Jump to content

Äntligen


Bebop

Recommended Posts

Paketen är nu öppnade men det är inte riktig tid för lyssning än ... ;)

Som sig bör en bruksanvisning som faktiskt är riktigt bra. Det står om väsentligheterna. Bl a hur man trimmar biasen och när det är dags, beräknad livslängd på rör (3-4000 timmar för slutsteget och 4-5000 för försteget), inbränning (ca 100 timmar) och att hur man kan snabba upp processen.

Prylarna är väl inpackade, dels i försluten plast samt stabila plastprofiler. Det skall inte vara någon fara att skicka dess mellan världsdelarna.

Bruksanvisning.jpg

Dessutom medföljer ett antal individuella mätningar på såväl slutsteg som försteg. Så här ser WIDEBAND PREAMP NOISE SWEEP ut, som ligger mellan -120 till -102 dB mellan 20 Hz - 20 kHz

NoisSweep.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fjärrkontroll är av enklare slaget men helt OK. Den är heller inte så riktningskänslig.

Fjrrkontroll.jpg

Alltid kul att titta in bakom kulisserna är också. Försteget, som heter TL 5.5 MkIII är det enda "äkta" rörförsteget från VTL. De större 6.5 och 7.5 är mer hybrider mellan rör och solid state. Jag tycker faktiskt att 5.5 är det som låter bäst. Kanske ett av de mest prisvärda rörstegen i den högre skolan :?: Man kan också köpa steget med inbyggd rör RIAA.

Interirfrfrstrkaren2.jpg

Steget är en dual monokonstruktion bestyckad 4 stycken 12AT7 och 2 stycken 12AX7. Ingångsimpendans är 100 kOhm och utgång 200 ohm. Det är inga som helst problem att driva solid state steg med den och i dom kombinationer jag har hört det tillsammans med mina egna Bow Walrus och Parasounds stora slutsteg (minns inte beteckningen). Skillnaden är enorm.

Den drar 150 watt och väger 12 kg.

Interirfrfrstrkaren1.jpg

Om man köper till RIAA'n så tillkommer ytterligare tyra 12AX7 och två 12AT7. I MM konfiguration förstärker den 36,5 dB och i MC 48 dB. Störavståndet i RIAAn ligger på 85 respektive 70 dB. Jag har inte hört deras RIAA och jag har heller inte läst några recensioner så jag kan inte uttala mig om dess kvalitet.

Bygger är mycket rent och robust. Allt andas hög kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Slutsteget är också dual mono-uppbyggt och ger 2X150 watt i tetrodläge och 2X80 watt i triodläge (20Hz - 20kHz i 5 ohm). Ingångsimpendans är 130 kOhm och steget kan hantera högtalare ner till 2 ohm utan bekymmer. S/N -95 dB (vid 120 Hz) och jag kan redan nu avslöja att det är otroligt tyst. Jag hade förväntat mig lite hiss, men det är helt tyst. Det var t o m så att jag blev lite rädd att ingen signal gick ut. Jag blev dock snabbt varse att så inte var fallet ...

Interirslutsteg1.jpg

Det är en tung pjäs och hantera med säkert 80 % av vikten baktill, så man får vara försiktig så att det inte tippar över. Steget väger 27 kg.

Interirslutsteg2.jpg

Som de flesta rörsteg, drar den lite mer kräm. 240 W i viloläge och max 800 W. 3000 timmar skulle då innebära ca 1.200 kW-timmar. Vad ligger strömmen på idag i Sverige? Jag antar att det är omkring 1,25(?). (I Kanada 50 öre). Det skulle i såfall bli ca 500 - 700 kronor per år. Det är det faktiskt värt.

Interirslutsteg3.jpg

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Slutsteget är också dual mono-uppbyggt och ger 2X150 watt i tetrodläge och 2X80 watt i triodläge (20Hz - 20kHz i 5 ohm). Ingångsimpendans är 130 kOhm och steget kan hantera högtalare ner till 2 ohm utan bekymmer. S/N -95 dB (vid 120 Hz) och jag kan redan nu avslöja att det är otroligt tyst. Jag hade förväntat mig lite hiss, men det är helt tyst. Det var t o m så att jag blev lite rädd att ingen signal gick ut. Jag blev dock snabbt varse att så inte var fallet ...

Interirslutsteg1.jpg

Det är en tung pjäs och hantera med säkert 80 % av vikten baktill, så man får vara försiktig så att det inte tippar över. Steget väger 27 kg.

Interirslutsteg2.jpg

Som de flesta rörsteg, drar den lite mer kräm. 240 W i viloläge och max 800 W. 3000 timmar skulle då innebära ca 1.200 kW-timmar. Vad ligger strömmen på idag i Sverige? Jag antar att det är omkring 1,25(?). (I Kanada 50 öre). Det skulle i såfall bli ca 500 - 700 kronor per år. Det är det faktiskt värt.

