Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan detta vara framtidens Melodi, verkar vara en bra ide´.

http://www.linn.co.uk/klimax_ds

Verkar funka som ett gränssnitt/DAC mot Datorn eller HT-PC, där musiken ska vara lagrad på Hårddisken i datorn.

Sen ska det kunnas tankas ner olika kvaliter via nätet.

Få se om andra märken hakar på detta, eller om det kommer bli "Linn the only sound" tråkigt om det blir en Minidisc historia av det hela.

Dessa grabbar verkar dock lyriska... http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3684

Mvh

Sjosse

Posted

Kommer nog inte funka för mej som stänger av datorn när jag ska finlyssna musik. Fläktsurr och knastrande hårddiskar är ju bra mycket värre än allt annat jag försöker skydda min stereo ifrån med spikes, skärmade kablar osv.

Jag tror att vi kommer att få se fler sådana produkter. Men det kommer att ta ett bra tag innan jag skulle betala för något som inte fysiskt existerar som en mp3:a även om den är högupplöst.

Posted

Visst är det framtiden. Hade bara önskat att Linn gjort lite modifieringar på den så hade den varit perfekt.

Saknar digitala ingångar samt wlan annars ett givet köp :cool:

Posted

Ja, det kommer många nätverksspelare, och nu konkurrerar man med dataindustrin så nu kan man inte hålla på i flera år med att försöka få ordning på mjukvaran. Och man kan inte heller ta några fantastiska priser för det hela heller. Det som är lite löjligt att se är när man sätter hårddiskar i en mediaspelare och sen stöder den kanske inte särskilt många format heller. Och troligtvis så har man hittat på något eget sätt att lägga nån viss programvara så att det inte går att köpa någon större disk heller. Jag gillar öppna standarder, typ som Slimboxar som förstås skall låta så bra det går.

mvh/Harry

Posted

Kansas: varför inte ljuddämpa datorn? jag hör inte min dator när jag spelar musik. Ändå så har jag orginalfläkt på CPUn... finns mycke dämpkit för HDDs oxå ;):)

intressant produkt annars, dock inte tillräckligt för mig

Guest asimov66
Posted

för dyr och så saknas det videouppspelning och möjlighet att rippa sacd.

Finns konkurrenter till denna från alltifrån 2 tusen kronor som gör samma sak.

skillnad mellan 140 tkr och 2 tkr

Men är det framtiden med rippning och hdd baserad uppspelning, jupps.

Posted
It's like an intelligent DAC, with no internal storage of its own—well, it has a buffer. It will handle sampling rates up to 192kHz at 24 bits and it has upsampling that can convert to 384kHz or 352.8kHz. All that means, really, is that people can download their digital data at any resolution and hear its true potential.

Se länk

Posted
Kan detta vara framtidens Melodi, verkar vara en bra ide´.

Jag tycker framtiden var igår så jag fortsätter spana in gammal teknik i nya former och designer. Jag tycker också om den visuella och designmässiga delen av hifi. Den ryms inte i en tändsticksask (finns det sådan nuförtiden, tro?)

Bebop

Posted

Men hallå ni, man har ju såklart inte datorn i samma rum såklart :)

Närmar sig snart 2 år sen jag använde min cd-spelare hemma sist, Squeezeboxen är enligt mig överlägsen på alla sätt. Och har man lite mer högtravande audiofila drömmar kan man alltid ansluta en extern dac eller varför inte köpa storebror "transporter" som är en riktig audiofilmaskin.

De uppenbara fördelarna

1. Aldrig några läsfel, alltid perfekt signal (även om cd-formatets korrigeringskod är väldigt effektiv och i princip aldrig genererar C2 errors).

2. Tillgång till all musik man har snabbt. Vilken låt som helst är igång inom 5 sekunder oavsett om man har 50.000 låtar.

3. Tusentals (hundratusentals) radiostationer

4. Man slipper hålla på med skivor

Nackdelar

1. Man kan sakna att pilla med fodral.

2. Om man är hetsig av sig kan det bli mycket låtbytande.

3. ... ja jag vet inte, vad säger skeptikerna?

Vinyl och sen typ Squeezebox är vad jag anser framtiden handlar om :)

CD-skivan kommer bli den nya vinylen som entusiaster håller på med.

Posted

Linn är mästare på marknadsföring. Tydlig, uthållig och långsiktig varumärkersstrategi.

MEN: Sen gör de riktigt bra produkter också. Spännande att de ger sig in i kampen om mjukvaruspelare där knappt ramarna är satta ännu.

En sak är dock säker: CD är värdelöst! Personligen föredrar jag vinyl - bättre ljud . För smidighet och kvantitet funkar mjukvaruinterface bäst, ex. AirTunes.

/Andreas

Posted
Skulle hellre själv välja denna produkt: eAR Music 3D

Helt tyst och väldigt lättanvänd, t.om balanserade utgångar.

Har du kollat in transportern, billigare, bättre på allt och 100% tyst, inga rörliga delar i den :)

Kan även användas som dac till andra prylar om man vill.

http://slimdevices.com/pi_transporter.html

Hur funkar gränssnittet på den där AR-burken, jag ser ingen display? Hur navigerar man?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Posted
Har du kollat in transportern, billigare, bättre på allt och 100% tyst, inga rörliga delar i den :)

Kan även användas som dac till andra prylar om man vill.

men transportern är väl bara en smart DAC, utan eget lagringsminne; det är väl i allmänhet lagringsminnet (hårddisken) som låter...

Posted
men transportern är väl bara en smart DAC, utan eget lagringsminne; det är väl i allmänhet lagringsminnet (hårddisken) som låter...

