Jump to content

Aukustikrum


Kent_n

Recommended Posts

Här kan vi fortsätta med Svanårum och andra åsikter som rör aukustiken vara eller inte vara.....

Jag tar pinnen Kent ...

Jag vet inte vad Golfen varit med om här i hifi livet som gjort honom så upprörd till den milda grad. Det är ju inte riktigt den ton vi har vant oss vid här på Euphonia.

Jag tycker det är en fantastisk sport att söka efter det som jag tycker är optimalt. Egna erfarenheter blandat med andras erfarenheter och lett mig långt på den vägen. Men ibland tar det stopp och då är det ju inte dumt att kunna vända sig till ett proffs. Om och när man gör det så är jag också medveten om att denna vill sälja. Det ligger i sakens natur. Om vedebörande också tjänar pengar så är väl det också ok. Hur skall han/hon annars överleva och hur skall det annars kunna utvecklas nya produkter?

Det är dock upp till mig om jag skall slå till eller inte. I den händelse jag skulle bli lurad så finns det ju ett regelverk kring detta också.

Med ödmjukhet och öppet sinne kommer man långt här i livet. Det är ju ganska fascinerande och se hur många lösningar vi har på samma problem, nämligen att få det till att låta bra hemma. En del lägger krut enbart på ljudet, andra mer på design eller kombinationer däremellan.

Jag är ytterst tacksam att det finns små entusiastfirmor som t ex Engelholm Audio. Han är ingen börda utan snarare än tillgång (om man har ett öppet sinnelag vill säga ;) ).

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara ordpolis nu, men akustik .. inte aukustik :)

Titta vad som håller på att hända i min källare, har fått tummen ur ;)

188916.jpg

Har ju haft en hög med dämpskivor legat huller om buller framme i fronten i vänta på inspiration att ta tag i det på riktigt...

Sagt och gjort, tog bort allting, provlyssnade... klarade inte av det, lät inte alls bra :o tillbaka med plattorna ... lät finnemang igen, så det blev alltså en rätt stor skillnad med bara lite plattor liggandes mot väggen där, nu när dom sätts dit "skarpt" kommer det bli mycket intressant hur det kommer låta :)

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara ordpolis nu, men akustik .. inte aukustik :)

Titta vad som håller på att hända i min källare, har fått tummen ur ;)

188916.jpg

Har ju haft en hög med dämpskivor legat huller om buller framme i fronten i vänta på inspiration att ta tag i det på riktigt...

Sagt och gjort, tog bort allting, provlyssnade... klarade inte av det, lät inte alls bra :o tillbaka med plattorna ... lät finnemang igen, så det blev alltså en rätt stor skillnad med bara lite plattor liggandes mot väggen där, nu när dom sätts dit "skarpt" kommer det bli mycket intressant hur det kommer låta :)

Verkar vara seriöst, fortsätt gärna med bilder o reppotage..kul

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är en fantastisk sport att söka efter det som jag tycker är optimalt. Egna erfarenheter blandat med andras erfarenheter och lett mig långt på den vägen.

Min filosofi är att försöka skräddarsy de grejor man redan har som alternativ till en ständig dans i uppgraderingssvängen. Här spelar ju tveklöst rum och placering den kanske största rollen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar pinnen Kent ...

Jag vet inte vad Golfen varit med om här i hifi livet som gjort honom så upprörd till den milda grad. Det är ju inte riktigt den ton vi har vant oss vid här på Euphonia.

Jag tycker det är en fantastisk sport att söka efter det som jag tycker är optimalt. Egna erfarenheter blandat med andras erfarenheter och lett mig långt på den vägen. Men ibland tar det stopp och då är det ju inte dumt att kunna vända sig till ett proffs. Om och när man gör det så är jag också medveten om att denna vill sälja. Det ligger i sakens natur. Om vedebörande också tjänar pengar så är väl det också ok. Hur skall han/hon annars överleva och hur skall det annars kunna utvecklas nya produkter?

