Jump to content

Bättre upplösning med Stillpoints

DrKlang

Recommended Posts

Hej!

Stillpoints är ett av de verkligt bra produkter som finns för vibrationsdämpning. Det svenska Solid Tech ligger i samma kategori, och jag har en känsla av att det är lätt att glömma de riktigt bra svenska produkter som finns.

Jag glömde -- och satsade på amerikanska Stillpoints. Men det var helt OK. Köpte ett Stillpointsstativ och placerade det under min CD. Sedan tidigare hade jag Stillpoints utan stativ (koner man placerar under apparater) och det funkade bra, så jag kände i viss mån till vad Stillpoints kan åstadkomma. Med hela stativet blir det faktiskt ännu vassare.

Har lyssnat ett tag nu och jag tycker att min CD har tagit ytterligare ett steg mot högre upplösning. Inte så mycket i basen (som man kan tro) och inte heller i diskanten. Mellanregistret har däremot blivit mycket bättre. Nya detaljer träder fram, instrument blir mer självständiga, röster mer naturliga. Jag upplever mer av "luften mellan instrumenten", som det brukar stå i recensioner. Det hela låter riktigt bra nu.

Att jag inte upplever stora förbättringar i basen kan bero på begränsningar i mitt system. Mina högtalare spelar rent i basen, men går inte så djupt, t.ex. I ett annat system få man kanske annat resultat.

Det enda som inte är roligt med Stillpoints är priset. Visst brukar det vara så? Ställningen och tre koner kostar en bit över 10.000. Så varför köpte jag? Jag gillar ljudet eller karatären hos min CD, den är jag helt såld på. För att uppgradera CDn skulle det behövas en Carnegie-bonus och det har inte varit aktuellt för mig. På så sätt är jag väldigt nöjd över det jag kommit fram till.

//Christer

stillpoints.jpg

Om jag hade 10k över för en plattform skulle pengarna förmodligen gå till Townshend Seismic Sink.

SeismicSink.jpg

http://www.townshendaudio.net/index.php?op...0&Itemid=99

Jag använder deras högtalarplattformar med extremt bra resultat ihop med CeraPucs.

CD spelare får speciellt bra ljudegenskaper av att "flyta". Hårda konstruktioner laborerar mycket med att sprida resonansegenskaper, men de gör inte mycket åt makro vibrarioner eller längs z axeln..

Det är möjligt att du har rätt, Townshend kanske ger bättre resultat. Jag har inte testat det. Den här typen av vibrationsdämpning kan man också bygga själv, inte med det utprovade resultat som Townshend och Solid Tech har, men med en klar förbättring. Det tänkte jag ett tag, men det blev inte så. När jag hade den tanken kollade jag mycket på bl.a. Townshend.

Länge sedan jag var inne på deras webbsida, en massa nya produkter har kommit. Högtalardämpningen verkar riktigt intressant.

När det gäller makrovibrationer har jag nästan gett upp. Nu vill jag flytta allt till väggarna. Jag har trägolv och det är inte så lyckat. Får väl hänga högtalarna från taket. Hur som helst, Stillpoints har en effekt på mitt system som jag är väldigt nöjd med.

Just att trägolv sjunger med är en av de största anledningarna till varför jag köpte Seismik Sink Högtalarplattformar. Det låter som om du har utmärkta förutsättningar för att dem skall kunna göra maximal nytta :)

Dem är inte mycket dyrare än din CD-plattform och då räcker det till två högtalare (som skapar fina makro vibrationer i trägolv).

Hej Christer

Trevligt att du är nöjd med uppgradering till ett Componentstand.

Stillpoints produkter är väldigt effektiva mot just rörbaserade produkter som din metronome (för jag har väll för mig att det sitter ett miniatyr rör i den ?!? ), och mot cdspelare överlag...

Componentstandet har även börjat användas under högtalare med mycket gott resultat, bla så erbjuder Peak Consult detta som en uppgradering till sina högtalare.

