Jump to content

Den moderna jazzens utveckling


calm

Recommended Posts

Här kommer en finstämd och lite mellankolisk platta med Paul Motian trummor, Bill Frisell gitarr och Joe Levano tenorsax. Kompositionerna är gjorda av Paul Motian och liknar mest en lågmäld musikkonversation mellan tre utmärkta musiker.

Titel; I Have The Room Above Her från 2005 på ECM

E1902g.jpg

Det här är naturligtvis ett måste för den som gillar dessa musiker, men också för den som gillar denna typ av sättningar. Eftersom det i första hand är Paul Motians platta så blir det lite fokusering på hans lågmälda lite drömska spel. Personligen kan jag tycka att avsaknandet av bas och piano gör att utspelen blir för tillbakadragna och musikerna blir lite för återhållsamma. Men detta är en personlig reflextion.

Kanske inte en platta för den som vill introduceras i modern jazz men något för finsmakaren, likt en ruta mörk choklad av högsta kvalitet med ypperliga ingredienser.

Bra inspelning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar som om du calm och jag har samma musik smak. Det var vi som satt tillsammans i soffan hos Robert och lyssnade på Everest. Jag hade med mig bl.a en skiva med Michel Legrand och du hade en med Charlie Haden som jag genast skaffade till min lilla samling. :) Jag har ibland funderat på om man skull skaffa ett abonnemang hos ECM baraför att den mästa musiken som kommer därifrån är bra. Även om jag nu har lite svårt för Jan Garbarek´s sopransax.

Link to comment
Share on other sites

Føleger opp denne interessante tråden, som tilfeldigvis? har begynt å dreie seg mye om ECM utgivelser, og som mange årig ECM kjøper og tillhenger legger jeg på enda en gammel favoritt.

426349.jpg

Peter Erskine "You never know"....

Enda en nydelig trio skive med Palle Danielsson (bs) og John Taylor (p) og Peter Erskine (ds).

En nydelig skive der mye dreier rundt John Taylor´s piano, en meget behagelig og mysig skive som anbefales sterkt, om man liker de litt lugne trio settingene...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Med hänsyn till rubriken på denna tråd, dvs den moderna jazzens utveckling som enligt den ursprungliga artikeln som jag läste menade att den moderna jazzen i stor utsträckning utvecklats utanför USA och i Europa, så finns två stora bolag som ger ut europeisk jazz, det ena är ECM det andra bolaget är ACT. Vid sidan av dessa finns naturligtvis mindre aktörer och tillochmed privata utgivningar. I Sverige pga distributionen och butiksförsäljning av jazz försämrats blir det svårare att hitta bra musik. För svensk musik finns http://www.mic.stim.se/CDA/CDs.nsf/wwwpage...es?OpenDocument eller www.Swedish Music shop.

Här kan man hitta bra svensk musik, även smal sådan.

Det finns naturligtvis intressant utveckling av framför allt triojazz i Japan, vilket vore intressant att studera. Någon som vet något om denna?

Calm

Link to comment
Share on other sites

ECM, kommer man ikke forbi om man snakker moderne jazz......

mvh

Nej det går naturligtvis inte att unvika ECM om man vill fördjupa sig i den moderna jazzen. Grundaren Manfred Eicher har under decennium försett oss med god jazz och har nog varit en förutsättning för att lyfta fram jazzen som en i högsta grad levande musikform. Deras utgivningar brukar också hålla tekniskt och ljudmässigt hög kvalitet. Deras artiststall omfattar egentligen alla stora namn, men som också återkommer i nya kombinationer, vilket gör deras skivproduktion extra spännande.

Ett sätt att närma sig en artists utgivningar och lite "prova på CD", är deras Rarum, Selected Recordings. En sorts "Best of" men till skillnad mot vad skivbolagen generellt brukar ställa samman av hits, så är det artisten själv som gör urvalet.

