Guest Audio Concept Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Tid: Tisdag den 16 oktober, kl. 18.15 - 20.15 Plats: Audio Concept, Södra Agnegatan 29 mvh, Audio Concept Quote
Matrixen Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 hmm, är jag blind, eller saknas det tid i datum? Quote
Guest Audio Concept Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Matrixen, tack! Vi har lyft in JBL Everest idag så vi ser fortfarande stjärnor... mvh, Audio Concept Quote
plundin™ Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 De riktigt musikintresserade kan sina barockkompositörer och fixar att stava deras namn!! Dietrich Buxtehude hette han.. Född i Helsingborg, uppväxt i Helsingör och verksam större delen av sitt professionella liv i Mariakyrkan i Lübeck! Han uppmärksammas i år för att det är 300 år sedan han föddes! Kul att ni fortsätter med dom musikaliska aftnarna! /ptr Quote
Guest Peo Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Dom riktigt musikintresserade.. "De" .. det är 300 år sedan föddes! ..sedan HAN föddes.. /Språkpolisen :cool: Quote
plundin™ Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 /Språkpolisen :cool: Jag kan i alla fall stava hans namn, bäste herr språkpolis! /ptr Quote
Guest Audio Concept Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 plundin, det verkar som om följande namn har använts avseende kompositören i fråga - och alla syftar på samma man.... :-) Buxtehude, Boxdehude eller Buchstehude. Förnamn Dietrich eller Diderich. Alla lika korrekta! Kan bli en riktigt intressant kväll. Jag vet att Thomas har mycket att berätta om Buxtehude (om du föredrar den stavningen) :-) mvh, Audio Concept Quote
plundin™ Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 ...Buxtehude, Boxdehude eller Buchstehude. Förnamn Dietrich eller Diderich. Alla lika korrekta! Må så vara, men både Boxdehude eller Buchstehude är antikverade former, det är därför en god regel är att använda stavning som de mest brukade i den tid vi lever, och där är Buxtehude överlägset det vanligaste, ergo, det majoriteten av icke insatta känner igen! Förövrigt, danskarna påstår att han hette Diderik i förnamn... Jag påpekar detta för att jag tycker att det är viktigt att vi avdramatiserar den klassiska musiken, tvingar den ut ur finrummet och låter det bli ofarlig, och därför är det bra att vi använder dom vanligast förekommande stavningarna av kompositörsnamn!! Annars, keep up the good work! /ptr Quote
Ekman Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Ska vi gå på särskrivningen också som verkar sprida sig som den berömda löpelden på forumet? Favorit inspelningar???? För övrigt är det otroligt synd att vi inte har något liknande i Göteborg det vore väldigt intressant. Quote
plundin™ Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 För övrigt är det otroligt synd att vi inte har något liknande i Göteborg det vore väldigt intressant. Helt klart! Undrar bara var man skulle vara? annars blir det väll en lång väntan på att Audio Concept öppnar filial i stan...? /ptr Quote
Guest Peo Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Annars är ni välkomna till hufvudstaden. Quote
Ekman Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 tror vi håller oss här på framsidan :cool: Quote
Kent_n Posted October 13, 2007 Posted October 13, 2007 Tid: Tisdag den 16 oktober, kl. 18.15 - 20.15 Plats: Audio Concept, Södra Agnegatan 29 mvh, Audio Concept Trist att vi är förhindrade just det datumet.. Quote
Guest Audio Concept Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Kent, det kommer fler tillfällen. I kväll är det dock andra delen i serien "musik-kvällar" med Thomas Gluck, vilket kommer att bli mycket intressant. Mvh, Audio Concept Quote
P-pan Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Trist att vi är förhindrade just det datumet.. Då blev vi två. Åkte på en riktig dunderförkylning... minst sagt snopet Quote
calm Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 En höjdarafton vill jag bara säga! Orgel och kontrabas på MBL ingen dålig kombination precis. Tack! Calm Quote
Hans-Tommy Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 jag instämmer med föregående inlägg, akustisk gitarr låter bra också tommy Quote
Mr T Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Tack Thomas och Audioconcept gänget för en riktigt bra musikkväll. Det är riktigt kul med entusiastiska och kunniga människor, jag säger bara; RESPEKT. Kul att upptäcka nya smala områden. Orgel är väl inte min starka sida (skivhyllan gapar tomt...) men hustrun gillade det skarpt, men så är hon skolad på Adolf Fredrik också till skillnad från en annan som harvade på Märstagymnasiet..... Hon blev riktigt intresserad av aktiv lyssning och pratade en massa om det i bilen hem, det enda jag hörde var "nu är det fritt fram att investera lite mer"....hehe... Anläggningen vi lyssnade på lät mumma, tyvärr hjälpte inte Thomas reklam för högtalarna de får stanna i butiken men mest för att jag glömde veckopengen hemma Skämt åsido; ser fram emot spellistan på hemsidan, några skivköp blir det nog. Ser även fram emot nästa session. Mr T Quote
Guest Audio Concept Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Stort tack återigen till Thomas för lysande berättelser och fantastisk musik, samt till alla deltagare. Äkta kunskap är alltid intressant och Thomas erbjuder det samt en energigivande passion för musiken, som i högsta grad är positivt smittsam. Mr T, ett mycket klokt drag att ta med din fru. Vi hoppas att fler följer ditt exempel i fortsättningen. Lista över spelade stycken kommer att läggas ut på vår hemsida inom kort, samt information om nästa tillfälle. mvh, Audio Concept Quote
Recommended Posts