Jump to content

McIntosh MA6300, kan det vara något?


andreas .l

Recommended Posts

Jag minns lyssningen med pathos logos till Von Schweikert och hur den la fram röster och vämre och framförallt kropp i instrumenten på ett helt naturligt övertygande sätt, dock så var ljudbilden mycket smal och gick aldrig varken över eller bredare än högtalarna (inspelning?) men det var en utav faktorerna att den åkte tillbaks, och bottnen var väl inte helt juten heller om jag inte minns fel.

Nu efterhand så har jag börjat kolla på just McIntosh och många verkar nöjda med detta och många beskrivningar om ljudet som har väckt intresset.

Nu har det varit mycket om 6500 och 6900, jag funderar på den något effektsvagare MA6300 men hur står den sig?

högtalarna som ska drivas är von schweikert vr-2, och dessa kan mycket väl bli ett par dynaudio-stativare inom kort,, antar att där inte bör vara några problem med matchning när man kollar på dom fina mcintosh och dynaudio systemen som ligger på forumet.

ska upp till göteborg nästa vecka och klämma o känna lite så lite feedback vore trevligt :)

Link to comment
Share on other sites

Dynaudio o mcIntosh passar varandra som hand i handske, chansen att du blir nöjd där är nog väldigt stor..

Mc 6300 kan jag dessvärre inte uttala mig om, men jag antar att den har snarlik karaktär som 6900, och den kan jag uttala mig om..Kanonförstärkare.

Är du intresserad kan du läsa mina intryck under min tråd på HiFi forum..Kent_n stereo utveckling där jag på ett närmare dätt beskriver ljudintrycket.

Link to comment
Share on other sites

tjena Kent. jag har läst och det har gett mig mersmak, helt klart.

det är ett mycket fint system, kan tänka mig att det låter helt insane också :mm:

jag har genom åren lyssnat på tre olika dynaudiosystem, audience 72SE, focus 140 och nu senast contour s 1.4 alla drivna med primare I30 och random primare cd-spelare och det hart alltid varit bra. iof är det contour som verkligen har förvånat och stuckit ut, så det är väl den som ligger närmast i den delen av uppgraderingen.

:Edit:

bara den, MA 6300, släpper högtalarna och ger en bred,djup och hög ljudbild så... primaren ger inte riktigt det. inte på samma sätt som Bladelius Tyr (som fortfarande är ett alternativ) Tyr har mycket detaljer och dynamik men saknar som vanligt med bladelius produkter lite av kroppen som jag vill ha :) men den ger så mycket kraft helt oansträngt. :Edit:

hur som, MA6300 ska bli intressant att kolla närmare på :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle uttrycka det som så att 6300 och 6500 är samma typ av förstärkare med "samma" ljud. 65:an har dubbla högtalaruttag, hörlursjack, tonkontroller samt lite mer effekt (200W istället för 160W i 4 ohm som Dynaudio kräver). I teoring kan Du få ut 0,75 dB högre ljudtryck ur 65:an, vilket är negligerbart.

6300 är ne nyare förstärkare med lite nyare innovationer som Du kan läsa om på deras hemsida McIntosh

Där finns också en tabell med lite jämförande data, se: MicIntosh data

Om Du tar steget till 6900 så händer det faktiskt en hel del. Det är en tyngre förstärkare med helt annan teknik såsom utgångstransformatorer. Den har också ett tyngre ljud. Det innebär inte att det behöver upplevas som bättre. En bekant valde mellan 6900 och 6500. Han slog till med 65:an för att han tyckte det lät bättre. Jag skulle inte bli förvånad om Du kommer till samma slutsats för dina Dynaudio 140.

Jag kan intyga vad Kent säger, Dynaudio och McIntosh har alltid spelat bra tillsammans.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Hej, kan bara hålla med de tidigare inläggen. McIntosh och Dynaudio passar perfekt. Beskrev mina upplevelser i en tråd här nyss.

Efter att euforin lagt sig blev jag varse över signalkällans betydelse. Hade en Benchmark DAC-1 när jag testade och saknar den enormt, eller rättare sagt ljudet. Benchmarken anses tydligen vara rätt ofärgad och eftersom både Dynaudio och McIntosh går åt det varmare hållet tycker jag att den matchen blev väldigt lyckad. Min CD räcker inte till nu när man uppgraderat anläggningen, det låter lite för mörkt.

Hursomhelst, lycka till med förstärkeriet

Mr T

PS Jag provlyssnade även Dynaudio Contour 1,4 när jag köpte mina Focus 140 och upplevde att de var extremt känsliga för vertikal lyssningsposition. Dvs de lät fantastiska (bättre än focus 140:orna) när man satt ner men när man ställde sig upp upplevde jag att diskanten mörkades ner markant. Blev faktiskt riktigt förvånad. Flera i personalen kom in och provlyssnade och kunde bara hålla med. Kan vara värt att tänka på om man inte alltid sitter ner och lyssnar, som i mitt fall DS

Link to comment
Share on other sites

ja det var något jag la lite märke till på 1.4 också iaf att det ändrades en del, stod och satt ganska långt ifrån vid lyssningen så det påverkades kanske inte så mycket som i ditt fall.

bra att det påpekas iaf.

jag kör med vincent Cd-S6 och har inga planer på att byta. får köra med mina harmonic tech kablar istället för transparent kanske samt byta från MIT till mer upplöst på signalvägen om det skulle dra för mycket mot mörkret när McIntosh kopplas in :)

Link to comment
Share on other sites

efter lyssning idag med ett par dynaudio contour 1.4 så känns 6500 som ett mer givet val. 6300 var lite väl framåt och inte lika kontrollerad genom registerna, svårt att sätta fingret på allt men 6500 var lugnare i toppen som hade mer luft och basen slog hårdare i pannan samt att ljudbild och dynamik skruvades upp ytterligare någon nivå.

10´ mer för 6500 gör den mer prisvärd än 6300 tycker jag , dessvärre kan jag inte hosta upp 45 lus just nu så ett sådant inköp får vänta.

Link to comment
Share on other sites

minst sagt, la märke till nyanser och mer därtill i låtar som jag lyssnat på ofta dom senaste 8 åren, ex front line assembly - hardwired. komplex och ganska rörig skiva med massor utav samplingar, synthar, tunga gitarrer och väsande sånger, innan var det sång nu är det sånger. la märke till att det ligger i lager på djupet. Mcintosh 6500 hade inga som helst problem med att sortera och placera ut allt på bredd höjd och djup och därtill kötta på med kropp , tyngd och luft. sanslöst, helt sanslöst. Och förbannat kul. Man vet ju vad man vill uppnå sas. 6300 hade lite mer ljus klang över sig som jag inte riktigt kände mig bekväm med i den riggen, tyvärr. sen hemma hos mig kan det ge en annan klang såklart, kanske helt rätt klang dessutom.

Men eftersom Tyr klarar biffen och inte gjorde bort sig hemma hos mig så kan den få göra mig nöjd tills vidare. om nu inte ma 6300 kan få en chans. to be continued...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...