Guest BTS Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Japp, två paket från Lyric-Hifi landade och DP77/DP78 gick upp i ringen mot en betydligt tyngre motståndare DP800/DC801 väger in på 48,9kg tillsammans, där DP800 är tyngst. Finite Elemente`s övre hyllplan skall klara 50kg, så det är på gränsen. Denna uppställning skulle värmas upp över natten, inte spelas på, men..... Quote
Guest BTS Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Accuphase har övergivit slot-in modulerna på DC801, här finns redan det mesta. Den medföljande HS-Link kabeln är av tveksam kvalitet, nya för några hundralappar är beställda, CAT 7 och en Ethernet-kabel. Quote
iroise Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Kul att läsa om Accuphase, det skrivs inte så mycket om detrta märke i de tidningar jag läser dessutom säljs de väl inte heller på många ställen här i svedala, mig veterligen är det väl endast high-fi consult och hifi-center i malmö. Den där cd:n vet du om och var den isf går att köpa? Quote
Guest BTS Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Efter lite ommöblering i racket tronar DP800 överst i ensamt majestät. Slutsteget ut på golvet, och det åker tillbaka in igen då 70 extra kg i racket verkar mycket gynnsamt på återgivningen då jag har ett bjälklag som inte är riktigt gjort. Quote
Guest BTS Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Kul att läsa om Accuphase, det skrivs inte så mycket om detrta märke i de tidningar jag läser dessutom säljs de väl inte heller på många ställen här i svedala, mig veterligen är det väl endast high-fi consult och hifi-center i malmö. Den där cd:n vet du om och var den isf går att köpa? CD:n finns vad jag vet på Lyric-Hifi i Oslo Mvh Quote
Guest BTS Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Detta är förmodligen en av de mest välbyggda Drivverk/DAC som finns rent mekaniskt. Här finns inga rasslande plåtar eller sladdriga slädar som hotar att gå ut i omloppsbana varje gång en skiva ska i eller ur. Allt är stumt och tungt och vackert. Importören hävdar att lådan är trycktät för att eliminera interna luftburna vibrationer. Quote
Absolute Audio Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 UGH!! Vilken tung rigg. Vad har duo'n ersatt? Känns som Accuphase är lite doldis eftersom ingen marknadsför det värst hårt. Kan det ha med den parallel import av märket som varit? Vad som brutit igenom mediabruset är iaf att det är ett finsmakarmärke som väldigt få kan mäta sej med, spelar ingen roll vilken annan ny produkt tidningarna hyllar som "best ever" för tillfället. Quote
Guest BTS Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Det visar sig att det finns HS-Link ut från DC801 och jag funderar på om det inte går att tanka över SACD därifrån???? Någon som vet bättre? Quote
Bebop Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Känns som Accuphase är lite doldis eftersom ingen marknadsför det värst hårt. Accuphase är "the Champions" i Tyskland, vilket kan verka lite märkligt med tanke på att tyskarna normalt hyllar förstärkeri och källor på den mer upplösta sidan. Det jag har hört av Accuphase lägger mer betoning på värme och musikalitet, lite åt McIntosh hållet. Är det fortfarande så? Hur som helst, Accuphase tillhör fortfarande en av mina absoluta favoriter. Helt övertygad om att detta kommer att låta fantastiskt. Bebop Quote
Guest BTS Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Det jag har hört av Accuphase lägger mer betoning på värme och musikalitet, lite åt McIntosh hållet. Är det fortfarande så? Bebop Mina upplevesler om detta är att det skiljer sig mycket mellan dom olika modellerna Mvh Quote
Bebop Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Mina upplevesler om detta är att det skiljer sig mycket mellan dom olika modellerna Mvh Hur då? Quote
Timbre™ Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Det visar sig att det finns HS-Link ut från DC801 och jag funderar på om det inte går att tanka över SACD därifrån???? Någon som vet bättre? Inte bättre men det är ju en interaktiv connection och det skall vara stopp för DSD om någon nu inte har kommit på något knep. Utgången sitter där för att möjliggöra en loop med EG-38 i den digitala domänen. En stor fördel med SACD är ju annars att kopieringsskyddet inte sitter i mjukvaran. Quote
Guest BTS Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Hur då? Ett exempel, DP-77 upplever jag som euforisk, DP-78 som analytisk i mitt system, det är stor skillnad. Mvh Quote
calm Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Efter lite ommöblering i racket tronar DP800 överst i ensamt majestät. Slutsteget ut på golvet, och det åker tillbaka in igen då 70 extra kg i racket verkar mycket gynnsamt på återgivningen då jag har ett bjälklag som inte är riktigt gjort. Snygg uppställning! Fantastiska högtalare! Några frågor: Vad använder du för kablage? Ser ut att vara ngt från Nordost Jag tror mig skymta 2 V4:or eller är det möjligen V6:or. Hur ser din frekvenskurva ut och vad dämpar du ut med basfällorna? Ser att du kombinerar den nya utrustningen med McIntosh slutsteg hur förändrades ljudet efter bytet? Calm Quote