Det är dock upp till mig om jag skall slå till eller inte. I den händelse jag skulle bli lurad så finns det ju ett regelverk kring detta också.

Med ödmjukhet och öppet sinne kommer man långt här i livet. Det är ju ganska fascinerande och se hur många lösningar vi har på samma problem, nämligen att få det till att låta bra hemma. En del lägger krut enbart på ljudet, andra mer på design eller kombinationer däremellan.

Jag är ytterst tacksam att det finns små entusiastfirmor som t ex Engelholm Audio. Han är ingen börda utan snarare än tillgång (om man har ett öppet sinnelag vill säga ;) ).

jaha då får väl jag svara ...

nejdå jag är inte upprörd alls utan ger min åsikt bara ..och mina erfarenheter från hifi branchen och detta uppfattas som om jag vore upprörd så ber jag om

ursäkt isf... men kärn punkten i det hela är att man kanske ska se till vad en hifi lyssnare strävar efter ...och inte bara intala denna person att "det du tänker göra kommer inte att bli bra" vilket många ggr är förekommande från dessa butiker...som jag förövrigt inte har något imot...jag är öppen men det betyder inte att jag gillar det ....alltså min åsikt vilket jag har rätt att ha...

Akustik reglera är säkert bra för en del....och dom gillar det...helt Ok, :) men man ska inte sedan säga att andra alternativ är felaktiga eller inte funkar.. vilket jag vänder mej imot....

och igen dom flesta köpare har ett vanligt vardags rum med bokhyllor och tavlor möbler och matta så av bara detta så blir det en betydande dämpning och löser en del problem med efterklang som kan finnas...

alla kan inte ha ett svanårum i hemmet..vilket borde vara tämligen självklart...men har man den inriktningen så så ska man följa det..det handlar om lyssnarens upplevelse och inte säljaren .....vilket tyckes glömmas bort ...

alla har vi en stånd punkt på hur man löser ljud problem ....och vi har oxå egna vägar att nå dit....och det har jag inga problem med alls....'

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

Golfen, visst kan man ha tur med sitt rum och få det väldigt bra utan såkallade akustikprodukter. Jag har för egen del mycket möbler i mitt lyssningsrum. Mycket gynnsamma dimensioner(dock för litet) samt skapliga väggmaterial. Jag har dragit mitt ljud väldigt långt för att vara hemmiljö och den i särklass viktigaste komponenten i mitt rum var placeringen av högtalarna i rummet i förhållande till väggarna och lyssningsposition. Så är det nog alltid. I mitt fall har jag dock möblerat hela mitt vardagsrum efter den enda högtalarplacering som funkar ok. Det har dock efter hand blivit lite hemmagjorda lösningar för att ta ner efterklang och första reflexer. Detta gör väldigt mycket och går inte lösa med dyrare eller bättre elektronik. Eventuellt kan högtalare med mindre upplösning och spridning underlätta bra ljud i en mindre gynnsam hemmiljö, men det är inte min väg.

Jag har lyssnat på mycket fina system i hemmiljö, där inte fölrutsättningarna varit lika gynnsamma. Ännu värre blir det i kombination med sparsam möblering. I dessa fall hade man inte hört någon större skillnad på en kompaktstereo och en high end rigg. Kanske kompaktstereon funkat bättre pågrund av mindre frekvensutsträckning och spridning.

Jag skulle gärna lyssna i tex B. Wimans fina lyssningsrum. Jag vill dock inte ha ett sådant utseende, då jag inte har möjlighet till ett separat lyssninsrum. Dessutom vill jag "alltid" lyssna på musik och det är viktigt att ha hifin i det rum som jag lever i. Med andra ord blir det som för många andra sökande efter en rimlig kompromiss. Jag är övertygad om att min anläggning skulle låta ännu bättre i ett rum som är skapat och anpassat för musiklyssning från start till mål! Jag har dock inte den möjligheten och gör det bästa av situationen.

