Jump to content

Den moderna jazzens utveckling


calm

Recommended Posts

En skiva som är helt i min smak. Stämningsmusik med mörka bottnar.

Det låter som att Indicum kommer att falla mig i smaken också. Har lite svårt för många av artisterna på ECM men Bobo Stenson med sin stämningsfyllda musik hör definitivt inte till dessa. Ibland tycker jag att musiken på Stensons tidigare skivor påminner om min gamla husgud Brian Eno där tystnad och pauser är en viktig del av musiken.

Link to comment
Share on other sites

Basisten Marc Johnson är sparsam med skivutgivningar. Senast det begav sig var 2005 då han gav ut ett mycket bra album på ECM Shades of Jade. Rekommenderas. 5 år senare, 2010, spelade han in ytterligare ett album på ECM som släppts först nu med titeln Swept Away. Denna gång delar han utgivningen med sin äkta hälft, brasilianska Eliane Elias som tillhör giganterna oavsett om hon spelar jazz eller latin. Herbie Hancock har lyft fram henne som sin absoluta favorit bland dagens pianister. Jag sätter henne bland top 10 utan inbördes ordning.

Här spelar de tillsammans med lyhörde trummisen Joey Baron och på ca hälften av de 11 låtarna (varav 10 är original) får de också sparsmakad och lyrisk hjälp av min favoritsaxofonist, Joe Lovano.

Stilmässigt platsar den väl i ECM's typiska idiom även om här finns lite andra stilinslag också. Musiken är full av klanger, värme och sköna harmonier där det inte är svårt att följa tråden. Därtill omväxlande. Marc Johnsons ton är en lisa för själen för att inte tala om Joey Barons följsamme spel bakom trummorna. Joe Lovano har en rätt tillbakalutad roll. Hans uppgift här är mer att lägga utan lite extra färg. Inget mästerverk men en mycket bra och välproducerad platta som är svår att springa förbi med mina referenser. En typisk 4:a.

eliasr.jpg

Musik: :):):):)

Ljud: :app::app::app::app::app:

Link to comment
Share on other sites

Spelar just nu på nytt Hiromis senaste platta MOVE

move.jpg

The Trio Projekt med Anthony Jackson på bas och Simon Phillips på trummor.

En fartfylld platta med mycket energi och ett fantastiskt pianospel.

Egenkomponerad som vi till stora delar fick höra live i söndags på hennes konsert.

En musik man blir på gott humör av.

Den får

Musik :D :D :D :D

Ljud :D :D :D :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Iiro Rantala

cover_9531-2.jpg

1. Aria / Goldberg Variation No. I - 04:42 (Johann Sebastian Bach)

2. Liza - 02:55 (George Gershwin)

3. Goldberg Improvisation I - 00:52 (Iiro Rantala)

4. Caravan - 06:55 (Juan Tizol)

5. Eronel - 04:18 (Thelonious Monk)

6. Goldberg Improvisation II - 01:06 (Iiro Rantala)

7. Americans in Paris - 04:30 (Iiro Rantala)

8. Bob Hardy - 04:36 (Iiro Rantala)

9. Goldberg Improvisation III - 01:27 (Iiro Rantala)

10. September Song - 03:49 (Kurt Weill)

11. Danny´s Dream - 05:06 (Lars Gullin)

12. Goldberg Improvisation IV - 01:29 (Iiro Rantala)

13. Smoothie - 04:35 (Iiro Rantala)

14. Goldberg Improvisation V - 02:44 (Iiro Rantala)

15. What Comes Up, Must Come Down - 04:34 (Iiro Rantala)

16. Uplift - 04:29 (Iiro Rantala)

17. Aria - 02:22 (Johann Sebastian Bach)

Den finlänske pianisten här i alldeles egna tappningar av Goldbergvariationerna men också en del andra verk som påverkat hans pianospelande.

Flyhänt och melodiskt.

Musik :D :D :D 1/2

Ljud :D :D :D :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ännu en ECM-platta har hittat hit. Det är en pianotrio som leds av schweizaren och pianisten Benedikt Jahnel som är en ny bekantskap för mig. Spanjoren Antonio Miguel på bas och trummisen Owen Howard från Kanada.

