Jump to content

Umeåmässan 2007

helios

Recommended Posts

• Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dynaudio har ny distributör i Sverige och presentationen ser ut som en ny variant med diagonal uppställning i rummet.

Stämmer det... :?:

Många av rummen var icke rektangulära, så även det stora Dynaudio-rummet :)

evidence.jpg

Dynaudio lämnar inget till slumpen eller till förmån för design. Högtalarna ser ut som de gör av den anledningen att det ska låta bra och exempelvis den lilla räffling på den frästa delen av den mittersta sektionen finns där p.g.a. diffraktion.

Om man nu inte lämnar något till slupen, varför har man ett tjockt reklamplakat som spänner mellan högtalarna och skapar en konkav yta vilken kommer att fungera som "antidiffusor", d.v.s. koncentrera reflekterat ljud in mot lyssningsposition istället för att sprida ljudet om ytan varit konvex :black:

Reklam först, slump/design sist ;):D

Efter vad jag har hört sker Skandinaviendistributionen från Danmark men någon av mässbesökarna kanske kan bringa klarhet i detta... :?:

Det är helt info-blankt på Tonkrafts sajt i alla fall (Inte för att den har vart särskillt informativ någonsin..)

Kollar man Dynaudios sajt så anger dom sig själva och Morten Kim Nielsen som kontaktperson... Kolla adressen!!!

/ptr

Vad kan man då säga om ljudbilden som Evidence och McIntosh gav i Umeå på Lördag?

Ljudbilden för ett par högtalare som inte spelar i en miljö som medger att den visar sina egentliga kvaliteter är inte speciellt roligt att tala om och är i 10 fall av 10 missvisande. Dock spelades här mässans högsta ljud i dubbel bemärkelse, kanske inte så konstigt med tanke på vilken utbredning elementen har i det vertikala ledet i förhållande till mässans andra, små, högtalare.

På mässa är det sällan att man har fördelaktig akustik och det är oerhört viktigt att individen som rattar spakarna är medveten om de begränsade förutsättningarna, identifierar problemen och sedan anpassa sig efter dessa. Det verkar dock som att väldigt många antingen inte förstår vad ofördelaktig akustik i kombination med högt ljudtryck resulterar i - ett ljud som ofta är väldigt odefinierat och många gånger väldigt kallt, hårt och obehagligt att lyssna till - så även här.

På den här nivån är målsättningen ändå att imponera med musik och ljud i bemärkelsen bra ljudupplevelse och inte mest ljudtryck vinner.

De vändor jag var i rummet lyssnades till många olika musikstilar och jag tycker det fungerade lika bra oavsett vilken stil. Evidence-rummet trivdes bättre tillsammans med snabbare och tyngre musik än vad de flesta av de andra rummen gjorde.

Som alltid så hade det varit trevligt att lyssna till detta under bättre förutsättningar :)

Jag blev glatt överraskad då jag trodde mässan skulle vara mindre än den var, men samtidigt är den förstås betydligt mindre än exempelvis High End som körs i Sthlm eller Arken.

Skönt Ljud har sedan dag ett inte varit blygsamma om att förmedla att det handlar om hifi på högre nivå. I de produkter som man ser här så handlar det om mer eller mindre kompromisslösa lösningar, liksom jag skrev tidigare, där inget lämnas till slumpen eller till förmån för design. Man har de ljudliga kvaliteterna i fokus under produktion.

Hur är det dock med detta om ljudet i fokus - hur ställer sig personerna som demar sina stora tunga anläggningar till att det ljudet som är det viktiga? Det snackas ofta om detta och exempelvis i Evidence-rummet så poängterade utställaren detta med kompromisslöshet, ljud i fokus mm. Slutar inställningen att det är viktigast med ljudet redan vid slutet på produktionsbandet?

Det jag vill komma till är min stora förvåning över att det inte på något ställe fanns en enda akustikpryl.

Självklart så är det svårt att göra en exakt bedömning av en mässlokal och utifrån denna göra en korrekt justering av akustiken, men det är ju oerhört enkelt att göra en väldigt stor insats utan vare sig stor investering eller att riskera att det blir illa.

Stora diffusorpaneler bakom högtalarna skulle bryta upp de högfrekventa ljuden i rummet och utgöra en enorm förbättring. Utställarna åker ändå upp med släpvagnar och investeringsmässigt är det ju en löjligt billigt.