Min senaste avlyssning gäller trumpetaren Tomasz Stanko, som har varit uppe på tapeten i denna tråd tidigare. Här får vi följa hans musikaliska resa från 1975 till 1998.

E8017g.jpg

Här finns verk från t.ex albumen Balladyna, Leosia, Litania och The Green Hill. Han beskriver sin egen musikaliska utveckling från "from chaos to order, from fury to lyricism" och det är väl en bra beskrivning av detta album som sammanfattar hans tidiga år.

Bra metod om man vill spinna vidare i spåren som representerar tidigare släppta album.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i en annen tråd her følger man opp denne super trioen, ingen store overraskelser, sannsynligvis, men meget musikalsk, er på vei :app: .....

Er visst veldig i KJ landskapet for tiden, mannen er jo en moderne legende....

1551224.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Sprang på denna platta igår hos Audioconcept.

Musikerna är de som har spelat tillsammans med Tomasz Stanko nämligen Marcin Wasilewski piano, Slawomir Kurkiewicz bas och Michal Miskiewicz trummor.

Här som fristående trio i deras debutalbum för ECM från 2005. Som trio är de stora i Polen, vilket jag kan förstå.

E1891g.jpg

En otroligt bra platta för den som gillar lyriskt och melankoliskt pianospel tillsammans med skickligt slagverk och bas. Bra inspelningskvalitet!

Definitivt stark köprekommendation.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Calm, gratulerar till god smak. TRIO är en makalöst bra, ja just trio!

Det finns ytterligare en "polsk" trio med Leszek Mozdzer:piano

Lars Danielsson:bas och Zohar Fresco : slagverk

som inte går av för hackor! :cool:

Finns på polska bolaget

Outside Music.

Link to comment
Share on other sites

En otroligt bra platta för den som gillar lyriskt och melankoliskt pianospel tillsammans med skickligt slagverk och bas. Bra inspelningskvalitet!

Kan man likna dem vid Tord Gustavsen Trio kanske? Verkar intressant hur som helst. :)

Link to comment
Share on other sites

Calm, gratulerar till god smak. TRIO är en makalöst bra, ja just trio!

Det finns ytterligare en "polsk" trio med Leszek Mozdzer:piano

Lars Danielsson:bas och Zohar Fresco : slagverk

som inte går av för hackor! :cool:

Finns på polska bolaget

Outside Music.

Den sista plattan som lär heta "Time" och har jag letat efter den men inte hittat. Var fann du ditt ex? Tacksam för tips då jag hört den på några spår och tyckte den verkade mycket intressant.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Calm, så här ligger det till : "Time" utgiven 2005, "Between us and the light" 2006 (dubbel platina i Polen)

"Live" 2007 cd + dvd.

Samtliga med kanonljud! Dessutom en mycket fin dvd från två live framträdande.

Kolla med Jörgen (Ultimate, Vimmerby) där jag fick tag i mina, om han har fler, eller kan skaffa.

Lycka till!

Kraudio

Link to comment
Share on other sites

Calm, så här ligger det till : "Time" utgiven 2005, "Between us and the light" 2006 (dubbel platina i Polen)

"Live" 2007 cd + dvd.

Samtliga med kanonljud! Dessutom en mycket fin dvd från två live framträdande.

Kolla med Jörgen (Ultimate, Vimmerby) där jag fick tag i mina, om han har fler, eller kan skaffa.

Lycka till!

Kraudio

Skulle gärna vilja ha alla tre, men tyvärr verkar Ultimate ha sin mailbox full vilket innebär att det inte går att komma fram med mail.

Så om Jörgen läser detta skulle jag gärna vilja att du skickar ett PM om det är möjligt att beställa. Har sökt på mina kända sidor utan att få napp.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite svensk triojazz av gott märke.

