Jump to content

Lyssningar jag minns

calm

Recommended Posts

Tänkte ta upp en tråd om vad du som hängiven audiofil minns om lyssningstillfällen som på något sätt berört dig så att du kommer ihåg dem. I stort och smått. Begränsningen av urval utan inbördes rangordning för att inte föra ämnet att för långt. Vad har du särskilt kommit ihåg av lyssningar och varför?

Här kommer mitt urval i kronologiskt ordning.

1. Efter ett långt uppehåll i mitt lyssnande pga studier och familjebildning återkom jag till min gamla hobby någon gång i slutet av 80-talet och fick då klart för mig hur utvecklingen hade framskridit under mitt ca 5-åriga uppehåll. System: Totem Model 1 med en uppsättning av Naimprodukter. Fullständigt tagen av hur en sådan liten låda kunde låta så vackert och så mycket.

2. Första gången jag hörde Magnepan uppkopplade till ett Moonsystem. Tyngdlösheten och den holografiska känslan att vara mitt bland musikerna.

3. Vinyl: Reference 3A högtalare med Nordic Concepts Signature tillsammans med en rörkombination som jag tror var Synthesis. Total musikalitet.

4. Krell Evolution med Wilson Maxx. Den totala renheten med muskelkraft utöver det vanliga. Den fysiska känslan av musik.

5. ARC CD 7, ASR Emitter II och Nola Grand Reference IV. 1. Att bara vara mitt i musiken utan att känna något ansträngt eller konstlat. Det totala flytet.

6. ARC CD 3, ASR Emitter II och Sonus Faber Stradivari. Det förmodligen bästa system som besökt mitt hem om en för bara en helg. Andaktsfullt!

7. MBL Reference elektronik med MBL 101. En fullständigt ny upplevelse av närvaro och ljudbild. Något alldeles nytt och annorlunda.

8. Mitt nuvarande system: ARC CD 7, ASR Emitter II och Sonus Faber Amati Homage Anniversario. Högtalarkompromissen som blev ett fulländat system med musikupplevelser varje dag! Outtröttligt levererande!

Skulle kunna fylla på med annat men skulle förmodligen urvattna uppräkningen. Ser att högtalarna spelar stor roll i mitt urval utan att det varit avsikten. Förmodar att det styr mina val i stor utsträckning och varit avgörande för detta.

Hur ser dina val ut?

Calm

Frågan är om man t.ex. tio år senare skulle få samma passionerade upplevelse över samma system i samma rum... :?: Jag har mina milstolpar och den som har satt djupast spår är fortfarande när Kharma "Coast to Coast" dök upp på Sound Advice i Miami tillsammans med Lamm Industries och tjogtals av Shaktistenar i bagaget... :) Hade aldrig hört något liknande och frågan är om jag har gjort det ännu... :?: Förmodligen är svaret ja, men oförglömligt var det likväl.

Vilken kul idé! :)

Då ska vi se, jag försöker ta det i kronologisk ordning också.. Jag håller mig till Sverige, det blir för mycket annars. På köpet får ni en liten hifi-historik då mina minnen är mest kopplade till de tillfällen då jag skaffat nåt nytt.

1. Första gången jag hörde CD, en anläggning från Sony, tiden var 1984.. Helt chockad, och här föddes mitt ljudintresse. Detta blev mitt första system sedermera, som jag levde med under 80-talet.

2. 1989, då insåg jag att det faktiskt fanns prylar som var väldigt mycket bättre än det jag hade.. Jag hörde då H/K's Citationserie (21 + 24) på ett par Missionhögtalare. Jag blev helt golvad, och det slutade med nämnda 21 + 24, en CD-spelare från H/K (HD7600II) - allt inkopplat på nån studiomonitor a'la 70-tal.. Men jag var helt förälskad. ;)

3. 1992, flyttade till Stockholm och fann ganska snart par nya högtalare, Jamo Concerto VII. Förbättringen från 70-talarna var sanslös, jag var i sjunde himlen. Just här smakade jag nog på välljud för första gången.

4. 2000, hörde Krell för första gången och var helt såld.. Köpte KAV-300i och KAV-250CD och sålde H/K-prylarna..