Guest BTS Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Några frågor: Vad använder du för kablage? Ser ut att vara ngt från Nordost Jag tror mig skymta 2 V4:or eller är det möjligen V6:or. Hur ser din frekvenskurva ut och vad dämpar du ut med basfällorna? Ser att du kombinerar den nya utrustningen med McIntosh slutsteg hur förändrades ljudet efter bytet? Calm Jag använder för tillfället Nordost Valhalla och det är V6:or du ser, jag dämpar ut ca 50Hz, dvs öppningen är 9cm. Frekvenskurvan har en liten hävning i området 160-250hz som inte smickrar, annars mycket jämn ner till ca 35Hz, frekvenser därunder verkar bjälklaget antingen äta upp eller förstärka våldsamt. Så mycket kan sägas att direkt ur kartong spelar DP800/DC801 så bra att demoexen lämnas tillbaka och nya hämtas. Quote
Timbre™ Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Kul att se hur du plockar ihop det i en helt ny miljö... Höglandshifi... :cool: Quote
Guest BTS Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Fjärrkontrollen är inte av sedvanligt Accuphasesnitt, detta gäller även kontrollen till C-2810. Plastunderdel som förvisso ligger bättre i handen men den tunga fina känslan är borta. Är inte helt överens med knapplaceringen. Mvh Quote
Guest BTS Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Kul att se hur du plockar ihop det i en helt ny miljö... Höglandshifi... :cool: Och det ska snart plockas ihop igen då detta boende bara är tillfälligt. Quote
Guest BTS Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Just nu lyssnar jag mycket på musikaler av äldre årgång, mycket av detta visar sig vara fantastiska upptagningar, My Fair Lady utgiven 1956 har snurrat flitigt, extrem närvaro, upptäckte först efter 10-talet genomspelningar att den faktiskt är i mono. Quote
Timbre™ Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Och det ska snart plockas ihop igen då detta boende bara är tillfälligt. Hög aktivitetsnivå kan man säga... Quote
iroise Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Hög aktivitetsnivå kan man säga... I mina öron underlig musik, :clown: men däremot har jag stor respekt för andras kärlek till en viss genre, så jag får kanske ge genren en chans. Mina fjärrar från Accuphase är ganska plastiga och lättviktiga men jag har ju inte alls heller valt Accu för deras fina fjärr!! BTS:s grejor är fantastiskt snygga, precis som fotona han tar. Undrar vad som kännetecknar högtalarna dvs vad har de för karaktär i ljudet. Jag har tyvärr inte haft förmånen att lyssna så mycket på detta märke. Quote
eliot Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Jag läste detta på ett forum - http://www.review33.com/: DP800 DC801 uses new technology rather than DP100 and DC101, called delay upsampling to real DSD 5.6Mhz, really better sound than DP100 and DC101. yes DP800 DC801 is really working in DSD in listening SACD, ( no DSD to pcm conversion) På Accuphase hemsida finns information om DP 800 och DC 801 Quote
mikael2 Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Får väl också hoppas att DP-800 är lite snabbare på att läsa skivorna och börja spela än sin föregångare!? Quote
Guest BTS Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Får väl också hoppas att DP-800 är lite snabbare på att läsa skivorna och börja spela än sin föregångare!? Vad hände här? Quote
mikael2 Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Den är snabb Mvh Ja det låter bra! Går det fort även vid formatbyten cd->sacd om man vill byta på hybridskivor? Quote
Guest BTS Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Ja det låter bra! Går det fort även vid formatbyten cd->sacd om man vill byta på hybridskivor? Snabbare än vad jag är van vid från Accuphase, behöver ej trycka stopp, trycker bara direkt på väljaren och några sekunder senare är det klart Quote
Timbre™ Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Snabbare än vad jag är van vid från Accuphase, behöver ej trycka stopp, trycker bara direkt på väljaren och några sekunder senare är det klart Det måste jag se med egna ögon för att tro på... Quote
K-man Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Härliga pjäser! Detär något speciellt med Accuphase, oavsett om man gillar dem eller inte. Snabb mellan formatbyten...åhhh...ja, det kan man ju inte anklaga den "gamla " kombon för att vara...hehee Intressant att läsa att du tycker DP77 och 78 skiljer sig åt så pass mycket. \\K-man Quote
Guest BTS Posted October 8, 2007 Posted October 8, 2007 Det måste jag se med egna ögon för att tro på... Klockade Patricia Barber, Modern Cool på 10 sekunder, från spelande SACD till spelande CD Quote
Recommended Posts