christoffer b Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 Måsste bara skriva av mig. Flickvännen beställde ett par högtalare av mig som skulle vara små och spela ganska högt. Jag fixar seas basar 5tums som grund i projektet. Börjar fundera och skruva och ha mig. Hade ett par gammla tomlådor som det skulle sitta just 5tums bas i. Fick inte det att funka. Och efter en jäkla massa skruvande i diverse lådor så tänkte jag att va fasen jag ger upp. Men så av ren tillfällighet så hade jag ett par gammla infinity burkar med 5tums bas å diskant. Dessa högtalare fick jag av pappa för ett bra tag sedan då basarna i dessa burkar slagits sönder av en skruvmejsel av nån människa. Jag limmade dock basarna då och det har funka halvokej. Aja jag tänkte att va fasen har inget att förlora så ut med basarna ut med filtret ut med diskanterna. Gjorde större hål för riktigta diskanter pillade i nån diskant jag köpt av pappa med aluminium dome i med basarna och staga upp lådan i med asfaltsmatta och dämpning och sen pillade jag i ett gammalt proson filter. Prövade och det lät bra riktigt trevligt. Sen skeppades dessa hem till flickvännen som drev dom med en dålig yamaha reciver. Och så häromdagen plockade jag hem burkarna till mig för hon ville ha något som spelade ytterligare lite högre(hon får ett par philips burkar). Kopplade in det hela med aktiv delning vid 80hz och mina basmoduler. Och jag säger fy fanken vad bra det låter. Helt sjukt. Stor öppen ljudbild med bra 3d och dynamik och framförallt ljudet är rent kusligt rent. Kan knappt tro mina öron. På skoj jämförde jag med mina jbl från 80-talet som ändå var ganska dyra på den tiden och som klassades som en mkt bra högtalare både nu och idag. Dom hade inte en chans inte en suck. Det enda som jbln gör bättre är att spela mer bas och högt. Jag trodde aldrig att man skulle kunna lyckas själv och det tror jag fortfarande inte att man kan. Men ibland har man väll tur Kan man till och med vågar visa upp dem på någon diy-träff. Fast först får pappa lyssna och utvärdera för det finns en stor risk att jag bara yrar i sömnen Quote
Engelholm Audio Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 Vilken kul historia och din glädje/entusiasm är ju smittsam! Quote
Timbre™ Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 Kan man till och med vågar visa upp dem på någon diy-träff. Du har ingen digitalkamera i närheten... Quote
christoffer b Posted September 26, 2007 Author Posted September 26, 2007 nja digitalkamera å digitalkamera jag har min sonyericsson k800i. Ska försöka ta en bild å lägga upp Quote
Timbre™ Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 nja digitalkamera å digitalkamera jag har min sonyericsson k800i. Ska försöka ta en bild å lägga upp Helt perfekt och det blir ju mediapremiär... :cool: Quote
christoffer b Posted September 26, 2007 Author Posted September 26, 2007 nu äntligen har jag lyckats få upp bilderna på nätet. Sådär ser den ut. Som sagt ingen egen lådkonstruktion utan bara ett ihopplock av diverse grejor Slänger in lite bilder på mina basdelar också Rejäla basar är det. Sissta bilderna jämför jag med en infinity 6,5tums bas. Och den andra är då 8tum. Bildkvaliten är ju inget att hurra för. Har heller ingen aning om hur man ställer in mobilen för bästa bilder. Som det är nu står allt i autoläge vilket kanske inte är att föredra Quote
Timbre™ Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 Ska försöka ta en bild å lägga upp Detta måste vara rekord i effektivitet... Bilderna klarar sig utmärkt. Quote
christoffer b Posted September 26, 2007 Author Posted September 26, 2007 Slänger in en bild till på själva baslådan. Glömde den innan Måsste säga att dom spelar mkt bra. Har bra pondus ner till runt 24hz i mitt rum. Det som begränsar är slusteget från infinity som jag belastar med 2ohm och som har ett subsonic-filter vid runt 25hz. Sen lämnar steget bara runt 35w vid 2ohm så det kanske inte är någon höjdare. Sen är ju baslådorna tungdrivna basarna är på 84db endast och tål bara 300w in. Så det krävs mkt effekt för att få liv i det hela. Men det spelar bra ändå. Jag leter slutsteg för fullt just nu till vettiga pengar eller så bygger jag ett själv får se Quote
Recommended Posts