Min första reaktion är att jag har hört detta förr. Många skulle säkert säga att det är typisk ECM-jazz och jag håller med, vilket är ett positivt omdöme. Det är vacker musik men lite för mycket modala inslag, dvs klanger kring ett ackord. Lite ojämn men den får godkänt.

jahnel.jpg

Musik: :):):)1/2

Ljud: :app::app::app::app::app:

Från ACT kom Jessica Pilnäs med en hyllning till Peggy Lee. Hon kompas av Matthias Ståhl på vibra, Karl Olandersson på trumpet och Fredrik Jonsson på bas. Dessutom lägger Fläskkvartetten ut en härlig ljudmatta. Annorlunda och mycket njutbara versioner av Peggy Lees gamla slagdängor som Fever, Do I Love You, It Never Entered My Mind, I'm Gonna Go Fishin' med flera

pilns.jpg

Musik: :):):)1/2

Ljud: :app::app::app::app:

Link to comment
Share on other sites

Brad Mehldau har haft täta släpp senaste åren. Det mesta som kommer med honom gillar jag skarpt, dock inte allt. Det här är dock en platta som får mig på gott humör. Det är hans fast trio med Larry Grenadier,b och Jeff Ballard,tr). Brad har en egen stil och han är oerhört tekniskt driven som kan vända ut och in på harmonier som få. Mycket varierad repertoar med hög njutfaktor för alla diggare av jazz i pianotrioformat.

bradmehldau.jpg

Musik: :D :D :D :D 1/2

Ljud: :) :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Basisten Marc Johnson är sparsam med skivutgivningar. Senast det begav sig var 2005 då han gav ut ett mycket bra album på ECM Shades of Jade. Rekommenderas. 5 år senare, 2010, spelade han in ytterligare ett album på ECM som släppts först nu med titeln Swept Away. Denna gång delar han utgivningen med sin äkta hälft, brasilianska Eliane Elias som tillhör giganterna oavsett om hon spelar jazz eller latin. Herbie Hancock har lyft fram henne som sin absoluta favorit bland dagens pianister. Jag sätter henne bland top 10 utan inbördes ordning.

Här spelar de tillsammans med lyhörde trummisen Joey Baron och på ca hälften av de 11 låtarna (varav 10 är original) får de också sparsmakad och lyrisk hjälp av min favoritsaxofonist, Joe Lovano.

Stilmässigt platsar den väl i ECM's typiska idiom även om här finns lite andra stilinslag också. Musiken är full av klanger, värme och sköna harmonier där det inte är svårt att följa tråden. Därtill omväxlande. Marc Johnsons ton är en lisa för själen för att inte tala om Joey Barons följsamme spel bakom trummorna. Joe Lovano har en rätt tillbakalutad roll. Hans uppgift här är mer att lägga utan lite extra färg. Inget mästerverk men en mycket bra och välproducerad platta som är svår att springa förbi med mina referenser. En typisk 4:a.

http://imageshack.us/a/img4/9919/eliasr.jpg

Musik: :):):):)

Ljud: :app::app::app::app::app:

Lite sugen på denna men har redan köpt två plattor denna veckan :Nail Biting:

Marc Johnson/ Eliane Elias finns på hdtracks för ca 150 (24/96)

https://www.hdtracks.com/index.php?file=cat...=HD602537160761

och på cdon för 169...

http://cdon.se/musik/johnson_marc/swept_away-21366041

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Marc Johnson/ Eliane Elias finns på hdtracks för ca 150 (24/96)

https://www.hdtracks.com/index.php?file=cat...=HD602537160761

och på cdon för 169...

http://cdon.se/musik/johnson_marc/swept_away-21366041

//Richard

Jag handlar det mesta från Amazon.com där ECM kostar ca 120:- inkusive frakt. Någon införselmoms har jag inte åkt på de senaste 2-3 åren. För att undvika den skall man kryssa i billigaste fraktalternativet. Tar i regel 7-10 dagar. Nya plattor kostar omkring 75-105:- inklusive frakt men ECM är lite dyrare. T ex Bob Dylans nya kostade 75:-, samma sak med nysläppen med Fourplay, Diana Crall och Robert Cray ($9,99). Om man väntar för länge så går de upp $3-4.

Det innebär i runda svängar att jag får 10 nya plattor för samma pris som jag betalar för 5-6 album på hemmaplan. Om jag skulle köpa allt på vinyl hade jag bara fått 4-5 album.