- Det är samma sak med Linn Klimax DS - läs mitt inlägg med citat från Ivor Tiefenbrun ;)

//Eliot

Posted

Jag tror också att musik lagrad på hårddisk eller liknande media är framtiden... och så vinyl förstås. CD känns mer och mer passé åtminstone för undertecknad.

Vad gäller Linns nya Highend-variant på Transporter så är det såklart intressant. Jag skulle vägra döma den innan jag har lyssnat, särskilt inte då Linn lägger på "klimax"-namnet - har lyssnat flera gånger på klimax-linen på förstärkerisidan. Sagolikt bra produkter, snygga är de oxå.

Och som trumpeten skrev, Linn är hifivärldens mästare på marknadsföring.

Kul också att de vurmar för FLAC

We like FLAC because it is open, flexible, and appears future-proof.
. Lite draghjälp för Logitech/Slimdevices-folket blir det och det skadar inte.

Saknar den verkligen WLAN-stöd? Isf är det en grym nackdel, även om trådlöst kan vara nyckfullt ibland så är det konstigt om det skulle saknas på en produkt i den här prisklassen.

MEN - den heter klimax och då är den också galet dyr. Skulle förstås vara intressant att jämföra en Transporter mot Klimax DS.

/ stargazer, ägare av en Bolder Cables-modifierad Squeezebox :cool:

Posted

Jag tror inte att detta är framtiden då det redan är realitet idag.

Jag är en av dem som inte gillar att byta skivor men ändå få bra ljud och det har jag fått med min Squeezbox.

Min squeezbox är kanske inte världens bästa ljudkälla men den är bättre än min mediokra DVD spelare, Philips DVP9000S.

Då man har möjlighet att koppla Squeezboxen trådlöst med datorn kan man lägga datorn i ett annat rum om den låter för mycket.

Fördelarna är enligt mig många med en ljudkälla av den här formatet men visst, många tidningar ges ut i PDF format också men dem flesta läser papperstidigningar ändå :)

Posted
Saknar den verkligen WLAN-stöd? Isf är det en grym nackdel, även om trådlöst kan vara nyckfullt ibland så är det konstigt om det skulle saknas på en produkt i den här prisklassen.

Är det linn du pratar om nu? Transporter har ju i alla fall såklart stöd för w-lan :)

Posted

Okej, ja men då är det ju totalt ointressant (för mig), då kan man lika gärna köra en htpc. Anledningen jag använder en Squeezebox är för att slippa ha någon display igång.

Men det är ju bara vad jag tycker. Man kan ju styra Squeeze/transporter från vilket interface man vill, programerbar fjärr, psp, mobiltelefon, webläsare etc etc.

Posted

Jag återknyter till titeln på tråden. Min personliga uppfattning är att det i normala hem och i tätorter inte kommer att ske så mycket egen lagring av t ex musik. Det troliga är att man har en central lagring som man kan få tillgång till via WLAN eller motsvarande. Det betyder att den musik, de filmer och de bilder som jag har rätten till, har jag också tillgång till överallt.

Så: under de närmaste åren kommer hårddiskar och flashminnen att bli billigare och större, men sedan kommer de att bli ointressanta, eftersom de, liksom t ex CD-skivor, utgör ett koppling mellan geografi och information; vilket faktiskt är en onödig begränsning.

Posted
Jag återknyter till titeln på tråden. Min personliga uppfattning är att det i normala hem och i tätorter inte kommer att ske så mycket egen lagring av t ex musik. Det troliga är att man har en central lagring som man kan få tillgång till via WLAN eller motsvarande. Det betyder att den musik, de filmer och de bilder som jag har rätten till, har jag också tillgång till överallt.

Så: under de närmaste åren kommer hårddiskar och flashminnen att bli billigare och större, men sedan kommer de att bli ointressanta, eftersom de, liksom t ex CD-skivor, utgör ett koppling mellan geografi och information; vilket faktiskt är en onödig begränsning.

Finns flera sådana tjänster redan, man kan spara all sin musik på en server någonstans, sen accessa det man vill lyssna på var som helst.

Jag kör iofs en sån lösning nu också men med servern hemma, jag har gärna koll själv på mina prylar.

Ett ställe är tex www.mp3tunes.com ... stöder inte flac ännu tyvärr, men man kommer rätt långt med V0 och 320 cbr mp3

Posted

Kan nog ligga en del i det du skriver. Och det gör iaf mej ohyggligt deprimerad. Ska musik bara bli en bunt räkningar med abonnemang till musikservrar så är mycket av magin försvunnen för min del. Men man kan ju hoppas på ett ordentligt prisras på cd-skivor och förse sej för ett par år framöver.

Är det någon branch som verkligen lyckats gå från fysisk produkt till icke fysik tjänst?? Och verkligen lyckats!

Posted
Är det linn du pratar om nu? Transporter har ju i alla fall såklart stöd för w-lan :)

Jepp, det är linn'en jag menar. Logitech/Slimdevices-prylarna har jag lite koll på... äger ju som sagt själv en moddad squeezebox (som jag kör trådlöst till min Linux-server ;) ).

Posted

Förresten... så har jag blivit kontaktat av Logitech distrubutör i Sverige och jag kommer att få testa en alldeles ny Logitech/Slimdevices-produkt här framöver, exakt vad det är och när det släpps är tyvärr hemligt värre men det är något som i alla fall jag ser fram emot :P

Håll ögonen öppna säger jag bara för det är riktigt trevliga prylar, ska väl göra ett stort fint test hade jag tänkt :)