Jump to content

CD spelare mellan 20 upp till 60000 kr

Danne75

Recommended Posts

Kanske inte riktigt har ett jätte behov av en ny CD-spelare idag men skulle ändå vilja veta lite vad det kan vara för skillnader samt likheter på en CD för runt 20 tusen och en som kostar upp emot 60 tusen både de ljudmässiga och tekniska. Mest i stora drag.

Ni som har erfarenhet kring detta får gärna svara.

/Daniel.

Kanske inte riktigt har ett jätte behov av en ny CD-spelare idag men skulle ändå vilja veta lite vad det kan vara för skillnader samt likheter på en CD för runt 20 tusen och en som kostar upp emot 60 tusen både de ljudmässiga och tekniska. Mest i stora drag.

Ni som har erfarenhet kring detta får gärna svara.

/Daniel.

Jag påstår att skillnaderna är mindre än om Du ställer samma fråga om högtalare och förstärkare (framför allt förförstärkare).

Generellt sett är en dyrare spelare mer robust, (mindre glapp, mer stabil, bättre mekanik vilket innebär att den spelar det som finns på skivan utan att korrigeringskretsar färgar ljudet). Den dyrare spelaren har förmodligen bättre nätdel, kanska separerad höger - vänster, som i normalfallet ger större och lugnare ljud, låter mindre ansträngt. Den har troligen också separat spänningsmatningar till de olika funktionerna. Lägre jitter, lägre distorsion, mer "musikalisk".

Obs att jag skriver generellt. Du måste lyssna eftersom undantag finns. Dessutom har övriga delar i anläggningen betydelse.

En CD-spelare idag för 20-30 000 är normalt tillräckligt bra för de flesta. De 30-40 000 kronor som blir över skulle jag satsa på högtaleri, förstärkeri eller på vinylsidan. Glöm heller inte kablaget, framför allt mellan CD och förstärkare. Det finns mycket roligt man kan köpa.

Bebop

En CD-spelare idag för 20-30 000 är normalt tillräckligt bra för de flesta. De 30-40 000 kronor som blir över skulle jag satsa på högtaleri, förstärkeri eller på vinylsidan. Glöm heller inte kablaget, framför allt mellan CD och förstärkare. Det finns mycket roligt man kan köpa.

Bebop

Varför jag funderar över detta är att man har så svårt att tolka alla tester "reviews" som görs på CD-spelare idag.

För även om jag förstår att det borde vara skillnad (förhoppningsvis till det bättre ) på en dyrare spelare så är det enormt många superlativ redan för en spelare för 20.000kr. Kan det då låta så mycket bättre om jag lägger ytterligare 20.000 tänker jag då. Självklart låter det bättre om jag lägger det dubbla men går det att fixa den förbättringen med att ha en bra och jämn strömmatning, fina signalkablar och vibrationsdämpande fötter under spelaren?

Många gånger får jag för mig att det läggs pengar på en design där allt ser och känns extremt välbyggt och där man nästan "ser" eller tror att det låter bra, men gör det då det?

Mycket tror jag handlar om vad som du skrev

Dessutom har övriga delar i anläggningen betydelse.

vilket även involverar bra och jämn ström, vibrations dämpande prylar osv.

För läser man en bra och dyr test av CD-spelare så är det inte ovanligt att dom består av två eller tre spelare i olika prisklasser där man först får ta del av den billigaste. Sen när man läst klart om den, så undrar man givetvis hur bra kan då inte den andra vara som är nära dubbelt så dyr. Den första var hur bra som helst. Snabbt ställer man sig frågan:

Hur långt kan man igentligen ta den redan begränsande CD-tekniken?

En bit till tydligen.

Läste senast om en Mcintosh spelare som var tvådelad och kostade en bra bit över 200000 kr, hur kass är då inte en spelare för 60000 gentemot den?

/Daniel.

Guest justaudiomagic
Läste senast om en Mcintosh spelare som var tvådelad och kostade en bra bit över 200000 kr, hur kass är då inte en spelare för 60000 gentemot den?

/Daniel.

Det handlar nog mer om prisvärdhet och vad du får för de 60 000 :- Sen kan man ju fråga sig om verkligen den där tvådelade är värd 140 000 :- mer än den för 60 000 :- Den är säkert bättre men att den skulle vara värd 140 000 :- mer tvekar jag på - Ljudmässigt

Jag bytte just från en cdspelare i 50k klassen till en i 120k klassen och det är en riktigt riktigt stor skillnad ljudet är mycket lugnare har högre upplösning och en dynamiyk och auktoritet som jag inte ens var i närheten av tidigare så visst är det skillnad även högre upp i prisspannet och det går inte riktigt att jämföra om man hade lagt de pengarna på förstärkare eller högtalare istället, det är helt olika saker som påverkar lite olika parametrar.

Det är gigantiska skillnader. Men det är också gigantiska skillnader mellan maten på en lyxkrog och på en vanlig restaurang (båda är överlägsna McDonalds så klart). Men är den skillnaden värd 2000 kronor (eller vad det nu kan tänkas skilja) per portion?

Det är väl här knuten ligger. Hade hustrun och jag haft råd att spendera 5000 per dag på middagar så hade det säkert varit värt pengarna.