Mvh, Martin / Audiotrade

Denna Metronome heter T1i och är helt solid state. Metronome hade rör i en del billigare CD-spelare tidigare och det finns i deras nuvarande separata DAC. Men deras dyrare CD-spelare är faktiskt utan rör. Icke desto mindre funkar Stillpoints och Component stand (så hette det visst) extremt bra på min CD. Metronome skickar f.ö. med grafitkoner för vibrationsdämpning som man placerar under CDn. Dom har en effekt, men Stillpoints slår konerna med hästlängder.

Jag använder också Stillpoints (utan ställning) under min rörförstärkare vilket också ger stor skillnad i ljudet. Vinsterna är betydande i mellanregister. Här märker jag också en klar förbättring av basen. Även diskanten blir bättre i totalen. Eftersom vibrationer tidigare skapade en form av suddighet som gör att ljudet "sväller" i bas och mellanregister så försvann lite av diskanten. Med Stillpoints överallt (utom på högtalarna) blir diskanten mer framträdande och inte lika kvävd.

Jag använder stenplattor också, och det har viss effekt. Men jag är inte säker på att jag skulle köpa stenplattor idag. Jag upptäckte att effekten faktiskt beror på vad stenplattorna i sin tur står på. Ibland funkade det bra, ibland var det likgiltigt.

Har även testat med tyngder på högtalare och apparater. Skaffade ett gäng stora blytackor och har provat en massa varianter med dom. Tipset fick jag från tillverkaren av mina kablar, Peter Magnan. Jag fick en väldigt begränsad effekt av det.

F.n. har jag superspikes på högtalarna. Dom är helt OK, speciellt som man slipper spikar ner i golvet. Förbättrade basen när jag satte in dom. Mycket prisvärda.

Allmännt gillar jag två vibrationsdämpande produkter: Stillpoints och Hal-O tube rings med nickelringar (inte plastringarna). Jag tror man missar en stor del av sin investering om man inte vibrationsdämpar.

Mvh Christer

Stillpoints produkter är väldigt effektiva mot just rörbaserade produkter som din metronome (för jag har väll för mig att det sitter ett miniatyr rör i den ?!? ), och mot cdspelare överlag...

Man undrar ju vad Stillpoints har emot rör & CD-spelare?

Finns det nån rationell förklaring?

/ptr

Att jag inte upplever stora förbättringar i basen kan bero på begränsningar i mitt system. Mina högtalare spelar rent i basen, men går inte så djupt, t.ex. I ett annat system få man kanske annat resultat.

Det här känner jag igen.. När du har resonanser så kan man uppleva eller snarare förstärka högre frekvenser, detta gör att ljudet blir mer detaljerat, på ett sätt blir det det i och med förstärkningen, men på bekostnad av bas, basen svarar ofta dåligt på resonanser och blir lätt "avbruten" av högre frekvenser och resonanser.

Nja, det var inte så jag menade. Totalt sett har vibrationsdämpande åtgärder lett till ett ljud som rör sig åt det ljusare hållet. Jag skulle inte säga att ljudet var ljusare eller tydligare i diskanten innan. Vibrationer har lett till en "expanderad" bas och ett ofokuserat mellanregister som "ätit upp" en del diskant. Ljudet var lite "ulligt" före vibrationsdämpningen. Efter får jag upplevelsen av att diskanten träder fram mer, men också -- och det är den starkaste upplevelsen -- att mellanregistret blir mer högupplöst och naturligt. Instrument får en tydligare karaktär, röster låter mer personaliga etc.

Det finns några rumsresonanser, trots att placeringen nu är rätt bra. Jag har tre stora rum i rad och spelar musik i det mittersta rummet. De två "sidorummen" suger upp en hel del bas. Men det finns lite rumsresonans i basen/mellanregister kvar. Att dämpa det får bli ett framtida projekt.

