Jump to content

Project Everest hos Audio Concept


Guest Audio Concept

Recommended Posts

jbl.jpg

Mvh, Audio Concept

Det här är en produkt som jag skulle vilja läsa ett reportage om, här på forumet. Vem är hjärnan bakom? Gjorde det ont att utveckla dem? Har det varit några skandaler bakom? Finns det några speciella egenheter i utformningen av dem?

En sådan tråd borde gå att skriva utan att det blir reklam!

Link to comment
Share on other sites

Läste på länken och undrar varför dubbla 15-tummare i en högtalare som väger 140 kg bara går ner till 45 Hz?

Har jag läst fel eller vad kan det bero på att JBL valt att göra den så?

Ser onekligen lite underligt ut men det är fortfarande en oerhört spännande högtalare.

Frequency response (–6dB): 45Hz – 50kHz

Bass response (–10dB, anechoic): 32Hz (An anechoic chamber is a room in which there are no echoes.)

Link to comment
Share on other sites

Ja visst är det märkligt att dom inte gräver djupare. JBL hade tidigare en fyrvägs monitorhögtalare (4350)med dubbla 15":are + en 12:a som mellanbas. Den gick ju ner till 25Hz och mina egna trevägare med en 15":are + slav mäter också ner till 25Hz. Det är väl bara så att de här kan upplevas som väldigt slanka och snygga jämfört med monitorhögtalare. Nu har jag just köpt en subwoofer från Velodyne och basen slår som en slägga vid viss typ av musik och jag kunde innan aldrig tänka mig att det skulle bli så bra som det nu har blivit. Jag ska i alla fall försöka komma på visningen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, om jag får göra en gissning så är det två orsaker till varför de inte spelar djupare bas:

- Med en känslighet på 96dB/w så måste konerna vara ytterst lätta för att kunna få en så hög känslighet. En lätt kon får en ganska hög resonansfrekvens (Fs) och så länge man jobbar med slutna lådor eller basreflex så blir det svårt att få den spela riktigt djupt.

- Effektålighet. Varför fattar jag egentligen inte helt men även stora B&W 801 och 802 motiverade sin frånvaro av bas under 35Hz med att de då inte skulle kunna tåla tillräckligt med effekt. Kanske kan man på detta sättet låta upphängningen i basarna vara hårdare/styvare vilket gör att de inte slår ihjäl sig lika lätt?

Omformulerat så kan man säga att Everest är gjord för att spela HÖGT även med lite mindre förstärkare. Fast den låter bäst med stora jätteslutsteg... Har en kund med JBL K2 och inte saknar jag bas där inte!

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hmm, om jag får göra en gissning så är det två orsaker till varför de inte spelar djupare bas:

- Med en känslighet på 96dB/w så måste konerna vara ytterst lätta för att kunna få en så hög känslighet. En lätt kon får en ganska hög resonansfrekvens (Fs) och så länge man jobbar med slutna lådor eller basreflex så blir det svårt att få den spela riktigt djupt.

- Effektålighet. Varför fattar jag egentligen inte helt men även stora B&W 801 och 802 motiverade sin frånvaro av bas under 35Hz med att de då inte skulle kunna tåla tillräckligt med effekt. Kanske kan man på detta sättet låta upphängningen i basarna vara hårdare/styvare vilket gör att de inte slår ihjäl sig lika lätt?

Omformulerat så kan man säga att Everest är gjord för att spela HÖGT även med lite mindre förstärkare. Fast den låter bäst med stora jätteslutsteg... Har en kund med JBL K2 och inte saknar jag bas där inte!

Mvh Lasse

Så är det säkert. Nu har ju tex B&W 802D -6dB vid 24Hz, men det ligger nog något i principen ändå.

Om man tittar på stativare där man klämt ur osannolik bandbredd ur liten låda, så är ju ofta verkningsgraden mycket låg. Tror också i fallet JBL att det handlar om optimering för bra dynamik och hög verkningsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förmånen att lyssna på dessa högtalare i Svanå-rummet idag. Vilken upplevelse! Det är väl såhär man vill att det skall låta hemma oxå..........

