Jump to content

Skivor med exceptionell ljudkvalitet?


EuphoniC

Recommended Posts

Jag vet att det kan anses vara "omusikaliskt" eller insnöad ljudteknisk audiofili, men jag har ibland svårt att njuta av de skivor med musik/artister som jag verkligen tycker om där inspelningen lider av "mindre bra ljud". Nu behöver det inte vara en katastrofalt dålig inspelning jag talar om utan även hyfsat medelbra inspelningar :diss:

Omvänt så är det - för mig - väldigt lätt att fastna för och verkligen tycka om musik/artister som jag kanske inte direkt föredrar eller föredrar alls om behållningen är något utöver det vanliga vad gäller ljudkvaliteten på inspelningen.

Med anledning av Peo's tråd Kom med välljudande skivtips!, Begagnad vinyl, vad finns det som låter bra och är bra? så tänkte jag starta en liknande där jag ser att ni tipsar om skivor med ljudkvalitet utöver det vanliga; inget brus, inga murriga tillbakadragna röster, bra balans mellan röster och övriga instrument, bra ljudbild, klart och fint ljud osv osv osv.

Sådana skivor som man mår bra av att dra fram de dagar så hifiintresset befinner sig i en dalgång och man bara ser hålen i osten på andra inspelningar.

Jag börjar väl med att tipsa om plinki-plånk-musik från Stockfisch som så många andra också vet låter riktigt bra; Closer to the Music Vol. 1.

Hela skivan är kanonfin, men jag fullkomligen avgudar spår 1, Allan Taylor/Beat Hotel, spår 7, Chris Jones/No Sanctuary Here, spår 10, Steve Strauss/Mr.Bones och spår 14, Paul Stephenson/Captain of the Loving Kind

Förslagsvis mindre obskyra artister - det finns ju många sådana audiofilinspelningar - som ändå erbjuder exceptionellt bra ljud som får en att fullkomligen smälta i lyssningsplatsen. :blush

Observera dock att jag menar ljudkvalitet och inte musikens kvaliteter som lämnar för mycket utrymme för subjektiva preferenser. :black:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ta och titta in hos Tomas på AudioExitment vet ja !

Han har riktigt bra audiofila skivbolag på sin sight .

Av egen erfarenhet kan jag rekomendera Naim records och naturligtvis Ecm's utgivningar.

Tror även Chesky records kan vara av intresse.

Xrcd, kan det vara något kanske ?

Kolla mer på :

http://www.hifimusic.se/index.php?p=home

Kari Bremnes känner du säkert redan till men jag nämner henne ändå.

Vet inte om hon givit ut på flera olika bolag men det som slår det mesta i kvalite är plattorna

utgivna på Kirkelig Kulturverksted.

http://www.kkv.no/

Du kan ju oxå titta till Mobile Fidelitys utbud, dom kostar ju en slant iofs men det kan det ju vara värt kanske.

Mvh

Pan

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del i audiofilsvängen och jag tycker att samlingsskivorna från Burmester, JMlab/Focal och ALR JORDAN håller hög klass. Dessutom är det ju omväxlande musik... :mm:

Ja den som kunde få tag på Burmester Reference-skivorna till en "normal" slant skulle vara glad! ;)

Egentligen var jag mest ute efter skivor som inte är audiofilskivor, utan mer vanliga artister fast skivor som har just exceptionellt bra ljud. Det borde väl finnas även sånna?

Jag tror det blir en beställning på den där Paco de Lucia-skivan.

Link to comment
Share on other sites

Man blir väl (nästan) aldrig besviken på någonting från Opus3. Likadant är det väl med material som Ceszky står bakom.

GRP som utger sig för att gå in för ljudet ska man lyssna uppmärksamt till. Där har jag gjort ett och annat dåligt köp, ljudmässigt alltså.

Däremot är jag inte alls nöjd med mitt ex av Paco, Meola & McL. Men det är säkert mitt exemplar som bara låter si så där.

Passa på att köpa något Christian McBride. Bäst musik är det på Gettin to it, men han har väl aldrig gjort något dåligt. Och det är riktigt bra ljudkvalitet på dem också.