//Christer

Totalt sett har vibrationsdämpande åtgärder lett till ett ljud som rör sig åt det ljusare hållet. Jag skulle inte säga att ljudet var ljusare eller tydligare i diskanten innan. Vibrationer har lett till en "expanderad" bas och ett ofokuserat mellanregister som "ätit upp" en del diskant. Ljudet var lite "ulligt" före vibrationsdämpningen. Efter får jag upplevelsen av att diskanten träder fram mer, men också -- och det är den starkaste upplevelsen -- att mellanregistret blir mer högupplöst och naturligt. Instrument får en tydligare karaktär, röster låter mer personaliga etc.

Det där kunde jag inte ha beskrivit bättre! Jag vill säga att det är resultatet med all lyckad vibrationsdämpning. Jag har själv upplevt samma sak med mina kära BASE-plattor, och nu senast med ett Pagode-rack. :)

Ok, ditt resonemang som jag citerade påminde om en gång när jag körde Solid Tech Silent Feet på CD-Spelaren. Sedan bytte jag till BASE plattform.

Om jag nu körde med hårda fötter på cd-spelaren till BASE plattan så fick jag precis som du säger en högupplöst diskant, men basen fick inte alls samma utklingning som tidigare utan dog väldigt snabbt.. för snabbt. Då satte jag SD-fötter under BASE plattan och då blev det bättre. Men det blev ännu bättre med ytterligare en MDF platta under BASE plattan och även SD-fötter under den. Men jag tyckte mig ha mer fokus i diskanten förut med Solid Tech Silent Feet. Då tog jag "kulstapeln" från Silent Foten och satte direkt på BASE plattan och voila ett fokuserat mellanregister/diskant men så långt som möjligt flytande.

Med den erfarenheten i bagaget skulle jag idag bygga en optimal komponent plattform enligt följande:

CD-Spelare

CeraPuc eller Boston Audio Grafit/Rollerballs

Townshend Seismic Sink

Stereobänken får också bäst förutsättningar om du använder Solid Tech Disc of Silence under den för att "flyta" även bänken.

Jag tror inte det är så enkelt, crion. I min erfarenhet får man titta på varje enskild komponent för sig. Det finns inga patentlösningar som säger att "så här blir bäst varje gång". :)

Intressant det du nämner med fötter på BASE-platta. Provade du att ta bort apparatfötterna och s.a.s. vilade hela komponentens tyngd på plattan? Det är så jag fått för mig att de skall användas, och i de fall jag har testat har det fungerar alldeles utmärkt. I vissa fall larvigt bra. :)

Kul tips också om fötter under plattan, det har jag inte provat.. Here we go. ;)

Jo jag testade mycket kombinationer, däribland lägga komponenten direkt på plattan. Konstruktören av BASE plattan visade mig dem små gummibitar han använde för att inte repa undersidan av komponenten. Bästa resultatet fick jag enligt vad jag skrev.

Jag tror att min CD-Spelare - CeraPuc eller Boston Audio Grafit/Rollerballs - Townshend Seismic Sink kombination sätter en bra startmiljö för komponenten och tar mikro vibrationer ur bottenplattan på komponenten samt makro vibrationer som kommer genom stereo hyllan/bänken.

Sedan finns det givetvis spelare som har resonansbenäget toppchassi etc och då kanske man får dämpa det också, men grundkonceptet fungerar.

Peo, du skriver att du nu använder ett Pagod-rack, jag antar att det är Finite Elemente. Jag har sett deras vägghyllor och jag funderar på att skaffa en. När jag kollar konstruktionen på Pagod verkar den väldigt enkelt, så simpel att jag blev tveksam. Fast jag inser samtidigt att enkla konstruktioner som är välgjorda ofta är de bästa.

Så har du lyckats nyktra till från berusningen att ha en underbar, ultravacker hifimöbel som kostat en halv förmögenhet och som du därför måste gilla? Om svaret är ja på den frågan är du behörig att besvara min fråga... :

Tycker du att Pagod-hyllorna verkligen är värda vad dom kostar? Jag är tacksam om du kan ge några synpunkter på din hylla.

PS Om du fortfarande är obehörig ska jag inte störa i extasen...

