Jump to content

Engelholms audio

Kent_n

Recommended Posts

Hej Engelholms Audio !

Jag vet att du tillverkar högtalare, och uppfattningen jag har fått verkar det vara högkvalitativa produkter..

Men jag o kanske många med mig känner inte till så där jätte mkt om dig, dina högtalare, tankar o drivkraft, vilken som var din tanke en gång i tiden när du började ?

Jag skulle uppskatta mkt om du ville delge oss lite av detta samt om du kunnde presentera din högtalare o framtidsplaner.

MVH Kent_n

• 3 weeks later...

Jag väntar, och jag är övertygad att det är fler än jag...

Kan du inte oxå berätta lite grann varför det blev Högtalare och HiFi, vad fick dig att sattsa på just det ?

Kan bli intressant att höra....

Engelholm: har fått påpekande att mitt tilltag kan upplevas tvingande...Om så är fallet ber jag om ursäkt, inget tvång på något sätt...

• 2 months later...

Vi startar lite försiktigt med historik...

Hifi - om jag får kalla det för det - började för mig tidigt. Mitt första projekt var i högstadiet och grunden till det projektet var att pappas bilhögtalare gick sönder, ni vet såna där av papper med en tratt i mitten. Anyhow, bara ena gick sönder varför andra hamnade i mina händer. Musikintresset vid denna tid var synth! :) Det lever delvis kvar i form av Kraftverk och kanske några andra nostalgi-trippar tillbaka musikaliskt med Front 242, Page, S.P.O.C.K med flera andra, ja till och med Cat Rapes Dog!

Tillbaka till bilhögtalarelementet! :blush En låda behövdes och för detta tjänsgjorde en BigPack glassburk (av PVC). Som drivning tjänsgjorde en walkman freestyle som alltså fick driva en hel högtalare själv! Att det bara höll.

Detta gav mig lite musik mellan lektionerna när jag väl var vid mitt "skåp".

Ett hopp frammåt i tiden...

Och vi hamnar hos Dennis Brunby i Mörbylånga, där Dennis började sin karriäs i sin fars tv/radio-butik "Tv Lasses". Dennis hade främst hand om bilstereo och hifidelen och hade dessutom ett eget lyssningsrum.

Det första som jag imponerades av var bilstereo - typiskt för ölänningar, tror jag. Hursomhelst var min bilstereo inte dyrare än bilen och basprestandan var dessutom i paritet med resten. Det normala på Öland var det omvända och jag vet om två personer som lyckades (!) spränga trummhinnan mer än en gång. Det var tufft att växa upp på Öland...

Det var under denna bilstereoperiod som smaken för välljud började uppstå. Detta tillsammans med vissa synth-gruppers rätt goda smak att vara måna om inspelningarna (om man nu kan kalla elektronisk musik för inspelad).

...Nån gång hos Dennis (jag hängde där rätt mycket) hade han inte tid med mig direkt, utan satte mig i hifirummet och sa "Lyssna här, det är nått annat än bilstereon!".

Uppställt stod Densen DM10 med en Micromega Stage X spelare och jag tror det var PAD kablage rakt igenom. Högtalarna var Sonus Faber electa Amator (mk I).

Min haka gjorde det berömda släppet neråt och jag bara gapade...

Dennis flyttade in till lokal i Kalmar och vid något tillfäller - samtidigt som jag hade ett sommarjobb - såg jag återigen ett par Sonus Faber Electa Amator...trodde jag! :)

Jag fick reda på att detta var minstingen hos SF för 8 kkr och modellen hette Consertino.

Jag var såld, högtalarna var köpta och nu började en farlig resa frammåt...

Vart var vi nu då...

Nästa lilla berättelse blir omkring uppgraderingen och ett visst mått av hybris! :)

Ah - just det - där ja! :blush

Åren trillade på och detta skedde under 90-talet. Sommarjobb gav ju den där obehagskänslan som "pengar på kontot" ger ;) och självklart satte uppgraderingsjävulen klorna även i mig.

Högtalar- och signalkablar testades och dom märken och modeller jag mins än idag är Transparent (hej sladd), Kimber, MIT och självklart både Clue Cable's och Supra! Mest impade MIT och Transparent och dessa utgjorde grunden vad gäller kablar. På den tiden mins jag inte något prat om strömkablar - jag tror det kom senare.

Nybörjar-systemet bestod av...

Rotel 971 integrerad förstärkare och en sedan långt tidigare inhandlad Philips cdspelare med den så för stunden livsviktiga alfa/numeriska displaye'n! :)

Högtalarna var Sonus Faber's minstingar Consertino på iron-stand.

Allt placerat i ett ganska kvadratiskt rum med rätt hårda vägger. Det hela lät bra och jag tror att rummet gav högtalarna ungefär det stöd som dom behövde.

Kablarnas turordningen mins jag inte så jag låter det vara osagt. Dock vet jag att jag låna hem Transparent högtalarkablar för ca 12' och mins mitt stora flin än idag.

Förresten! När mina SF Consertino levererades blev det en halv sorg för tråkigt nog hade dom levererat två högerhögtalare (eller om det var två vänster?). Detta togs självklart upp och rättades lika självklart av Mr Leif på AN. Vid något senare demotillfälle pratade jag direkt med Leif som bedyrade att detta var första gången detta hänt! Kul att vara unik, tänkte jag...

