.

Angående kringutrustning får jag nog påstå att dem är ganska "kräsna", När jag bytte från enkel Classe förstärkare(cap 151 2x150 watt) till Plinius sa-ref. måste jag säga att ljudet förbättrades på alla parametrar.

Nu börjar det ramla in lite svar, man tackar och bugar. :D

Finns det verkligen bara en ägare av Martin Logan Summit på detta forum ??????

Vad är det som gör att placeringen blir så svår?

Sweetspot

Högtalarprincipen ger ju att lika mycket ljud frammåt även går bakåt direkt i bakvägg (bakom högtalarna alltså). Detta ger reflexer som måste hanteras. Avstånd till bakväggen är ett sätt, invinkling ett annat, akustik-trixande ett tredje.

Jag är själv väldigt sugen på principen! :)

Högtalarprincipen ger ju att lika mycket ljud frammåt även går bakåt direkt i bakvägg (bakom högtalarna alltså). Detta ger reflexer som måste hanteras. Avstånd till bakväggen är ett sätt, invinkling ett annat, akustik-trixande ett tredje.

Jag är själv väldigt sugen på principen! :)

Instämmer med föregående talare och tillägger. Om ML ståt för nära en bakre vägg, sedan gör man en invikling , är sidoväggarna för nära, bildas det en konsig fas och tidsföskjutning som blandas med direktljudet. Kan då skapa en difus ljudbild. Det är oftast det som sker på ex. mässor och snabbinställningar Tyvärr, är det denna tillställning som hifi-folket offtast får höra. :app: Denna problematik elimineras av duktiga "Tidningsproffs", och de får då höra vad ML står för :app: där av den höga rangkingen!! ;)

Personligen anser jag, att om man ställer in ML-Summit korrekt och likaså en dynaisk högtatare, --- blir nog ljudet väldigt likt åxo. :)

//bato

Vad byter man till från ett par Summit?

Uppskattar man "elektrostatsoundet" som ML ger så kan man gå vidare till t.ex. Magnepan 3.6R.. Eller varför inte Quad 2x05? :)

Nu har jag inte hört Summit i en optimerad setup men Magnepan kändes mycket bra när jag hörde dem.

Håller med så in i norden. Gillar man Elektrostat skall man också kolla vidare på Magnepan och Quad. Quad esl 2905 är ta mig tusan en svårslagen högtalare till vilken budget som helst. Nu lät det tidigare som om jag sågar ML vilket jag absolut inte gör. Allt beror på vilka prefferenser man har såklart. Jag har gämfört Summit med Quad esl 2905 under nogranna förhållanden. Quad vann. Går man vidare till Magnepan så har jag hört otrolig musik genom dessa med. Hasse här på forummet är en riktig rackare på magnepan. Ta ett snack med han vettja ! Överlag är skärmhögtalare nått speciellt. Tilltalar ljudet så förstår man varför ML, quad eller magnepan anhängare älskar sina högtalare.

Ett tips är att försöka få låna hem ett par skärmar vilket märke du nu väljer. Att få mixtra ordentligt hemma så att du vet att du har potensial att få dem att fungera bra hemma hos dig. Jag har själv ett par magnepan vilka nu måste säljas. I Mitt nya boende är det totalt hopplöst att få till dem. Och det är jag deppad över ... Lycka till /P

Uppskattar man "elektrostatsoundet" som ML ger så kan man gå vidare till t.ex. Magnepan 3.6R.. Eller varför inte Quad 2x05? :)

Nu har jag inte hört Summit i en optimerad setup men Magnepan kändes mycket bra när jag hörde dem.

Själv är jag så nöjd med mina ljudmässigt att om jag ska byta/uppgradera så kommer det att bli orehört kostsamt för att få till något bättre.

Jag bytte ut Summi av estetiska skäl (kunde inte "med" Galler), ljudet var det inga fel på.

Köpte ett par Wilson Sophia 2. Måste säga att de även låter bättre!! :shy:

Angåene Elektrostater! Vad obeoende källor rankar, efter att de gjort allt vad som går att göra med inställningar, elektonik. o.s.v så

är Sumit den att föredra!!! :) ( bara nätkablarna gör undervärk) Jag själv hade Purist Audio Dominus......Kan vara totalt avgörande. Men i långa loppet får man ju vad man betalar för!! ^_^

I och med att Summit spelar två OKTAVER djupare en Quad och Magnepan 3.6 så blir de även i hög grad svårare att placera!!

/bato

Själv är jag så nöjd med mina ljudmässigt att om jag ska byta/uppgradera så kommer det att bli orehört kostsamt för att få till något bättre.

Hej Drbob !

Är du en fena på att ställa in summits skulle jag väldigt gärna vilja be om dina tjänster, om möjligt ? :)

Jag bor i Partille

Jag tycker inte heller att jämförelsen mellan Magnepan och Quad är helt rättvis. Summit producerar bas på ett helt annat sätt. Tidigare ML-högtalare har dessutom varit än värre att ställa in men med den aktiva basen blir tillpassningen till rum något enklare, dock leder det ju alltid till ångest huruvida man ställt in alla parametrar rätt... man kan ju alltid skruva ett tag till. När det gäller jämförelsen med Wilson Sophia har jag en relativt stor erfarenhet av båda modellerna och jag tror att här har det mycket med personliga preferenser att göra, ljudpresentationen är relativt olika. Dock har ju Summit en luftighet i mellan- och diskantregistret som är alldeles magiskt.