Röståtergivning var nog det bästa jag hört hittills faktiskt. Verkligen imponerande dynamik osv, osv, osv

Gå och lyssna och upplev själva!

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

För alla som gillar direktstrålande högtalare, kompetent elektronik och bra rum är kombinationen ren dynamit...

Påminner dock om Harmans närvaro onsdag och torsdag nästa vecka - så har ni specifika frågor om produkten rekommenderar jag att ni besöker oss då. I övrigt är givetvis alla välkomna att se och provlyssna denna makalösa kombination närhelst det passar.

mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

För alla som gillar direktstrålande högtalare, kompetent elektronik och bra rum är kombinationen ren dynamit...

Påminner dock om Harmans närvaro onsdag och torsdag nästa vecka - så har ni specifika frågor om produkten rekommenderar jag att ni besöker oss då. I övrigt är givetvis alla välkomna att se och provlyssna denna makalösa kombination närhelst det passar.

mvh, Audio Concept

Tar gärna en sväng förbi imorgon. Värm upp systemet och espressobryggaren. Tar med mig lite ny musik. Skall bli spännande att lyssna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag var och lyssnade igår på Everest och det blev som en balsam för själen. Men att lägga 60000 daler och dessutom vara tvungen att byta till ett större hus, det vete féen. Jag har pratat med min fru om saken och hon är negativ, men hunden har jag också pratat med och han är positiv. Ljudet har en fantastisk dynamik och en bredd som jag alltid har gillat. Högtalarna plockar också fram de små mickrodetaljerna som de flesta andra högtalarna inte gör. Själva lådan består av två kaviteter som rymmer två olika bashögtalare med två olika delningar och det finns alltså två snygg utformade basreflex hål på baksidan. Man bör ha ett ganska stort utrymme bakom högtalarna för det ska låta bra. Jag ska komma tillbaka och lyssna, då får vi se om mina intryck fortfarande står sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag var och lyssnade igår på Everest och det blev som en balsam för själen. Men att lägga 60000 daler och dessutom vara tvungen att byta till ett större hus, det vete féen. Jag har pratat med min fru om saken och hon är negativ, men hunden har jag också pratat med och han är positiv. Ljudet har en fantastisk dynamik och en bredd som jag alltid har gillat. Högtalarna plockar också fram de små mickrodetaljerna som de flesta andra högtalarna inte gör. Själva lådan består av två kaviteter som rymmer två olika bashögtalare med två olika delningar och det finns alltså två snygg utformade basreflex hål på baksidan. Man bör ha ett ganska stort utrymme bakom högtalarna för det ska låta bra. Jag ska komma tillbaka och lyssna, då får vi se om mina intryck fortfarande står sig.

Så då stämmer det då att människans bästa vän är hunden!! Jag misstänker dock ibland att det är alkohol!

Link to comment
Share on other sites

Undertecknad var iväg en sväng under dagen o lyssnade på dessa högtalare. maken till naturtroget ljud är nog svårt att finna, blundade man så stod artisten framför dig, nästan så man kunnde känna andedräkten, helt otrolig närvarokänsla. Basen är inte avgrudsljup, men man saknade den inte på något sätt, för den bas som presenterades var höguppläst o torr med en härlig botten. Dynamiken helt enastående. Helt klart en av dom bättre högtalare som antagligen finns..

Tyckte högtalaren har ett uppkäftigt utseende, ganska läcker..

Går att driva med relativt små förstärkare, har för mig att han sade 94 db. man kan även själv avgöra vilken av basarna som skall lev mer eller mindra bas, en eftergift för den Japanska marknaden där det ofta är små rum o högtalarna ofta hamnar nära väggar, sänker man då basen i bashögtalaren närmast väggen, så kompenserar men detta enkelt o ljudförvrängningen blir ganska ringa. Ganska smart.

Lådorna tillverkas i Danmark för att sedan transportteras till USA, endast därför att högtalaren är sväng bakår i en ganska vid båge, som danskarna kunde tillverka i ett enda stycke som dom oxå fyller upp med något skum av något slag som gör konstruktionen stabil.

Negativt då ? Jodå..