Interirslutsteg3.jpg

Bebop

Har även dessa slutsteg, likt 450 sII, autobias/fault sensing technology :?:

Link to comment
Share on other sites

Såg utsidan i Horten, kul att få se insidan också! Den röda rörlogon känns bekant, måste vara JJ Electronic.

Jag var så upp i trissorna så jag tittade faktiskt inte så noga, men jag tror det är så.

Glömde skriva att rörbestyckningen i slutsteget (ST-150) består av 8 st 6550C, 2st 12AT7 och 2st 6350.

Link to comment
Share on other sites

Va härligt, Bebop! Har förstått att detta är något du väntat på! :)

Nej, man får plocka fram skruvmejseln och voltmeterna en gång per år, vilket jag tycker är helt OK. Det skall ju ändå dammas.

Min erfarenhet av rörstärkare med manuell bias är att det är värt mödan att plocka fram voltmetern och skruvmejseln ett par, tre gånger per år.

Link to comment
Share on other sites

Att titta in i slutsteget utifrån är inte så enkelt. I verkligheten ser man inte så mycket som bilden visar. Blixten hjälper till att lysa upp.

Slutsteg4.jpg

Så här ser steget ut på plats.

SLutsteg6.jpg

Och så här där bak där omkopplaren mellan tetrod och triodläge också är placerad (en per kanal). Kablarna är från Transparents senaste modeller som jag tycker bättre om än Nordost (Ultra signal och Super till högtalarna).

Slutstegbak.jpg

Jag har också en Transparent Power Bank 8 som en extra försäkring mot djävelskap på nätet. Lådan ovanpå är PSU till min Nottingham Spacedeck.

Elprylar.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förförstärkaren TL 5.5 MkIII

Fffrframifrn2.jpg

Ock baktill ... Transparent Ultra mellan försteg och slutsteg och från CD-spelaren. Transparent Super mellan RIAA och försteg. Dessutom Siltech SQ-28 till tunern. Den lila stumpen som syns till vänster är phonokabeln mellan tonarm och RIAA.

Baksidanfrfr2.jpg

CD-spelaren får hänga med ett tag till.

Wizard1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut i den nya uppställningen. Skulle vilja ha slutsteget längre ner för balansen, men kabeln räcker inte till plus att det blir för dålig kylning. Jag får hitta på något nytt när jag flyttat tillbaka till Sverige.

Mina Bow-prylar är naturligtvis besvikna, men det skall dom inte vara. Jag är fortfarande mycket nöjd med dom och de kommer att plockas fram igen till sommarhalvåret då VTL går i ide.

versikt.jpg

Från lite närmre håll ...

Delversikt.jpg

Och från sweetspoten, där jag nu kommer att tillbringa den närmsta tiden. Kan redan nu säga att jag är mycket nöjd. Trots efter endast 10 timmar låter det mycket bra och bättre skall det bli. Igår spelade jag mest Zappa, Stevie Ray Vaughn och Joshua Redman. Idag lite mer jazz och imorgon (helgdag i Kanada) drar jag igång med klassisk musik. Idag blir det också en hel del vinyl på matsedeln.

versikt2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nice rig :). Jag gissar att 5.5 låter mer "tubey" än hybriderna 6.5/7.5 eller vad är det du tycker 5.5 har som de större saknar :?:. Jag vet att grejorna inte är inspelade men tycker du så här initialt att du fått ge avkall på basen :?: .... men det kanske du kommer till vad det lider. Om jag kommer ihåg rätt så tyckte du inte att det var någon större skillnad på ST-150 och MB-185?

Link to comment
Share on other sites

Mina Bow-prylar är naturligtvis besvikna, men det skall dom inte vara. Jag är fortfarande mycket nöjd med dom och de kommer att plockas fram igen till sommarhalvåret då VTL går i ide.

Det är lite exklusivt men faktiskt ingen dum idé att ha årstidsanpassade elektronikalternativ.

Blir slutsteget rejält varmt... :?:

Link to comment
Share on other sites

Nice rig :). Jag gissar att 5.5 låter mer "tubey" än hybriderna 6.5/7.5 eller vad är det du tycker 5.5 har som de större saknar :?:. Jag vet att grejorna inte är inspelade men tycker du så här initialt att du fått ge avkall på basen :?: .... men det kanske du kommer till vad det lider. Om jag kommer ihåg rätt så tyckte du inte att det var någon större skillnad på ST-150 och MB-185?

Lite tidigt att döma ännu, men 5.5 låter mer rör om jag så säger. Dom har den där magiska luftigheten och värmen utan att göra avkall på upplösning. Stråkar och piano låter makalöst bra, även röster. Ljudet är stort, stort, stort!!!

