Jump to content

Recommended Posts

Posted

Brittsommarhelg men höstrusket står för dörren och ibland kan det vara lika bra att göra upp... :cool: :cool:

Frågetecken skall rätas ut, öron skall spetsas :) och det drar ihop sig till en uppgörelse mellan två försteg från den uppgående solens land. Dessutom från samma tillverkaradress och ingenting är givet på förhand.

Mycket Accuphase just nu och höstbägaren börjar fyllas för här kommer en omgång till... :black: :black: :)

preamps064.JPG

Posted

En japansk uppgörelse i fyra ronder och de inblandade förstegsmodellerna har numera flyttats till "Product museum" på Accuphasehemsidan och där går det undan.

C-2400 kontra C-2800 och bägge har uppföljare i form av C-2410 respektive C-2810.

Handverktygen är naturligtvis av äkta samurajtyp... :cool: :)

preamps008.JPG

Posted
Inte bara ett par resliga Burmestertalare....vi ser ju dessutom två resliga Accuphaseslutsteg...det luktar inte BARA förstegstest... :o:)

\\K-man

Ja, mycket Accuphase just nu och här blir det biamping med både klass A/B och klass A.

preamps035.JPG

Posted
Ser fint ut :)

Nu är vi långt från Kyotos gatustrider på 1400-talet :) men det kan vara läge att gå bakvägen och börja med arenan. Ett par noggrant invinklade Burmester B100 och dubbla par högtalarkablar från Transparent.

preamps087.JPG

Den tidigare elektronikstapeln har flyttats åt sidan och lämnat plats åt två japaner på golvet.

preamps086.JPG

Posted

Vi ställde upp och slog på C-2800 direkt för att utmanaren åtminstone skulle få en liten fair chans att värma upp.

Normalt brukar det ta ett par dygn innan den kommer i optimalt spelläge.

preamps056.JPG

Posted

F/E-tester och snabba A/B-tester låter sig inte göras av praktiska skäl i denna uppställning utan vi gick den långa vägen med in- och urkoppling för att inte ändra på något annat än just försteg. Mycket trasslande i kabelboet men här gäller det endast att inte förivra sig... :cool: :)

preamps076.JPG

Posted

Vi gick över identisk nätuppkoppling (även samma nätkabelmodell från Transparent) för att gardera mot eventuella frågetecken i efterhand. Uppvärmningstiden för C-2800 låg på drygt två timmar.

preamps084.JPG

Posted

Till höger står nytillskottet, ett A-60, som får en tacksam uppgift med endast mellanregister och diskant (verkningsgrad B100, 91dB) och egna erfarenheter av Accuphase klass A/AB säger mig att detta är en lyckad kombination.

Uppskruvade förväntningar med andra ord... :mm:

preamps046.JPG

Posted
Uppskruvade förväntningar med andra ord... :mm:

preamps046.JPG

Förväntningarna blir inte mindre av all denna tid....

Posted
Förväntningarna blir inte mindre av all denna tid....

Sådana här lyssningssessioner blir alltid längre än som var tänkt sig från början... :D

Vi körde på och vips övergick brittsommardagen i lördagskväll.

Först blev det lite ostrukturerad lyssning över C-2400 samtidigt som det andra försteget värmde upp. Vi höll oss hela tiden i den digitala avdelningen för att begränsa lyssningsprogram och kabelomkopplingar.

preamps067.JPG

Efter ett tag utkristalliserades fyra CD-skivor och kravet var att något av spåren skulle ha spelats många gånger (gärna åtskilliga avlyssningar över skilda anläggningar) och därmed vara välbekant musik för någon av oss. Redan efter den första lyssningsomgången var jag dock tvungen att ställa frågan till vår värd vad som egentligen skulle kunna förbättras... :?: Här fanns luftighet, rapphet och en tredimensionalitet som förmodligen kan få perspektivnissen i de flesta lyssnare att ramla ur stolen. Valet av första musikstycke till jämförelsen var lätt för min del och det handlar inte bara om det berömda klirrande myntet långt bort i ljudbilden.

preamps071.JPG

Posted
Valet av första musikstycke till jämförelsen var lätt för min del och det handlar inte bara om det berömda klirrande myntet långt bort i ljudbilden.

Ahhh...det är ett välbekant spår....Radka Toneff...

\\K-man

Posted
Patricia Barber - If this isn't Jazz på "Companion"??

Ahh...det kan det vara ja...det är kanske något annat som klirrar i bakgrunden på Radka... :)

\\K-man

Posted
Ahh...det kan det vara ja...det är kanske något annat som klirrar i bakgrunden på Radka... :)

\\K-man

Är det möjligen fotarbetet vid pianot på The Moon Is a Harsh Mistress du tänker på... :?::) Det stycket hade också passat bra i denna utvärdering men vi började med Patricia Barber live på The Green Mill Cocktail Lounge i Chicago. If This Isn't Jazz är så mycket favorit att det numera är enda spåret jag spelar på den skivan. Här hade vi Companion på en XRCD från FIM Records.

