Guest justaudiomagic Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Viper Reference 120 000 :- Nola Grand Reference 1 300 000 :- Quote
Transient Design Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Nola blir Alon baklänges och Nolas nya stora värsting är mycket lik Alons gamla monster för ungefär samma pengar. Är det samma konstruktör bakom? Vem importerar dessa? Mvh Lasse Quote
eliot Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Det är samma konstruktör Carl Marchisotto: http://www.nolaspeakers.com/ //Eliot Quote
Audiotrade Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Nola blir Alon baklänges och Nolas nya stora värsting är mycket lik Alons gamla monster för ungefär samma pengar. Är det samma konstruktör bakom? Vem importerar dessa? Mvh Lasse Du har rätt i att det är snarlika konstruktioner mellan Alon och Nola.... Detta pga av att det är Carl Marchisotto som ligger bakom Nola och som tidigare drev Alon. man bytte namn av lite olika skäl men produkterna är de samma, även om de hela tiden utvecklas och blir bättre. I Skandinavien är det vi på Audiotrade som är distributör. www.audiotrade.se De stor Grand Reference IV.1 blev testade i Absolute Sound i September -07 och fick "Editors Choice" Award..igen !! den tidgare modellen IV och subben Tbolt III fick det även 2006. Mvh/Martin Quote
Guest justaudiomagic Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Tack för ditt inlägg Martin! Lite tester; Test på Viper Reference - StereoMojo Test på Viper Reference - hifimaailma Test på Viper Reference och Viper IA - CES2007Test på Viper IIA - Hifi & Musik Editors Choice 2007 - Grand Reference Reviews The abolute sound - Grand Reference En bild på Grand Reference öppna baffel Quote
calm Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Hade faktiskt nöjet och glädjen att få höra dessa högtalare i verkliga livet förra hösten då jag besökte denna lilla oansenliga butik uppe på nordöstra Manhattan. Lexington Av. kring 80:e gatan. www.lyricusa.com Systemet som var deras absoluta toppsystem bestod av ARC CD 7, ASR Emitter II Exklusiv och dessa Nola högtalare. Ljudet var så fruktansvärt bra att jag nog aldrig varken förr eller efter kommer att få uppleva något liknande. Detaljerat, balanserat och musikaliskt. Går inte att beskriva. När tar du in första paret? Eller skall man kalla det första fyrtalet? Calm Quote
Timbre™ Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Hade faktiskt nöjet och glädjen att få höra dessa högtalare i verkliga livet förra hösten då jag besökte denna lilla oansenliga butik uppe på nordöstra Manhattan. Lexington Av. kring 80:e gatan. www.lyricusa.com Störst eller näst störst i New York... Quote
calm Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Störst eller näst störst i New York... Det var ett understatement. Troligen målfoto mellan denna och Sounds by Singers. Lyric har också en filial. Själva lokalen är rätt oansenlig, men det är innehållet som räknas. Två ordentliga lyssningsrum som jag såg. Det krävs lite yta för att kunna placera dessa grandiosa högtalare och få dem att klinga så vackert. Calm Quote
Guest justaudiomagic Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Hade faktiskt nöjet och glädjen att få höra dessa högtalare i verkliga livet förra hösten då jag besökte denna lilla oansenliga butik uppe på nordöstra Manhattan. Lexington Av. kring 80:e gatan. www.lyricusa.com Berätta gärna mer! Systemet som var deras absoluta toppsystem bestod av ARC CD 7, ASR Emitter II Exklusiv och dessa Nola högtalare. Ljudet var så fruktansvärt bra att jag nog aldrig varken förr eller efter kommer att få uppleva något liknande. Detaljerat, balanserat och musikaliskt. Går inte att beskriva. Härlig upplevelse misstänker jag. Hur stort var rummet som det demades i? Har du kanske fler bilder från upplevelsen? När tar du in första paret? Eller skall man kalla det första fyrtalet? Calm Det krävs en hel del för att kunna dema dessa högtalare till fullo. Som det är nu kan vi inte erbjuda optimalt utrymme för en rättvis demo. Quote
Audiotrade Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Hade faktiskt nöjet och glädjen att få höra dessa högtalare i verkliga livet förra hösten då jag besökte denna lilla oansenliga butik uppe på nordöstra Manhattan. Lexington Av. kring 80:e gatan. www.lyricusa.com Systemet som var deras absoluta toppsystem bestod av ARC CD 7, ASR Emitter II Exklusiv och dessa Nola högtalare. Ljudet var så fruktansvärt bra att jag nog aldrig varken förr eller efter kommer att få uppleva något liknande. Detaljerat, balanserat och musikaliskt. Går inte att beskriva. När tar du in första paret? Eller skall man kalla det första fyrtalet? Calm När tar vi in första paret...ja du bra fråga.... Just rumsfrågan är lite av ett frågetecken..det krävs lite för att få dessa högtalare och spela ut ordentligt... Sen är det där med frakten... 210 cm höga torn, 136 kg/ torn...4 torn...... uj.... ..... Blir nog att ta dom med bananbåt över..... /Martin Quote