Allra mest hörs skillnaden på piano, där jag tycker att Steinway & Son klingar rätt på 5.5 medan de större får det att låta mer Yamaha. Joshua Bells inspelning av Tchajkovskis violinkonsert är ett annat exempel där 5.5 slår undan benen på 6.5 och 7.5. Möjligen rockar de större förstegen bättre, men rock 'n roll är inte min grej. (Gjorde dessa jämförelser innan jag slog till).

Du har rätt om basen. Det låter inte illa men den är inte riktigt i harmoni ännu. För mycket mellanbas. Det kommer dock att ändras.

MB-185 versus ST-150 är för mig likvärdiga. I mitt rum med min utrustning vågar jag påstå att det inte hörs någon skillnad. Om jag har fel så är det minimalt. Jag spelar nu på kl 8 vilket känns lagom. Om jag går upp till kl 9 är det ordentligt högt, vilket kan vara kul en liten stund men inte i längden. MB-185 har dock autobias, vilket i och för sig är en finess, men ger mig inget direkt mervärde.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite exklusivt men faktiskt ingen dum idé att ha årstidsanpassade elektronikalternativ.

Blir slutsteget rejält varmt... :?:

8 flaskor 6550C blir naturligtvis varma. Du kan inte lägga handen ovanpå gallret någon längre stund. Min fru föreslog att vi kan ställa kaffekannan där och hålla kaffet varmt. Förslaget avslogs med ackuratess!

Bowen har hög tomgångsström, så den blir rätt så varm också, kring 40 grader, men ändå långt ifrån VTL-slutsteget.

Skall faktiskt mäta upp temperaturen. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Lite tidigt att döma ännu, men 5.5 låter mer rör om jag så säger. Dom har den där magiska luftigheten och värmen utan att göra avkall på upplösning. Stråkar och piano låter makalöst bra, även röster. Ljudet är stort, stort, stort!!!

Allra mest hörs skillnaden på piano, där jag tycker att Steinway & Son klingar rätt på 5.5 medan de större får det att låta mer Yamaha. Joshua Bells inspelning av Tchajkovskis violinkonsert är ett annat exempel där 5.5 slår undan benen på 6.5 och 7.5. Möjligen rockar de större förstegen bättre, men rock 'n roll är inte min grej. (Gjorde dessa jämförelser innan jag slog till).

Du har rätt om basen. Det låter inte illa men den är inte riktigt i harmoni ännu. För mycket mellanbas. Det kommer dock att ändras.

MB-185 versus ST-150 är för mig likvärdiga. I mitt rum med min utrustning vågar jag påstå att det inte hörs någon skillnad. Om jag har fel så är det minimalt. Jag spelar nu på kl 8 vilket känns lagom. Om jag går upp till kl 9 är det ordentligt högt, vilket kan vara kul en liten stund men inte i längden. MB-185 har dock autobias, vilket i och för sig är en finess, men ger mig inget direkt mervärde.

Vad tycker du om skillnaden mellan tetrode ocd triode drift :?: Är det några större saker som ändrats i 5.5 genom åren när den nu kommit till MKIII :?:

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du om skillnaden mellan tetrode ocd triode drift :?: Är det några större saker som ändrats i 5.5 genom åren när den nu kommit till MKIII :?:

Jag provade tetrode på lånexet jag hade, men skillnaden är så pass liten att det inte är värt en halveringstid av rören. Uteffekten halveras, strömförbrukningen dubbleras och dynamiken blir sämre. Sång och kammarmusik skall bli lite bättre med större värme, men det är bra som det är.

Jag vet inte vad som hänt mellan mk I och II men MkIII skall i alla fall ha uppdaterats enligt de nya miljödirektiven från Europa (blyfritt).

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Återkommer om värmeutvecklingen. Köttermometerna visar 70 grader.

Hoppsan, ingen lek där med värmen..asbetshandskar nästa :cool:

Ser fruktansvärt läckert ut...

Vad är den stora skillnade tycker du under denna korta tid du haft nya förstärkaren på integrerad o rör ?

jag ser att du inte vinklat in dina högtalare, utan dom spelar rakt fram, kanske dags att pröva dn uppställningen oxå..

MVH

Kent_när

Link to comment
Share on other sites

Och från sweetspoten, där jag nu kommer att tillbringa den närmsta tiden. Kan redan nu säga att jag är mycket nöjd. Trots efter endast 10 timmar låter det mycket bra och bättre skall det bli. Igår spelade jag mest Zappa, Stevie Ray Vaughn och Joshua Redman. Idag lite mer jazz och imorgon (helgdag i Kanada) drar jag igång med klassisk musik. Idag blir det också en hel del vinyl på matsedeln.

versikt2.jpg

Hur härlig och avslappnad är inte den här bilden.

Stort grattis till nyförvärvet.

Ser verkligen trevligt ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...