Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte visa er lite bilder som visar min anläggning mm.

Vi börjar med "utsikten" från lyssningsplatsen.

Frnlyssningsplats.jpg

Som ni ser är det gott om utrymme bakom högtalarna och det är något som mina PMC FB1+ trivs med. :)

Posted

Sedan några veckor tillbaka ser fjärrkontrollen ut så här.

AudiaFlightOne-Fjrr.jpg

Det är tung sak helt i metall som ligger skönt i handen.

Posted

I källaren har jag installerat en "specialsäkring" som endast matar anläggningen.

Hifi-skringII.jpg

Efter installationen upplever jag att musiken fick bättre skärpa. Ljudet fick skarpare konturer om ni förstår vad jag menar.

Posted

Skapligt avstånd till bakvägg :D Och jag blir alltid lika glad när jag ser välfyllda skivhyllor som fyller funktion både som mjukvarubibliotek och diffusorer. Jäkligt stiligt!!!

edit - Du har väldigt mycket som äter bas som soffor ett par meter till bakvägg.... får du någon kvar?

Posted
Sedan några veckor tillbaka ser fjärrkontrollen ut så här.

/.../

Det är tung sak helt i metall som ligger skönt i handen.

Så det är en italiensk förstärkare som tagit "tillflykt" hos dig ;)

Posted
Du har väldigt mycket som äter bas som soffor ett par meter till bakvägg.... får du någon kvar?

PMC FB1+ producerar bas så det räcker till. :)

Posted
Så det är en italiensk förstärkare som tagit "tillflykt" hos dig

Visst är det så. En italiensk skönhet har flyttat in.

AudiaFlightOne-Namn.jpg

I helfigur ser hon ut så här.

AudiaFlightOne-Helbild.jpg

Posted
är det blues brothers som ligger lite fint placerad på bordet där?

Ja, det är en specialutgåva som släpptes för några år sedan. Innehåller både originalfilmen och en längre version, Directors cut.

Jag vet inte hur många gånger jag sett den filmen sedan den hade premiär 1980, tror jag det var, med den är lika bra varje gång.

Posted
Mer bilder på steron nu!

Racket ser ut så här.

Rack.jpg

Skivspelare: Pro-Ject II Expression med Denon DL-160 + Pro-Ject Speed Box II ? Pro-Ject Phono Box II

Förstärkare: Audia Flight One

CD/SACD-spelare: Marantz SA-11S1

Tuner: Yamaha TX-340 (används av övriga familjen för att lyssna på hemska kommersiella radiokanaler när jag inte är hemma)

Posted
Ja, det är en specialutgåva som släpptes för några år sedan. Innehåller både originalfilmen och en längre version, Directors cut.

Jag vet inte hur många gånger jag sett den filmen sedan den hade premiär 1980, tror jag det var, med den är lika bra varje gång.

haha kan inte annat än att hålla med dig otroligt bra film!

du kör samma rack som jag verkar det som.. är det det dära asien gjorda racket så är det samma

Posted
är det det dära asien gjorda racket så är det samma

Troligen samma tillverkare då jag köpte mitt från China High End Hifi i Hongkong.

Posted
Troligen samma tillverkare då jag köpte mitt från China High End Hifi i Hongkong.

haha ja det lär det säkerligen vara, jag skaffade min via en som sålde den här i min hemstad.

Posted

Audia Flight One är en "liten" förstärkare på 26 kg.

Leveranser sker i en trälåda tillsammans med en strömkabel av mycket hög kvalitet. Sådant imponerar på mig.

Förstärkaren är en äkta "dual mono" där varje kanal har sin egen strömförsörjning inkl. trafo.

Byggkvaliteten är mycket hög och det känns som att inget är lämpnat åt slumpen.

Känsligheten kan ställas separat på varje ingång. Det går även att invertera signalen på varje ingång.

Tyvärr, som för många bra produkter, är marknadsföringen i Sverige under all kritik. Om den ens marknadsförs alls.

Här kan ni läsa lite mer om Audia Flight One och dess möjligheter.

Ljudmässigt är den mycket bra. Den verkar dock vara lite kräsen på högtalarkablage. Den gillade inte mina "ringledningar", men med CAT-5 (i väntan på kabelleverans) så har den blommat ut.

Ska bli mycket intressant att höra den med "riktigt" kablage.

Posted

Hej !

Trevliga bilder. :)

Hur skulle du vilja beskriva skillnaderna mellan Audian och din förra stärkare

Copland CTA-405 ?

Tack på förhand !

Posted
Hur skulle du vilja beskriva skillnaderna mellan Audian och din förra stärkare

Copland CTA-405 ?

Har lite svårt att jämföra dem med varandra då jag efter ombyggnaden/ommöbleringen inte använde CTA-405 så mycket innan jag bytte.

De skillnader jag upplever trots allt är att Audia Flight One på ett positivt sätt redovisar ett större avstånd mellan musikerna än vad Copland gjorde. Musiken blir tydligare och med ett större djupledsperspektiv.

Till min CTA-405 hade jag även hittat kablar som spelade bra tillsammans med övrig utrustning. Audia Flight får en så länge nöja sig med lite enkla grejer, men ett "gäng" kablar är på ingång.

Det enda jag saknar från CTA-405 är den mycket kompetenta phonoingången med rör.

Posted
Tyvärr, som för många bra produkter, är marknadsföringen i Sverige under all kritik. Om den ens marknadsförs alls.

Har lyssnat på ett Flight 100 inköpt i Danmark och det kändes välbyggt och rejält på ett italienskt sätt... :cool: :)

Fint med välfyllda hyllor i lyssningsavdelningen.

Posted
Ser ut som du måste ha långa högtalakablar eller?

Japp, 9-meters är beställda och anländer förhoppningsvis under nästa vecka.