Jump to content

Varför så lite information i Hifi-annonser?

Vox

Recommended Posts

Varför är annonser från generalagenter/distributörer/återförsäljer etc. (i mina ögon) så dåliga med information om varorna de vill sälja?

Ofta är det endast några snygga bilder på varorna, men ingen beskrivande text och definitivt inget pris. Varför tar de/ni inte chansen att ge oss konsumenter mer information utan vi som konsumenter skall istället söka efter informationen.

En annons i t.ex. en tidning kostar väl inte mer för att det finns mer information i den?

Jag är övertygad om att samtliga inblande skulle spara tid (om det nu går att spara tid, men jag tror ni förstår vad jag menar) om det i annonsen framgick vad varan kostar. Jag som konsument behöver inte lägga ner tid på att leta efter priset eller ringa och "störa" leverantören ang en produkt som inte ens i är i närheten av min budget.

Visst är det så att det finns en lag/regel som "tvingar" butiksägaren att visa priset på varan de exponerar i skyltfönstret? Jag skulle gärna se att ni säljare gör likadant i era vanliga annonser.

För det kan väl inte vara så att prissättningen är olika beroende på vem som är spekulant?

Det beror nog på att det är så ont om marknadsförare och så gott om HiFi-entusiaster i bolagen som ska annonsera. Snygga annonser som inte ger speciellt mycket. Hela branschen har mycket att lära av till exempel H&M.

Vad erbjuder man?

Var kan jag köpa varan?

Vad kostar varan?

Det är de tre frågorna och inga andra som en annons ska ge besked om. Sen lockar en snygg, provokativ eller häftig annons blickarna till sig. Men att få konsumenter att köpa gör man genom att svara på de tre frågorna ovan.

Reklam är lite mer komplicerat än så. Många gånger görs t.ex. reklam för en hel produktfamilj eller en affär eller så, och då är det svårt att prissätta. Sen är det ju en hel del "branding", man vill skapa ett intresse för ett koncept, en butik eller ett företag osv. Prismärkt reklam ger gärna intrycket av Elgiganten och liknande, och jag tror inte någon av våra handlare vill förknippas med det.

De tre frågorna du nämner Perka, visst bör de besvaras men kanske inte i reklamsammanhang. Det jag mycket hellre skulle se är att det finns korrekta och koncisa prislistor på företagens hemsidor, så att om jag blir intresserad av någonting och vet vad företaget i fråga heter, kan jag själv ta reda på priser och andra fakta utan att leta runt halva internet...

De tre frågorna du nämner Perka, visst bör de besvaras men kanske inte i reklamsammanhang. Det jag mycket hellre skulle se är att det finns korrekta och koncisa prislistor på företagens hemsidor, så att om jag blir intresserad av någonting och vet vad företaget i fråga heter, kan jag själv ta reda på priser och andra fakta utan att leta runt halva internet...

Jag bara refererade till när Stefan Persson (H&M) var och gästade oss på Handels och sa att konstigare än så var det inte med H&M´s reklamkampanjer som ju uppmärksammas otroligt mycket inför varje jul.

De visar varan och berättar var du kan köpa den och vad den kostar. Men det är så klart H&M och deras verklighet gäller ju inte för så fina, exklusiva och avancerade produkter som HiFi.

Har du någon sett en annons för BMW där man inte anger priset? Även om det så gäller en 645 eller 745 så framgår priset klart och tydligt. Och då är ändå de annonserna egentligen till för att väcka ett allmänt intresse för BMW, inte nödvändigtvis att sälja de "slagskeppen".

Jag tror faktiskt att bilannonser måste skrivas ut med pris så jämförelsen är inte riktigt rättvis. När det gäller H&M så är väl priset en del i marknadsföringen och ett kraftigt säljargument, något som kanske inte alltid gäller cd-spelare för 100 lakan eller annan hifi....

När det gäller H&M så är väl priset en del i marknadsföringen och ett kraftigt säljargument, något som kanske inte alltid gäller cd-spelare för 100 lakan eller annan hifi....

Nej, många skulle nog bli avskräckta......minst sagt :D .

Jag tror du har helt rätt, bfjohansson!

Perka, titta på exklusiva produkter i allmänhet, även ute i världen.. Pris anges i stort sett aldrig. Klockor, kläder och mode, juveler, konst, möbler och antikviteter o.s.v. Angivna priser förknippas ofta tror jag med priskrig och budgetprodukter, som sagt H&M, Elgiganten, Onoff, Siba o.s.v. Inget fel i det, men det är en annan marknad och det måste man inse. Undermedvetet tror jag det funkar som så att ser vi ett pris i en annons så tror vi att det viktiga är priset, inte produkten. Precis som extrapriser och rea kan verka helt omvänt, d.v.s. "jaha, har kostat 10,000kr - nu 4,995! Det vill säga ingen köper den till riktpris för den är värd max 5000 = skräp.."

Det är väl den gamla devisen "om du måste fråga har du inte råd" som gäller, antar jag.

Vet man om att man har en produkt som ÄR prisvärd, så borde man givetvis inte heller ha några problem med att visa priset i sin marknadsföring.

Men så är det oftast INTE på den lite mer exclusiva marknaden, man riktar sig helt enkelt

till en kundkrets där priset inte har så stor betydelse. För dessa kunder är det oftast viktigare

att varan ÄR dyr och inköpt på "fina" gatan, än att man verkligen får valuta för pengarna.

Och när det gäller HIFI, så anser JAG att utrycket "du får vad du betalar för" absolut INTE

stämmer. Nej, hifi-marknaden är en riktig snårskog och det gör ju bara vår hobby roligare.

Man kan kombinera ihop välljud för relativt små summor, om man bara tar sig tid att testa

och jämföra ordentligt och inte utgår ifrån att den dyrare produkten alltid låter bäst.

Visst är det så, Otto. Frågan är bara vilken kundkrets man vill vända sig till? Vill man påvisa att man har en prisvärd produkt och vända sig till den priskänsliga marknaden, eller vill man åt den exklusiva kundkretsen?

Det är troligtvis en svår balansgång, även om de flesta säkert vill vara "exklusiva" och agerar därefter. :)

På forumen är det ju lite speciellt. Skriver man inte med sitt pris, kommer självklart frågan varpå tråden lyfts igen.

Jag tror absolut inte att många har det som grundargument utan snarare vill att produkten skall locka med sina egenskaper. Jag tror att vi är få idag som orkar bry oss om vi blir attackerade med "för mkt information". Alltså hålls informationen enkel, liten. Blir nån intresserad är det ju super att ta upp kontakten och diskutera vidare.

Man kan kombinera ihop välljud för relativt små summor, om man bara tar sig tid att testa

och jämföra ordentligt och inte utgår ifrån att den dyrare produkten alltid låter bäst.

Ja, och framförallt om man tar sig tid att verkligen försöka optimera den kombination man har valt.

Hög timpeng på det pysslandet... ;):mm:

Dyr HiFi är en livsstil. Det är mindre en fråga om harmonisk distortion, effektbandbredd och signal/brus-nivå, och mer upplevelse. Tanken är att vissa märken vänder sig till vissa köpare, på samma sätt som biltillverakre vänder sig till ett kundsegment. Gissa om 9-5 herrgårdsvagn satt långt inne hos SAAB, som ju gör sportbilar inte familjebilar.

Sedan förefaller det att delar som inte påverkar ljudet alls, som kablar, kontakter och annat marknadsförs ännu hårdare och ännu mer som livsstils- och känslomässiga produkter.