Link to comment
Share on other sites

hej matrixen..

ja du har helt rätt att placering av högtalare och rummet spelar en stor roll....jag själv har inte betong i väggar alls vilket har gjort att efterklangen är betyligt mindre än i ett betong rum...och samt en hel del möbler och mattor ...osv....och detta har edan gjort en hel del ytterligare....sedan så hjälper min reciver till med lite...osv.. ska sägas att en av lång väggen är helt packad med grejer som stoppar efterklangen efektivt...olika hyllor och annat...

sen så kommer ju den delen som heter ljud tycke vilket i sig är en vägledande bit oxå...man söker efter (sitt) ljud som passar ens smak och tyckande, så det är många referenser nartuligtvis..

jag har besökt en del sådana rum oxå...och med rätt utrustning så låter det bra... självklart..men upplevelsen i dessa fall har inte gett mig så mycket egentligen ..

jag har flyttat grjerna till olika platser för att få klart för mig vad som blir bäst....och det har tagit tid...bara en sak som att högtalarna står rätt vinklade eller med rätt avstånd påverkar redan där mycket så man ska ju defentivt testa i rummet man befinner sig i... det är mycket tweekande med recivern oxå...och små ändringar kan göra en del redan där...så jag plockar inte bort elektroniken utan vidare som en medhjälpare i akustik fixandet....

men igen detta är jag ......och detta är mina åsikter ...hur andra gör är upp tillvar och en.

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

hej matrixen..

ja du har helt rätt att placering av högtalare och rummet spelar en stor roll....jag själv har inte betong i väggar alls vilket har gjort att efterklangen är betyligt mindre än i ett betong rum...och samt en hel del möbler och mattor ...osv....och detta har edan gjort en hel del ytterligare....sedan så hjälper min reciver till med lite...osv.. ska sägas att en av lång väggen är helt packad med grejer som stoppar efterklangen efektivt...olika hyllor och annat...

sen så kommer ju den delen som heter ljud tycke vilket i sig är en vägledande bit oxå...man söker efter (sitt) ljud som passar ens smak och tyckande, så det är många referenser nartuligtvis..

jag har besökt en del sådana rum oxå...och med rätt utrustning så låter det bra... självklart..men upplevelsen i dessa fall har inte gett mig så mycket egentligen ..

jag har flyttat grjerna till olika platser för att få klart för mig vad som blir bäst....och det har tagit tid...bara en sak som att högtalarna står rätt vinklade eller med rätt avstånd påverkar redan där mycket så man ska ju defentivt testa i rummet man befinner sig i... det är mycket tweekande med recivern oxå...och små ändringar kan göra en del redan där...så jag plockar inte bort elektroniken utan vidare som en medhjälpare i akustik fixandet....

men igen detta är jag ......och detta är mina åsikter ...hur andra gör är upp tillvar och en.

mvh Golfen

I princip så tänker vi likadant då, men kanske drar olika slutsatser. Det jag tycker är viktigt med vad flera sagt är det riktiga i att informera nybörjarna att det inte hjälper att köpa bättre högtalare, eller receiver med rumskompensering om rummet är direkt dåligt förberett. Då ger det mer att ändra högtalarplaceringen en centimeter åt rätt håll, samt tex köpa tjockare gardiner och fler CD hyllor.

Link to comment
Share on other sites

nejdå jag är inte upprörd alls utan ger min åsikt bara

mvh Golfen

Det gläder mig ...

Som Matrixen, säger, så skulle jag inte vilja ha ett Svanårum i hemmet, men det kan vara kul att se hur långt eller vad man kan åstadkomma med max input. Sedan behöver man, som Du säger, uppnå rätt så mycket med mattor, tavlor, frigolit bakom tavlor, under bord osv. Man kan ju också kombinera genom möblera in en diffusor t ex.

