Timbre™ Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Hififotografering utomhus har ju blivit alltmer populärt. Vi hakar på trenden och ett par första klassens läckerheter från United Kingdom hamnar framför mikroobjektivet. Även punkare kan ha sina industriperioder och här går utflykten från etablerad energianläggning till ostädad bakgårdsindustri i färgstark miljö. Euphoniapremiär för Abbingdon Music Research... :cool: Quote
Timbre™ Posted October 16, 2007 Author Posted October 16, 2007 En ny industriepok och idag kan man koppla datorn rakt in i förstärkarkraftverket via USB. Det blir även en CD-spelare där designen talar sitt eget språk och läckert är bara förnamnet... :cool: Quote
eliot Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Jag tror mycket på Thorsten Loesch och AMR Skall bli intressant att följa Quote
Timbre™ Posted October 16, 2007 Author Posted October 16, 2007 Naturligtvis medföljer en fjärrkontroll och den kan ju vara värd en studie innan vi ger oss ut i dagsljusets avslöjande sken. Här kan man kontrollera det mesta och alldeles ovanför play-knappen sitter en sampling-kontroll som kan ta lyssnaren genom 6 skilda Optisample-inställningar. Quote
Timbre™ Posted October 16, 2007 Author Posted October 16, 2007 Jag tror mycket på Thorsten Loesch och AMR Ja, det finns mycket i dessa flightcases... Ny miljö och här börjar egentligen vår story... Quote
K-man Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Som Eliot skrev, skall bli intressant att titta på!!! Tjusig fjärr! \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 16, 2007 Author Posted October 16, 2007 Nu skall det inte bli 25 bilder på väskorna utan vi lyfter på locket direkt och en D-77 Reference Class Compact Disk Processor kikar fram i dagsljuset. Den skall vi titta närmare på och så lite om firman Abbingdon Music Research. Quote
Matrixen Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Okända prylar för mig. Klart intressant reportage..och mijlöer Quote
Matrixen Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 ...vid närmare eftertanke; Är det inte dessa Akkelis tagit in? Quote
eliot Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 ...vid närmare eftertanke; Är det inte dessa Akkelis tagit in? Det är Akkelis reskamrat från Münchenmässan Lars-Ola Hoffer (Transient Design) som har den goda smaken att importera AMR som mycket riktigt finns att beskåda i Akkelis nya affär Quote
Transient Design Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 För den som funderar på varför det sitter en USB-port i framkanten på en helt analog förstärkare: Den lämnar bara 5V spänning till iPods och liknande. Ljudet får sedan kopplas in via 3,5mm pluggen under. Vill man koppla en dator eller ipod digitalt går detta att göra på baksidan på CD-spelaren istället. En USB-ingång är faktiskt den enda digitala anslutningen som finns på CD-77. Dessa aluminiumlådor väger tillsammans 98 kg... Mvh Lasse Quote
Matrixen Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Dessa aluminiumlådor väger tillsammans 98 kg... Mvh Lasse menar du utan elektronik o komponenter alltså Quote
K-man Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 menar du utan elektronik o komponenter alltså ...och jag som trodde aluminium var en lättmetall... ...gissar på att han menar med innehåll... \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 17, 2007 Author Posted October 17, 2007 menar du utan elektronik o komponenter alltså Efter att ha varit delaktig i väskflyttandet blir min gissning totalvikt inklusive elektronik... Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 AMR - Abbingdon Music Research grundades 2001 av trion T. Loesch, V. Luke och P. Wayne. En framgångsrik blandning av audiofila, tekniska och finansiella erfarenheter skapade ett fördelaktigt utgångsläge och AMR fick uppleva ett ekonomiskt flyt redan i uppstarten. Huvudkontoret ligger i England men stora delar av tillverkningen äger rum utanför örikets gränser och totalt sett är ett tjugotal nyckelpersoner involverade på skilda håll. Störst anknytning till produktutvecklingen har förmodligen bolagets chefstekniker Thorsten Loesch med lång audioerfarenhet som ljudtekniker och designer men även inom hifitimediavärlden. Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 AMR-debuten bestod av de två huvudaktörerna i denna tråd men det finns även ett PH-77 RIAA-steg på gång samt en högtalarmodell där prototypen premiärvisades på en Londonmässa förra året. Integrerat på bägge fronter med modellerna AM-77 Reference Class Dual-Mono Amplifier och CD-77 Reference Class Compact Disc Processor. Bägge går att få i Titanium eller som här i Campagne. Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 På digitalsidan är det PCM som gäller och DA-omvandlingen är uppbyggd kring multibitsdacen Philips TDA 1541A som ju lever i en konkurrensutsatt värld med tillverkare som UltraAnalog, Burr Brown och Crystal. Quote
