Jump to content

Recommended Posts

Posted

Extra spännande är när man får vara med om något stort som lansering av exklusiva produkter som på något påtagligt sätt sticker ut. Var hos Robert o Gunnar på Audioconcept för att spana in dessa nykomlingar i Sverige. Ordentliga pjäser i +100 kg-klassen. Uppställda i Svanårummet för maximal rumskontroll.

IMG_1395.jpg

Beklagar bildkvaliteten, men hade bara tillgång till den inbyggda blixten i min Canon.

Fler bilder följer.....

Calm

Posted

Jag är inte speciellt tekniskt intresserad vilket säkert framgått tidigare, men här kan väl inte undvika att imponeras av den rejäla bestyckningen och de rejäla basarna på 15 tum vardera. Men det är som jag återkommer till senare inte det som gör dessa produkter så unika, utan hornkonstruktionen i det övre registret.

IMG_1390.jpg

Fler bilder kommer........

Posted

Dessa högtalare skall naturligtvis matas på ett kompetent sätt. Här med en Boulder kombo och en Weiss CD-drive.

IMG_1393.jpg

Fortsättning följer.....

Posted

IMG_1398.jpg

Längst ner på framsidan sitter den här lilla "kontrollpanelen" med uppenbarligen möjlighet att göra ett otaliga anpassningar. Dom tekniska frågorna är jag övertygad om att JBL-representanten vid nästa veckas demo kommer med glädje utveckla.

Fortsättning följer........

Posted

Lyssningsintryck från soffan då?

IMG_1394.jpg

Gunnar spelade ett spår från Kari Bremnäs; Svarte Björn. En nästan otäck känsla av att ha Kari stående i rummet. (Skulle nog inte ha något emot det i och för sig men det är en annan sak) Make till närvaro har jag sällan hört. Blev så påtagligt med salivljuden att jag skojade att här måste ett salivfilter in. En klarhet som var enorm.

Spelade lite medhavd Charlie Haden, Ludvig Berge och annat. Gcs anslöt i soffan och hade med sig lite smattrande trombonmusik och storbandsmusik från Henry Mancini. Otroligt klart och luftigt med utmejslade instrument. Brukar inte gilla storbandsjazz därför att blåssektionen nästan aldrig återges med den klarhet som krävs. Men detta var något helt annat.

Vi fortsatte med lite skivbyten fram till stängningsdags. Bla. spelade vi Jan Lundgrens senaste platta Magnum Mysterium med Gustav Sjökvists kammarkör och Lars Danielsson vid basen. En enorm upplevelse av kören inflyttad i Svanårummet.

Det samlade intrycket är att den som kan punga ut med pengarna och har plats för dessa enorma mästerstycken bör skynda sig till den riktiga demon.

Kul att få vara med om denna lyssning.

Calm

Posted

Det verkar spännande, jag får ta och lyssna lite till veckan.. :)

Posted
Det verkar spännande, jag får ta och lyssna lite till veckan.. :)

Varning Peo!

Vi talar om direktstrålande högtalare. Skulle kunna innebära att en rundstrålares världsbild kan förändras eller.....?! Dessa högtalare är nog något som tyskarna skulle kunna kalla "etwas in Pherdwege" .Hehe.. Bland det bättre jag hört.

Calm

Posted
Varning Peo!

Vi talar om direktstrålande högtalare. Skulle kunna innebära att en rundstrålares världsbild kan förändras eller.....?! Dessa högtalare är nog något som tyskarna skulle kunna kalla "etwas in Pherdwege" .Hehe.. Bland det bättre jag hört.

Calm

Peo tycker om min anläggning och jag har samma kraft och dynamik som dessa JBL så jag tror inte att hans "världsbild" kommer att förändras ;)

Vi tittar väl på hornöverdelen som består av ett 1" (25mm) ultra high frequency beryllium element som tar vid över 20kHz ( :o ) och går upp till över 50kHz

everest129.jpg

och därunder ser vi ett 4" (100mm) diskantelement som också detta är gjort av rent beryllium och som arbetar mellan 700Hz och 20kHz.