Timbre är rätt på det att det är mycket man kan göra genom småanpassningar här och där. Det behöver inte vara dyrt heller. Så tillvida kan man hämta inspiration och ideer även från möbelvaruhus eller inredningstidningar. För egen del har vi gjort vardagsrummet till musik och läsrum eftersom det tar så stor del av vårt liv. Största sängkammaren har vi gjort till TV och fikarum och tagit det minsta rummet till sängkammare. Det går att prioritera på många sätt. Det är dessutom lite enklare när barnen flyttat ut. Livets olika skeden skapar också ändrade möjligheter.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ med en ny tråd i ämnet. :)

Ibland på forumen ställs frågan "Hur mycket kostar en bra stereo?".

MNÅGA medlemmar går in å svarar att det beror på vad du har för lyssningsvanor, musiksmak, rumsstorlek, hur kräsen du är, vad du tycker om, kan du göra lite DIY, om du behöver vinyl och SACD och DVD-A eller klarar dig på enbart Red Book CD.

Många svarar också att kostnaden därför är nästintill omöjlig att svara på.

Kloka svar! Jag håller med. Utifrån detta börjar man sen detaljera svar, önskemål, förväntningar med mera.

Akustik är inte så rackarns annorlunda!

Men när det diskuteras akustik verkar det vara Svanårummet hos Audio Concept eller inget alls. Det är lika dumt som att på frågan ovan angående "Hur mycket kostar en bra stereo?" svara att den kostar ca 1'000'000 då får du MBL-högtalare/Wilson MAXX2'orna, MBL elektroniken/Krell EVO samt motsvarande cdspelare. :)

Alla som frågat mig om akustiktjänster får ganska direkt en fråga tillbaka - vad förväntar du dig av akustiken? Vissa svarar enkelt "Äh jag är så trött på min basgång som aldrig slutar spela..." andra svarar "Jag tycker inte om ljudbilden, den borde vara bättre med dom grejjerna jag har".

Är det nån på allvar som tror att jag i båda (eller ens nått av) fallen rekommenderar ett Svanårum Level 3? Ena fallet blir erbjuden sin specifika lösning, andra fallet sin. Alltså handlar det i allra högsta grad om att se till vad varje individ eftersträvar. Allt annat vore resursslöseri och skulle dessutom reultera i kunder som betalat för än vad dom vill ha. Ohållbart.

Jag är ytterst tacksam att det finns små entusiastfirmor som t ex Engelholm Audio. Han är ingen börda utan snarare än tillgång (om man har ett öppet sinnelag vill säga icon_smile_wink.gif ).

Tack - det värmer såhär inför helgen! :)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån på allvar som tror att jag i båda (eller ens nått av) fallen rekommenderar ett Svanårum Level 3? Ena fallet blir erbjuden sin specifika lösning, andra fallet sin. Alltså handlar det i allra högsta grad om att se till vad varje individ eftersträvar. Allt annat vore resursslöseri och skulle dessutom reultera i kunder som betalat för än vad dom vill ha. Ohållbart.

Antagligen helt rätt.. Jag skulle få stora svårigheter med ett Svanårum i mitt ljudrum, både av ekonomiska o framför allt av sociala själ, min äkta hälft skulle vara helt oförstående, skulle inte på något sätt gå att övertyga henne om att den vinst jag skulle göra ljudmässigt är försvarsbart ur etiskt/ekonomisk synpunkt, istället för förbättring skulle det helt klart bli försämring socialt som skulle förta all ljudmässig bättring= inte värt priset.

Inte att förglömma andra intresenter som finns i min närhet såsom barn o vänner o bekanta som inte riktigt delar mitt intresse när det gäller ljud...

Så ur den synvinkeln skulle jag bara vara en förlorare..

Däremot skulle jag antagligen lyckats bättre om jag med enkla medel från ex Svanårummet skulle kunna göra förbättringar där även äkta hälften skulle vara med från början, och det är då din frågeställning skulle vara till stor hjälp.. Hon är oxå intresserad av musik (men inte till vilket pris som helst) så jag tror att din inställning är helt rätt när det gäller normala rum i hemmiljö där det även finns andra intresenter...Alla får göra lite uppoffringar, då finns större chans att alla blir tillfredställda..

