Jump to content

70 mils körning för att höra på.........


Guest patrikcaesar

Recommended Posts

Guest patrikcaesar

Ja, vad är det för galenpanna som sätter sig och kör 70 mil nonstop för att lyssna på en anläggning?

Jo han den där som äger ett vattentorn och får för sig att det ska vara kul att komma och lyssna på mässor.

Men nu till ämnet, kl 01.30 så kommer jag fram och då har Eliot plockat fram godsakerna som vi hugger in i direkt, vinpavan öppnas och det lättdruckna vinet (som jag av någon anledning INTE blir snuvig av) rinner som floder ner i en torr strupe.

PICT1107.jpg

GUYS AND DOLL som senare kom att bli GUYS AND DOLLS det vill säga plural på flaskorna.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad är det för galenpanna som sätter sig och kör 70 mil nonstop för att lyssna på en anläggning?

Patrik var nästan framme vid midnatt men han blev lurad av den kvinnliga rösten på GPS'en då tydligen inte den nya sträckningen av E4:an (förbi Uppsala!) var införd - så plötsligt var han på väg tillbaka mot Stockholm :black:;)

- Han var riktigt arg på henne när han kom fram, man kunde tro att han haft kvinnlig kartläsare med i bilen :D

Man blir inte dålig av Dôle men tyvärr fortsatte vi sedan med Gin & Tonic så dagen efter på jobbet var rätt jobbig. Jag hade sett till att vara ledig på förmiddagen så Patrik & jag lyssnade på musik till kl halv 6 på morgonen. Det är då fint att ha hornhögtalare så man har nästan bibehållen dynamik vid låg lyssningsnivå :app:

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT1121.jpg

Sorry att jag inte hunnit med att uppdatera tråden, men på det här forumet har man väl tålamod?

Vad skall jag börja med att berätta för er, det är nämligen så att jag inte haft en riktig uppfattning om skivsamlingens dignitet, men samtidigt vill jag slänga mig över vad som hänt med anläggningen efter ett antal uppgraderingar.

(Jag hade svårt att se hur man kunde uppgradera Eliots anläggning, men det är ju det som är det fina med vår hobby, det går att få till förändringar, även om de inte alltid är till det bästa så får man till en förändring.)

Dock kollar Eliot alltid många ggr hur förändringen blev, med en insatt kompis och godtar inte ngt om det inte blir förbättring, inte bara förändring.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT1117.jpg

Jo jag får väl först tala lite om källan, det är ju som några av er ser en Simon York som inte går av för de där hackorna man talar om......, armen är luftlagrad, kablarna är direktlöddade in i step-upen som är en "The Head" av Pavachini?

Sen är där specialbyggda kablar av "Trollkarlen från Schweitz" som senare går in en nyare modell av en CAT.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT1122.jpg

Bild från en annan vinkel, där man ser hur det är uppställt och en liten del av dessa fantastiska skivor som spisades gladeligen till grannarnas förtret (tror jag, om inte de har samma intresse, för då NJÖT de som jag gjorde) :mm:

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

"Man blir inte dålig av Dôle men tyvärr fortsatte vi sedan med Gin & Tonic så dagen efter på jobbet var rätt jobbig. Jag hade sett till att vara ledig på förmiddagen så Patrik & jag lyssnade på musik till kl halv 6 på morgonen. Det är då fint att ha hornhögtalare så man har nästan bibehållen dynamik vid låg lyssningsnivå "

Ja det är ju så att när man lyssnar på en sådan här anläggning vill man ju inte sluta, så trots en LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG resa, så satt vi där timme ut och timme in, tills JAG gav upp och var tvungen att sova lite. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT1130.jpg

Befann jag mig i den perfekta världen med den perfekta värden?

Eliot la på den ena efter den andra plattan och knorrade aldrig, vilket hedrar!

För inte ville Herr Caesar lägga av :)

Jag ville bara höra mer och mer musik.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
mersmak är bästa betyg åt musik o anläggning!

Visst är det så och när man får en sådan upplevelse så tackar man all tid man får.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT1108.jpg

Vet inte när den här bilden togs, men det var nog nästa kväll.

Den här godingen på den anläggningen jag skriver om, är så kusligt bra att man RETAR sig på ens egen dumhet att man inte köpte, då det fanns exemplar.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT1115.jpg

Här är en bild på anläggningen, med ett par Jadis 80, som har fler rör än de flesta av samma modell, Eliot får förklara, de har sådan kraft att jag liknade dem med en vårflod, man förstår liksom inte hur mycket kraft där är i vattnet förrän man sticker mer benet och släpas iväg.

Såg en dokumentär från USA som handlar om folk som räddas ur knipor, där det var en man som fastnat i på en väg som var översvämmad.

En av åskådarna försökte att gå ut mot mannen i bilen som snabbt svämmades över, men blev omkullslagen, trots att vattnet inte nådde honom till knäna.

Han släpades famlande iväg av vattenmassorna, men räddades i sin tur av en kille som hängde ute på en gren, annars hade åskådaren förvunnit ner i det grunda vattnet!

Lång utläggning för att försöka beskriva ett par slutsteg.

Men där finns en sådan självklarhet i kraften och med de förändringar som gjorts i anläggningen så upplevde jag att detta var ännu mer uppenbart.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

Där står ett par högtalare som heter Accapella Violon, med en sk. plasma diskant.