Samma stora flin fick jag förresten när jag redan då laborerade med istopstäcken upphängda på väggarna. :blush Det skall börjas i tid...

Uppgraderingen börjar...

Dennis hade Holfi hemma samt pratade om en "ny" modell från SF: Minima Amator.

Detta matchades ihop och Holfi's Xara tillsammans med...ehm - va det Integra 8'n jag hade tro? :shy::black: Mins inte exakt, men i och med denna kombination, en ny matchande stereobänk (även den i valnöt) såg det otroligt läckert ut och lät - enligt dåtidens preferenser - riktigt riktigt bra!

:)

Hybris är ett annat ord för övermod, som ofta beror på en överdriven självuppskattning. Hybris var i antikens Grekland benämningen på en människas vilja att likna gudarna, vilket var en stor synd (och ofrånkomligen straffade sig å det gruvligaste).

...enligt susning.nu

Där satt jag med en rätt välavstämd anläggning i ett rätt okej rum och plötsligt började tankarna föra iväg.

Men det är ju bara ett Seas 4 tums element...

Men det verkar ju vara nån typ av Dynaudio-diskant...

1'a ordningensfilter är ju inte så svårt att göra...

Det finns ju program som räknar ut hur stor baslådan skall vara...

Dennis flyttade in till lokal i Kalmar och vid något tillfäller - samtidigt som jag hade ett sommarjobb - såg jag återigen ett par Sonus Faber Electa Amator...trodde jag! :)

Jag har också fått uppleva några hififilosofiska samtal med Dennis Brunby ute på den berömda bryggan alldeles utanför butiken. Vita måsar, vågskvalp, Östersjösol och sommarledighet ända bort till horisonten... :mm: :cool:

Det blev mycket Sonus faber.

Jag har också fått uppleva några hififilosofiska samtal med Dennis Brunby ute på den berömda bryggan alldeles utanför butiken. Vita måsar, vågskvalp, Östersjösol och sommarledighet ända bort till horisonten... :mm: :cool:

Det blev mycket Sonus faber.

Ja Dennis är bra men jag avundas honom inte i situationen med hifibutik i en relativt liten stad som Kalmar. Dennis fick mig f.ö. att lyssna på Steve Earle's akustiska skiva, om nån vet vilken jag syftar på?

• 3 weeks later...
Ja Dennis är bra men jag avundas honom inte i situationen med hifibutik i en relativt liten stad som Kalmar. Dennis fick mig f.ö. att lyssna på Steve Earle's akustiska skiva, om nån vet vilken jag syftar på?

Mycket nostalgi här! Jag var också hos Dennis under hans period på Öland.

Det var föresten jag som fick upp ögonen på Dennis för Steve Earls : "Train a comin"

vid en demo av Sonus Faber Electa Amator tillsammans med Audio Research elektronik,

vilken slutade med att jag köpte mitt första par av nämnda högtalare. :D

Mycket nostalgi här! Jag var också hos Dennis under hans period på Öland.

Det var föresten jag som fick upp ögonen på Dennis för Steve Earls : "Train a comin"

vid en demo av Sonus Faber Electa Amator tillsammans med Audio Research elektronik,

vilken slutade med att jag köpte mitt första par av nämnda högtalare. :D

Precis den Steve Earle-skivan menade jag för några inlägg sedan! :) Kul att flera bär på erfarenheter baserat på samma artist och skiva!

Precis den Steve Earle-skivan menade jag för några inlägg sedan! :) Kul att flera bär på erfarenheter baserat på samma artist och skiva!

Ja, den håller faktiskt än idag. Av mig ansedd som Steve Earls bästa.

Kommer ihåg reaktionen på de som var på demon när den härliga

versionen av Rivers of Babylon klingade ut genom Electa Amator paret.

Vad var nu detta för någonting?!

Alla "kastade" sig över mig för att få ta del av konvolutet.

Rek. köp även idag. (utgiven 95)

• 1 month later...

Trevligt trådinitiativ som startar bra och kan bli väldigt matnyttigt. Är bara kul om herr Engelholm vill dela med sig av bakgrunden till sin högtalartillverkning. Vi är nog många som själva drömmer om att aktivt bidra till hifins mångfald men av olika anledningar aldrig kommer till skott. Ser gärna lite inflikningar om vilka parametrar du värdesätter vid framtagning av nya produkter.

OBS! Detta är bara en stor tumme upp för att stimulera till fortsättning, allt har som bekant sin tid.

OT:

Alternativ översättning av hybris <-> Fel uppfattning om individens plats i världsordningen;)

Mvh Erik N

Trevligt trådinitiativ som startar bra och kan bli väldigt matnyttigt. Är bara kul om herr Engelholm vill dela med sig av bakgrunden till sin högtalartillverkning. Vi är nog många som själva drömmer om att aktivt bidra till hifins mångfald men av olika anledningar aldrig kommer till skott. Ser gärna lite inflikningar om vilka parametrar du värdesätter vid framtagning av nya produkter.

OBS! Detta är bara en stor tumme upp för att stimulera till fortsättning, allt har som bekant sin tid.

OT:

Alternativ översättning av hybris <-> Fel uppfattning om individens plats i världsordningen;)

Mvh Erik N

Tack Erik! Din OT beskrivning av hybris käns såhär i efterhand klockren för hur det var när jag spottade i nävarna och tänkte "Hur svårt kan det va?" (med idag tydliga Melodi-vibbar).