Link to comment
Share on other sites

Däremot skulle jag antagligen lyckats bättre om jag med enkla medel från ex Svanårummet skulle kunna göra förbättringar där även äkta hälften skulle vara med från början, och det är då din frågeställning skulle vara till stor hjälp.. Hon är oxå intresserad av musik (men inte till vilket pris som helst) så jag tror att din inställning är helt rätt när det gäller normala rum i hemmiljö där det även finns andra intresenter...Alla får göra lite uppoffringar, då finns större chans att alla blir tillfredställda..

Kent,

det är ju klockrent.

Att jag inte tänkt på det tidigare.

Jag sätter sambon i sweetspot med sin egen favorit musik och låter så ske under en länge tid.

Sen skrider jag till verket med diverse diaboliska planer med bas moduler, diffusorer och annat... det kan inte misslyckas ... eller ?

Tycker det låter som en bra plan eller... mja kanske lömsk... men vad gör man inte för fortskrida inom dom akustiska mervärdena :) .

Hur som helst, får tacka för idén till planen :evil:

Trevlig helg

Link to comment
Share on other sites

Oj, här har det jobbats intensivt och ingen som kommer in i detta rum kan ju undgå att notera ditt intresse för god ljudåtergivning. Fyra basmoduler på rad talar sitt tydliga språk och ibland kan det vara skönt att slippa vidare förklaringar för oinvigda... :cool: :)

Link to comment
Share on other sites

Oj, här har det jobbats intensivt och ingen som kommer in i detta rum kan ju undgå att notera ditt intresse för god ljudåtergivning. Fyra basmoduler på rad talar sitt tydliga språk och ibland kan det vara skönt att slippa vidare förklaringar för oinvigda... :cool: :)

Bas är viktiga saker ... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det, bara textilier och lite diffusorer som saknas sen börjar mitt rum bli riktigt riktigt trevligt.

189564.jpg

189568.jpg

Åhh herre jä-lar vilket seriöst rum...Vill ha...men..men.. jag får väl fortsätta drömma...men vill

Du måste bara återge ljudintryck, gärna innan o hur det blev efter, vad upplevde du som största skillnade..som jag antar är mkt..

Återge gärna mer bilder o intryck efter det du fått tyger o dyligt oxå..

Hur som..grattis till ett mkt fint ljudrum, jag antar att du milt utryckt är nöjd..

MVH

Kent_n

Link to comment
Share on other sites

Vilken respons! Vad roligt :) Jag gör det lätt för mig den här gången, om ni vill titta på hela bygget så finns bilderna här i kronologisk ordning -> http://www.minhembio.com/Martin/144843/

Oj, här har det jobbats intensivt och ingen som kommer in i detta rum kan ju undgå att notera ditt intresse för god ljudåtergivning. Fyra basmoduler på rad talar sitt tydliga språk och ibland kan det vara skönt att slippa vidare förklaringar för oinvigda... :cool: :)

Bekanta tycker som sagt att man är helt galen, men det antar jag att dom flesta här har fått höra både en och två gånger.

Att spenderar mer än 5-6.000:- på sin anläggning anses ju nästan som galet numera, men att köpa en bil för 500.000:- är helt okej.

Hoppla, hoppla.....

Var har du köpt "absorbentdiffusorerna"?

MVH

Richard

Dom kommer från Golden Age Acoustics

Bas är viktiga saker ... :cool:

4 basar möjliggör mycket roligt, nästa projekt som kommer innebär bland annat att modulerna ska få en aktiv kanal var samt riktigt grym rumskorrigering :)

Dock ska jag bygga mig ett gäng helmholtzare och fixa så mycket jag kan manuellt innan... Varitunes har ju varit i tanken också, vet inte vad dom kostar dock eftersom dom inte har priser på sin sida.

Åhh herre jä-lar vilket seriöst rum...Vill ha...men..men.. jag får väl fortsätta drömma...men vill

Du måste bara återge ljudintryck, gärna innan o hur det blev efter, vad upplevde du som största skillnade..som jag antar är mkt..

