Jump to content

Umeåmässan 2007


helios

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det inte ett par Verity Audio Rienzi som står uppställda här... :?:

Någon som slog sig ner och lyssnade... :?:

IMGP5263.jpg

I Oracle/Verity-rummet fanns stor potential men det stora och vinklade rummet blev övermäktigt för de "små" Rienzi. Har tidigare lyssnat på Fidelio hos Janne spelandes med Nagra mono/preamp som också finns på bild här och de trivdes bra i det lilla rummet. I ett betydligt intimare atmosfär så tror jag att kombon blir farlig!

Så här såg det ut då!

PICT0053.JPG

Lite rörigt då vi kopplade friskt både högtalare, preamp och amp :mm:

En genomtänkt och intressant detalj är den löstagbara loggan på högtalarna som döljer anslutning av högtalarkablaget. Finns på båda sidorna så man kan vända på det undre kabinettet för att passa bäst i rummet som de spelar i -- sån flexibilitet gillas helt klart.

Oracle är verkligen ögongodis, Oracle och Metronome Tech som båda har en lite snarlik design. Kunde inte låta bli att lyfta och knacka lite på CD-spelaren för att konstatera att det definitivt inte var något tunt men snyggt skal utan här handlar det om mer solida grejor! ...vilket man förstås också förväntat sig :)

Edit: En liten särskrivning :blush

Link to comment
Share on other sites

Skrev någonstans tidigare att jag blev förvånad över att Elipsorna inte stack ut mer från och över ljudet hos Cremona M - men samtidigt är det klart att det handlar om samma ljudideal mellan de egna produkterna.

Rummet erbjud ett av mässans i mina öron trevligaste ljud och definitivt den trevligaste demonstrationen -- men det börjar vara mer regel än undantag att man får en god lyssningsstund väl avvägd mellan presentation av musik, musik och annat snack hos Audio Nord.

Ljudmässigt så var rummet behäftat av ett lite svullet nedre frekvensband men det lär trevligt med den musik som spelades som inte var av det snabbare slaget och jag blev kvarsittandes länge när Cremona M spelade med PrimaLuna - vilket också Björn noterade :blush

Jag tycker att den elliptiska formen hos Elipsa är förförande men ljudmässigt så anser jag att det var Cremona som hade bättre dagsform med sitt ackompanjemang.

Mycket trevligt rum! ...men jag tycker Björn var lite väl egennyttig om godisskålen :D;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är (var) lite tveksam till placeringen av högtalarna då jag på lördagen tyckte att ljudet saknade väldigt mycket fokus. Hur högtalarna skall vara placerade vet jag inte men de stod väldigt mycket riktade "rakt fram" nästan så man fick känslan av det i kombination med brett isär att de spelade bort från sweet spot.

Egen erfarenhet säger att det är ju denna uppspruckna fokus som är det första kännetecknet då det är dags att dra ihop högtalarna och ev. vinkla in dem.

Högtalarplaceringen hade visst justerats till på söndag men då var ju inte jag där :black:

Svårt att lyssna på annat än att det var "ur fokus" i kombination med att jag tycker att basgången var tunn, så behållningen blev vid det här tillfället tyvärr inte så stor som den borde varit. :)

Jag har hört Kharma tidigare och då i mindre rum och det spelade väldigt bra, tyvärr minns jag inte vilket modell men den var väldigt lik men inte samma placering av element så inte samma modell.

Litet rum på mässa brukar vara ett aber men ett stort kan vara lika fel det med om det inte vill sig väl :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hur klarade REF110 av att driva SF högtalarna :?: Vilket var försteget, LS26?

Skrev någonstans tidigare att jag blev förvånad över att Elipsorna inte stack ut mer från och över ljudet hos Cremona M - men samtidigt är det klart att det handlar om samma ljudideal mellan de egna produkterna.