Link to comment
Share on other sites

Jag handlar det mesta från Amazon.com där ECM kostar ca 120:- inkusive frakt. Någon införselmoms har jag inte åkt på de senaste 2-3 åren. För att undvika den skall man kryssa i billigaste fraktalternativet. Tar i regel 7-10 dagar. Nya plattor kostar omkring 75-105:- inklusive frakt men ECM är lite dyrare. T ex Bob Dylans nya kostade 75:-, samma sak med nysläppen med Fourplay, Diana Crall och Robert Cray ($9,99). Om man väntar för länge så går de upp $3-4.

Det innebär i runda svängar att jag får 10 nya plattor för samma pris som jag betalar för 5-6 album på hemmaplan. Om jag skulle köpa allt på vinyl hade jag bara fått 4-5 album.

Jo, det är verkligen betydligt billigare.

Har köpt 2 plattor denna veckan, Bobo Stenssons nya samt Lars Danielssons senaste. Bägge efter tips i denna tråd :app: eller möjligen "syskontråd". Eftersom jag beställde de vid olika tillfällen så blev det dessutom dubbel frakt, 198 resp 188 kr på cdon.

Jag beställer också ibland från Amazon men kanske främst då från den brittiska delen. Det har blivit några operor därifrån på blueray.

När det gäller just denna plattan så blir man ju lite extra sugen på HDtracks eftersom det är högupplöst. Jag kör ju ändå allt från dator och dac...

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Ännu en ECM-platta har hittat hit. Det är en pianotrio som leds av schweizaren och pianisten Benedikt Jahnel som är en ny bekantskap för mig. Spanjoren Antonio Miguel på bas och trummisen Owen Howard från Kanada.

Min första reaktion är att jag har hört detta förr. Många skulle säkert säga att det är typisk ECM-jazz och jag håller med, vilket är ett positivt omdöme. Det är vacker musik men lite för mycket modala inslag, dvs klanger kring ett ackord. Lite ojämn men den får godkänt.

jahnel.jpg

Musik: :):):)1/2

Ljud: :app::app::app::app::app:

Från ACT kom Jessica Pilnäs med en hyllning till Peggy Lee. Hon kompas av Matthias Ståhl på vibra, Karl Olandersson på trumpet och Fredrik Jonsson på bas. Dessutom lägger Fläskkvartetten ut en härlig ljudmatta. Annorlunda och mycket njutbara versioner av Peggy Lees gamla slagdängor som Fever, Do I Love You, It Never Entered My Mind, I'm Gonna Go Fishin' med flera

pilns.jpg

Musik: :):):)1/2

Ljud: :app::app::app::app:

Fick hem den förstnämnda trioskivan i veckan och tycker den är riktigt bra!

Höjer en halva för musiken eftersom jag gillar pianoklanger i måttliga tempon. stämningsfullt och lite ödesmättat.

Pilnäs som jag köpte tidigare får oförändrat betyg, särskilt som man hört originalet Peggy Lee i en superinspelning hos Martens för några år sedan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en gammal bekant grupp med en ny skiva.

Fourplay Esprit de Four

41Fv2zsqJVL__SL500_AA300_.jpg

Jag köper dem varje gång sedan jag hörde Elexir

som jag tycker är deras bästa platta.

Men antingen har min smak förändrats eller också har deras musik blivit ännu mer strömlinjeformad.

Allt perfekt i detaljerna men ack så tråkigt!

Lite hissmusikvarning eller skall man kalla det coqtailpartymusik?

Vita smokingjackor och eleganta kvinnor och trevlig bakgrundsmusik.

Musik :D :D 1/2

Ljud :D :D :D 1/2

Kanske skall undvika nästa platta för att inte bli gnällig, men svårt att släppa ett gäng som man följt så länge. Kanske lite av samma utveckling som Diana Krall vars senaste platta var lite speciell.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ett par nyheter. Bl a en dubbel-CD från Village Vanguard med Fred Hersch Trio inspelad tidigare i år. Fred är en kritikerrosad amerikansk pianist som jag aldrig tagit mig för att lyssna ordentligt på. Han har gjort ca 40 plattor men mitt första köp gjorde jag först 2010 - se min anmälan i inlägg 503 i denna tråd. Den plattan hette Whirl och den är mycket bra så det var inget svårt beslut att även köpa hans nya platta.