För att ta myntet direkt så har jag vid två tillfällen hört det klinga oerhört långt bort med exakt placering och en nästan overklig precision. Bägge gångerna har det handlat om rejält akustikbehandlade rum och valet mellan dessa två försteg visade sig ha noll betydelse för det lät exakt likadant. En punktformad liten detalj som kanske säger mer om högtalarna och rummet än om de två förstegen och övrig elektronik. Med C-2400 kändes det som att alla parametrar satt på plats. Patricia Barbers röst stod fritt i luften, texten framfördes med stor tydlighet och omfånget kändes typiskt "live". Basåtergivningen i detta rum är annars ett kapitel för sig och här går stramhet före volym. Efter denna lyssning var jag väl ganska likgiltig när vi växlade över till C-2800 men här avslöjades faktiskt ett par skillnader. Den tonala balansen blev aningen ljusare, Patricia Barber tog ett kliv bakåt och rösten kändes mer punktformad och samtidigt ännu mer exakt men på ett torrt och lite blodfattigt sätt. Totalt sett föredrog jag dock C-2800 efter jazzrond ett och kåbe är välkommen att kommentera ifall våra intryck skulle dra iväg åt motsatta håll.

preamps027.JPG

Posted

Därefter gled vi in på för mig okänd musik men kåbe var väl förtrogen med CajsaStina Åkerström och De Vackraste Orden. Fin vokalupplevelse och jag upplevde ungefär samma skillnader som med Patricia Barber men här fick jag öronen på en onaturlig strävhet/hårdhet i toppen via C-2800 som jag inte upplevde med C-2400. Ett typiskt symptom på kall/oinspelad elektronik och en orsak kanske kan vara att C-2800 inte har använts på mer än ett år... :?: Dock kändes försteget genomvarmt vid det här laget och utan att jämföra hade den egenskapen kanske gått öronen förbi då rösten stod fritt i rummet med bra perspektiv och fokus. C-2400 placerade ljudbilden något närmare lyssnaren (det kan låta som stora skillnader men det handlar om karaktärer på nyansstadiet) och CajsaStina Åkerströms stämma kändes mer som skapad av kött och blod.

Väger man för- och nackdelar var det nog ganska jämnt i rond två.

preamps017.JPG

Posted
Därefter gled vi in på för mig okänd musik men kåbe var väl förtrogen med CajsaStina Åkerström och De Vackraste Orden. Fin vokalupplevelse och jag upplevde ungefär samma skillnader som med Patricia Barber men här fick jag öronen på en onaturlig strävhet/hårdhet i toppen via C-2800 som jag inte upplevde med C-2400. Ett typiskt symptom på kall/oinspelad elektronik och en orsak kanske kan vara att C-2800 inte har använts på mer än ett år... :?: Dock kändes försteget genomvarmt vid det här laget och utan att jämföra hade den egenskapen kanske gått öronen förbi då rösten stod fritt i rummet med bra perspektiv och fokus. C-2400 placerade ljudbilden något närmare lyssnaren (det kan låta som stora skillnader men det handlar om karaktärer på nyansstadiet) och CajsaStina Åkerströms stämma kändes mer som skapad av kött och blod.

Väger man för- och nackdelar var det nog ganska jämnt i rond två.

preamps017.JPG

Just den skivan fick min Sambo i födelsedagspresent. Som av en slump funkar den utmärkt också för att bedömma hifikvaliteer... :)

Posted
Just den skivan fick min Sambo i födelsedagspresent. Som av en slump funkar den utmärkt också för att bedömma hifikvaliteer... :)

Ja, genomtänkta skivköp kan vara bra presenter... :)

Nästa CD var snabbt framplockad ur samlingen, spårvalet var enkelt och vi hade bägge lyssnat en hel del på Mark Knopfler's historieversion av the Mason-Dixon Line. Underbar musik och därmed seglade Sailing to Philadelphia in i DP-78:an.

Mark Knopfler och James Taylor återges med mycket värme, kropp och rondör i rösterna. Med en högupplöst och stram återgivning kan detta vara en gåshudsframkallande njutning så länge inte rum eller högtalare förstärker med egna resonanser. Sailing to Philadelphia satt perfekt med C-2400 och balansen mellan finlir och värme kändes helt rätt. Via C-2800 upplevdes rösterna ljusare, spetsigare och aningen utskurna ur sitt sammanhang. Försteget förmedlade mer känslan av ett exakt, tekniskt instrument än upplevelsen av en musikåtergivande helhet. Det handlar inte om några gigantiska skillnader men här föredrog vi helt klart C-2400.

preamps020.JPG

Posted
Via C-2800 upplevdes rösterna ljusare, spetsigare och aningen utskurna ur sitt sammanhang. Försteget förmedlade mer känslan av ett exakt, tekniskt instrument än upplevelsen av en musikåtergivande helhet.

Hm, detta var vad DP-78 och C-2810 levererade på många upptagningar i min stuga, DP-77 var bättre kompis med

C-2810

Posted
Hm, detta var vad DP-78 och C-2810 levererade på många upptagningar i min stuga, DP-77 var bättre kompis med

C-2810

Det kan mycket väl handla om matchning inom familjen men annars kan man nog bara spekulera i tänkbara förklaringar till de skillnader vi upplevde. En kan vara att C-2800 är mer transparent och släpper igenom signalkällan till fullo eller så är det precis tvärtom att försteget har en identifierbar egenkaraktär som färgar återgivningen. Förklaringen kan också ha med uppvärmningstid och återinspelning att göra men fyra öron hör ju bättre än två och här var vi helt överens.

Då temat var segling kommer här en bildvariant med blåstänk... :)

preamps022.JPG