Hehe, jadå, jag är tämligen nykter så jag tror jag är behörig. :D

Konstruktionen är enkel ja, men jag gillar den. Det ser intuitivt rätt ut, och är säkert det också.. Det skiljer sig en hel del på de två olika modellerna dock - Pagode Signature är en mycket simpel möbel, och Pagode Master Reference är en helt annan sak. Jag bytte upp mig från Signature till MR, och skillnaden var stor. Signature gav inte särskilt mycket jämfört med trämöbler från Mio, möjligen att basen blev en aning bättre men det var marginellt. Med MR blir allt bättre, ganska mycket också. Jag kan beskriva skillnaden på samma sätt som du gjorde innan!

Byggkvaliteten är exemplarisk på de två rack jag har. Mycket fint träarbete. Nu är jag ingen snickare men det kändes mycket välarbetat och precist när jag monterade ihop det hela. De ser dyra ut, helt enkelt, och är betydligt snyggare i verkligheten än på foto.

Priset är ju Finite Elemente's fiende nummer 1; de är hiskeligt dyra.. Jag hade tur och raggade upp en begagnad och den får jag säga var prisvärd (drygt halva nypriset). Om det är värt nypriset, tja det är en svår fråga.. Bättre blir det definitivt, sen är det en fråga om hur mycket man värderar det samt hur känslig apparatur man har. Vissa komponenter verkar inte särskilt känsliga alls, medan andra är kritiska.

Vägghyllan har jag aldrig använt själv, men jag är onekligen sugen på en sådan till min skivspelare.. Om jag nu vågar hänga den på väggen bara.. ;)

Edit: skall tilläggas att mitt rack har CeraBase som fötter, och det rekommenderas tveklöst av alla som har testat har jag sett.. Då stiger prislappen lite till, dessvärre.

Jag tror inte riktigt på dessa prylar, iaf inte pris/prestanda mässigt. Men jag uppskattar dom ändå som pimp my stereo accessoarer och många av dom är riktigt snygga. Lite som en kolfiber skärm på en motorcykel, viktiminskningen får ju hojen att gå fortare men det är ju inte så väldans mycket.

Men jag märkte att mina BDR koner under CD'n sjönk längre och längre genom lacken på min DIY hifibänk för att mer bli ett med bänken. Så jag tog hem svarv skär som är hårda och konstruerade för att inte svänga med i vibrationer. Och jag upplevde en förbättring faktiskt, speciellt i mellaregistret. Skulle vara ett intressant material att göra koner och puckar av.

Tack Peo för dina synpunkter. Du är återhållet positiv och det blir en varningsklocka för mig. Som sagt, jag jobbar inte på Carnegie och vill gärna ha full valuta för de hårt insvettade och skattade småpengar som kastas till mig. En vägghylla från Finite kostar mellan 6-20 kkr och jag skulle behöva en modell större eller ett par mindre. Jag tror jag kollar efter alternativ. Vet du något, hojta till.

Intressant iakttagelse Kansas, materialet har uppenbarligen stor betydelse. Jag tror att vibrationsdämpning är ett område där egna lösningar ofta står sig ganska bra mot de kommersiella. Och det finns ju dom som tänkt i samma banor som du. Nordost har en spikkonstruktion i titan, tror jag, som sin bästa vibrationsdämpare. Jag kan nästan garantera att dina skärstål är billigare. Man får gratulera.

Mvh Christer

Patrick, det du hörde var också att du ökade möjlig dämpningsfaktor genom att kombinera två dämpare på höjden. En Townshend Seismic Sink har följande dämpning:

Resonance Lateral, 3Hz,. Vertical, 3Hz,. Yaw, 8Hz,

Roll off. 24dB per octave above resonance.

Så allting du placerar på den får denna hjälp till att börja med. Seismic Sinken har ännu större verkningsgrad än Feets of Silence, men det är möjligt att du inte behöver mer (de makro och mikro vibrationer du har genom underlaget har inte mer amplitud än vad din kombo klarar av eller befinner sig inom en range där de orsakar distorsion/verkningslösa).