Jag tycker inte heller att jämförelsen mellan Magnepan och Quad är helt rättvis. Summit producerar bas på ett helt annat sätt. Tidigare ML-högtalare har dessutom varit än värre att ställa in men med den aktiva basen blir tillpassningen till rum något enklare, dock leder det ju alltid till ångest huruvida man ställt in alla parametrar rätt... man kan ju alltid skruva ett tag till. När det gäller jämförelsen med Wilson Sophia har jag en relativt stor erfarenhet av båda modellerna och jag tror att här har det mycket med personliga preferenser att göra, ljudpresentationen är relativt olika. Dock har ju Summit en luftighet i mellan- och diskantregistret som är alldeles magiskt.

l

Elektrostater blir alltid något luftigare, p.g.a att den bakre reflektionen kommer något senare fram till lysningspositionen än direktljudet.

Resultatet blir då att vi uppfattar det som mera luftigt på bekostnad av precisionen! : ^_^

Men i verkligheten låter ljudet aldrig så luftigt som på Elektrostater...... :(

//bato

Resultatet blir då att vi uppfattar det som mera luftigt på bekostnad av precisionen!

Har du lust att utveckla det där lite?

Jag har nog aldrig upplevt större precision än den jag har med mina Summit.

Förutsatt att precision för dig är detsamma för mig...

Har du lust att utveckla det där lite?

Jag har nog aldrig upplevt större precision än den jag har med mina Summit.

Förutsatt att precision för dig är detsamma för mig...

Fullt möjligt att du lyckats ställa in ditt ljud, på alla parametrar till fullo. Men Jag fick ut mera av Sophiorna!

Utrustningen jag anväder till test o lystning är, 50m2 rum, sedan , Accuphase A60, DC101, Dp100, Dg38. Transparent XL höt... och sign. Reference som

nätkablar: med denna utrustningen är det givet för Sophias fördel innom alla pungter, utom den så.kallade luftigheten: ex . 3-DE, mittfokus ,ljudbild, dynamik.

Men Sophia 2 är ett snäpp dyrare och mera avslöjande högtalare. Jag är för övrigt en stor beundrare av Elektrostater, :mm:

// b

Fullt möjligt att du lyckats ställa in ditt ljud, på alla parametrar till fullo. Men Jag fick ut mera av Sophiorna!

Utrustningen jag anväder till test o lystning är, 50m2 rum, sedan , Accuphase A60, DC101, Dp100, Dg38. Transparent XL höt... och sign. Reference som

nätkablar: med denna utrustningen är det givet för Sophias fördel innom alla pungter, utom den så.kallade luftigheten: ex . 3-DE, mittfokus ,ljudbild, dynamik.

Men Sophia 2 är ett snäpp dyrare och mera avslöjande högtalare. Jag är för övrigt en stor beundrare av Elektrostater, :mm:

// b

Tackar för det svaret och njae...Alla parametrar är ännu inte på plats men just ljudbilden och pinpoint är en av de starkare sidorna.

Ingen Accuphase men dock snören från Transparent.

Väntar med spänning på CLX!

Det här börjar inte bli lätt. Man får försöka ta till sig det man själv upplevt. Ni som har Summit vad har ni era 25hz samt 50hz inställda på. Hur långt ifrån bakvägg, avstånd till sidovägg mm.

Sitter och njuter när man ser alla inlägg och personer olika åsikter men med gemensamma nämnaren "engagemang".

Vilket härligt forum detta är :mm:

Sweetspot

I förra lghtn hade jag dem med panelen 1,8m från bakvägg och 0,3m från sidoväggarna, där jag bor nu har jag kompromissat riktigt mkt för att överhuvudtaget få in dem i rummet så där står de 0,65m från bakvägg och 0,75m från sidovägg.

Det här börjar inte bli lätt. Man får försöka ta till sig det man själv upplevt. Ni som har Summit vad har ni era 25hz samt 50hz inställda på. Hur långt ifrån bakvägg, avstånd till sidovägg mm.

Sitter och njuter när man ser alla inlägg och personer olika åsikter men med gemensamma nämnaren "engagemang".

Vilket härligt forum detta är :mm:

Sweetspot

Ja, man kan säga i stora drag , räknat på rummets längd. Ca,, 1/4 till 1/3 del från rummets bakre vägg ska Summit stå. Sedan, sittposotionen bör då vara inom

plus minus 0.5meter, dubbla avståndet som Summit har från bakre vägg!!!!! då blir det ca, 1/2 1/3 del kvar till bakre vägg!!!! avståndet till sidoväggarna

blir om rummet tillåter minimum 1meter. En något förlängd triangel :app: låter kanske lite komplicerat, men det måste vara det någon gång ;)

Detta kan vara en bra lösning för de flesta högtalare.( om frugan tillåter) :shy:

//b