5. 2000, skaffade Dynaudio Contour 3.3 för att ersätta Jamosarna.. Ojoj, nu hände det saker! Om man skulle ha ett foto på mig att bevara för framtiden skulle det nog vara när jag får hem dem och sitter i fåtöljen och diggar Astral Projection (israelisk psytrance) på volym 9 av 10. ;) Jag har inte tillfrisknat än.

6. 2001, då kom Musical Fidelity's Nu-Vistaserie, och första gången jag hörde CD-spelaren kändes det som att musiken hade växt flera nummer.. Jag hade aldrig hört ett sådant lugn, en sån "svart" återgivning förut, för att inte tala om detaljerna... Förstärkaren i samma serie hängde med av bara farten.

7. darTZeel-lansering i Sverige hos Audio Concept, med Verity Fidelio.. Jisses vad det var bra, den dagen glömmer jag inte i första taget. Min första smak av absolut high-end! (ljudmässigt, inte prismässigt..)

8. I höstas började jag modda och uppgradera min hörlursrigg, och slutresultatet med alla kablar och grejor på plats (se separat tråd) .. Det känns som igår. Då var jag riktigt nöjd. :)

9. Arken 2006: Peak Consult 'Zoltan' med Vitus och PAD.. Det var himmelskt stundtals.. Sonus Faber och Accuphase hos Timbre, avkopplande och helt i min smak.. Premiär för MBL med hela Noble Line-serien, den golvade mig totalt trots ett alldeles för litet rum.

10. Acapella Violon, CAT, Jadis och Simon Yorke hemma hos Eliot, och Harry Belafonte på ensidig 45rpm-vinyl.. Det var läskigt.

11. Quad 2805 med Mcintosh-elektronik och lugn skön pianomusik.. Sällsynt bra. Nu förstod jag helt plötsligt vad alla har hävdat i alla år..

12. Boulder 1000-serien på MBL 116. Precis när Boulder hade anlänt satte jag mig ner en timme och diggade.. Det var väldigt speciellt, förvånade mig mycket och gav mig ganska många dumma idéer som jag inte lyckats tygla än. ;) MBL-elektroniken på samma högtalare delar denna upplevelse då det var vid samma tillfälle jag lyckades sätta fingret på hur MBL faktiskt låter.

13. Mitt nya system och hörlursrigg. Mer info kommer under hösten.

Sådär, tror jag fick med det mesta.. :)

Frågan är om man t.ex. tio år senare skulle få samma passionerade upplevelse över samma system i samma rum... :?: Jag har mina milstolpar och den som har satt djupast spår är fortfarande när Kharma "Coast to Coast" dök upp på Sound Advice i Miami tillsammans med Lamm Industries och tjogtals av Shaktistenar i bagaget... :) Hade aldrig hört något liknande och frågan är om jag har gjort det ännu... :?: Förmodligen är svaret ja, men oförglömligt var det likväl.

Nej jag tror det är som den första förälskelsen med tjejen man träffade i tonåren. Första gången är alltid bäst! Men känslan känner man igen när man möter den igen eller hur? Tror att det är detsamma med musikupplevelser oavsett om det är live eller hifi. Konstigt nog kan man återkalla minnet i refernsbiblioteket. Eller hur?

Kul Peo att du tände på min idé!

Var är ni andra?

Calm

Det mest omtumlande var nog på tidigt 70-tal när jag lyssnade på B&O tangentialspelare 4000 tror jag den hette och ett par Carlsson högtalare, som såg ut som OA52, men kan ha varit en föregångare. Förstärkaren har jag inget minne av men troligen var det en B&O.

Det var första gången jag hörde tredimentionalitet och det skakade min verklighetsuppfattning. Jag var helt överrumplad av att ha en "osynlig" orkester i rummet. Jag minns exakt var jag var, vilken tid på dagen, vad jag gjorde, vem som var i rummet. Allt bränndes in i minnet. Efter det var jag fast. Jag började köpa dyra grejer (på den tiden), men jag fick aldrig till den tredimentionella effekten som med carlsson. Inte förrän långt senare.

Det som etsat sig fast mest i mitt minne är min absolut första anläggning.

