Jump to content

Recommended Posts

Posted

...eller det kanske det alltid har varit utan att jag riktigt haft ögon för dom trådarna.

I alla fall, det är så pass mycket att jag köpt ett helt gäng av dom artister som Calm,Bebop mfl tipsat om.

Min sambo undrade häromdagen var den proggresiva hårdrocken tog vägen ?

Den sover, sa jag med ett leende på läpparna.

Men den kommer tillbaka var så säker... ska bara ...hrm forska vidare i den jazz genre jag precis upptäckt den senaste tiden.

Jag tänker inte nämna alla artister jag så tacksamt samlat på mig utan nöjer mig med att flagga lite x-tra

för en av dom...

Jan Garbarek och hans stundande konsert i Uppsala.

Bokade några biljetter i dag :)

http://www.ticnet.se/html/artist.htmI?l=SE...+Garbarek+Group

Väl mött

Mvh

P-Pan

Posted
...eller det kanske det alltid har varit utan att jag riktigt haft ögon för dom trådarna.

I alla fall, det är så pass mycket att jag köpt ett helt gäng av dom artister som Calm,Bebop mfl tipsat om.

Min sambo undrade häromdagen var den proggresiva hårdrocken tog vägen ?

Den sover, sa jag med ett leende på läpparna.

Men den kommer tillbaka var så säker... ska bara ...hrm forska vidare i den jazz genre jag precis upptäckt den senaste tiden.

Jazz is here to stay :cool: :) men det utesluter ju inte allt det andra. Har också fått många fina skivtips och plundins Maria Rita åker fortfarande CD-släde nästan varje dag.

Posted
...eller det kanske det alltid har varit utan att jag riktigt haft ögon för dom trådarna.

I alla fall, det är så pass mycket att jag köpt ett helt gäng av dom artister som Calm,Bebop mfl tipsat om.

Min sambo undrade häromdagen var den proggresiva hårdrocken tog vägen ?

Den sover, sa jag med ett leende på läpparna.

Men den kommer tillbaka var så säker... ska bara ...hrm forska vidare i den jazz genre jag precis upptäckt den senaste tiden.

Jag tänker inte nämna alla artister jag så tacksamt samlat på mig utan nöjer mig med att flagga lite x-tra

för en av dom...

Jan Garbarek och hans stundande konsert i Uppsala.

Bokade några biljetter i dag :)

http://www.ticnet.se/html/artist.htmI?l=SE...+Garbarek+Group

Väl mött

Mvh

P-Pan

Kul!

Någon dag , det har jag lovat mig själv, så skall jag ge mig in i den klassiska musiken.

Men det finns så mycket jazzmusik att fortfarande upptäcka så man blir ibland frustrerad.

Kommer precis som du från rocken men funnit glädje i jazzen som en många gånger ärlig form av musik där man försöker uttrycka något som man vill förmedla, med äkta känsla. Det finns naturligtvis många artister som bara ser detta som sitt jobb och går på rutin. Men många och dit räknar jag många unga svenska artister har en så otrolig vilja till musikskapande trots att dom vet att det inte finns många kronor att tjäna. Detta märks!

Har aldrig hört Jan Garbarek live men tror att det kommer bli mycket bra. Dom flesta brukar bli bättre på scen än på platta. Jag kan sedan rekommendera dig till att gå på någon jazzklubb med din flickvän så får du garanterat en bra kontakt med artisterna och njuta musiken in på bara skinnet.

Calm

Calm

Posted

Calm, jazz och klassiskt går mycket bra ihop och ofta hand i hand :cool:

Fast ,man får akta sig för jazzen - den är farligt. Ni har väl hört om den beryktade jazzbacillen :)

Det är MAO lätt att man fastnar. Och har man väl börjat resan så fortsätter den gärna genom artister som spelar på varandras plattor, eller tidigare senare av samma artist. Många har ju utvecklats mycket unnder åren och har/hade många spännande perioder i sitt artisteri - t.ex Stanley Turrentine, Freddie Hubbard, Lou Donaldson m.fl.

/Shaft

Posted
Min sambo undrade häromdagen var den proggresiva hårdrocken tog vägen ?

Den sover, sa jag med ett leende på läpparna.

Men den kommer tillbaka var så säker... ska bara ...hrm forska vidare i den jazz genre jag precis upptäckt den senaste tiden.

Nu vet jag att detta är lite OT. Men Progressiva hårdrocken lever i högsta grad, bara inte i rampljuset . Spana in Tool, The mars volta & Porcupine Tree. Alla tre ligger på stora bolag och håller fanan för Progressiv hårdrock väldigt högt.

Angående Jazz två frågor:

Ett tips på en ny Jazzskiva man MÅSTE äga.

Finns det någon ny jazz-fusion med lite attityd? alá Mahavishnu Orchestra eller Romantic warrior.

Posted

Finns det någon ny jazz-fusion med lite attityd? alá Mahavishnu Orchestra eller Romantic warrior.

