ronnyx Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 Jag är på gång att köpa ett Riaa steg till min Linn rigg och tänkte passa på att få lite råd angående detta. Jag funderar lite på Lehman audio black cube SE och ett phonomena steg för ca 600 $ men jag funderar även på Fredrik Lejonklou Slipsik och det lite billigare Kinki. Jag skulle bli väldigt glad för lite tankar kring steg i denna prisklass. Ps, ska användas med Adikt mm och kanke en Benz mc Quote
trumpeten Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Jag har precis beställt Adikt plus Kinki. Ska sitta på en Rega Planar 3. Adikt har jag hört men ej Kinki. Enligt Lejonklou själv så tror han på kombon då han hört den på LP12. Om ngn dryg vecka vet jag själv förhoppningsvis hur bra det blir. Om du funderar mellan Kinki och Slipsik är det nog vettigt att vänta på nästa version av Slipsik, ska komma innan jul. /A Quote
peranders Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Förutom mina två konstruktioner som du själv får löda ihop (finns ej färdigbyggt) så tycker jag att Lehman Black Cube ser väldigt intressant ut med tanke på inkråmet. Bra konstruktion, helt i min smak om man ska göra det sparsmakat. Jag har en bild hur detta ser ut inuti om någon är intresserad. Quote
Adagio Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Och jag har precis fått min Lukaschek PP-1 levererad och den låter precis lika bra som jag minns, och när jag provade den hade jag en BlackCube SE till förfogande att jämföra med. PP-1an låter som om man skulle ta en Black Cube SE och ge den en ande och en själ och dessutom en rejäl spruta adrenalin. Black Cube lät mycket korrekt och alla parametrar satt där de skulle med tysk precision, men tyskarna saknar "sturm und drang" i jämförelse med sina schweitsiska alp-grannar. Matchning i en vinylrigg är ju Aoch O så det finns ingen garanti för att det som fungerar bra i en rigg fungerar lika bra i en annan. Quote
peranders Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Nästa projekt är en seriöst RIAA-steg med passiv korrektion men tiden räcker inte just nu men det är det som ligger i röret, om ett år kanske. Quote
Guest pick-me-up Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 Och jag har precis fått min Lukaschek PP-1 levererad och den låter precis lika bra som jag minns, och när jag provade den hade jag en BlackCube SE till förfogande att jämföra med. PP-1an låter som om man skulle ta en Black Cube SE och ge den en ande och en själ och dessutom en rejäl spruta adrenalin. Black Cube lät mycket korrekt och alla parametrar satt där de skulle med tysk precision, men tyskarna saknar "sturm und drang" i jämförelse med sina schweitsiska alp-grannar. Matchning i en vinylrigg är ju Aoch O så det finns ingen garanti för att det som fungerar bra i en rigg fungerar lika bra i en annan. Adagio! Det vore trevligt om du använde HELA namnet när du skriver om hifi-apparater. Då är det mycket enklare att se vad exakt det handlar om. Tänk om alla andra också skulle förkorta namnet på prylar här! Om en liten klick av audiofiler vet på en gång vilken apparat avses, så har de flesta ingen aning om inte beskrivningen är fullständig. Borde alla fall stå att märket är Benz-Micro! Sen tycker jag inte att det är rättvist att jämföra två RIAA-steg med varandra som ligger i olika prisklasser. Quote
peranders Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Jag tror att det är ganska självreglerande. Om jag själv skulle bli nyfiken så frågar jag eller så googlar jag. "Lukaschek PP-1" ger oändligt många träffar med Benz-Micro. Den som skriver vänder sig till de som deltar i tråden. Quote
Guest Peo Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Liksom peranders har jag inga problem alls att förstå vad som menas. Jag tycker det där var ett onödigt inlägg, pick-me-up, med en sur underton som jag inte alls förstår i sammanhanget. I framtiden om du undrar över något är det väl bara att ställa en fråga i all vänlighet? Quote
peranders Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Sen tycker jag inte att det är rättvist att jämföra två RIAA-steg med varandra som ligger i olika prisklasser. Det enda man säkert kan säga är att det dyrare är dyrare så därför tycker jag det är helt i sin ordning att jämföra. Quote