calm Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Berätta gärna mer! Härlig upplevelse misstänker jag. Hur stort var rummet som det demades i? Har du kanske fler bilder från upplevelsen? Det krävs en hel del för att kunna dema dessa högtalare till fullo. Som det är nu kan vi inte erbjuda optimalt utrymme för en rättvis demo. Tyvärr var jag så tagen att jag inte fick upp kameran förrän efteråt. Jag var på semester i USA och på hemvägen stannade vi i New York några dagar. Hade varit nere på södra Manhattan där det finns en stor och bra skivbutik. World of Musik tror jag den heter och ligger ungefär mittemot borgmästarens recidens. Skivor i tre plan packat med bra musik. Köpte bla Brandford Marsalis; Braggtown som spelades i butikens högtalare. Fastnade direkt. Vi åkte uptown för att se på Guggenheim museet och jag passade på att kolla in Lyric som jag missade vid föregående besök. Ställde lite frågor om högtalare eftersom jag då var i färd med att byta. Fick då följa med in i det aldra heligaste, det stora lyssningsrummet som säkert enligt min minnesbild (ett år sedan) måste varit i vart fall 100 kvm och med bra takhöjd. Marsalis åkte på spelaren och rummet fylldes med ett musikaliskt väsen snarast. Från toppen med sin krispiga och luftiga närvaro som ställde instrumenten rakt på plats med ett djup och en bredd som jag sällan hört. Mellanregistret som jag tyvärr inte hade möjlighet att testa med sång flöt sömlöst in i ljudbilden och gav en underbar närvarokänsla. Basen väl nere i oktaverna och tight utan att bli torr. Lyssningen blev tyvärr bara två låtar lång eftersom min hustru väntade utanför, gav ett oförglömligt ljudminne. En känsla av att befinna sig mitt i musiken som bara var där. Luftig, närvarande och med en naturlig tyngd och med djup och bredd som var enastående. Att högtalarna inte hördes behöver jag inte ens nämna. Svart mellan instrumenten så som ASR målar ut. Fruktansvärt bra. Det närmaste jag hört i denna väg var nog demon på hifimässan på Lärarhögskolan när Peter McGrath från Wilson demade Wilson Maxx med Krell Evolution och egna inspelningar på sin lilla bandspelare och rummet fyllt med Svanåprodukter. Det var mäktigt. Calm Quote
Guest justaudiomagic Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Pegasus Reference Extreme II passar oxå in här bland Nolas "värstingar" 540 000 :- Intressant läsning om Nolas högtalare - Nola Quote
zood Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Men dessa modeller är väl inte purfärska nyheter eller är jag helt ute o cyklar? Quote
Guest justaudiomagic Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Men dessa modeller är väl inte purfärska nyheter eller är jag helt ute o cyklar? De är inte nya för Hifi-världen, helt riktigt. De är dock nya för oss och vi är stolta att ÅF Nola Quote
Hasse Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 HP har väl ett par Grand Reference Högtalare av den här storleken ser man sällan numera i dessa "dowsizing" tider, påminner storleksmässigt om Genesis största modeller Quote
Guest justaudiomagic Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Högtalare av den här storleken ser man sällan numera i dessa "dowsizing" tider... Tyvärr är det så. Högtalare i denna storleken måste ha snygg design/finish och utseende eftersom dom syns ganska väl i ett rum. Man ska ju helst inte kompromissa på ljudkvaliten, vilket man tyvärr gör med många mindre högtalare. Quote
Timbre™ Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Lyssningen blev tyvärr bara två låtar lång eftersom min hustru väntade utanför, gav ett oförglömligt ljudminne. Detta känns märkligt bekant... Quote
Kent_n Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Lyssningen blev tyvärr bara två låtar lång eftersom min hustru väntade utanför Suck..välkommen i gänget, äkta hälften kommer aldrig förstå denna del av njutning...Alldeles för korta ljudintryck på alldeles för många ljudaffärer... Quote
Guest justaudiomagic Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Nolas nya högtalare ->Baby Grand Reference<- presenterades på CES mässan i Las Vegas i år. Quote
Ekman Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 De där baby grand reference lyssnade jag på lite i vegas, väldigt dynamiska och fina. Quote
Guest justaudiomagic Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 Ännu en bild på de underbart vackra Nola Baby Grand Årets nyhet som presenterades på CES i Januari - Micro Grand, Nolas svar på Hi-End stativare; Priserna Baby Grand - 540 000 :- Micro Grand - 135 000 :- Mer info; Baby Grand "The Baby Grand comes with a ball-bearing speaker isolation base to free it from the sound of coloration due to floor vibrations. The Xtreme Crossover is bi-wired to the amplifier and is connected to the speaker via the supplied Nordost Valhalla mono-filament jumpers." Frekvensomfång: 20 Hz to 45 kHz Dimensioner: 1570H x 305B x 406D mm; 457 B x 558 D mm (Platta) Känslighet: 89 dB Vikt: 68 kg st Finish: True Piano Rosewood (Towers) and True Piano Black (Bases) Micro Grand "The Nola Micro Grand Reference is a stand-mounted loudspeaker that utilizes the same driver technology and concept as the floor-standing Baby Grand Reference. Driver complement consists of two magnesium woofers, one alnico magnet open baffle midrange and one open baffle true ribbon tweeter in a 3½ way design. The driver array utilizes our 45° mirror-imaged array for the midrange and tweeter. The twin 120mm cast-frame magnesium woofers operate in a rear vented enclosure" Dimensioner: 601H x 241B x 241D mm; 50H x 292B x 292D mm (bases) Vikt: 15,8 kg st Frekvensomfång: 38 Hz to 45 kHz Känslighet: 86 dB Impedance: 8 ohm nominal / 4 ohm minimum Finish: True Piano Rosewood (speakers) and True Piano Black (bases) Quote
Recommended Posts