Jump to content

I rättvisans namn

Kent_n

Recommended Posts

Hej.

Jag drog igång tråden om Bo Bengtsson högtalare, med vad jag själv anser lyckat resultat.

I rättvisans namn, ställer jag en öppen fråga, skall vi ibjuda in andra SVENSKA högtalartillverkare för att även dom skall kunna utföra en presentation ?

Jag menar nu inte reklamtrådar, utan just presentation av sitt sortiment o.dyl

Kommentera gärna !

Jag kanske är helt fel ute ? Eller finns det intresse ?

Guest asimov66

Jag tycker att deta verkar vara en god idé.

Men företagspresentationer eller berättelse om sitt företag kanske skulle ske i ett subforum så det blir lätt att finna för alla och så det ej uppfattas som reklam.

OM det kommer hade jag blivit glad.

Men företagspresentationer eller berättelse om sitt företag kanske skulle ske i ett subforum så det blir lätt att finna för alla och så det ej uppfattas som reklam.

Flå´t en lätt förvirrad man i sina bästa år, men vad är ett "subforum" ?

asimov:

du måste skoja?

Du upplever ingen reklam på detta forum nu? Vi är några som reagerat men utan respons.

Kent_n: Vad menar du med begreppet "svensk"? Jag kan tycka att Bo Bengtssons högtalare är svenska. De byggdes väl ihop i Sverige även om kabinetten är från Kina?

Kan man kalla en helkinesisk produkt - inköpt av svensk firma - för "svensk"?

Tror att vi är några producenter verksamma i sverige som inte skulle gilla den utspädningen av begreppet :)

mvh

Guest asimov66

Sladd: jag skojar inte.

Det är skillnad mellan att presentera sin produkt ur ett tekniskt och historiskt perspektiv "så här gör vi här på detta företaget" eller och pusha för det stenhårt "titta på mig jag är bäst".

Skillnaden är väl uppenbar, iallafall för mig.

Jag vill ständigt lära mig nya saker.

Om det innebär att det kan uppfattas fel, då får det vara så.

Om vi har tur så kanske all denna smygreklam (jo jag ser den, den bara ökar och ökar) som förekommer blir begränsad om man får en öppen del att presentera sin produkt.

Även jag reagerar på smygreklam men detta kan ju även ses som en ventil där tankar kring produkten fritt kan argumenteras utan att bli reklam per definition.

Definitionen Svensk är problematisk rent generellt. Men Kents idé är iallafall ett första steg, eller som han skriver det "en fråga" (syftet med frågor är att höra efter vad de andra tycker och svaret bör vid tidpunkten av frågan ej vara spikat i sten då är det en retorisk fråga). Frågan rör ej globaliseringen i marknadsprocesser även om detta också är kul.

Frågan är väl också lämplig och ställa om det endast är högtalartillverkare eller om hifiprodukter också skall få vara med.

Jag tror personligen att man kan börja med svenska produkter och sedan kanske bygga på den med nordiska produkter?

Guest asimov66

Sorry Kent: subforum är enligt mig som nu det finns "hifi, musik, bildforum".

Inom det kan man lägga olika trådar som Företag X, nästa tråd Företag Y.

För att lättare kunna navigera.

Det är en intressant fråga, vad är svensk och vad är det inte. Måste det vara hel producerat i Sverige, varje del, eller räcker det att slutmontera? Primare kan vi ta som exempel, svenskt eller ej? Byggs i Asien, slutmonteras i Sverige, svenskt eller inte? Hegel, byggs i Asien,. Slutmonteras i Norge, norskt eller ej? Exemplen är många.

Vidgar man begreppet bland högtalarna så bör ju även DLS, QLN, XTZ passa in bland Svenska högtalare.

Reklamfrågan är också intressant. Jag uppfattar att på Euphonia får läsaren till stor del själv avgöra vad han upplever som reklam, utifrån den som skrivit inlägget, vilka kopplingar som kan finnas och innehållet i inlägget. Reklam finns i mängder, öppet och dolt och som läsare får man själv censurera. Bara att skriva i alla trådar med sitt ”nick” är nog att betrakta som reklam. Man inpräntar sitt namn bland läsarna. I och med detta inlägg fick tex jag, Akkelis Audio, synas och detta registrerades säkert i bakhuvudet hos några läsare.

asimov:

du måste skoja?