eliot Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 På digitalsidan är det PCM som gäller och DA-omvandlingen är uppbyggd kring multibitsdacen Philips TDA 1541A som ju lever i en konkurrensutsatt värld med tillverkare som UltraAnalog, Burr Brown och Crystal. Det var länge sedan Ultra Analog köptes upp av Wadia (December 1998): http://www.wadia.com/news/contents/ultraana.htm Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Det var länge sedan Ultra Analog köptes upp av Wadia (December 1998): http://www.wadia.com/news/contents/ultraana.htm Jag har faktiskt UltraAnalog 20-bit DAC:s i balanserad konfiguration i huset men det måste vara en årgång innan Wadia tog över. Quote
eliot Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Jag har faktiskt UltraAnalog 20-bit DAC:s i balanserad konfiguration i huset men det måste vara en årgång innan Wadia tog över. Jag hade också en sådan i min gamla Sonic Frontiers SFCD-1 Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Med tanke på T. Loesch's kontakter i rörvärlden kan man inte helt oväntat skönja toppen på ett elektronrör i CD-77 och här sitter bl.a. en typ av ECC81/12AT7 i linjeförstärkningen. Totalt är CD-spelaren utrustad med tre skilda rörmodeller per kanal. Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Temperaturen börjar göra sig påmind i dessa dagar och CD-77 är utrustad med en temperaturkompenserande master-clock med egen nätdel. Faktum är att den enligt uppgift skall ligga i nivå med vad som används av JVC vid studioarbetet med XRCD. Första valet av CD blir därmed lätt... :cool: Quote
eliot Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Temperaturen börjar göra sig påmind i dessa dagar och CD-77 är utrustad med en temperaturkompenserande master-clock med egen nätdel. Faktum är att den enligt uppgift skall ligga i nivå med vad som används av JVC vid studioarbetet med XRCD. Första valet av CD blir därmed lätt... :cool: Detta bidrar ju inte till att minska min nyfikenhet Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Detta bidrar ju inte till att minska min nyfikenhet ECC81/12AT7 är väl dessutom ett lågnivårör som ofta har använts av studios och faktum är att min egen nyfikenhet bara ökar ju mer information jag hittar om denna CD-spelare. Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Lyssningsövningarna kommer i del II och jag har en alldeles egen strategi för att verkligen försöka känna denna Redbook CD-player på pulsen... Super Audio from CD är ett utmanande påstående från tillverkaren och varje hängiven SACD-entusiast kan ju gå igång för mindre... Manuell toppmatning i sin läckraste form. Quote
calm Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Seriöst med toppmatning och den lilla libellen! Har inte sett det tidigare. Skall bli intressant att höra lyssningsintrycken. Verkar vara den giftigaste pjäsen bland gifttunnorna! Calm Quote
Timbre™ Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Verkar vara den giftigaste pjäsen bland gifttunnorna! Calm Giftigare än så här blir det inte men DSD samlar ihop bitarna och vässar klorna... :cool: Quote
Timbre™ Posted October 22, 2007 Author Posted October 22, 2007 Vid uppackning av dessa väskor får man plötsligt en hel del tillbehör att hålla reda på... Fjärr plus nätkabel är kanske standard men nätanslutningen skiljer sig en del från de standardkablar som brukar följa med i kartongerna och nätsladden är av AMR's egen tillverkning. Två CD-skivor medföljer och förutom AMR System Test Disk blir det även musik från Telarc. Lite kul då just Telarc var ett av de bolag som tidigt hoppade på SACD-tåget men det finns ju även en minst sagt ansenlig mängd CD-utgåvor i Telarc-bagaget. The DIVINE FEMININE är en samlingsplatta med fokus på kvinnlig fägring och mystik genom århundraden... Quote
Timbre™ Posted October 22, 2007 Author Posted October 22, 2007 Två par AMR signalkablar, RCA respektive XLR, plus en USB-kabel för vår moderna tid. Quote
Recommended Posts