Basen är ett helt annat kapitel och blir mer besvärligt men samtidigt så är det i människans natur att lättare ha överseende,se förbi och bortom dålig basrespons jämfört med högre frekvenser. Röster om något är oerhört viktiga eftersom vi lätt identifierar felen.

Frågorna duggar tätt...

Orkar inte utställarna engagera sig?

Bryr sig inte utställarna?

Visst hör dem att det inte låter som det ska?

En liten insats ger stor utdelning och samtidigt behöver det heller inte vara "perfekt" :)

;).... Samma funderingar kring akustik fortfarande?

:blush

Akustiken kommer vi aldrig ifrån och eftersom alla fina kvaliteter mer eller mindre, oftast mer, förtas av enkelt åtgärdade akustiska problem så går det inte blunda för detta, inte på denna höga nivå.

Kanske man inte vågar jobba med rummet, delvis för att kompetens saknas och delvis för att det då är svårare "att skylla på rummet" som ofta är populärt.

Kan vara en enkel utväg för utställaren att avvisa en missnöjd mässbesökare :diss:

Men här spelar vi ju som sagt var på väldigt hög nivå och då kräver jag mer av utställarna än en axelryckning :)

Men nu vill vi ser mer bilder! :cool:

Det jag vill komma till är min stora förvåning över att det inte på något ställe fanns en enda akustikpryl.

Självklart så är det svårt att göra en exakt bedömning av en mässlokal och utifrån denna göra en korrekt justering av akustiken, men det är ju oerhört enkelt att göra en väldigt stor insats utan vare sig stor investering eller att riskera att det blir illa.

Stora diffusorpaneler bakom högtalarna skulle bryta upp de högfrekventa ljuden i rummet och utgöra en enorm förbättring. Utställarna åker ändå upp med släpvagnar och investeringsmässigt är det ju en löjligt billigt.

Basen är ett helt annat kapitel och blir mer besvärligt men samtidigt så är det i människans natur att lättare ha överseende,se förbi och bortom dålig basrespons jämfört med högre frekvenser. Röster om något är oerhört viktiga eftersom vi lätt identifierar felen.

Frågorna duggar tätt...

En liten insats ger stor utdelning och samtidigt behöver det heller inte vara "perfekt"

Från klockan 17:00 från det att det sluta till ungefär 21:00 så packade vi prylar. Det var 2 rum som vi flytta, vi var 3 personer. Björn var ensam så han lånade en kille av oss som hjälpte han. Dynaudio och alla andra dom dom packa ner allt själv. Men att börja dra med sig massa rumsakustik prylar och börja trixa och mixtra skulle göra att allt skulle ta ännu mer tid och ännu mer stressande än det var. Som utställare så kanske man är 1 till 2 personer ibland 3, förstår du hur mycke arbete det är med allt? Sen har det ju att handla om en plats fråga, alla har inte SiljaLine som dom kan fylla fulla med prylar, dom kanske bara har en släpvagn. Tror ju dom gärna vilja visa upp lite sortiment. Dom flesta personer som är någorlunda insatta i det tror jag förstår. Mässa är bara för att visa upp prylar och visa vad som finns och för att få ett intresse och en liten försmak. Ja har då det i åtanke när jag går på mässa.

Är det nån som fattar akustik så är det nog Björn, och alla andra uteställare för den delen, det är ju inte direkt deras första mässa som dom ställer ut på. Dom kan inte trolla och få med allt. Som sagt det är mycke runtomkring som man inte tänker på, Sladd o Co gör ett jäkla jobb med Arken. Med tanke på allt som ska fixas på våran lilla mässa.

Men nästa gång det är mässa så då ringer vi dig så ska du få bära och ställa upp prylar, efter det så kanske du inte är lika kaxig.

//rillo

Det handlar nog inte om kaxighet utan om realiteter och jag kan mycket väl förstå skilda sätt att se på det hela. För att gå till ytterligheter har vi Audionords rum på Lärarhögskolan i Stockholm och alla som var där fick ju höra resultatet. Samtidigt kunde jag följa förberedelsearbetet och insåg snabbt att detta är ingenting som kommer till av sig själv.

Mässa är bara för att visa upp prylar och visa vad som finns och för att få ett intresse och en liten försmak. Ja har då det i åtanke när jag går på mässa.