Om jag skall försöka karaktärisera hans spel så tycker jag att han är en mix av Brad Mehldau och Bill Evans. Fred har ett eget tonspråk som skiljer ut sig bland övriga pianister vilket jag gillar. Det är kul att kunna höra vem det är som spelar. Fred Hersch lider av HIV sedan 1986 och har varit borta från scenen under långa stunder, men just nu tycks han må oerhört bra om man skall döma av hans spel. Ljudet är inte på topp men ger en väldigt bra livekänsla. Det låter som Village Vanguard på något sätt.

fredhersh.jpg

Musik: :):):):)

Ljud: :):):)1/2

En annan fin pianist är japanen Makoto Ozone, som lyftes fram i det internationella ljuset av Gary Burton på 80-talet, med vilken han spelade tillsammans med under flera år. Mokoto, är en pianist där man hittar influenser från såväl Oscar Peterson och Chick Corea. Han är oerhört tekniskt driven men har också något att säga. Denna plattan har sina rötter mer i traditionen och i bluesen men med en modern frasering. Jag gillar den skarpt.

ozoney.jpg

Musik: :):):):)

Ljud: :app::app::app::app::app:

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en svensk jazzpianist, med dansk professur i piano och mycket populär i Japan. Lars Jansson.

koan-l.jpg

Han har många album på nacken i gengren melodisk triojazz.

http://www.lars.jp/disc.html

Här i Koan med enbart egna kompositioner.

Medmusikanter:

Thomas Fonnebaek bas

Paul Svanberg trummor.

Detta album gillar jag skarpt. Lite mer trummor och bas på offensiven än vad vi normalt har hört av Lars Jansson vilket också leder till mer attack på pianot.

Musik : :D :D :D :D

Ljud: :D :D :D :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

The Bad Plus är en amerikansk pianotrio med släktdrag till E.S.T. och omvänt. Den mest tongivande är pianiste Ethan Iverson som börjat dyka upp i lite andra sammanhang också. I sina bästa stunder är deras musik i absoluta topp. Inte sällan ger man sig också på popklassiker från t ex David Bowie och Burt Bacharach. När man har kända referenser blir det tydligt hur kreativa dessa herrar är. På nya plattan Made Possible är det dock egna original man sytt ihop. Lite ojämnt och lite platt, är mitt omdöme. Men när det sticker ut så är det femstjärnigt. Ojämnheten drar ner betyget på musiken och jag inspelningen verkar vara dynamikkomprimerad som gör återgivningen lite platt.

badplusmadeposs.jpg

Musik: :):):)

Ljud: :):):)

Desto bättre låter det med klarinettisten Anat Cohen. Hon har varit med ett tag men jag har aldrig blivit riktigt nyfiken på henne. Men hennes nya album Claroscuro läste jag om på DownBeat som gav den mycket högt betyg. Och med tanke på vad de skrev blev det ett köp. Hennes porträtt på omslaget drar också till sig blickarna :26:

Det finns mycket fördomar kring klarinett då instrumentet förknippas för många som ett instrument för tradjazz och gammal swing. Släng sådana tankar, för här är det helt annan musik som har mer likheter med en annan av dagens fantomer på klarinett, Don Byron. Modern jazz med rötter i blues och kabaret. Humor blandas med sväng och smäktande tryckare. Nya låtar blandat med gammalt men med spännande arrangemang för i huvudsak kvartett. Plattan växer hela tiden och kvalificerar sig som ett av årets bästa köp.

(Hon har en bror vid namn Avishai Cohen som också är jazzmusiker på frammarsch - det är dock inte basisten med samma namn. Den gemensamma nämnaren är endast namnet och att de kommer från Israel).

anatcohen.jpg

Musik: :D:D:D:D

Ljud: :D:D:D:D:D

Trummisen Elvin Jones (1927-2004) har varit en förebild för många och då inte bara bakom slagverken. Hans dynamiska kvintetter och sextetter efter sitt långvariga arbete med John Coltrane har visat upp många nya jazzmusiker för en större publik, t ex Nicholas Payton och Joshua Redman. På det nya albumet The Elvin Jones Project hyllas mästaren av den fina tenoristen Chico Freeman som är skolad i John Coltrane-skolan men hans tonbildning är också inspirerad av sådan som Ben Webster. Man kan säga att Chico Freeman är en fortsättning på John Coltrane, Joe Henderson och Wayne Shorter. Fantastisk musiker och album om man nu gillar t ex John Coltrane. Hans klassiker After The Rain och Lonnie's Lament får här nya tolkningar liksom andra kompositioner från post-bop erans 50-tal.

chicofreeman.jpg

Musik: :D:D:D:D:D

Ljud: :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ett nysläppt album av en ärrad trio och med hjälp av övriga svenska jazzeliten.