Link to comment
Share on other sites

This is Marla Glen är mycket bra:

timg.jpg

- finns med med låten "Cost Of Freedom" på Burmester Test CD 3

När jag såg Marla Glenns "Tis is.." så kom jag på Malcolm Maclarens "Paris". De två skivorna plus Christian McBride är mina tre testskivor som ryker på när jag får besök av någon som ska lyssna ordentligt på anläggningen. Sen blir det väl någon SACD med Eric Bibb som fjärdeval.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag upptäckte Kari Bremnes - Gate ved Gate så var Anna-Lotta Larsson: Jag Ser Dig I Smyg min favorit

965752.jpg

- den har jag tagit med till Schweiz med följden att jag fick köpa med mig ett antal för besöket året efter ;)

Mycket bra inspelning :mm:

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicman
Ja den som kunde få tag på Burmester Reference-skivorna till en "normal" slant skulle vara glad! ;)

Egentligen var jag mest ute efter skivor som inte är audiofilskivor, utan mer vanliga artister fast skivor som har just exceptionellt bra ljud. Det borde väl finnas även sånna?

Jag tror det blir en beställning på den där Paco de Lucia-skivan.

När jag gick på folkhögskola för ca 25 år sedan så hade en kille på skolan denna plattan. Vi diggade, och diggade, och diggade. De (Mola, Lucia, Laughlin) var bara bäst för oss. Ett sådant minne som gör att jag ryser. På den tiden var det mycket Genesis, Gino Vanelli & David Sandborn. Men dessa artister kommer aldrig att dö för mig, även om inspelningarna kan vara bra eller mindre bra. Just nu lyssnar jag på Allan Taylor och kommer snart att spela Chris Jones. Det blir en Stockfish festival hos mig snart.

/Musicman

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicman
Ta och titta in hos Tomas på AudioExitment vet ja !

Han har riktigt bra audiofila skivbolag på sin sight .

Av egen erfarenhet kan jag rekomendera Naim records och naturligtvis Ecm's utgivningar.

Tror även Chesky records kan vara av intresse.

Xrcd, kan det vara något kanske ?

Kolla mer på :

http://www.hifimusic.se/index.php?p=home

Kari Bremnes känner du säkert redan till men jag nämner henne ändå.

Vet inte om hon givit ut på flera olika bolag men det som slår det mesta i kvalite är plattorna

utgivna på Kirkelig Kulturverksted.

http://www.kkv.no/

Du kan ju oxå titta till Mobile Fidelitys utbud, dom kostar ju en slant iofs men det kan det ju vara värt kanske.

Mvh

Pan

Kan bara hålla med. Tomas på HighFidelityMusic, Odensbacken är en mycket seriös kille som värnar om bra inspelningar och vill så väl för kunden. Satsa på att kontakta honom och gör Era inköp där. Han har gjort att jag fått ett ännu större hjärta till musiken.

/Musicman

Link to comment
Share on other sites

Får nog hålla med om det. Jag har den både på CD och vinyl och tycker själv att vinylen låter mycket roligare. CD:n känns rätt grå och trist i jämförelse.

Mvh Lasse

Har för mej att om du tittar i konvulutet så finns den gamla beskrivningen på vad en cd-skiva är för något konstigt. Så den har ju några år på nacken. Vore något för MoFi att sätta tänderna i.

Link to comment
Share on other sites

Angående snacket om "Friday Night In San FranSisco" plattan att den skulle låta dåligt, Nja, jag köpte japan utgåvan med Mastersound DSD Mastringen den låter(spelar skjortan av dom flesta pressningar)sååå himmla bra,Hade jag råd så skulle ni få ett ex var å en av er(mina hembrända)så ni fick höra hur denna skiva ska låta :app:

/Ribbon

Link to comment
Share on other sites

Angående snacket om "Friday Night In San FranSisco" plattan att den skulle låta dåligt, Nja, jag köpte japan utgåvan med Mastersound DSD Mastringen den låter(spelar skjortan av dom flesta pressningar)sååå himmla bra,Hade jag råd så skulle ni få ett ex var å en av er(mina hembrända)så ni fick höra hur denna skiva ska låta :app:

/Ribbon

Vart handlar vi den utgåvan tro? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...