Jump to content

Michell TecnoDec erfarenheter?

Klingan

Recommended Posts

Har funderingar kring kommande skivspelarinköp. Spelar idag på en Rega P2 och tänker använda mig av armen RB250 ett tag till. Det mest intressanta i kategorin pris kontra prestanda tycker jag är Michell TecnoDec. Tyvärr har jag inte lyssnat till verket så därför undrar jag om någon här som äger eller vet något om detta skivspelarverk?

Ingen som känner till eller lyssnat till spelaren?

Vad som också finns med på "listan" är verk från Clearaudio, kan tänka mig liknande karaktär som Michell och Nottingham Analogue som har en liten annan. Tyvärr har modellen Horizon SE från Nottingham slutat att tillverkas. Annars verkar det vara en mycket intressant spelare. Lite lurigt när man ska investera i en skivspelare då man tyvärr inte kan låna hem och lyssna och sedan har man en bit till butikerna.

Svårt! Jag har tyvärr inte kunnat lyssnat till TecnoDec men desto mer till GyroDec som jag tycker låter helt OK. Du får försöka ta dig en resa ner till Göteborg och lyssna på lite av dina alternativ hos Akkelis Audio som har en rad skivspelare för provlyssning. Finns det inte nån butik i Örebro med lite sortiment?

Har använt RB250 mycket och måste väl säja att du helst bör sälja hela din P2 med arm och alltihop (för annars så blir den svårsåld...) och så köper du en teknoarm eller liknande till din nya spelare. Nottinghamns "planka" lät ju rätt bra vad jag minns men kostar väl lite mer pengar också?

Mvh Lasse

Jag kollade lite på den där jag med, tycker att du bör köpa med Michells egen arm om valet faller på Michell.

Det finns ju flera spännande alternativ i denna prisklass, men man får helt enkelt vidga sina vyer, tyvärr även sin plånbok. För om du nu ska ta steget upp till riktigt prisvärda och utomordetligt bra spelare utan att blåsa ett allt för stort hål på kontot krävs en nogrann research från din sida, för du vill väl vara riktigt nöjd länge. I mitt fall föll valet på Kuzma StabiS/StogiS pga av referenser från personer jag sätter stor tilltro till samt nogran research av "gamla" tester i olika tidningar.

En av de jag tillfrågat har/hade möjlighet att köpa dubbelt så dyr spelare men valet föll trots detta på denna kombi av ljudmässiga skäl. Hursomhelst är framför allt jag jättenöjd med mitt val, jag är säker på att smaken är olika, så har man inte möjlighet att få lyssna på alla spelare måste man ju lita på referenser, du kan i allafall få lyssna på en uppriggad Kuzma hos mig i Norrköping om intresse finns, det är ju inte så långt från örebro.

P4030078.JPG

Också ett trevligt alternativ.

Ja, jag håller med Adagio här !

Även jag rekommenderar med glädje en Kuzma svarv ! :)

Själv spelar jag med en Kuzma Stabi S med Kuzmas Power Supply/Speed Control, på den sitter tonarmen Kuzma REF, där har jag hängt på en PU som jag är mycket nöjd med, en J.Allaerts MC 1 ECO.

Så klart är det en smak sak i vinylsvarvarnas djungel, men Kuzma är verkligen värt en prov lyssning i alla fall ! :)

//-- Tompa --

Kul att det kommer lite svar. Självklart ska jag införskaffa en bättre arm med tiden, men idags läget vill jag hitta ett verk först. Min nya Rega P2 kostade mig lika mycket som en ny RB250 arm. RB250 armen med en TecnoWeight och ny internkabel ska ha kvalitéer och kunna tävla med lite dyrare armar har jag läst. Sen tycker jag att det är roligare att ta lite i taget.

Vinylbesök i Norrköping låter trevligt. Är från Norrköping själv och är hemma ganska ofta så jag hör gärna av mig när det blir aktuellt.

Har inte hört/sett TecnoDec men äger en GyroDec sedan mitten av 80-talet. Då var det en väldigt bra spelare som jämfördes med det bästa. Numera vet jag inte hur den står sig i konkurrensen men den är fortfarande ett konstverk :). Använder en Syrinx PU3 arm som då rankades väldigt högt av TAS.