187181.jpg

Cause and Effect med herrarna Max Schultz gitarr, Dan Berglund bas, Peter Johannesson trummor och inte minst Jacob Karlzon piano. Men också en namnkunnig trumpetare vid namn Peter Asplund på ett spår.

Musik av Coltrane, Jimi Hendrix, Stravinskij, Björk och medlemmarna i gruppen.

För älskare av smoth gitarrjazz ett måstealbum.

Harmoniskt och synnerligen välspelat! Inte minst Jacob Karlzons pianospel.

Musik: :mm: :mm: :mm: :mm: 1/2

Ljud: :) :) :) :) 1/2

Starka rekommendationer.

Calm

Edit félstavning

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Basisten Marc Johnson är sparsam med skivutgivningar. Senast det begav sig var 2005 då han gav ut ett mycket bra album på ECM Shades of Jade. Rekommenderas. 5 år senare, 2010, spelade han in ytterligare ett album på ECM som släppts först nu med titeln Swept Away. Denna gång delar han utgivningen med sin äkta hälft, brasilianska Eliane Elias som tillhör giganterna oavsett om hon spelar jazz eller latin. Herbie Hancock har lyft fram henne som sin absoluta favorit bland dagens pianister. Jag sätter henne bland top 10 utan inbördes ordning.

Här spelar de tillsammans med lyhörde trummisen Joey Baron och på ca hälften av de 11 låtarna (varav 10 är original) får de också sparsmakad och lyrisk hjälp av min favoritsaxofonist, Joe Lovano.

Stilmässigt platsar den väl i ECM's typiska idiom även om här finns lite andra stilinslag också. Musiken är full av klanger, värme och sköna harmonier där det inte är svårt att följa tråden. Därtill omväxlande. Marc Johnsons ton är en lisa för själen för att inte tala om Joey Barons följsamme spel bakom trummorna. Joe Lovano har en rätt tillbakalutad roll. Hans uppgift här är mer att lägga utan lite extra färg. Inget mästerverk men en mycket bra och välproducerad platta som är svår att springa förbi med mina referenser. En typisk 4:a.

eliasr.jpg

Musik: :):):):)

Ljud: :app::app::app::app::app:

Denna har gått varm ett tag hemma hos mig. Riktigt bra!

Betyg som Bebop tycker jag är fullt motiverat.

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 nya och en "gammal" jazzplatta att redovisa.

En av favoriterna är gitarristen Kurt Rosenwinkel som gett ut dubbeln Star of Jupiter. I kvartetten spelar även Aaron Parks,p - Eric Revis,b och Justin Falkner,tr. Det kommer inte så många plattor med Kurt Rosenwinkel, så varje gång är en höjdpunkt (normalt). Men denna gång var det lite så där. Här finns pärlor som är fyrstjärniga på snudd till femstjärnigt. Materialet håller inte att fånga mig fullt ut på 2-CD. Jag tycker heller inte om hans sound på sin syntgitarr. Kompotten är rätt så blandad och inte på något sätt svår eller stökig att lyssna till. Men något fattas.

rosenwinkel.jpg

Musik: :):):)

Ljud: :):):):)

Samma sak med trummisen Peter Erskines senaste platta på egen etikett, Joy Luck där pianot spelas av Vardan Ovsepian och bas av Damian Erskine.