Guest pick-me-up Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Jag tror att det är ganska självreglerande. Om jag själv skulle bli nyfiken så frågar jag eller så googlar jag. "Lukaschek PP-1" ger oändligt många träffar med Benz-Micro. Den som skriver vänder sig till de som deltar i tråden. Hur ska man tolka detta då? Det finns säkert många som läser det här inlägget utan att skriva sina kommentarer. Det vore väl en förtjänst för alla att ha så noggrann beskrivning som möjligt av grejen ni berättar om. Det är min personlig åsikt. Om det hade stått att RIAA:n var en Benz-Micro, så hade jag inte behövt googla den! Visserligen tar det bara ett par sekunder, men är ändå lite onödigt. I allmänhet tycker jag att man ska kalla saker och ting på deras rätta benämning. Det finns säkert prylar som ni själva inte skulle känna igen om det inte står HELA namnet på dem. För jag tror inte att det finns någon människa som kan hela spektrat av tillverkade audioprylar som finns i världen. Om mitt inlägg uppfattas som surt, ber jag ursäkt om. Men om man har en motsatt åsikt så lyser den igenom oavsett. Quote
Lasse Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Om det hade stått att RIAA:n var en Benz-Micro, så hade jag inte behövt googla den! Så du menar att man skriver ut hela namnet inklusivet tillverkare osv så vet du atuomatiskt exakt vad det är, prislapp, tillverkningsår och överiga specer på den utan att googla? Det finns säkert prylar som ni själva inte skulle känna igen om det inte står HELA namnet på dem. Klart det gör men det är ju också därför man googlar. Quote
Guest pick-me-up Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Så du menar att man skriver ut hela namnet inklusivet tillverkare osv så vet du atuomatiskt exakt vad det är, prislapp, tillverkningsår och överiga specer på den utan att googla? Nej … men jag vet alla fall vilket märke det är. Och det var just det vad mitt inlägg handlade om. För övrigt fick jag en utmärkt idé från den här tråden … att använda som en fråga på annat håll. Inte i det här riket … så ni kan vara helt lugna. :cool: The longest … and so and so. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Inte i det här riket … så ni kan vara helt lugna. :cool: The longest … and so and so. Ett tips på vägen: Vänlighet brukar fungera bäst i alla riken. Quote
Engelholm Audio Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 <snip> Sen tycker jag inte att det är rättvist att jämföra två RIAA-steg med varandra som ligger i olika prisklasser. Detta är konstigt - varför inte så länge priserna framgår? Quote
Guest pick-me-up Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Detta är konstigt - varför inte så länge priserna framgår? Och jag har precis fått min Lukaschek PP-1 levererad och den låter precis lika bra som jag minns, och när jag provade den hade jag en BlackCube SE till förfogande att jämföra med. PP-1an låter som om man skulle ta en Black Cube SE och ge den en ande och en själ och dessutom en rejäl spruta adrenalin. Black Cube lät mycket korrekt och alla parametrar satt där de skulle med tysk precision, men tyskarna saknar "sturm und drang" i jämförelse med sina schweitsiska alp-grannar. Matchning i en vinylrigg är ju Aoch O så det finns ingen garanti för att det som fungerar bra i en rigg fungerar lika bra i en annan. Tyvärr, så kan jag inte se några priser här! Kan du? Principiellt tycker jag inte om att jämföra två olika produkter sinsemellan som ligger inte i samma prisklass. I de flesta fall låter ju den dyrare bättre, eller borde göra. Om man har en Benz-Micro PU så borde Lukaschek PP-1 ha chanser att vara bäst kalibrerat för just den, eller hur? Quote
Guest Peo Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Principiellt tycker jag inte om att jämföra två olika produkter sinsemellan som ligger inte i samma prisklass. I de flesta fall låter ju den dyrare bättre, eller borde göra. Icke! Finns gott om exempel på motsatsen. Titta t.ex. på min senaste hörlurstest där den billigaste sopar mattan med de övriga. Sen att du inte tycker om sådana jämförelser, ja men gör dina egna då och låt andra få göra som de vill? Här finns plats för alla sorters jämförelser. Quote
Adagio Posted December 7, 2007 Posted December 7, 2007 Anledningen till att jag jämförde den med just Black cube se var att jag kunde låna just en sådan, sen finns det inte många RIAAsteg i denna prisklass, så jag tycker nog att man kan jämföra steg i klassen 8000-12000kr. Quote
Recommended Posts