Återge gärna mer bilder o intryck efter det du fått tyger o dyligt oxå..

Hur som..grattis till ett mkt fint ljudrum, jag antar att du milt utryckt är nöjd..

MVH

Kent_n

Tack ska du ha Kent :)

Hur ska man säga att det låter... BÄTTRE :D elaka ekon och reflexer har minskat rejält kan man väl säga. Dock har jag ett otäckt klappeko kvar, det kommer nog att försvinna helt när jag får upp draperierna.

Jag har 40 x 1.5 meter med Velour som ligger här, ska bara börja sy lite :) Sen är det tänkt att på vänster sida ska jag sätta upp "stage drop" tyg bakom velouren, för att simulera att det finns en öppning som det är på motsatta sidan. Ska försöka svälja så mycket reflexer som det är möjligt så att ljudbilden blir jämnare.

Får ta och starta en egen tråden sen när tygerna ska upp...

Sen framför allt min DIY-diffusor som ska pryda det tomma utrymmet i mitten där :D

Link to comment
Share on other sites

Kent,

det är ju klockrent.

Att jag inte tänkt på det tidigare.

Jag sätter sambon i sweetspot med sin egen favorit musik och låter så ske under en länge tid.

Sen skrider jag till verket med diverse diaboliska planer med bas moduler, diffusorer och annat... det kan inte misslyckas ... eller ?

Tycker det låter som en bra plan eller... mja kanske lömsk... men vad gör man inte för fortskrida inom dom akustiska mervärdena :) .

Hur som helst, får tacka för idén till planen :evil:

Trevlig helg

:evil: Vi kan väl delge varandra hur det gick/går.....

Link to comment
Share on other sites

:evil: Vi kan väl delge varandra hur det gick/går.....

Jag kan redan delge.... :D

Här har avverkats..Josh Groban, sound tracket till Pulp Fiction, Ozzy, Jackie Brown och Lighthouse family.

Det blev ju inte ens någon match :o

Och jag sitter fortfarande inte på "min" plats...lyssnings fåtöljen... förklara den du ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan redan delge.... :D

Här har avverkats..Josh Groban, sound tracket till Pulp Fiction, Ozzy, Jackie Brown och Lighthouse family.

Det blev ju inte ens någon match :o

Och jag sitter fortfarande inte på "min" plats...lyssnings fåtöljen... förklara den du ?

"Skål ta me f-n" som en känd programledare sade..

Det verkar som du är på god väg med din plan ;)

berätta gärna hur det utvecklar sig..

MVH

Kent_n

Link to comment
Share on other sites

La precis upp ett gäng nya bilder också 10-12 st från slutet

Inte helt fel att sitta i dom fåtöljerna, se på en bra film eller konser, från det "lilla" barskåpet hälla upp en singel malt.

Skulle inte göra allför ont om man säger..

Link to comment
Share on other sites

Det gläder mig ...

Som Matrixen, säger, så skulle jag inte vilja ha ett Svanårum i hemmet, men det kan vara kul att se hur långt eller vad man kan åstadkomma med max input. Sedan behöver man, som Du säger, uppnå rätt så mycket med mattor, tavlor, frigolit bakom tavlor, under bord osv. Man kan ju också kombinera genom möblera in en diffusor t ex.

Timbre är rätt på det att det är mycket man kan göra genom småanpassningar här och där. Det behöver inte vara dyrt heller. Så tillvida kan man hämta inspiration och ideer även från möbelvaruhus eller inredningstidningar. För egen del har vi gjort vardagsrummet till musik och läsrum eftersom det tar så stor del av vårt liv. Största sängkammaren har vi gjort till TV och fikarum och tagit det minsta rummet till sängkammare. Det går att prioritera på många sätt. Det är dessutom lite enklare när barnen flyttat ut. Livets olika skeden skapar också ändrade möjligheter.

Bebop

Ok bra att vi har klarat av den delen ..Glädjer mig med...:) vi tänker på samm sak men har valt olika vägar till det...och så kan det vara många ggr...

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...