Om det spelas på prylarna så skall det väl också ge mersmak!? Jag kan också bli irriterad på att utställare ibland inte anpassar sig till de förutsättningar som finns. Antingen genom att inte ens försöka eller att spela för högt och liknande. Det är inget kaxigt i det. Jag är helt säker på att det är mycket arbete med att sätta upp en mässa, men det får ju inte vara ett skäl att kasta in handsken - det låter som att det inte finns något att göra eller "det är som det är".

Ta till dig synpunkterna istället och se vad som kan göras till nästa år. Se Euphoinc inlägg som uppslag till förbättringar inte som ett påhopp

Bebop

Det handlar nog inte om kaxighet utan om realiteter och jag kan mycket väl förstå skilda sätt att se på det hela. För att gå till ytterligheter har vi Audionords rum på Lärarhögskolan i Stockholm och alla som var där fick ju höra resultatet. Samtidigt kunde jag följa förberedelsearbetet och insåg snabbt att detta är ingenting som kommer till av sig själv.

Kaxig kanske var fel ord, men det känns väl som att man kan tänka efter innan man skriver, vissa saker känns väl ganska självklara som ogenomför bara? För visst var det lite närmare till stokholm för Audionord än till Umeå då Audionord har sitt kontor i Sthlm. Sen var Ludwig på Semester och Leif inte närvarnade. Så Björn gjorde nog så gott han kunde för den gällande situationen.

Om det spelas på prylarna så skall det väl också ge mersmak!? Jag kan också bli irriterad på att utställare ibland inte anpassar sig till de förutsättningar som finns. Antingen genom att inte ens försöka eller att spela för högt och liknande. Det är inget kaxigt i det. Jag är helt säker på att det är mycket arbete med att sätta upp en mässa, men det får ju inte vara ett skäl att kasta in handsken - det låter som att det inte finns något att göra eller "det är som det är".

Ta till dig synpunkterna istället och se vad som kan göras till nästa år. Se Euphoinc inlägg som uppslag till förbättringar inte som ett påhopp

Bebop

Vi har väl aldrig givit upp? Vi alla gjorde vad vi kunde i rummen. Hellre spela för högt än för lågt, det är ju inte alla mässbesökare som är knäpptysta på en mässa.

Vet inte om dom dessa synpunkter är att ta till sig:

Frågorna duggar tätt...

Tycker det är rätt idiotiska frågor som det inte är laggt ner nån tanke på.

//rillo

Tycker det är rätt idiotiska frågor som det inte är laggt ner nån tanke på.

Frågorna var inte generellt riktade mot mässan som sådan utan mot demonstrationer överhuvudtaget där man spelar på så hög nivå i ett rum som inte klarar det ljudtrycket. Jag kanske inte var så tydlig i att det var just detta jag avsåg i första hand.

Jag anser inte att det är idiotiskt att fråga detta. Tag som exempel Evidence-rummet, varför spelades det så högt och varför justerades inte volymen mellan skivorna vilket vi alla vet att det behövs?

Svaret vet jag inte, jag förstår inte varför han inte vidtog åtgärder så i detta läge tycker jag det är riktigt att presentera lite mer provokativa frågeställningar. :black:

PS, det hade varit roligt att få chansen att hjälpa till med iordningsställandet :)

Edit: Jag har inte bara "ris" men eftersom detta började i just Evidence-rummet vilket jag också ställer högst krav på eftersom det är mässans dyraste högtalare så kan det te sig att jag är en riktig gnällgubbe :blush

Det var egentligen inget större problem här! Rummen var rätt bra utspridda och på två våningar, alla var stora, inga små skrubbar, avsaknaden av riktigt svulstiga basresonanser var påtaglig.

Det enda stället där man stördes lite av musik från annan anläggning var i lilla Dynaudio-rummet där Opus sålde skivor utanför och spelade musik. Men det löstes tillfredställande genom att knuffa åt dörren (som gick i lås om den stängdes helt) ;)

Med risk för att glida av Umeåämnet en aning men det finns väl inget som är så irriterande på en mässa som när någon drar järnet i ett intilliggande rum....

Det var en bit mellan rummen så jag upplevde aldrig detta som ett problem. Tyckte det mesta flöt på. Det spelades ganska högt i dom flesta rum men aldrig så det blev jobbigt för min del.

Björn spelade inte så rysligt högt men det funka det med, han var rätt långt ifrån Edona rummet. Som var hans närmaste granne.

Jag har en hög med bilder, men kameran vart lämnad på skönljud. :diss:

//rillo