Jump to content

Recommended Posts

Posted

"Sladd" är antagligen den som har "benkoll", men jag är 99% säker på att jag lästa att Tyr INTE är en balanserad konstruktion. Dock har den en balanserad ingång.

Posted

Det är väl Bladelius första förstärkare som inte har en balanserad konstruktion. Den har dock en balanserad ingång.

I den prisklassen kan det nog vara klokt att inte satsa på en balanserad konstruktion utan istället på bättre komponenter.

Posted

läser nu en recension i hifi & musik. dom har pratat med micke bladelius him self och där står det att den inte är balanserad. vilket jag tycker är lovande. har ingen balanserad CD-spelare och vill inte sitta med vetskapen om att inte få ut max, inte heller köpa en ny cd-spelare ^_^ . jag vet ju hur stor skillnaden mellan rca och xlr var på t.ex. thor.

anledningen till detta var att som björn-ola var inne på, att en balanserad konstruktion skulle vara så mycket dyrare.

hemma hos mig låter det mycket bra tillsammans med vincent cd-s6. och den har bara gått en vecka så den är väl inte helt inspelad än :)

någon som vet hur mycket ström den drar i stand-by?

Posted
någon som vet hur mycket ström den drar i stand-by?

Enklast kollar du detta genom att skaffa dig en sådan här.

323760_X_2007-06-27_161638_986.jpg

Finns på Clas Ohlson för 169 SEK

Posted

Hej !

Den drar max 60 watt (som en vanlig glödlampa). Så givetvis ska du INTE stänga av din

elektronik, utan den ska alltid stå påslagen. En CD-spelare brukar ligga på 20-30 watt. :)

Posted
Det är väl Bladelius första förstärkare som inte har en balanserad konstruktion. Den har dock en balanserad ingång.

I den prisklassen kan det nog vara klokt att inte satsa på en balanserad konstruktion utan istället på bättre komponenter.

Menar du att den inte har ett internt bryggkopplat utgångssteg eller syftar du på apparater av tvkemsam typ som låter likfasiga signaler passera?

Begreppet "balanserat" är svårt kontaimnerat i audiobranschen och behöver defineras i varje sammahang om inte förvirring skall uppstå.

Posted
Menar du att den inte har ett internt bryggkopplat utgångssteg eller syftar du på apparater av tvkemsam typ som låter likfasiga signaler passera?

Skulle du vilja förklara vad du menar ovan Morello?

För mig så betyder balanserat att en konstruktion hela vägen igenom endast ska förstärka skillnaderna mellan två olika signaler. Att bara ha en XLR-kontakt på ingången och ett bryggkopplat utgångsteg innebär som sagt inte att den behöver vara balanserad. Fast jag vet flera förstärkare (och CD-spelare) som gör just detta.

Mvh Lasse

• 2 weeks later...
Posted
Hej !

Den drar max 60 watt (som en vanlig glödlampa). Så givetvis ska du INTE stänga av din

elektronik, utan den ska alltid stå påslagen. En CD-spelare brukar ligga på 20-30 watt. :)

Varför ska man inte stänga av?

Har för mig jag sett de i en annan tråd också men hittar inte den.

Posted

nja, att inte jag stänger av är delvis pga det tar tid innan elektroniken presterar maximalt. detta varierar men just bladelius och även primare tar ganska lång tid på sig efter uppstart innan dom presterar.

Sen har jag ett vagt minne utav att elektronik håller längst om det får vara igång eller i stand-by (förumot rör, lcd/plasma skärmar etc som har en betydligt kortare förbrukningstid än annan elektronik). det är oftast vid uppstart som komponenter går sönder.

rätta mig om jag har fel :black: