Jump to content

Semester hifi

calm

Recommended Posts

Var på semester på Mallorca för första gången förra veckan. Hade väl ingen förhoppning att hitta någon intressant hifi på denna ö.

SIMG_1254.jpgSolen flödade och dagstemperaturen höll sig kring 28 grader. I Palma promenerar man gärna utefter hamnen, med denna båtflotta i blickfånget.IMG_1294.jpg

Här hittar man the real boys toys.

IMG_1284.jpg

Där det finns pengar finns också seriös hifi. Fann den här lilla butiken på strandbolevarden.

Fortsättning följer.

Calm

Ja som ni kan se i deras skyltfönster finns en del att finna i deras butik. På deras hemsida enligt förra bilden kan ni se en hel del tunga märken som finns att köpa genom dem.

IMG_1285.jpg

Spanska butiker tycks öppna och stänga lite som andan faller på, så först sista dagen kunde jag gå in. Inga öppettider i skylten heller vilket hade kunnat varit bra i sammanhanget.

Man kan skymta en del intressanta produkter i fönstret som jag återkommer till. Mitt intresse ökade när jag såg en ASR Emitter II i central position.

Återkommer

Calm

IMG_1301.jpg

Väl inne i butiken, som ägs av en medelålders herre som pratar bra engelska, hittar man ganska mycket intressanta produkter som den här lilla vinylsvarven.

Det är en Audiomeca by Pierre Lurne och modellen heter The Romance. Såg riktigt vederhäftig ut.

Under den stod en Edgar TP 101 MK II, som syns på bilden innan. Alla seriösa audiofiler tycks gilla rör trots att man bor på varma breddgrader. Tur att det finns luftkonditionering.

Calm

Fanns en hel del digitala signalkällor av märket C.E.C som jag inte sett förut. Det här är en toppmatad remdriven CD.

IMG_1300.jpg

Kollade på deras hemsida. Ett Japanskt företag som startade redan 1954. Har en toppmodell i sortimentet som verkar seriös.

IMG_1297.jpg

Innan jag begav mig ut i solen igen fick jag ett skott på dessa högtalare som får avsluta mitt besök i denna affär.

Amphion Xenon och ett par Avantgarde av okänd modell.

Kändes som en ok uppsättning av grejor, men misstänker att det fanns mer bakom kulisserna. Själva butiken var inte mer än 30 kvm men välfylld med riktigt bra kvalitetsgrejor. Fanns ytterligare saker från Nad och mindre modeller av ASR. Har väl fotat ungefär 2/3 :e delar av sortimentet.

Kan vara svårt ibland på främmande ort få se och höra allt, eftersom många säljare inser att det inte blir någon affär. Beror mycket på intresse hos dom man möter. Men jag brukar öppna med att fråga om dom säljer några audiofil musik på cd och då brukar det lossna. Intressant diskussion med den här ägaren dock, som verkade mycket kunnig. Tyvärr blev vi avbrutna hela tiden av ringande i telefonen, så han hade nog fart på affären trots att det var slut på den riktiga sommarsäsongen.

Sen blev det en hel del kulturella besök som Joan Miro-museet och Chopin bostad där han skrev Regndroppspreludiet, men det är en helt annan historia.

Butiken ligger på Avinguda Gabriel Roca 4 alldeles vid Auditorium de Mallorca om någon skulle ha vägarna förbi. Kan rekommenderas!

Calm