Jump to content

Sonus Faber Cremona M på hifistället i helgen

Matrixen

Recommended Posts

Jag och minst en till forummedlem tänker spana in nya sonus faber och titta på "audio nord show" i eftermiddag. Dyk upp så vi kan tjöta lite! Jag går eventuellt dit imorgon också om det ger mersmak.

Denne høyttaleren blir nok mer el mindre min nye høyttaler, snakket så vidt med Anders igår og han nevnte at SF CA M er forsenad og nok ikke kommer før ettermiddag engang, og ville man lytte til den så er nok lørdagen dagen, selv skal jeg en tur innom og se/lytte til denne lille skulpturen...

mvh

Denne høyttaleren blir nok mer el mindre min nye høyttaler, snakket så vidt med Anders igår og han nevnte at SF CA M er forsenad og nok ikke kommer før ettermiddag engang, og ville man lytte til den så er nok lørdagen dagen, selv skal jeg en tur innom og se/lytte til denne lille skulpturen...

mvh

För egen del är jag lite förtjust i elipsa, så kanske de kan koppla upp den sålänge....

För egen del är jag lite förtjust i elipsa, så kanske de kan koppla upp den sålänge....

Da får du nok ønsket oppfyllt, jeg tror det var den de skulle begynne med på fredagen.....

mvh

Hej

Var inne och lyssnade en stund under dagen på Elipsa med Krell elektronik. Lät helt ok, dock tyckte jag att det saknades något i mellanregistret. Lät inte så fylligt som jag är van vid med de högre modellerna inom Sonus Faber. Till saken hör dock att jag aldrig blivit imponerad av en Sonus Faber högtalare vid ett demo och ändå är inne på mitt andra par! Kärleken kommer med tiden ;)

Sonus Faber och Krell. Nja? Vet inte om dessa två storheter har så bra personkemi tillsammans. I vart fall har jag inte under någon mässa fått den himmelska upplevelsen som borde infinna sig med dessa eminenta produkter. Däremot tycker jag att ARC och Sonus Faber ingår ett bättre äktenskap.

Stradivaripremiären på Arken (när det nu var?) är ett gott exempel när det mesta stämmer och ljuva kärlekstoner uppstår.

Calm

Sonus Faber och Krell. Nja? Vet inte om dessa två storheter har så bra personkemi tillsammans.

Det här med hifikemi och produkter är intressant. En del märken anses ju passa ihop och är det verkligen framlyssnat eller beror det på att några stora distributörer råkar ha dessa agenturer i samma påse... :?:

Det här med hifikemi och produkter är intressant. En del märken anses ju passa ihop och är det verkligen framlyssnat eller beror det på att några stora distributörer råkar ha dessa agenturer i samma påse... :?:

Hemska tanke.....!?

Calm

Tackar! Dessa är ju läckra! :)

Du verkar överraskad över att de är läckra! :o Sonus Fabers högtalare är ju ALLTID läckra! :mm::)

Men allvarligt talat ser jag inga större skillnader på kabinettet,däremot att det är andra element hela vägen verkar det som.

Dessutom är frontbaffeln annorlunda i jämförelse med mina Cremona.Verkar som om baffeln är tjockare.Den sticker ut mer,ser det ut som.

/n.o

Blir nostalgisk när jag ser uppställningen med ARC och Stradivari-högtalarna.

Minns ljudet fortfarande.

Hade faktisk dessa som favoriter inför högtalarbyte sent förra året. Hade dem på prov hemma till min ASR Emitter II tillsammans med ARC CD3. Vilket ljud!! Ett under av musikalitet!! Tyvärr sprack köpet pga en hustru och en son som vägrade att acceptera utseendet. Jämförde dem med ett par gravstenar, vilken hädelse!

Det fick bli Amatin istället, kanske inget dåligt byte heller, jag är trots allt nöjd och pengarna räckte till ett cd-byte istället. Nu ARC CD 7.

Calm

Ska man våga sig på en gissning på det senare :D

Lägger upp några skakiga bilder(inget stativ..) från dagens besök :)

DSCF1786.JPG

DSCF1792.JPG

Krell stod för elektroniken.

Högtalarna var helt oinspelade(dålig planering.....) men lät trots det riktigt bra tycker jag.

DSCF1791.JPG

Björn Wiman skyfflade plattor och "Arcam", "Pac", "Lindome" och "Anders S " lyssnade andäktigt :D

Lägger upp några skakiga bilder(inget stativ..) från dagens besök :)

DSCF1786.JPG

DSCF1792.JPG

Krell stod för elektroniken.

Högtalarna var helt oinspelade(dålig planering.....) men lät trots det riktigt bra tycker jag.

DSCF1791.JPG

Björn Wiman skyfflade plattor och "Arcam", "Pac", "Lindome" och "Anders S " lyssnade andäktigt :D

Hur lät det i jämförelse med ARC, vilka också verkade finnas att tillgå :?:

Sonus faber har ju bland annat Krell i sitt egna lyssningsrum så de bör nog funka rätt bra ihop, förstår inte riktigt varför de inte skulle göra det?

Tror även ARC skulle funka hur bra som helst ihop med SF det är kvalitetsprylar alla tre märkena.

Sonus faber har ju bland annat Krell i sitt egna lyssningsrum så de bör nog funka rätt bra ihop, förstår inte riktigt varför de inte skulle göra det?

Tror även ARC skulle funka hur bra som helst ihop med SF det är kvalitetsprylar alla tre märkena.

Det jag talade om är jag tyvärr inte hört någon kombo med Krell som på mässor gått ihop med Sonus Faber. Kan vara tillfälligheter eftersom jag hört Krell tillsammans med Wilson och då hört underbara toner, dock mer analytiska. ARC har dock alltid låtit bra för att inte säga utmärkt med Sonus Faber om man tycker om den silkeslena diskanten som inte utesluter detaljer och det makalösa mellanregistret. Musikaliskt så att det förslår.

Att Sonus Faber och ASR går utmärkt ihop kan jag själv intyga eftersom jag själv kör dessa komponenter. Å andra sidan har jag hört ASR med andra högtalare t.ex von Schweikert och Nola. Verkar funka med det mesta. Kör ARC som digital front.

Någon tekniskt kunnig kanske kan förklara det jag och andra hört vad gäller Krell och Sonus Faber. Eller är detta bara olyckliga omständigheter som rum, kablage eller vad? Borde fungera eftersom allt genomgående är av högsta klass onekligen eller är karaktärerna så olika att dom inte går fullständigt ihop?

Calm

Borde fungera eftersom allt genomgående är av högsta klass onekligen eller är karaktärerna så olika att dom inte går fullständigt ihop?

Som Ekman påpekar använder Sonus faber bl.a. Krellförstärkeri (vet inte hur det är i nuläget) i sina lyssningsrum. Den gamla modellen Extrema fungerar t.ex. väldigt bra med KSA-250 men jag har även hört den låta fantastiskt med Dynamic Precision och andra slutsteg. När Amati Homage plockade hem Product of the Year i japanska Stereo Sound var det inte Krell utan inhemsk elektronik som gällde. Det finns nog inget entydigt svar och då flera stora distributörer i världen har kört Krell parallellt med Sonus faber kan man kanske lätt få för sig att de hör ihop på något sätt men så enkelt är det nog inte. Det finns liknande paralleller till Kharma och Lamm eller varför inte Avalon Acoustics och Classé om man går tillbaka i tiden.