Skulle rekommendera Billy Cobham; Incoming. Exempel på ren och skär fusion.

Calm

Posted
Nu vet jag att detta är lite OT. Men Progressiva hårdrocken lever i högsta grad, bara inte i rampljuset . Spana in Tool, The mars volta & Porcupine Tree. Alla tre ligger på stora bolag och håller fanan för Progressiv hårdrock väldigt högt.

Angående Jazz två frågor:

Ett tips på en ny Jazzskiva man MÅSTE äga.

Finns det någon ny jazz-fusion med lite attityd? alá Mahavishnu Orchestra eller Romantic warrior.

:) tänkte väl att det skulle dyka upp någon liten reaktion från den progressiva delen av forumet ;) .

Jag var väl inte helt ärlig i mitt första inlägg kanske, för en å' annan rockigare platta har ju slunkit med i korgen.

The Tangent, Pendragon och Marillion för att nämna några.

Förslag på jazz-fusion med attityd var det... kanske inte med attityd men ändå lite åt fusion hållet kanske...

http://www.four80east.com/#Music

Kollat upp Mezzoforte ?

http://www.mezzoforte.com/discography.html

Måste ha jazzskivan kanske du kan hitta i någon Bebops trådar ...

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...49&hl=bebop

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...69&hl=bebop

Mvh

P-pan

Posted
Angående Jazz två frågor:

Ett tips på en ny Jazzskiva man MÅSTE äga.

Finns det någon ny jazz-fusion med lite attityd? alá Mahavishnu Orchestra eller Romantic warrior.

Angående fråga ett, så är svaret lätt. Se min tidigare tråd Jazz i skivhyllan Jag har också lagt ut del 2 och 3 som Du kan söka dig fram till i Euphonia Musikforum.

Men nu fråga Du ju efter en ny jazz skiva som man måste äga. Då blir det lite knepigare. Om jag säger Keith Jarrett, så kanske Du tycker det är för mossigt, Avishai Cohen kanske Du tycker är för akustiskt och så vidare. Om vi ändå håller oss till det som allmänt kan räknas till nya klassiker, så skulle jag vilja slå ett slag för BAD PLUS med deras senaste "Prog" som är utgiven på Heads Up. Dom tar Esbjörn Svensson ett steg vidare. Jag är också ganska säker på att Herbie Hancocks nya "The Joni Letters" kommer att bli en klassiker. För att inte tala om organisten Joey DeFrancesco, som vinner varje omröstning i Down Beat. Hans nya "The Official Bootleg" på Concord kan får klassikerstatus.

När det gäller ny fusionmusik, tipsar jag dig om den nya fantombasisten hos John McLaughlin (såg dom i Montreal förra veckan). Han heter Hadrien Feraud (23 år gammal) och jämförs med Jaco Pastorius. Han har gett ut sin första CD på Dreyfus 46050369072. Bad Plus ovan är också ett tips liksom Avishai Cohens senaste plattor.

På Chick Coreas hemsida kan Du köpa hans spanska fusionplatta (dubbel-CD finns inte i butikerna). Den är faktiskt rätt häftig. Den heter "The Touchstone" (inte att förväxla med hans tidigare platta på Warner) på skivmärket Chick Corea Production CCP001. Se även Touchstone Chick Corea är inte uträknad ännu. Drar också till med hans senaste trioplatta som kanske inte är ren fusion, snarare akustisk triofusion. Se Super Trio

Och så har vi ju Larry Corryel, som återgått till fusion. Han hade en fusion grupp på 70-talet som hette "The Eleventh House". Han had dammat av sin gitarr igen och har gett ut ett par bra fusionplattor. Kanske inte så nytt men i vart fall nyinspelat. Den senaste heter CBW, utgiven på Chesky.

En bra fusionplatta mellan jazz och blues kommer från Derek Truck. Hans senaste heter "Songlines" utgiven på Columbia. En platta som växer.

Ursäkta det långa svaret, men så enkelt som att tipsa om en platta är inte så enkelt. Det kommer ju också an på din smak.

Posted
Ursäkta det långa svaret, men så enkelt som att tipsa om en platta är inte så enkelt. Det kommer ju också an på din smak.

Jag tackar så mycket! Många intressanta tips, Ni får snart läsa i tråden "senast köpta skivor" vilka det blir. Men har man spelat med John Mclaughlin så är det ett givet köp. :mm:

  • 3 weeks later...
Posted

Tänkte bara påminna lite.

Saxat från Uppsala Konsert & Kongress hemsida...

Torsdag 1 november kl 19.00

Jan Garbarek Group

Den norske saxofonisten Jan Garbarek räknas till musikvärldens stora, och hans musik beskrivs ofta i sakrala termer. Det är jazz, men också andlig, "utomjordisk" och meditativ musik med inspiration från medeltida hymner, moskéns böneutrop och från den nordiska folktonen. Jan Garbarek skulpterar ett komplext ljudlandskap, samtidigt så befriande enkelt.

Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...