På pojkrummet fanns en tråkig kassetbandspelare av ovidkommande märke.

Däremot så ägde min morbror en anläggning som det dregglades väldigt mycket över.

Återkommer strax till vad.

Vad skall en 12 åring göra för att kunna köpa något som man verkligen vill ha och är utan pengar?

Man erbjuder sin arbetskraft under ett helt sommarlov, lönen var den hett eftertraktade stereon.

Måla hus och staket, hugga ved och lägga stenplattor i trädgården var vad min sommar bestod av 1982.

Lönen blev en tuner med beteckningen ST-310,

förstärkare med beteckningen PM-310, en skivsnurrare som jag inte kommer ihåg beteckningen på men

märket är det samma på alla nämligen Marantz och

till sist ett par Sonab högtalare.

Gissa hur min nuna såg ut när allt var på plats och gav ifrån sig ljud i mitt rum.

Helt riktigt, jag var en glad liten skit som rockade loss med Elvis på skivtallriken. :)

Mitt första riktiga minne som var omtummlade var under -70 talet, fått min första lgh i Vasastan Sthlm, sparade pengar, kunde äntligen köpa en reciver, Fergusson med sjutportar, i paketet ingick oxå några högtalare av för mig okänt fabrikat, tyckte det lät ok, tills jag av en tillfällighet fick koppla på ett par Olle Mirch högtalare..herre min skapare vilken skillnad i ljud, skivorna lät helt nya..

Eftersom de flesta som replikerat tagit sitt första egna system, så skall jag också bidra med mitt första riktigt egna. Hade naturligtvis långt tidigare lånat in familjens radio med grammofon på rummet. Så jag var redan tänd på musik och något eget.

Som 13-14 åring jobbade jag ett jullov hos en klasskompis pappa med att kuvertera ett jätteutskick. Fick förhållandevis bra betalt för det räckte till att köpa en 2x2 watts Philips rörförstärkare. Till den kopplade jag familjens HMW-skivspelare. Köpte en högtalarsats på Clas Olsson som jag monterade in i en basreflexlåda som jag byggde efter en ritning i dåtidens hifiorgan Radio & Television. Snacka om stolthet när jag bjöd in hela familjen till lyssning. Stereo för första gången och dessutom Stones där jag kunde peka ut var instrumenten låg i ljudbilden. Sen tror jag inte ljudet blev så avancerat, men ändå det var mitt eget system och en riktig ljudupplevelse!

Calm

Det jag så här på rak arm kommer på är när jag 1980 (?) första gången hörde Magnepan´s stora Tympani skärmar drivna med dubbla Adyton slusteg. Den övriga elektroniken, tror jag, bestod av Spatial försteg ("Spatten") och en Systemdek skivspelare. På den gamla goda tiden hade inte exotiska kablar översvämmat marknaden så högtalarkablarna var de enkla Lucas som Thore Wallenstrand sålde. (Jag minns också att Thore sålde en annan dyrare kabel, som kan ha hetat Cobra, vilken man absolut inte fick trampa på då det uppstod kortslutning :D) . Hursomhelst kommer jag ihåg det här ljudet som något mycket speciellt - den snärtiga och kraftfulla basen samt den enorma ljudbild Tympani hade har jag varken förr eller senare, oavsett system, hört. Detta kanske visar hur minnet förskönar vissa saker då annars HiFi utvecklingen skulle gått bakåt de senaste 25 åren, och så är det väl trots allt inte.

Jag minns mycket väl den spänningen med fjärilar i magen, när jag fick ta över fars gubbens anläggning, 1969 tror jag det var :) . (Harre jäv… vad tiden går :o ) Det var en svart Luxor stärkare byggd i trä, en Tandberg tuner, en Philips kassett bandare, en B&O vinylsvarv samt ett par Grundig högtalare, högtalare som jag senare bytte till ett hembygge, om jag inte minns fel så köpte jag ett högtalare kit på en firma som hette Josty-Kit i Malmö, det lät mycket bra tyckte jag då !! :):app::mm::)

Jag kommer tyvärr inte ihåg respektive modell namn/nummer. :(

Men jag lyssnade och lyssnade, , jag och några kompisar var fruktansvärt fascinerade, jag hade ju inte så många skivor än, så vi plöjde igenom fars gubbens Dean Martin, James Last, Frank Sinatra, osv, var inte ifrån mitt rum mer än för skolgång, kommer ihåg min mors bekymrade blick när jag bara var ute om för att äta. Bland det sista hon sa till mig i livet var, ska du alltid hålla på med dina spela musik grejor, jag svarade att det blir nog bland det sista jag lägger av med ! :)

Och så har det varit sedan 69, skivor och hifi uppgraderingar har präglat mitt hobby liv, och gör så fortfarande !! :cool: :cool:

//-- Tompa --

Största kicken är fortfarande min första "riktiga" anläggning som jag köpte i

augusti 1976 lagom till att jag skulle börja gymnasiet.

Jobbade ca 6 veckor på farsan jobb den sommaren och sparade nästan allt.

Fick också ett litet penga-bidrag av far och mor - födelsedagspresenten det året.

Anläggningen var:

Skivspelare Pioneer - kommer inte ihåg modellen.

Förstärkaren var en Pioneer SA 7300 (står i min källare tror jag).

Högtalarna var ett par AR 4 - lät riktigt bra

Detta köptes i en butik i Götgatsbacken ungefär där Reference audio ligger (kan ha varit den).

Kommer till och med ihåg vilken skiva jag spelade först-Dark side of the moon- de hade spelat den i butiken

så jag slank in på skivgrossisten på folkungagatan och köpte den på hemvägen.

Så här såg stärkaren ut:

Pioneer_SA_7300.jpg

/Torbjörn

Min största lyssningshändelse är ingen längre berättelse men ändå:

Nummer 3: En Krellhistoria uppkopplat mot wilsontalare

Nummer 2: Accuphaseelektronic uppkopplat mot ett par hiskeligt stora Cabasser, hu va´bra det lät.

Nummer 1: Hemma hos Eliot nu i sommar, faktiskt det finaste jag hört.

Annars finns det gott om medlemmar som jag också haft fina stunder hos men det är dessa tre jag i skrivande stund minns! :)

Anläggningen som totalt sett levererade mest musik för min del är en uppsättning från ca 1988. Systemet bestod av Magnepan MG 2.5, Luxmann Cl360/MQ360, Thorens TD 520 med SME 3012 och Ortofon MC 30 Super mk2.

Detta var uppställt i en takvåning med ohyggligt mycket vinklar och vrår. Jag hade hört systemet tidigare i ett mer normalt rum och det var bra där med, men. Ägaren till anläggningen ringer en dag och meddelar att flyttningen är klar och något högljutt avkräver mig ett löfte om att omedelbart infinna mig på plats. Iväg till Hisingen och ner i soffan och det blev nytt rekord i haksläpp för min del. På den tiden var det Apogee och Krell som gällde för mig och det lät ju sådär. Systemet på Hisingen spelade musik med vibrerande innerlighet, närvaro och tydlighet i hela registret. En fullträff. Sökandet fortsatte.

Mången anläggning har hörts sen dess och få har kunnat leverera vad jag är ute efter, det finns kanske tre undantag.

Alltså, på snart 30 år har jag inte ofta hört god musikåtergivning, är kraven för högt ställda kanske? Det finns en del kriterier som måste uppfyllas för mig, tonansatserna i behållning, artikulation och frasering som finns på skivorna måste vara tydlig, systemet måste andas, och leva. Hellre upp front ljud än laid back. Är inte helt nöjd med min egen anläggning ännu, men snart så, det är lite kvar att testa under dom förhoppningsvis 30 åren jag har kvar.

Mvh

Om detta skulle jag kunna skriva en bok.

1. Min första upplevelser av stereo var en uppenbarelse i sig. Köpte en Philips plastgrammofon kring 1965 för 110:- (med vändbar safirnål för LP/EP resp 78or). Soptippen var fulla av gamla ångradio där jag plockade upp 2 lika ex och kopplade en till höger och en till vänster. Rör och monoslutsteg och monoförsteg. Instrument från höger, sång till vänster (eller tvärtom).

