Jump to content

Elite Audio

Engelholm Audio

Recommended Posts

I torsdags skulle Matts från SMT dyka upp och göra en första inställning av dom totalt 17 stycken V-4/V-6'orna i det innersta rummet. Även rum nr 2 skulle få sig en omgång och Patrik på Elite Audio skulle på lördagen kunna öppna dörrarna så att kunderna kan lyssna till musik via seriös anläggningar via seriösa rum.

Universum ville annat...

Trots ett maratonlopp avverkat i sprinter-tempo med att få klart rummet (eller iaf komma över anständighetsnivån) så skulle man alltså? falla på mållinjen?

Irriterande när man får besök från Danmark med bland annat en godsak som denna...

eliteaudio2.jpg

:mm:

Jag trodde man pensionerat Madrigal Audio Laboratories då Mark Levinson nu efter omorganisation sorterar direkt under Harman Specialty Group liksom Revel och Lexington (Proceed har upphört!) - och MAL inte längre har någon webbsida. Kul att se att ML och Revel fortfarande finns men jag tror nog att de kan få problem att komma tillbaka då de varit anonyma alldeles för länge och handlare i många länder har fått se sig om efter ett annat märke att fylla luckan.

- Skall bli kul att se fler bilder från affären :mm:

Mvh,

Eliot

I torsdags skulle Matts från SMT dyka upp och göra en första inställning av dom totalt 17 stycken V-4/V-6'orna i det innersta rummet. Även rum nr 2 skulle få sig en omgång och Patrik på Elite Audio skulle på lördagen kunna öppna dörrarna så att kunderna kan lyssna till musik via seriös anläggningar via seriösa rum.

Universum ville annat...

Ja universum ville annat. Matts kom aldrig fram på grund av sjukdom. Jag ringdes in med en förfrågan om att justera in basabsorbenterna - ljudet var enligt utsago rätt kasst basmässigt.

Patrik ville självklart inte stupa på mållinjen, erbjöd mig (generöst nog) natt på hotell om jag kom upp en dag tidigare... Min vecka hade varit allt annat än lugn, min fredagskväll var redan bokad plus att jag ville vara pigg under premiärdagen. Samtidigt ville jag ju inte att ett Level 3 rum skulle låta BRÖÖÖL i basen...

:(

Visst måste du mena Lexicon?

//rillo

Det var en Freudiansk felsägning

- Lexington (Ave) är känt inom vinylkretsar ;)

Patrik ville självklart inte stupa på mållinjen, erbjöd mig (generöst nog) natt på hotell om jag kom upp en dag tidigare... Min vecka hade varit allt annat än lugn, min fredagskväll var redan bokad plus att jag ville vara pigg under premiärdagen. Samtidigt ville jag ju inte att ett Level 3 rum skulle låta BRÖÖÖL i basen...

:(

Hur gick det - vi väntar spänt på upplösningen ;)

...och detta uppnåddes genom att justera v4/v6:orna ?

Yes Sir, V-6'or framtill.

Vad är det för gränser i diagrammet - 20Hz till 200Hz :?:

Yes Sir, 20 till 200 Hz.

Känns verkligen ojuste mot elektronik och högtalare med en skillnad på 35dB i rummets respons mellan 30 och 50Hz. Speciellt som det dippar se'n igen. Rena berg- o dalbanan.

:black:

Med justeringen hamnar vi nästan inom +- 2.5 dB mellan 20 till 130 Hz. :)

jag tror nog att de kan få problem att komma tillbaka då de varit anonyma alldeles för länge och handlare i många länder har fått se sig om efter ett annat märke att fylla luckan.

Mvh,

Eliot

Kan bara bekräfta vad Du säger, Eliot. Här i Montreal finns inte ML längre (annat än på en del hemsidor, men verkligheten är något annat). Dom som sålde bl a ML i Montreal har nu tröttnat och kör VTL, Naim, Parasound och Brinkman som huvudsakliga brands. De kommer troligen att lansera Gryphon som sitt stora Solid State märke. Hårdtestas för närvarande. Så här långt är dom lite osäkra om Gryphons ljud är på "rätt sida" om deras ideal. De imponerar dock mer än vad ML gör, säger dom.