Rummet erbjud ett av mässans i mina öron trevligaste ljud och definitivt den trevligaste demonstrationen -- men det börjar vara mer regel än undantag att man får en god lyssningsstund väl avvägd mellan presentation av musik, musik och annat snack hos Audio Nord.

Ljudmässigt så var rummet behäftat av ett lite svullet nedre frekvensband men det lär trevligt med den musik som spelades som inte var av det snabbare slaget och jag blev kvarsittandes länge när Cremona M spelade med PrimaLuna - vilket också Björn noterade :blush

Jag tycker att den elliptiska formen hos Elipsa är förförande men ljudmässigt så anser jag att det var Cremona som hade bättre dagsform med sitt ackompanjemang.

Mycket trevligt rum! ...men jag tycker Björn var lite väl egennyttig om godisskålen :D;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört Kharma tidigare och då i mindre rum och det spelade väldigt bra, tyvärr minns jag inte vilket modell men den var väldigt lik men inte samma placering av element så inte samma modell.

Tack! Jag har aldrig lyssnat på någon av de mindre Kharmamodellerna i ett stort rum.

Link to comment
Share on other sites

Hur klarade REF110 av att driva SF högtalarna :?: Vilket var försteget, LS26?

Jag vet inte vilket AR försteg det var, tyvärr -- det blev inte mycket lyssning på Eclipsa som spelade med AR och det som spelades var väldigt över lag väldigt lugn och sansad musik i Audio Nord-rummet så det blev kanske inte direkt något eldprov. Verkade gå bra det vi hörde dock, basen var lite odefinierad men det var förmodligen i första hand rummets oförtjänst.

Cremoma M klarade sig rätt fint med 35W eller vad det nu är i en ProLogue Two. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vilket AR försteg det var, tyvärr ...

Den vanliga förkortningen för Audio Research Corporation är ARC - jag har på sistone sett att man i Sverige börjat använda beteckningen AR (som tidigare betydde Acoustic Research) men jag tycker att vi skall hålla oss till den internationellt använda beteckningen ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Den vanliga förkortningen för Audio Research Corporation är ARC - jag har på sistone sett att man i Sverige börjat använda beteckningen AR (som tidigare betydde Acoustic Research) men jag tycker att vi skall hålla oss till den internationellt använda beteckningen ;)

//Eliot

Förlåt mig , jag ska bättra mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt och det är inte i Sverige utan från en butik i centrala Barcelona :cool:

Vi lyssnade på två olika anläggningar vid butiksbesöket.

PICT0078.JPG

Omicron antivibrationsprylar användes på ett antal ställen i butiken, i den här anläggnigngen på CD-spelaren samt en på varderas högtalaren. En lite märklig pryl som i grunden är samma platta som syns på bilden ovan men kan komplementeras med olika mojänger som skruvas i det gängade hålet i topplattans mitt.

omi_big.jpg

Spiralerna användes på högtalarna. Staven till höger är kabellyftare, dock fanns de inte representerade i anläggningen eller i butiken i övrigt.

Jag skrev lite mer om besöket på grannforumet :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...Terms=barcelona

PS, det som stod på "bakom ryggen" på bilden lät ännu bättre :mm:

Link to comment
Share on other sites

En trevlig mässa, med bra ljud på de flesta håll. Den för mig stora behållningen var de bägge dynaudiorummen, eller snarare performance audio och dynaudio. I mitt tycke var det inte för högt ljud i stora dynaudiorummet, iaf de gånger jag var där. Det lät bra på all musik och kändes otroligt oansträngt och avslappnat och funkade med all musik. Samma kan sägas om C2'orna tillsammans med YBA-elektronik, hos performance audio, allt som spelades lät bra och kanske var den setup som lät bäst i mina öron. De andra uppställningarna lät också riktigt bra tidvis, men inte lika konsekvent bra på all typ av musik - i mitt tycke. Som alltid spelar givetvis rum och annat in också, vilket gör att man inte alltid kan dra för stora växlar av vad man hör.

Stort tack till Janne, med vänner, som fixade mässan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...