Jakob Karlzons trio med Jakob på piano, Mattias Svensson bas och Peter Danemo trummor. Utgiven på Dragon och inspelad i Köpenhamn på Sun Studio 2 och 3:e maj 1995.

878339.jpg

En härlig platta med bra och lite annorlunda rytmer. Inspelningen är också bra som målar upp en ljudbild med ljus och rymd, ibland nästan holografisk 3-D känsla.

Detta var hans debutplatta som bandledare och det finns ytterligare några senare utgåvor som bör undersökas.

Kan varmt rekommenderas!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Henger ved enda en ECM skive, jeg var så heldig å overvære denne konserten for noen år siden, og det var helt enkelt magisk :app: .....

Denne settingen klarer virkelig å skape spennede arrangement og stemninger, mer mot det moderne igjen.

431915.jpg

Markus Stockhausen (tp.fh)/Arild Andersen(b)/Patrice Héral(ds/pc)/Terje Rypdal(g)

"KARTÀ"

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En moderne jazz gitarist som på denne skiva beveger seg mer tilbake til klassisk trio format, meget vellykket synes jeg og blandt hans bedre de siste årene...

1603913.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

En moderne jazz gitarist som på denne skiva beveger seg mer tilbake til klassisk trio format, meget vellykket synes jeg og blandt hans bedre de siste årene...

mvh

Jag håller med dig. Gick igenom mina album med Pat och räknade faktistkt in hela 42 stycken. Det finns också några pirater där ute, men jag köper bara oficiella utgåvor. Bland dessa finns faktiskt bara 6 rena trio-inspelningar (inklusive den nya Day Trip).

Den första var lika med Pat's första inspelning. Det är en klassiker som jag anser hör hemma i varje jazzsamling på motsvarande sätt som Miles "Kind of Blue", Brubecks "Time Out", Cannonballs "Something Else" och ett antal till. Dels är musiken fantastisk, ljudet är i bästa ECM-klass. Det mest revolutionerande med denna platta är faktiskt inte Pat utan snarare Jaco Pastorius som gjorde första presentation för en större publik med denna platta. (Hans stora kom samma år (1975) med Weather Report's "Black Market" och framför allt på "Heavy Weather".

Köp "Bright Size Life" om ni gillar triojazz, Pat Metheny och makalöst basspel à la Jaco.

BrightSizeLife.jpg

Sedan dröjde det faktistk fram till 1984 innan någon ny trioplatta från Pat släpptes. Denna gång tillsammans med Charlie Haden på bas och Billy Higgins på trummor. Titeln är "Rejoicing". Både Haden och Higgins hade spelat tillsammans med Ornette Coleman, en av Pat's stora idoler, så för Pat var det här en drömtrio. Musiken är helt askustisk och mycket behaglig. Det är mer fråga om klanger och stämningar än "vanlig" trio jazz. Även detta är en ECM-platta med deras typiska ljudsignum.

Rejoicing.jpg

6 år senare kom nästa trioutgivning. Nu hade han ett par andra favoriter med. Bak trummorna Roy Haynes och Dave Holland på bas. Vid denna tid, 1990, hade han också lämnat ECM-stallet och gått över till Warner (Geffen). Plattan heter "Question & Answers". Det är den trio-platta som mest påminner om den senaste "Day Trip", så om den faller dig i smaken så är det riskfritt att köpa "Q&A".

QuestionandAnswers.jpg

det kommer mer ...

Link to comment
Share on other sites

Forts Pat Metheny:

Nu dröjer det 9 år till nästa inspelning som heter "Trio 99 -> 00". Här möter Metheny med sitt mer typiska softa och erhört melodiösa spel med ett nätt fint komp bakom trummorna, som hanteras av Bill Stewart och Larry Grenadier på ståbas. (Både Larry och Pat upptäcktes och lanserades av Gary Burton). Skivmärket är Warner Bros. Mycket bra platta.