Du upplever ingen reklam på detta forum nu? Vi är några som reagerat men utan respons.

mvh

Jag vill inte på något sätt kritisera detta utmärkta forum men många trådar har väl ibland en tendens att bli lite väl mycket av "klubben för inbördes beundran" ;)

Tanken med tråden är intressant, men då måste det klart och tydligt definieras vad som menas med svenskt.

Räcker det att företaget är registrerat i Sverige eller skall all tillverkning etc, inkl. skruv och mutter, ske i Sverige?

Sedan finns de ju även tillverkare av Tex. Högtalare med flera modeller på programmet där vissa tillverkas helt och hållet i Sverige

Medans några av modellerna (ofta de billigare) tillverkas i Tex. Kina.

Hur blir det då?

Finns det någon högtalare som är helt tillverkade i Sverige? Från högtalarterminaler fram till och med elementen?

(Kunde inte komma på någon :blush )

Vid sidan av Bosse Bengtssons Band, finns det någon riktigt elementtillverkning kvar i sverige. Lever fortfarande Sinusfabriken? (ser att Bosse Hansson säljer sinuselement via sin sajt.. men tillverkas dom fortfarande?)

/ptr

Yes! Bosse var hemma hos mig för ca två veckor sedan och visade upp sina nya element som bygger på en del nya uppfinningar vad gäller "spidern" men också magnetsystemet.

:)

Idag är det väl helt omöjligt att göra en helsvensk högtalare! Bara delningsfilter blir ju ett stort problem!

Angående den reklam som oundvikligen blir när man nämner ett visst märke eller visar en viss produkt på bild. Så länge tillverkaren/försäljaren har sin tagg underst som förklarar var och vem man jobbar för är jag nöjd.

Måste oxå säga att det varit en fröjd att få ta del av Bo Bengtsson´s hifi-historia. Och hoppas att fler har tid och lust att dela med sej av upplevelser från andra sidan "köpdisken" i hifi-världen. Väger man det habegär en sådan tråd skapar och den kunskap och inblick som vinns tror jag att både kund och handlare kan se sej som vinnare.

Vi skall inte göra frågan svårare än vad som behövs..

Med Svensk avser jag att företaget är registrerati Sverige, en del har montering utomlans o andra i Sverige. Men det är Svenskt enligt mig.

Är företaget registrerat utomlans är det alltså inte Svenskt även om montering sker i Sverige.

Det kan väl vara en enkel regel..

det är upp till tillverkaren, vill han eller hon hänvisa till sin hemsida..ok

Men det blir trevligare o mer intressant om tillverkaren själv visar bilder, berättar om den eller dom olika produkterna, samt att eventuella frågor är enklare att besvara.

Jag är fullt medveten om att många tillverkare brinner för just sina produkter med all rätt, men vill inte att det blir rena reklamtrådar, utan mer information om vad som fick tillverkaren att tillverka just den modellen eller vad som föranledde att en uppgradering skedde..Hoppas ni förstår vad jag menar..

Annars är risk att det kan bli rappakalja av alltihopa, och för det finns det säkert andra hifi saijter som passar bättre. det skulle vara synd för jag tror att det kan bli riktigt intressant o roligt, samt att man kan lära sig ett o annat-

Åter till frågan, första inlägget sidan 1.

Det intressanta med BB tråden är/var de tankar, idéer, forskning och historia som Bo Bengtsson kunde förmedla. M.a.o. mer om mannen bakom högtalaren än själva produkten. Mera sånt. :)

Just det tycker jag var guld, tanken är väl kanske lite så med min förfrågan här oxå, samt att tillverkaren själv får presentera sin produkter utöver ovannämda..

asimov:

Kan man kalla en helkinesisk produkt - inköpt av svensk firma - för "svensk"?

mvh

Det är väl en inportör ?

Jag citerar mig själv ..

I rättvisans namn, ställer jag en öppen fråga, skall vi ibjuda in andra SVENSKA högtalartillverkare för att även dom skall kunna utföra en presentation

Starta ett subforum där svenska tillverkare får chansen om de nu vill att presentera sina alster. Jag tycker inte det bara behöver innebära högtalare, elektroniken och även kablar är av intresse. Tre subforum borde väll räcka

- Högtalare

- Elektronik

- Sladdar

Om sedan någon uppfattar det som reklam eller inte är valfritt, man behöver inte gå in på den delen av forumet. Sedan behövs det givetvis en moderator som håller koll så det inte spårar ur och det blir en oseriös del av forumet.

Jag tycker det är en bra tanke.