2. Andra uppenbarelsen delar jag med Kent. En Ferguson receiver med JVC AL-1 spelare och Mirsch högtalare.

3. Carlsson 116, AR's olika modeller samt Spendor BC1. Till slut kom jag över ett par Spendor som jag fortfarande har angenäma minnen från.

4. Nakamichi kassetdäck.

5. Kenwood Tuners KA-917

6. Amerikanska GAS förstärkeri. Köpte aldrig någon, men drömmen fanns länge.

7. Ortofon MC-20 på 70-talet.

Efter detta har jag inte blivit direkt imponerad längre. Inte på samma sätt som då. Hör fortfarande bra och bättre än det jag har, men har idag en mer balanserad inställning till det hela. Har provat en del "drömmar" i hemmiljö, men idag krävs det lite mer för att slå ut det jag redan har. Det estetiska tar idag mer och mer plats i den mån jag drömmer.

Bebop

Om detta skulle jag kunna skriva en bok.

1. Min första upplevelser av stereo var en uppenbarelse i sig. Köpte en Philips plastgrammofon kring 1965 för 110:- (med vändbar safirnål för LP/EP resp 78or). Soptippen var fulla av gamla ångradio där jag plockade upp 2 lika ex och kopplade en till höger och en till vänster. Rör och monoslutsteg och monoförsteg. Instrument från höger, sång till vänster (eller tvärtom).

2. Andra uppenbarelsen delar jag med Kent. En Ferguson receiver med JVC AL-1 spelare och Mirsch högtalare.

3. Carlsson 116, AR's olika modeller samt Spendor BC1. Till slut kom jag över ett par Spendor som jag fortfarande har angenäma minnen från.

4. Nakamichi kassetdäck.

5. Kenwood Tuners KA-917

6. Amerikanska GAS förstärkeri. Köpte aldrig någon, men drömmen fanns länge.

7. Ortofon MC-20 på 70-talet.

Efter detta har jag inte blivit direkt imponerad längre. Inte på samma sätt som då. Hör fortfarande bra och bättre än det jag har, men har idag en mer balanserad inställning till det hela. Har provat en del "drömmar" i hemmiljö, men idag krävs det lite mer för att slå ut det jag redan har. Det estetiska tar idag mer och mer plats i den mån jag drömmer.

Bebop

Man är väl lite mer kräsen nu än när det var nytt med HiFi. Precis som jag skrev tidigare blir inte heller jag lika imponerad av high-end ljud nu som jag blev i början då jag bland annat hörde dessa Tympani skärmar. Lånade för övrigt hem ett par OA116 men förstog inte deras storhet då runt 78. Även jag suktade efter GAS Ampzilla, Infinity´s stora pjäser från slutet av 70-talet, mm, men skulle nog inte bli lika imponerad om jag hörde dessa idag ;) .

Mitten på 70-talet hos TV-handlaren i Farsta Centrum. Sonabgrejor bestående av OA-14, R4000-2 och skivspelaren 85s. På skivtallriken Pink Floyd " Wish you were here ". Köpte grejorna och därmed ett intresse för resten av livet.

Bebop

Tyvärr delar jag Bebop inställning...Saknar det man kunde uppleva på -70 o -80 talet, blev knockat av en ljudupplevelse, hade våta drömmar om utrustning "som jag bara ville ha" men som alldrig föll in av olika anledningar, mest av ekonomiska.

Numera tycker jag i stort sätt som Bebop..

Men vem vet.......

Har berättat om det förut tror jag...

Första gången; hos Glotta i Stockholm 1980 (kanske -81) Mark Levinson's HQD-system, med Mark Levinsson-elektronik och en Goldmundsvarv.. Jag hade med mej några av mina (för tiden) favoritplattor (vinyl) och den bestående tanken var hur jag skulle orka åka hem till mitt gamla lencosystem från 60-talet..