JBL Project Everest - home

Specification Sheet - Project Everest DD66000 (English) PDF

Posted

Everest DD66000 är en trevägs högtalare som har två 15" (380mm) basar

everest139.jpg

Läser man "Specification sheet" ser man att högtalaren använder filter med tre brytfrekvenser, 150Hz, 700Hz, 20kHz, (som för ett fyrvägssystem!) och förklaringen är att baselementen arbetar i olika frekvensområden:

The crossover network is designed to allow the woofers to operate in different frequency range, a configuration that provides optimum directivity and high output. The crossover network employs a DC-battery bias system that keeps the capacitors operating in class A mode, yielding maximum sonic purity.

Filterinställningarna och de ovan nämnda batterierna befinner sig normalt bakom en lucka men är fullt synliga på vårt exemplar

everest137.jpg

Posted

Jag var där i fredags och lyssnade på "mina" Bösendorf VC 1 högtalare, tillsammnas med en integrerad MBL, vilket lät bra (inte oväntat kanske).

Passade på att lyssna en stund på JBL Everest oxå. En sån där highendekvation där alla hifiparametrar var i topp, och ändå lyckades det låta helt naturligt med en suverän närvaro och tapå-känsla.

Det enda var väl att jag kom på mig själv att blunda, det var som om högtalarnas storlek "kom i vägen" för ljudet med ögonen öppna sas.

Posted

Högtalaren har ett frekvensomfång (-6dB): 45Hz-50kHz och det kan tyckas märkligt att den inte går djupare. Detta har diskuterats i nyhetstråden: Project Everest hos Audio Concept ;)

Basen gick inte djupt men var i gengäld extremt torr och snabb. Detta var hornhögtalare utan hornfärgning som parade kraft och dynamik med hög upplösning. :mm:

- Det är kul att få möjlighet att lyssna på högtalare av denna kaliber...

Posted

Jag hoppas att ni har överseende om jag visar ytterligare bilder från affären - det är ju inte varje dag jag har med mig kameran ;)

Det finns många anläggningar att lyssna på hos Audio Concept och på tisdag är det Musikalisk Afton med Thomas Gluck och då kommer det att spelas på denna anläggning :mm:

everest143.jpg

Posted
Gcs anslöt i soffan och hade med sig lite smattrande trombonmusik och storbandsmusik från Henry Mancini.

Nä det var Michel Legrand Big Band som spelade filmmusik ur Paraplyerna i Cherbourg. Jag kollade lite nu i kväll på just det stycket på frekvensanalysatorn. Låten börjar med några maffiga tromboner och frekvensen i basen trombonerna börjar att rulla av vid 25 Hz men ändå så ligger 4 Hz -30dB under full nivå. Det här låter verkligen maffigt i stora högtalare.

Posted

Gjode mitt premiärbesök på Audioconcept idag och fick mycket av välljud i mig.

Lyssnade till ett Kari Bremnes spår på Everest :mm: men lyssnade mest till MBL :D

/Mattias :)

Posted
Jag hoppas att ni har överseende om jag visar ytterligare bilder från affären - det är ju inte varje dag jag har med mig kameran ;)

Det finns många anläggningar att lyssna på hos Audio Concept och på tisdag är det Musikalisk Afton med Thomas Gluck och då kommer det att spelas på denna anläggning :mm:

everest143.jpg

Kommer just från denna tillställning som var mycket intressant och rolig. Thomas är verkligen en god talare med djupa kunskaper om musik. Spelade orgel och kontrabas. MBL 101:rna visade verkligen vad de kan prestera i de lägre registren. Här gäller det att hålla i tandgarnityret.

Tack Thomas, Robert, Likki och Gunnar för en mycket trevlig och givande afton.