Stora, framför allt breda, tar stor platts, samt som han från JBL sade, 500 000 kronor (har dock hört uppgofter om 600 000) är dock en ansenlig summa pengar..

Link to comment
Share on other sites

Så har jag också fått förmånen att njuta av JBLs top-of-the-line-högtalare.

Estetiken först.

Det är svårt att beskriva hur visuellt imposant högtalarna är, man måste se dem live för att förstå.

De ser ut som riktiga muskelknuttar och man känner instinktivt att dessa macho-burkar kommer att utgöra en direkt fysisk reaktion från lyssnaren. Och visst blir det så, men inte som man tror :)

Lyssningsintryck då?

JBL-representanten körde en "färdig" blandad-skiva med musikstycken avsedda att visa Everest's styrkor. Vilket den gjorde med eftertryck, dock tycker jag personligen att musiken var en smula trist... men musiksmaken är som bekant delad varför jag inte nämner mer om det.

Upplösningen är skyhög, lager av detaljer avtecknar sig med laserprecision. Ljudbilden är hyfsat bred, jag fick mycket bra rumskänsla och placeringen av instrumenten var kanon - trots att jag inte satt mitt i sweetspot :o:) !

Men det som framförallt slog en ("slog" är nog ett ganska adekvat uttryck här) är den _grymma_ dynamiken. Fullständigt bekymmersfritt kastar sig Everest från subtil till bombastisk och tillbaks igen på absolut nolltid.

Har aldrig hört något liknande förut. Mycket imponerande.

Då "publiken" fick chansen att välja musik, kastade jag mig fram och såg till att Brenda Boykin och hennes kompisar i Home Cookin' fick ta plats under MBL-luckan...Och visst svängde det! Jajamen :app: . Och Brendas röst var nästan läskigt närvarande :mm: .

Fanns det då något som inte var superfantastiskt?

Tja, utseendet med sin machobetoning talar inte riktigt till mig. För en halv miljon vill jag att burkarna ska vara vackra också... och min smak går mer åt Sonus Faber-hållet till ;) .

Ljudmässigt så måste jag nämna basen. Den är fantastisk. Snabb, välupplöst och knastertorr. Musikalisk och följsam.

Men den gräver inte djupt. Dubbla 15-tummare som inte levererar djupbas? Nej, jag får inte ihop det.

Eftersom allt annat är i absolut referensklass känns det märkligt att inte den lägsta basen är det.

Men som slutsats - en väldigt imponerande pjäs med mäktig dynamik. En upplevelse att minnas.

Tack Robert och kollegor för en riktigt trevlig upplevelse!

cheers / stargazer

Link to comment
Share on other sites

Ljudet har en fantastisk dynamik och en bredd som jag alltid har gillat. Högtalarna plockar också fram de små mickrodetaljerna som de flesta andra högtalarna inte gör.

Dynamiken helt enastående. Helt klart en av dom bättre högtalare som antagligen finns..

Men det som framförallt slog en ("slog" är nog ett ganska adekvat uttryck här) är den _grymma_ dynamiken. Fullständigt bekymmersfritt kastar sig Everest från subtil till bombastisk och tillbaks igen på absolut nolltid.

Har aldrig hört något liknande förut. Mycket imponerande.

Det är detta som är kärnpunkten enligt min mening. Det är väldigt få så kallade high-end högtalare som har den här parametern ordentligt på plats tycker jag. Det ger en helt annan realism och närvaro i återgivningen. :)

Nu har jag inte hört just dessa, men har liknande erfarenheter från anläggningar med JBL-högtalare av liknande slag.

Att JBL kan åstadkomma mirakulöst bra ljudåtergivare om dom vill är fullständigt klart!

Link to comment
Share on other sites

Läste på länken och undrar varför dubbla 15-tummare i en högtalare som väger 140 kg bara går ner till 45 Hz?

Har jag läst fel eller vad kan det bero på att JBL valt att göra den så?

Den absolut största marknaden för JBL´s highend-högtalare finns i Japan och Kina ! Därför är den anpassad efter denna marknad vad det gäller avstämningen i basområdet. Just i svanårummet på audioconcept blir detta än mer påtagligt då det finns djupbasabsorbenter, detta gör ju att djubasegenskaperna blir än mer opåtagliga ;) Någonting man kan ha i åtanke.