Andra gången; var när jag hörde AudioTronics Megatrend system i Visby cirkus 1990... Det kunde verkligen blåsa håret av en! Jag minns inte ens vad det var för elektronik (Förmodligen Marantz?) men men grandkassan i Sjostakovitj 11:e symfoni kändes som om det var på riktigt!

sedan dess har man ju hört en massa godis, men inget har varit lika övervälvande... :D

/ptr

Får stämma in i 70 tals nostalgin och Magnepan högtalaren. Hörde en demo i Uppsala -77 där ett trumpet sola upplevdes som om musikern stod i butiken livs levande. Kan fortfarande få gåshud när jag tänker på detta ögonblick

Nätr man läser de reaktioner som dessa högtalre får hos AC nu exakt 30 år senare ,känns det lite som cirkeln är sluten och att SMT har dragit sitt strå till stacken för att förhöja upplevelsen av tids -och fasriktiga högtalarkonstruktioner

Matts

Hmmm...

Jag väljer att presentera mina lyssningar - i den ordning som de mest påverkat att jag är där jag är idag. Således inte kronologiskt presenterat.

1) Allra viktigast är den aha-upplevelse jag fick när min frus kompis hade raggat upp ett par fräscha Carlsson OA5K - byggsatsvarianten av OA5 typ 1 - på loppisen på Hötorget en varm augustisöndag 2003. Väl hemma kopplade jag upp dem tillsammans med radion i min kasserade JVC-receiver från det tidiga 80-talet. Ljudet som den kombinationen presterade slog vår Bose-hembiovariant från 2000 med hästlängder. Det var i detta ögonblick nuvarande hifiintressevåg startade.

2) Lite senare 2003 - jag hade börjat leta moderna högtalare till den Denon DM31 CD-receiverkombo som inhandlats. Jag kom till HiFi-Art och hörde Totem model 1 signauter för första gången! Det var ett oinspelat par som var kopplade till en Magnum Dynalab-receiver. Det som "spelades" var sjörapporten kl 15.50 med efterföljande fyranyheter. Men oj vilket ljud! Model 1 låg över budget men jag ordnade provlyssningar med de något lägre prissatta Totem-stativarna. Och på den vägen är det alltjämt.

3) Egentligen ingen lyssning utan en tittning. Tillfället när jag insåg kablarnas betydelse för helheten. 2002 och familjen bytte videobandspelar. Råkade koppla in den medskickade kabeln och tyckte bilden blev oskarp och grådaskig. Bytte sedan till Hama-kabeln som vi hade haft till den gamla video. Vips blev bilden skarp och färgrik igen.

4) Mitten på 80-talet. Vi var hembjudna till en jobbarkommpis på lite festligheter. Hennes man spelade gärna musik och högtalarna var av betong! Dessutom fanns det en massa andra detaljer som att mattorna låg som de låg till exempel. Han berättade om alla omsorger om detaljerna kring varför rummet såg ut som det gjorde. Det var vid det tillfälle jag fick upp öronen för vad som går att åstadkomma med ljudet i ett hem när man lägger lite omsorg på detaljerna; att det inte enbart är priset på burkarna som har betydelse. Oj vad bra det lät, även om grejorna inte var gratis...

Till sist en lyssningsupplevelse som är viktig trots att det var bland det värsta jag hört. Den fick upp mina öron för att jag själv måste avgöra vad som passar mig.

5) Senvintern 2004. Kollade in ett paket med CD-spelare, förstärkare och högtalare som en av Stockholms mer välrenommerade HiFi-butiker saluförde. Och oj vad illa det lät! En halv minut fick vara nog. Nu fick jag i och för sig möjlighet att köpa andra högtalare som jag tyckte bättre om till samma paketrabatt. Det blev ändå ingen affär denna gång. Vi hade inte bestämt oss för hur vi skulle ha det med stereo kontra hembio och detta var inte någon uppenbar lösning.

:) /Jörgen G

Upgrading headphones and equipment never impressed me, but these did:

1. Nordost Valhalla interconnect

2. Nordost Valhalla power cord for source

3. Nordost Valhalla power cord for amp

4. PS Audio MultiWaveII MWave4 for amp

5. Solid-tech vibration isolation

6. Nordost Valhalla power cord for power conditioners

7. Nordost Solar Wind for K1000 earspeakers

8. Nordost Valkyrja for K1000 earspeakers

9. Modifying Nordost Valhalla interconnect

10. Modifying Nordost Valhalla power cords

11. ERS Paper

12. Magix levitation feet

13. More ERS Paper

14. More Magix levitation feet

15. Putting Feet of Silence and wooden board under Magix levitation feet

16. Putting books on top of equipment

Jag minns speciellt när jag 1992 (tror jag att det var) var hemma hos en kompis som hade en anläggning med Linn LP12, Linn LK1 (för så hette väl försteget?), ett slutsteg av Distech och ett par enorma transmission line högtalare av tyskt fabrikat (ett fabrikat som såldes på AH Ljudteknik i Lund, men som jag idag inte kommer ihåg vad det heter; kan någon hjälpa mig???). Dynamik, fullregister, musikalitet... Allt fanns där. Att komma hem till en enkel Technics-svarv, en JVC-förstarkare och ett par JWS-högtalare var inte roligt. Jag var smittad!

Två lyssningar dyker upp direkt:

Mitt första besök hemma hos Time var minst sagt omtumlande och vände fullständigt upp och ner på alla begrepp...

208_0870.jpg

En helt annan värld av dynamik än jag stött på tidigare och en klar vändpunkt i mina hifiäventyr.

Den andra blir Björn Wimans system med elektronik från Krell och Wilson Maxx II. Mycket snyggt!

Två helt olika system med helt olika kvaliteter. :)

Besökte för nära nog 17 år sedan Görans HiFi i Växjö med lite King Crimson på vinyl och CD. Upplevde hur fruktansvärt stor skillnad det var mellan de olika medierna (och fattar inte att MP3 har fått så stort utrymme :?: ).

Satt och lyssna på en av världens bästa grupper som snurrade på en Teac CD-spelare med "lös" DA-omvandlare, förstärkt i en Linx Nebula (tror jag). Och så högtalarna ... frågade vad det var för STORA as som stod framför mig. Nej, det är inte de som spelar - det är de där små!!!! Acoustic Energy AE1. Jag var helt tagen av det stora ljudet ur dessa smådjävlar.

Hej!

Början av -90 talet var häftigt, i HiFi avseende ialla fall. Första gången jag såg "ljuset" var i Karlstad hos Tommy på SunSound (vi lyser frid över SunSound´s minne)

Han hade kopplat ihop en Electrocompaniet stärkare med Denon 3560 cd, + separat dac, med en Rockport skivspelare,

(andades genom ett :o aggregat) och Respons Grand högtalare. Kablage var MIT Shotgun. På tallriken snurrade

Flim & the BB´s och Jennifer Warnes med "Bird on a wire"

Holy cow!

/Janne

Mitt första minne är från 5-6 årsåldern. Alltså nån gång i början av 60-talet, ett par år innan vår första stereo.

Brorsan hade fått tag på ett par monohörlurar, som såg ut som en telefonlur utan mikrofon.

Vi satt och diggade i varsin lur tills morsan ropade på brorsan varvid jag tog även hans lur och satte den till andra örat. :o :o :o

Ett annat minne är när jag hörde Rogers LS3/5A drivna av GAS Ampzilla i en butik i Borlänge.

Upplevdes naturstridigt på den tiden (1970-tal)

Mark Levinson's HQD-system är oxå att system man kommer ihåg.

Nästa minne är ett possitivt och ett "tja" från samma ställe.

Brorsan och jag var på lyssningsturne till bl.a Hi-Fi Consult där det stog ett par Dynaudio Contour 1.3 stod uppslängda på ett par stativ för att spelas in.

Dom var drivna av Advantidge-elektronik med en jazz-platta på och spelade bara så skönt att vi blev sittande hela plattan igenom. :app:

Sedan gick vi in i "värstingrummet" med ML spelare/försteg, Krell slutsteg, högtalarkablar som var dyrare än hela anläggningen i andra rummet

och ett par högtalare jag nu glömt vad det var. Och det lät....tja..... mer av allt men totalt oengagerade, vi gick snart ut därifrån med erfarenheten

att matchning är mycket mer betydelsefullt än fet prislapp.

På senare tid är det första lyssningen på Von Schweikert VR4SR på Ultimate i Vimmerby.

Dom var så nya att Jörgen inte hunnit placera in dom ordentligt utan bara inställda i rummet.

Det var kärlek vid första öronkastet (lät inte alls lika bra nästa lyssning enl mina öron).