Det är lite för tamt i min smak även om det blir lite bättre efter några låtar. Det bästa betyg jag kan ge är att den har en trevlighetsfaktor som kan funka under arbetet, sas.

erskine.jpg

Musik: :):):)

Ljud: :):):):)

När jag håller ner betyget på den nya Erskine-plattan så är det ju med referens till hur många av hans andra plattor låter. En som jag helt missat är As It Is från 1996 där den mycket fina pianisten John Taylor spelar tillsammans med Palle Danielsson på bas. "Now we are talkin'..." - det här är mästarklass i samma genre som t ex Bobo Stenson. Intressanta låtar, fantastisk samspel och improvisationer som får mig att närma mig nirvana. Mycket bra.

erskineecm.jpg

Musik: :D:D:D:D:D

Ljud: :app::app::app::app::app:

Link to comment
Share on other sites

Samma sak med trummisen Peter Erskines senaste platta på egen etikett, Joy Luck där pianot spelas av Vardan Ovsepian och bas av Damian Erskine.

Det är lite för tamt i min smak även om det blir lite bättre efter några låtar. Det bästa betyg jag kan ge är att den har en trevlighetsfaktor som kan funka under arbetet, sas.

erskine.jpg

Musik: :):):)

Ljud: :):):):)

När jag håller ner betyget på den nya Erskine-plattan så är det ju med referens till hur många av hans andra plattor låter. En som jag helt missat är As It Is från 1996 där den mycket fina pianisten John Taylor spelar tillsammans med Palle Danielsson på bas. "Now we are talkin'..." - det här är mästarklass i samma genre som t ex Bobo Stenson. Intressanta låtar, fantastisk samspel och improvisationer som får mig att närma mig nirvana. Mycket bra.

erskineecm.jpg

Musik: :D:D:D:D:D

Ljud: :app::app::app::app::app:

Kul den ligger precis framme för att spelas! Den är en höjdare!

Du har en del ytterligare att hämta hos Erskine/Danielsson/Taylor.

T.ex denna: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...st&p=151731

Riktigt bra 4,5 :D

Den kommer att spelas den 24/1.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Märkligt ljud på CD 2 spår 1 efter 4:15?

Från baren?

Efter lite sommaruppehåll så är det dags att tipsa om lite nyförvärv.

Peter Erskine trummisen i ECM-stallet har varit med förut, men här i en för mig ny konstellation.

41MDY6VTHPL__SL500_AA300_.jpg

Peter Erskine dr, Alan Pasqua p och David Carpenter b, i en dubbelcd live från jazzklubben Rocco Cal.

En fantastiskt bra skiva både musikaliskt och inspelningsmässigt.

Melodiskt, harmoniskt och dynamiskt spel i en gammal vänskapskonstellation.

Alan är ny för mig som pianist men en trevlig bekantskap.

Varm rekommendation.

Musik :D:D:D:D

Ljud :D:D:D:D

på gränsen till en halva till.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Märkligt ljud på CD 2 spår 1 efter 4:15?

Från baren?

Omisskännligt ljud från klirrande flaskor skulle jag säga!

Oavsett om det är rullande mynt som i en inspelning av Patricia Barber eller vanligen bestick mot porslin i många andra inspelningar, så ger det en förstärkning till livekänslan.

Kanske inte något som man kanske skall jaga ljudmässigt eller kvalitetsbedöma system efter?

Träffade någon som faktiskt hörde ett flygplan som passerade studiobyggnaden och som missats i mixningen och var mäkta stolt över detta.

Finns fullt med liknande exempel.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Konstaterar att vi lever i en föränderlig värld när musik blir tillgänglig i lite olika kanaler vid olika tidpunkter. HD-Tracks och Spotify har redan skivan, medan Amazon.uk meddelar att de fått försening i leveransen. Nu beräknas den komma någon gång under tiden 28/3-4/4. :(

Men det finns ju andra sätt att tillgodogöra sig musik och där är live bäst! :mm::mm:

Har just bokat de två konserter med Patricia Barber live i Paris.

http://newmorning.fnacspectacles.com/place...ARBER-NM20N.htm

En dröm som faktiskt legat och grott i huvudet under många år, är att få komma till Chicago och se och höra henne live på Green Mill Café där. Men det verkar inte bli av så varför inte fånga henne i Europa istället. Klubbmiljö är också en bra estrad för en artist att blomma ut i. Jag hoppas på en upplevelse för livet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Konstaterar att vi lever i en föränderlig värld när musik blir tillgänglig i lite olika kanaler vid olika tidpunkter. HD-Tracks och Spotify har redan skivan, medan Amazon.uk meddelar att de fått försening i leveransen. Nu beräknas den komma någon gång under tiden 28/3-4/4. :(