Bebop

Kan bara bekräfta vad Du säger, Eliot. Här i Montreal finns inte ML längre (annat än på en del hemsidor, men verkligheten är något annat). Dom som sålde bl a ML i Montreal har nu tröttnat och kör VTL, Naim, Parasound och Brinkman som huvudsakliga brands. De kommer troligen att lansera Gryphon som sitt stora Solid State märke. Hårdtestas för närvarande. Så här långt är dom lite osäkra om Gryphons ljud är på "rätt sida" om deras ideal. De imponerar dock mer än vad ML gör, säger dom.

Bebop

Intressant reflektion! :)

Steensen's demo och hans inställning till musik och hifi gör att ML produkterna får en god chans att kunna ta plats på marknaden. Jag kunde inte djuplodande göra nån analys av kvaliten, men det bådar gott det jag hörde.

Intressant reflektion! :)

Steensen's demo och hans inställning till musik och hifi gör att ML produkterna får en god chans att kunna ta plats på marknaden. Jag kunde inte djuplodande göra nån analys av kvaliten, men det bådar gott det jag hörde.

Jag är helt övertygad om att ML fortfarande låter bra, men det krävs också support från tillverkare och distributör för att ett märke skall blomma ut, vilket inkluderar innovationer, nyheter och marknadsföring. Man förväntar sig också en prisbild som är konkurrenskraftig i förhållande till ljud samt leveransförmåga. Det är dessa områden ML har problem med här. Lägg till detta rykten och spekulationer :?: om märkets framtid efter finansbolaget KKR's intervension.

Bebop

Verkar som ML försöker hitta nya sätt att nå kunder och framförallt nya målgrupper. Tydligen har dom marknadsfört sej hårt genom utställningar i samband med Sir Paul Mcartney konserter. Tror att dom vill få Lexus köparn att pynta för en ordentlig hemma stereo oxå. Ser iof inget fel i att sprida kunskap om hur en stereo kan låta, men det är ju synd att det görs på bekostnad av alla handlare och kunder som byggt upp varumärket.

Jag är helt övertygad om att ML fortfarande låter bra, men det krävs också support från tillverkare och distributör för att ett märke skall blomma ut, vilket inkluderar innovationer, nyheter och marknadsföring. Man förväntar sig också en prisbild som är konkurrenskraftig i förhållande till ljud samt leveransförmåga. Det är dessa områden ML har problem med här. Lägg till detta rykten och spekulationer :?: om märkets framtid efter finansbolaget KKR's intervension.

Bebop

Framtiden får utvisa! :)

Jag arbetar inom Tarkett koncernen här i Nordamerika. Även vi har köpts upp av KKR (50 %) så jag fick snabb information om Harmanaffären.

KKR är mycket seriösa och professionella. Dom går igenom företag från ax till limpa. För en del kan det vara obekvämt eftersom dom säger "sanningar". Även hos oss, men i slutändan reser sig i de allra flesta fall ett nytt företag som rest sig ur askan. De har gjort ett 60 tal stora förvärv och deras förräntning efter försäljning ligger i genomsnitt på 2,8 gånger deras investering. Det är mervärden som skapats på drygt 5 år. En sådan avkastning är inte möjlig utan reella förändringar i företagens omvandling.

Jag är helt säker på att Harman koncernen kommer tillbaka i kraftfull stil. Om ML är med på resan eller inte är en annan sak. Om dom inte skapar medvärde på egen hand eller för övriga brands, så åker dom ut. Skulle det hända kan det bli tufft att hitta köpare eftersom det krävs mycket kapital att hålla igång ett sådant märke, både på marknaden och med produktutveckling. För den kapitalstarka finns det normalt betydligt intressantare investeringsobjekt. Jag tycker trenden går heller inte i den riktning ML är kända för. Dom kan ju också behålla varumärket och komma ut med något helt nytt för en bredare publik i en ny nisch.

Personligen är jag lite tveksam till ML's framtid med nuvarande sortiment och inriktning. Det är ju en hel del konkurrenter som tagit för sig i deras bortvaro, så det kan kosta mer än det smakar att försöka ta revansch. Förhoppningsvis har jag fel.

Bebop

• 6 months later...

MLoch Revellerna utgör en sjusärdeles match. Hörde dem i Malmö med upprepning hos Best Sound i Stockholm. Ett fönster vidöppet för musiken som Hifi+ uttryckte det i senaste nummret

Det vore synd om ML åkte av banan med den anrika historien som märket haft under åren. Samtidigt så har konkurrensen hårdnat vilket är positivt för kunderna, man kan inte leva hur länge som helst på gamla meriter.

Närmaste framtiden får utvisa om man är mogen att ta matchen och höja sig en nivå till. Revell har klarat tricket onekligen!

Calm