Trio9900.jpg

Redan året efter kom turnéversionen av "Trio 99 ->00" som helt logiskt heter "Trio Live". Ett dubbelalbum, också det på Warner. Det jag skrivit om den förra kan också sägas om denna.

TrioLive.jpg

Det är inte svårt att härleda till Pat's förebild Jim Hall. En del tycker måhända det är lite för soft och för lite hårdsväng. Men jag har svårt att tro att musiken kan förarga någon. Pat Metheny och Jim Hall på gitarr är för mig som Bill Evans på piano. Melodiöst, klanger med ett litet nätt sväng.

Link to comment
Share on other sites

j06040xbvry.jpg

Fick denna 3 CD platta som är en samling remastrade spår från Patricia Barbers tidigare inspelningar 1994-2002. Några enstaka spår som tidigare inte varit publicerade.

Rock-songs, Standards och Original materials finns på var sin cd.

Genomgående är inspelningskvaliteten utomordentligt bra och jag kan varmt rekommendera dessa CD.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Forts Pat Metheny:

Nu dröjer det 9 år till nästa inspelning som heter "Trio 99 -> 00". Här möter Metheny med sitt mer typiska softa och erhört melodiösa spel med ett nätt fint komp bakom trummorna, som hanteras av Bill Stewart och Larry Grenadier på ståbas. (Både Larry och Pat upptäcktes och lanserades av Gary Burton). Skivmärket är Warner Bros. Mycket bra platta.

Trio9900.jpg

Redan året efter kom turnéversionen av "Trio 99 ->00" som helt logiskt heter "Trio Live". Ett dubbelalbum, också det på Warner. Det jag skrivit om den förra kan också sägas om denna.

TrioLive.jpg

Det är inte svårt att härleda till Pat's förebild Jim Hall. En del tycker måhända det är lite för soft och för lite hårdsväng. Men jag har svårt att tro att musiken kan förarga någon. Pat Metheny och Jim Hall på gitarr är för mig som Bill Evans på piano. Melodiöst, klanger med ett litet nätt sväng.

Trio->live skiven har man fått i hus og var flittig spillt for noen år siden (kanskje på tiden å blåse av støvet) og liker du Metheny/Hall så tar jeg det for gitt at duo skiven Jim Hall & Pat Metheny (telarc jazz) er i hus ;) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

j06040xbvry.jpg

Fick denna 3 CD platta som är en samling remastrade spår från Patricia Barbers tidigare inspelningar 1994-2002. Några enstaka spår som tidigare inte varit publicerade.

Rock-songs, Standards och Original materials finns på var sin cd.

Genomgående är inspelningskvaliteten utomordentligt bra och jag kan varmt rekommendera dessa CD.

Calm

Nydelige skiver som nevnt ett annet sted, holder med i anbefalingen....

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Den sista plattan som lär heta "Time" och har jag letat efter den men inte hittat. Var fann du ditt ex? Tacksam för tips då jag hört den på några spår och tyckte den verkade mycket intressant.

Calm

Envisa rykten säger att herr Nilsson har lite nytt av intresse :)

(Ultimate, Vimmerby)

Skynda fynda...........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Envisa rykten säger att herr Nilsson har lite nytt av intresse :)

(Ultimate, Vimmerby)

Skynda fynda...........

Time dök upp i brevlådan i ett kuvert från Vimmerby igår. Skön triosättning med otroligt bra spel inte minst från Lars Danielsson. Hans komposition Asta i tre olika versioner.Kul och skön musik!

Tyvärr verkar dessa polska skivor svåra att få tag i och jag väntar ännu fler med denna trio.

Calm

PS Pats M. senaste platta gillar jag skarpt, men tänkte återkomma med några svenska gitarrister av klass i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Åter på banan efter en 7 veckors reparation av min hemdator och som ännu efter leverans inte fungerar 100%-igt. Make till usel service kan jag inte finna någon annan stans. Märket som förmedlar denna totala brist på servicekänsla har två initialer, därmed lämnar jag detta i backspegeln. Fördelen med denna ofrivilliga paus är att jag kunnat både tweaka systemet och lyssna till ovanligt mycket musik.