De skulle låta anourlunda i ett "vanligt" rum, med lite rumsbidrag.

En idealisk combo, vore... Superduperanläggning i ligan 136db++ kontinuerlig output;

2 x JBL Everest DD66000 fronthögtalare

4 x JBL Array 1500 subbas

TacT RCS 2.2x försteg

Valfri CD med digitalutgång

Valfritt slutsteg, gärna 600watt ut kont, 2kw peak eller mer ! :)

JBL Everest delas vid 80 - 80 Hz mot bashögtalarna ! :):)

Och självklart ett väldämpad lyssningsrum !!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, om jag får göra en gissning så är det två orsaker till varför de inte spelar djupare bas:

- Med en känslighet på 96dB/w så måste konerna vara ytterst lätta för att kunna få en så hög känslighet. En lätt kon får en ganska hög resonansfrekvens (Fs) och så länge man jobbar med slutna lådor eller basreflex så blir det svårt att få den spela riktigt djupt.

- Effektålighet. Varför fattar jag egentligen inte helt men även stora B&W 801 och 802 motiverade sin frånvaro av bas under 35Hz med att de då inte skulle kunna tåla tillräckligt med effekt. Kanske kan man på detta sättet låta upphängningen i basarna vara hårdare/styvare vilket gör att de inte slår ihjäl sig lika lätt?

Omformulerat så kan man säga att Everest är gjord för att spela HÖGT även med lite mindre förstärkare. Fast den låter bäst med stora jätteslutsteg... Har en kund med JBL K2 och inte saknar jag bas där inte!

Mvh Lasse

I JBL Everest DD66000 sitter två JBL 1501AL, dessa har, om jag inte missminner mig; Mms=145 g BL=21, Mkt stark motor och en kon som väger 145gram och det är varken lätt eller tungt. Hög känslighet fås genom att vi har TVÅ element, samt en kombination av stark motor och vikten på membranet.

Elementen i alla JBL´s highend-högtalare är ju framtagna ur forskning som kommer från PA-världen, man har koll på hur man bygger element som inte går varma vid hög input. De tål att pressas om mans kulle vilja. Resultatet blir låg distorsion.

Angående upphängning så är dom till för att högtalaren skall arbeta linjärt. Även motorsystem och spider hjälper till här. Lådans volym och avstämning är nog viktigast. Alla delars ingående anpassning till varandra borde medföra att en överstyrning vore tämligen långsökt. elementen är akustiskt avstämda.

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Ett stort tack till JBL/Harman och Lars-Olof Wehlin för demo och engagemang i förbindelse med visningen av Project Everest. Så också till de många som har varit här för att lyssna till vad som får anses vara en av de bästa konstruktionerna på marknaden idag.

I går rullade högtalarna vidare för att beundras av ögon och öron i Belgien, - om vi inte är helt felinformerade. Riktigt kul har det varit att ha dem här. Enda nackdelen som vi ser det är några ömma muskler efter att ha lyft in dem i respektive flightcases. Everest är den absolut tyngsta högtalare vi har haft inne och att lyfta dem var ingen enkel match. Utöver det var det som sagt en upplevelse att ha dem här. Generellt har också kommentarerna varit mycket positiva. Inte så konstigt eftersom Everest är kulmen på JBL’s 60-åriga mycket framgångsrika historia.

Som alltid finns det ett oändligt antal variationer vad gäller matchande elektronik, rum och placeringar i rummet mm som tillsammans kommer att ge den specifika upplevelse användaren söker. En så stor högtalare som Everest kräver dock bra kontroll och de är kapabla att på bästa sätt hantera en mycket välupplöst insignal – en anledning att tillsammans med högtalarna använda mycket kompetent elektronik.

JBL kommer att finnas hos oss även framöver. Det finns många intressanta produkter på programmet, t.ex rekommenderar vi intresserade att lyssna till nya serien som skall visas under helgens mässa i Malmö. Hos oss finns för närvarande Project Array 1400 som också är en mycket intressant högtalare.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...