Calm

Varför vänta? Du har ju införskaffat hårdvara i världsklass att hantera digitalt lagrad musik. Provlyssna musiken på Spotify. Om du gillar plattan, då gör du som Crion föreslår, ladda hem den i högupplöst format från HD Tracks. Det kan ju inte bli bättre - eller hur? Direktleverans och med en ljudkvalitet utöver det vanliga :)

Personligen har jag bara positiva erfarenheter av att köpa musiken från HD Tracks. Väldigt enkelt och till ett bra pris. Dessutom är ljudkvaliteten av toppklass!

Shamrock

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår, men är inte där än att jag spelar över dator. Det är mitt nästa utvecklingssteg när jag har lärt mig att njuta av CD:n fullt ut. Skall testa lite kablar först.

Calm

Varför vänta? Du har ju införskaffat hårdvara i världsklass att hantera digitalt lagrad musik. Provlyssna musiken på Spotify. Om du gillar plattan, då gör du som Crion föreslår, ladda hem den i högupplöst format från HD Tracks. Det kan ju inte bli bättre - eller hur? Direktleverans och med en ljudkvalitet utöver det vanliga :)

Personligen har jag bara positiva erfarenheter av att köpa musiken från HD Tracks. Väldigt enkelt och till ett bra pris. Dessutom är ljudkvaliteten av toppklass!

Shamrock

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot din kommande resa! Michael Fremer verkade ju digga att köra sin Meridian Sooloos Control 15 musikserver frontad med en MSB DAC IV stack så det blir nog en intressant och välljudande resa från det fysiska till det virtuella mediet tids nog. ;)

Link to comment
Share on other sites

Väldigt enkelt och till ett bra pris.

Billigt? Det tycker inte jag. Amazon.com tar i regel mellan $ 9.99 - 13.99 för nya plattor plus någon dollar för frakten. HD tar uppemot $ 20 och mer för en högupplöst nerladdning. Totalt omkring in hundring per CD. Dessutom har man en ordentlig säkerhetskopia ....

Mitt ex kom idag från Amazon.com

Link to comment
Share on other sites

Billigt? Det tycker inte jag. Amazon.com tar i regel mellan $ 9.99 - 13.99 för nya plattor plus någon dollar för frakten. HD tar uppemot $ 20 och mer för en högupplöst nerladdning. Totalt omkring in hundring per CD. Dessutom har man en ordentlig säkerhetskopia ....

Mitt ex kom idag från Amazon.com

Ja, nu skrev jag inte "billigt" utan "bra pris". Vilket jag fortfarande tycker att det är. Jag ville bara ge ett alternativ till Calm om en snabb och säker leverans på en platta han gärna vill ha. Uppenbarligen har Calm fått en annan leveranstid än du. Hos HD Tracks finns musiken alltid på lager :)

När jag nu kollar på Amazon.com ser jag att Patricia Barber - Smash kostar $14,34 plus frakt (standard shipment - per shipping) $3,99 med en leverantid på 13-26 arbetsdagar. Ett totalpris på $18,33. Vill man ha en snabbare leverans ligger priset per shipping mellan $6,99 - 21,99. Fraktinfo Europa Amazon.com

Sedan är jag osäker på om det tillkommer någon extra tullkostnad.

Samma platta hos HD Tracks i 96/24 kostar $17,98. Leveranstid 5 minuter. Dessutom med en högre upplösning. En platta i 44.1/16 upplösning (att jämföra med en vanlig CD) kostar $11,98. Leveranstid 5 minuter.

Tid är pengar ;)

Att säkerhetskopiera är en bra rekommendation. Relativt enkelt att göra. Självklart skall var och en lyssna från det media som man tycker bäst om. Det viktiga är att man gör det och njuter av musiken. Mitt val är att i de fall där musiken finns att ladda ner, vilken den tyvärr inte alltid gör, laddar jag ner den i högupplöst format, 96/24. Annars får det bli en CD eller vinyl. Min prioritering är, bra ljudkvalitet och gärna en snabb leverans. Hos HD Tracks kan jag handla och få direktlevererans när som helst på dygnet.

Shamrock

Edited by Shamrock
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...