En av förändringarna som gjorts på dessa var något som Eliot har berättat om (tror jag) som innehåler någon aluminiumpryl.

Men effekten jag upplevde som störst var i basen trots att det var i mellanregistret som förändringen var gjord i.

Jag är som bekannt importör av en Vivid Audio som i de där hackornas värld inte heller går av....osv, men Accapella Violon är en otroligt bra högtalare.

Märkligt att det finns BRA högtalare i Sverige, men att inte efterfrågan är större.

Kan det bero på att vi är konservativa och köper märken bara köper märken som man känner till?

Link to comment
Share on other sites

PICT1108.jpg

Vet inte när den här bilden togs, men det var nog nästa kväll.

Den här godingen på den anläggningen jag skriver om, är så kusligt bra att man RETAR sig på ens egen dumhet att man inte köpte, då det fanns exemplar.

Jo eliot har många mycket fina skivor dessutom de rätta orginal-inspelningarna, hemskt trevligt att botanisera där. Jo den där Weavers låter kusligt bra! :)

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild på anläggningen, med ett par Jadis 80, som har fler rör än de flesta av samma modell, Eliot får förklara, de har sådan kraft att jag liknade dem med en vårflod, man förstår liksom inte hur mycket kraft där är i vattnet förrän man sticker mer benet och släpas iväg.

Såg en dokumentär från USA som handlar om folk som räddas ur knipor, där det var en man som fastnat i på en väg som var översvämmad.

En av åskådarna försökte att gå ut mot mannen i bilen som snabbt svämmades över, men blev omkullslagen, trots att vattnet inte nådde honom till knäna.

Han släpades famlande iväg av vattenmassorna, men räddades i sin tur av en kille som hängde ute på en gren, annars hade åskådaren förvunnit ner i det grunda vattnet!

Lång utläggning för att försöka beskriva ett par slutsteg.

Men där finns en sådan självklarhet i kraften och med de förändringar som gjorts i anläggningen så upplevde jag att detta var ännu mer uppenbart.

Det Patrik beskriver är ljudet från en hornhögtalare som utan ansträngning går från att återge de finaste detaljer till ett crescendo utan dynamisk kompression. Bernts sammanfattning av andras intryck av JBL Everest hos Audio Concept tycker jag ger en bra bild och även om mina Acapella Violon "bara" har en verkningsgrad på 91dB/W/m så finns samma dynamik och kraft medan basen går betydligt djupare...

- Mycket av kraften kommer från mina Jadis JA80 som har tre småsignalrör på ingången istället för två. Sedan Patrik var här sist har jag bytt ingångsröret från Telefunken NOS 802S till ett "specialrör" som jag fått från Schweiz och alla rören har nu Hal-O Tubedampers. Slutsteget är också hårdare kopplat mot underlaget. Strömförsörjningen har också förbättrats och till monoblocken använder jag Shunyata Hydra-2 tillsammans med Taipan Alpha (till vägguttaget) och från Hydra-2 till slutstegen använder jag Harmonix X-DC Studio Master nätkablar och i övrigt har jag fått nya specialnätkablar från Schweiz ... små förändringar som alla bidragit till att basen går djupare än tidigare.

//Eliot

PS. Ombyggnaden av mina högtalare finns beskrivet här.

PPS. Jag glömde att nämna att jag har ny phonokabel (specialgjord i Schweiz liksom föregångaren!) från stepup till RIAA-ingången på försteget....

Link to comment
Share on other sites

vinpavan öppnas och det lättdruckna vinet (som jag av någon anledning INTE blir snuvig av) rinner som floder ner i en torr strupe.

Du reagerar förmodligen negativt på Tannin (garvsyra). Håll dig till vällagrade viner och viner med låg syra (om vinet "hänger" i glassidorna, så är det förmodligen fel vin för dig. (Se upp för unga Bourdeaux viner).

Rekommenderar inte piller, men Du kan ta en Aerius eller Clarityn före vinintaget.

Ingen garanti att det hjälper dig, men om det är garvsyran Du reagera på, så kan det funka. Drick också lika mycket vatten som vin parallellt.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Vilken trevlig tråd!

Inga närbilder på förstärkarna? :mm:

- Jag har fotograferat mycket hos andra men inte hos mig själv sedan jag köpte min digitala spegelreflexkamera för lite över ett år sedan men det kommer jag att råda bot på inom en snar framtid. Det är mycket som är lite speciellt i min anläggning och jag kommer då att lyfta på locket och med ord och bild beskriva anläggningen in i minsta detalj ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Du reagerar förmodligen negativt på Tannin (garvsyra). Håll dig till vällagrade viner och viner med låg syra (om vinet "hänger" i glassidorna, så är det förmodligen fel vin för dig. (Se upp för unga Bourdeaux viner).

Rekommenderar inte piller, men Du kan ta en Aerius eller Clarityn före vinintaget.

Ingen garanti att det hjälper dig, men om det är garvsyran Du reagera på, så kan det funka. Drick också lika mycket vatten som vin parallellt.

Bebop

Tack Bebop, du anar inte hur trist det är, eller det kanske du gör, att inte kunna dricka ett par glas vin utan att den där förbannade snuvan kommer fram, fast det är klart, med riktigt bra viner händer det inte, så det måste stämma det du säger.

Fast nu får jag ett dilemma, hur ska jag säga till den som bjuder på vinet att........

Snart är det mässa i Malmö, vem av er kommer????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...