Jump to content

Recommended Posts

Posted

Detta verk har inte jag greppat förrens ganska nyligen.

Den senaste tiden har det blivit en del lyssning till Reqviem inklusive Stabat Mater från olika kompositörer och detta verket tycker jag är bra. Visst vissa kanske tycker att påskmusiken är tung och till viss del håller jag med. Verket i fråga är ganska minimalistiskt, jämfört med andra. Ofta görs det av sopran och en djupare stämma accompanierat av stråkkvartet samt orgel.

Ikväll hade jag förmånen att gå uppleva just verket ifråga i Olaus-Petrikyrkan, Örebro. Framförandet var sådant att man bara häpnade. Orkestrering och sångstämma enligt ovan, en alt svarade för djupet. Chockerad på väg ut ur kyrkan var jag bara tvungen att gå fram och berömma sopran för framförandet. Blev berörd av framförandet mao :o

Väl hemma kikar man ju i samlingen och oj, har ju en riktigt fin utgåva av detta verk som glömts av. Det är Barbara Bonney som sopran och Andreas Scholl countertenor. Vacker kombination! Bonney är ju underbar och med en sällsam tydlighet i stämman anser jag.

B00001IVQN.01.MZZZZZZZ.jpg

Scholl låter lite som Yoshikasu Mera, eller är det bara jag som tycker det? Det är iofs samma stämma så inte så konstigt. Mera har väl den egenheten att det är mer konstigt att det är en kille... :clown:

Vidare lästes lite i Penguin. Ovanstående har fått 3 välförtjärnta stjärnor. Men det finns en utgåva som Penguin gänget håller högre, nämligen:

B00000DLYG.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Denna fick tre stjärnor + en ros. Brukar innebära respekt.

Fler tips och ideer om verket, eller annat skriv så det blöder....

Oj så passande :clown:

/Mattias :)

Posted

Lite nuffror och sånt.

Inspelningen med Barbara Bonney och Andras Scholl.

Decca 466134-2. Med märkning [OH] dvs högsta kvalitet. Men vad står O'et för?

Vanligtvis på fina Decca inspelningar står det [DH] och det betyder väl typ: Decca högsta kvalitet.

Från 1999.

Den andra rosberömda av Penguin:

Gemma Bertagnolli och Sara Mingardo

Opus III 30160

Inspelad 1998

Mvh Mattias

Guest Zalve
Posted

Nu känns det ännu mera tråkigt att man inte kunde avsätta tid för att följa med.

Ps. Såg att Samuelsson skulle göra alla (24 stycken stycken :D ) BACHS orgelsaker inom 24 månader i Stan. Det kanske skulle vara nåt. :o

Posted

Jappz, Ulf Samuelsson är det fart på. Han lirade även ikväll men lite i skymundan för övriga musikerna.

När det är dessa gigantverk av Bach är det tokfyllt i kyrkan, det har vait ett gäng nu, kanske 5 hittils. Har man möjlighet är det bara att gå :)

Blir mer och mer impad av OP's aktiva musikdel. Till råga på allt är ju nästan alla konserterna helt gratis, det inkluderar även alla Bach's orgelsaker ;) Det finns dock undantag, men de är få.

/Mattias

Guest Zalve
Posted

Hur känd den måvara, så är jag grymt förtjust i BACHs tokata...