Calm

Posted
Gcs anslöt i soffan och hade med sig lite smattrande trombonmusik och storbandsmusik från Henry Mancini.

Nä det var Michel Legrand Big Band som spelade filmmusik ur Paraplyerna i Cherbourg. Jag kollade lite nu i kväll på just det stycket på frekvensanalysatorn. Låten börjar med några maffiga tromboner och frekvensen i basen trombonerna börjar att rulla av vid 25 Hz men ändå så ligger 4 Hz -30dB under full nivå. Det här låter verkligen maffigt i stora högtalare.

Tack för korrigeringen. Musiken var verkligen bra oavsett de som framförde.

Mvh Calm

Guest Audio Concept
Posted

Idag och i morgon är det dags för visning av JBL Project Everest. Dirigent för begivenheten är Lars-Olov Wehlin från Harman Group.

Välkommen in!

Mvh, Audio Concept

Posted

Jag tycker att för dom pengarna som man får punga ut med borde den ena av basarna fungera som en subb. Högtalarna i sig är väldigt stora för vanliga svenska hem och det vore ju därför skönt att slippa en extra subwoofer. Det skulle vara kul att få lyssna på Everest tre eller fyrampad och med en driverack.

Posted

Jag fick lyssna på dessa igår och det var riktigt trevligt. JBL har tagit stora steg framåt skulle jag vilja säga.

gcs, du får tänka på vilken marknad dessa är gjorda för också -- Japan. Som Lars-Olov berättade så är japaner inte sådär jätteglada i maffig fetbas utan är mer inne på rapp och korrekt bas. Högtalarna är också konstruerade för att kunna återge detta i ett inte alltför stort lyssningsrum (återigen, tänk Japan) och detta tycker jag de klarar alldeles utmärkt.

Jättekul att få se och höra dessa i Sverige, bravo! :)

Posted
gcs, du får tänka på vilken marknad dessa är gjorda för också -- Japan.

Jag undrar om det inte finns flera japanska elektroniktillverkare som använder (eller har använt) JBL i sina lyssningsrum... :?:

Posted

Fantastiskt fina högtalare. Trevligt reportage och trevliga bilder calm och eliot!

borde den ena av basarna fungera som en subb
Jag håller med gcs här, precis min reflektion. Undrar varför man satt i så stora basar om man ändå vill kapa botten? Det är svårbegripligt.
Guest Audio Concept
Posted

Ett stort tack till JBL/Harman och Lars-Olof Wehlin för demo och engagemang i förbindelse med visningen av Project Everest. Så också till de många som har varit här för att lyssna till vad som får anses vara en av de bästa konstruktionerna på marknaden idag.

I går rullade högtalarna vidare för att beundras av ögon och öron i Belgien, - om vi inte är helt felinformerade. Riktigt kul har det varit att ha dem här. Enda nackdelen som vi ser det är några ömma muskler efter att ha lyft in dem i respektive flightcases. Everest är den absolut tyngsta högtalare vi har haft inne och att lyfta dem var ingen enkel match. Utöver det var det som sagt en upplevelse att ha dem här. Generellt har också kommentarerna varit mycket positiva. Inte så konstigt eftersom Everest är kulmen på JBL’s 60-åriga mycket framgångsrika historia.

Som alltid finns det ett oändligt antal variationer vad gäller matchande elektronik, rum och placeringar i rummet mm som tillsammans kommer att ge den specifika upplevelse användaren söker. En så stor högtalare som Everest kräver dock bra kontroll och de är kapabla att på bästa sätt hantera en mycket välupplöst insignal – en anledning att tillsammans med högtalarna använda mycket kompetent elektronik.

JBL kommer att finnas hos oss även framöver. Det finns många intressanta produkter på programmet, t.ex rekommenderar vi intresserade att lyssna till nya serien som skall visas under helgens mässa i Malmö. Hos oss finns för närvarande Project Array 1400 som också är en mycket intressant högtalare.

Mvh, Audio Concept