Had jag haft 160 000 som jag utan problem kunnat spenadera extra på en CD-spelare så är det väl använda pengar, så stor är skillnaden, jag lovar. Men har jag 100 000 att spenadera totalt på min musikanläggning så är en CD-spelare för 20 000 kronor säker kanonbra och väl avpassad till resten av anläggingen.

Man får ju inte ut allt som finns att få ut om resten inte håller liknande klass (eller bättre). Det är väl egentligen först om resten av anläggningen är mycket bättre som du märker den stora skillnaden på att byta upp en del. Byter du då den sämsta delen varje gång så går du ju rätt hela tiden.

Det är gigantiska skillnader. Men det är också gigantiska skillnader mellan maten på en lyxkrog och på en vanlig restaurang (båda är överlägsna McDonalds så klart). Men är den skillnaden värd 2000 kronor (eller vad det nu kan tänkas skilja) per portion?

Till detta kommer ju en skillnad i att den dyrare resturangen skall ha bättre servitörer(/riser), finare miljö, lugnare miljö. Dessutom är du som gäst mer inställd på "bra mat" vilket jag tror skärper sinnena ett par snäpp.

Inget fel i det - det är ju upplevelsen som räknas. :)

Ytterligare en intressant analogi med lyxkrogen är ju att tillrättningen ofta är upplagd på ett omsorgsfullt sätt och att måltiden till viss del äts med ögat. Om man blir glad av att titta på sin snygga och pansarvangsihopskruvade spelare när man lyssnar, så är det stor chans att man bättre tar till sig ljudet.

Om man blir glad av att titta på sin snygga och pansarvangsihopskruvade spelare när man lyssnar, så är det stor chans att man bättre tar till sig ljudet.

Jag är helt övertygad om att det förhåller sig så. Därför är ett "blindtest" en bra testform, men inte alls tillräckligt. Det är väl sällan som man sitter och blundar hela tiden och vägrar se på anläggningen. Jämför med bilar, du får inte mig att köpa en bra men ful bil.

En snygg kabel är en snygg kabel. En snygg anlägging som "känns" bra, låter bättre än en "flimsig".

Och eftersom man ser anläggningen i hemmiljö så är det estetiska viktigt för man upplever ljudet.

Ja man får helt enkelt ta och låna hem nån eller ett par cd-spelare för att göra en riktig bedömning, jämföra och testa verkar vara det enda rätta dock en aning tidskrävande.

Själv har jag heller inte så mycket emot att ta till mig nya sätt, tex. uppspelning via hårddisk men då endast om det är gjort på ett vettigt och genomtänkt sätt där det är en heltyst konstruktion med avskärmade delar samt ett snyggt tilltalande yttre. Givetvis missar man lite av charmen med att leta nån speciell skiva, titta i konvolutet och gå fram till spelaren för lägga den på plats men man kanske kan ha bägge ifall det finns ett behov för det.

Det svåra idag är att kunna låna hem en sån så att man kan jämföra ljudmässigt mot tex. en cd-spelare av bra kvalite´t. Då är det via nätet eller tidningar som gäller, vilket är svårbedömt.

/Daniel.

Kan det då låta så mycket bättre om jag lägger ytterligare 20.000 tänker jag då. Självklart låter det bättre om jag lägger det dubbla men går det att fixa den förbättringen med att ha en bra och jämn strömmatning, fina signalkablar och vibrationsdämpande fötter under spelaren?

Det finns nog inga allmängiltiga svar men jag skulle inte bli förvånad om det stämmer i många fall.

Det känns som att en del CD-spelare närmast inbjuder till tweakande.

Egentligen öppnar den här frågan upp en helt annan typ av recensioner än vi är vana vid. "Normala" recensioner tar en produkt och beskriver den. I BÄSTA fall får man en jämförelse med någon annan likvärdig produkt.

Istället skulle man kunna skriva recensioner med ögonen på en maximal ljudupplevelse. Det blir ungefär "recension för 100.000 kr", och hur man maximerar ljudet med det. Ska jag lägga mycket på CD eller högtalare? Tyvärr skulle väl ingen tillverkare gå med på att låna ut apparater till det.

Men något håller på att hända. Webbsidan 6 moons har en ny recensionsserie som man kallar "Music lovers series". Det är ett försök att lämna den traditionella Stereophilerecensionen där man beskriver diskant och mellanregister etc var för sig och istället mer går på det musikaliska helhetsintrycket. Därmed blir det nästan oundvikligt att diskutera hela systemet. Jag välkomnar det.

Om dyra CD-spelare: Jag har personlig erfarenhet av både dyra och billiga. Den dyraste har jag behållit, troligen för att det skulle skära i hjärtat att sälja den billigt. Sådan är jag. Som tur är kan jag leva med den också. Men i stort sett håller jag med Bebop, de största skillnaderna ligger ofta i strömförsörjningen. Jag skulle kanske lägga till att vissa dyra spelare har en bättre inbyggd vibrationsdämpning. Annars är det ett fantastiskt sätt att göra en "billig" spelare mycket bättre. Skaffa bra vibrationsdämpning, som Stillpoints eller något liknande.