Återkommer till svenska gitarrister som gjort intryck och börjar med en som visserligen inte i just detta sammanhang representerar modern jazz, men som med sin tolkning ändå tar den gamle Coltrane in i en modern musikdräkt. Skivan jag lyssnat på är denna:

tmccd027.jpg

Max Schultz tolkar Coltrane på sitt speciella och avslappnande sätt. En skiva för sköna stunder eller lite riv på hög volym om man vill. Två egna kompositioner finns också med när han tillsammans med Bobo Stenson piano, Daniel Berglund bas och Magnus Öström trummor ger sig i kast med att tolka Coltrane som jag tycker han lyckats mycket bra med. Spiral från Giant Step till exempel i en spännande och skön tappning.

Max har ett långt förfluet med gitarrspel från 10-års åldern och framåt. Han spelade med det legendariska bandet Mynta som leddes av basisten Christian Paulin. Han spelade också med Håkan Broström under 90-talet som och spelade också med Herbie Hancock som resulterade i att han var med på en platta med honom 2001. I hans otaliga spelningar som studiomusiker har han kompat musiker som Rebecka Törnquist, Victoria Tolstoy, Nisse Landgren och spelat med Esbjörn Svensson.

cd-southmaxico-small-1.jpg

Hans näst sista album från 2006 är annorlunda i mer groovy stil, men också denna är mycket bra och relaxande ock skönspelad.

Årekommer med mera.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ytterligare några plattor med den eminente gitarristen Max Schultz.

1408199.jpg

På Caprice från 1993. Nu med Joakim Milder ts, Chrisian Spering bas och Anders Kjellberg dr och Anders Persson på piano.

En trevlig skiva med mer akustisk gitarr och bra sax och pianospel.

2006 kom också skivan Eternety som jag tyvärr inte hittat någon bild på, men med samma sättning som den tidigare plattan men nu med Magnus Gran på trummor.

Även denna med mycket akustiskt gitarrspel.

Genomgående tycker jag att dessa skivor har en hög musikalisk och inspelningsmässig kvalitet. Så för den som gillar jazzgitarr så kan jag lämna varma rekommendationer, jag tror att man inte blir besviken.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en skiva som jag tycker är riktigt bra. Har inte hört denne trumpetare i någon större utsträckning tidigare och i vart fall har jag ingen CD med honom i egen uppsättning. SvD gav skivan 6 tärningsprickar och jag är benägen att hålla med.

203173.jpg

Peter Asplund spelar trumpet och flygelhorn

Jakob Karlzon piano. Han har alltid levererat utmärkt spel så även här.

Hans Andersson bas

Johan Löfcrantz Ramsay trummor.

Kompositionerna är både Peter Asplunds egna och mer klassiska från Cole Porter, Rodgers and Hart och Henry Mancini.

Tonen är lyrisk och ibland bebopliknande. Musiken håller ihop och är mer som ett rundabordssamtal mellan ett gäng synnerligen kompetenta musiker.

Kan varmt rekommenderas!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ännu en lyssning av nyanlända CD. Vet att denna har recencerats på annat håll men tycker att den är så bra att den tål en upprepning.

2019_a.jpg

Marcin Wasilewski piano

Slawomir Kurkiewicz bas

Michal Miskiewicz trummor

Dessa tre eminenta polska musiker har vi hört tidigare i Trio fån 2005

1896_v.gif

och den här numera klassikern inom modern jazz

Nu en drömsk resa genom ett musikaliskt landskap kantat med skönt pianospel och komp av högsta klass. Dessutom med en god ljudkvalitet av bästa ECM-märke.

Någonting för ren och skär avkoppling.

Kan varmt rekommenderas!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...